Bucureştiul are nevoie şi merită un Festival de Operă. În curând, poate chiar unul Internaţional

Autor: Georgiana Gheorghe Postat la 17 iunie 2022 164 afişări

O probă de încălzire o vom face ca spectatori în perioada 24 iunie – 2 iulie, când putem participa la „Bucharest Opera Festival” – un amplu eveniment în care nouă teatre de operă şi balet din România şi Republica Moldova îşi vor etala producţiile, artiştii şi ansamblurile pe scena Operei Naţionale Bucureşti.

Pe lângă spectacolele de teatru, iubesc şi opera, însă îmi este mai greu să fac un material despre producţiile pe care le-am văzut, întrucât nu stăpânesc limbajul specific, nu am studii muzicale şi nici de muzicologie. Sunt doar o melomană, pasionată şi de teatrul liric, pentru că am avut ocazia de mică să cunosc genul, îmbrăţişându-l treptat, dinspre muzica clasică spre marile opere. Apoi a fost o chestiune de disciplină, educaţie culturală şi dorinţă de cunoaştere. Am văzut cu trei excepţii, toate producţiile din stagiunile ultimilor 5 ani pe scena Operei din Bucureşti, revenind în sală după o pauză de 10 ani, graţie unei tinere soprane a cărei carieră artistică o urmăresc în mod particular.

Pe unele dintre ele, chiar de câte 4-5 ori, cu alte şi alte distribuţii şi oricum, tot nu mă satur de ele. Am văzut câteva spectacole şi la Opéra de Paris, însă „m-am bucurat din plin” de perioada pandemiei, în care toate instituţiile de profil la nivel internaţioanl au deschis robinetul producţiilor mari, fie din arhivele bogate, fie în sesiunile de live streaming. Am alergat şi după Angela Gheorghiu la Londra, când a făcut duet cu Placido Domingo, însă turismul cultural nu-mi este chiar foarte la-ndemână. Cu toate acestea, prefer experienţa de spectator în sală, emoţia nemijlocită de cameră video, arhitectura şi detaliile decorurilor aristocrate ale clădirilor ce găzduiesc spectacolele de gen şi fotoliile de catifea roşie în care îmi place să mă aşez comod, să râd sau să plâng, în funcţie de temă.

Vânez de căţiva ani Festivalul de la Verona care se desfăşoară în minunata Arena di Verona, însă mereu agenda mea se umple de evenimente de business sau de familie şi ratez bookingul pentru vreun spectacol preferat. La fel mi se întâmplă şi anul acesta, când nu voi reuşi să ajung nici in iunie, nici în iulie şi nici în august. Aşa că în momentul în care am văzut pe site-ul Operei din Bucureşti cuvântul „Festival”, m-a cuprins o bucurie şi mi s-a aprins o luminiţă de speranţă în suflet şi mi-am propus să sprijin acest demers, aducându-vi-l în atenţie. Şi îmi permit cu această ocazie să vă invit la operă, să vedeţi cât de spectaculoasă poate fi o producţie de gen şi că, deşi sună aşa pretenţios şi cu aere burgheze, e un gen foarte prietenos, uneori tenebros, dar de o sensibilitate aparte, pe care alte genuri nu reuşesc să o atingă.

Aşadar, revenind la ideea de bază, Opera Naţională Bucureşti îşi încheie Stagiunea Centenară (100 de ani de când există ca instituţie culturală naţională) cu un eveniment de referinţă programat în perioada 24 iunie – 2 iulie. Bucharest Opera Festival este primul festival ce invită în Capitală toate instituţiile cu rang de operă naţională din România (Opera Naţională Română Cluj-Napoca, Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski” din Constanţa, Opera Naţională Română Iaşi, Opera Naţională Română Timişoara, Opera Maghiară din Cluj-Napoca şi Teatrul Naţional de Operetă şi Musical „Ion Dacian”, cărora li se alătură Opera Română Craiova şi Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Maria Bieşu” din Chişinău. Publicul este aşteptat, la încheierea stagiunii centenare, cu o desfăşurare de forţe ce va include 9 spectacole de operă, operetă şi balet programate în 9 seri consecutive, aducând în prim plan 9 orchestre, 7 coruri mixte, 1 cor de copii, 2 companii de balet, zeci de solişti şi dirijori de top ai scenei muzicale actuale, în total aproape 1500 de muzicieni, balerini şi personal artistic şi tehnic prezenţi pe scenă, în fosă şi în culise pentru un regal artistic fără precedent.

„Festivalul are potenţialul de a deveni un eveniment anual ce va oferi publicului bucureştean ocazia de a cunoaşte performanţele în domeniu ale tuturor instituţiilor naţionale de profil. Bucharest Opera Festival urmăreşte consolidarea unei platforme de prezentare a celor mai valoroase companii de operă şi balet din ţară, care să încurajeze schimburile culturale şi să promoveze proiectele muzicale şi culturale ale acestora. Bucharest Opera Festival îşi doreşte să contribuie în mod decisiv la includerea Bucureştiului în circuitul marilor oraşe organizatoare de festivaluri internaţionale, devenind un excelent promotor al turismului cultural.” au subliniat gazdele evenimentului, Opera Naţională Bucureşti, coordonată în acest moment de carismaticul, talentatul şi inimosul artist, dirijorul Daniel Jinga.

În opinia mea, Daniel Jinga este cel mai potrivit manager cultural al Operei din Bucureşti din ultimii ani, care are şi meritul de a încerca să diversifice publicul, să-l întinerească şi să crească notorietatea genului liric şi în rândul publicului tânăr şi foarte tânăr, organizând evenimente mai puţin formale, cu un setup cu care acest gen de public este obişnuit din alte evenimente şi mă refer aici la evenimentele din perioada sărbătorilor de iarnă şi la concertele în aer liber ce au loc în vacanţa dintre stagiuni, pe Esplanada din faţa Operei. Am urmărit cu foarte mare atenţie tot ce s-a întâmplat în ultimul an de când această instituţie este sub conducerea sa, chiar  dacă interim. În calitate de spectator, mi se pare că instituţia e pe mâini iscusite, cu potenţial de a creşte imaginea şi calitatea producţiilor şi la nivel internaţional.

Voi reveni cu noutăţi despre programul evenimentelor estivale, imediat ce acestea vor fi disponibile.


Programul Bucharest Opera Festival:

Vineri,

24 iunie, ora 19:00 – „Don Giovanni” de W.A. Mozart,

Regia Andrei Şerban, Dirijor Tiberiu Soare (Opera Naţională Bucureşti)

Sâmbătă,

25 iunie, ora 19:00 – „Lacul lebedelor” de P.I. Ceaikovski (Teatrul Naţional de Operă şi Balet „ Maria Bieşu” din Chişinău)

Duminică,

26 iunie, ora 19:00 – „Ora spaniolă (L’heure espagnole) şi Copilul şi vrăjile (L’enfant et les sortileges)” (Opera Maghiară din Cluj-Napoca). Regia: Tompa Gabor. Dirijor: Selmeczi György

Luni,

27 iunie, ora 19:00 – „Zorba” de Mikis Theodorakis şi Lorca Massine (Opera Naţională Română Cluj-Napoca). Dirijor: Vladimir Lungu

Marţi,

28 iunie, ora 19:00 – „Mefistofele” de Arrigo Boito (Opera Română Craiova). Regia: Peter P. Pachl. Dirijor: Dumitru Cârciumaru

Miercuri,

29 iunie, ora 19:00 – „La Serva Padrona” de Giovanni Battista Pergolesi (Opera Naţională Română din Timişoara) Regia: Silviu Purcărete. Dirijor: Mihnea Ignat

Joi, 30 iunie,

ora 19:00 – „Povestirile lui Hoffmann” de Jacques Offenbach (Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski”) Regia artistică: Ştefan Munteanu. Dirijor: Adrian Stanache

Vineri, 1 iulie, ora 19:00 – „Indiile galante” de Jean-Philippe Rameau (Opera Naţională Română Iaşi) Regia: Andrei Şerban, Dirijor: Adrian Morar.

Sâmbătă,

2 iulie, ora 19:00 – „Candide” de L. Bernstein (Teatrul Naţional de Operetă şi Musical „Ion Dacian”) Regia: Andrei Munteanu, Conducerea muziclă: Alexandru Ilie

Distribuţia fiecărui spectacol şi alte detalii despre fiecare producţie, precum şi achiziţia biletelor pe www.operanb.ro

Preţul biletelor este pe categorii: Categoria 1- 200 lei, Categoria 2 - 150 lei, Categoria 3 - 90 lei,  Categoria 4 - 50 lei, Categoria 5 - 25 lei.



Georgiana Gheorghe, colaborator – femeie de afaceri, pasionată de teatru

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
OPERA,
festival,
opera nationala,
balet,
teatru,
muzica,
scena

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.