Cum rezistă vinilurile în plină eră digitală?

Autor: Alexandra Matei Postat la 08 mai 2023 92 afişări

Iubitorii de muzică merg contra curentului – aleg pick-upul şi discurile de vinil în defavoarea platformelor digitale pe care pot asculta muzică în ziua de azi, cum ar fi Spotify sau YouTube Music. Acest trend, care a început să se contureze încă de acum 6-7 ani, le-a dat încredere colecţionarilor înrăiţi de viniluri, care au decis să facă din pasiunea lor un business în toată regula şi să deschidă magazine de muzică, pe raftul cărora au adunat mii de titluri, artişti şi albume.

Pick-upul şi discurile de vinil, simboluri ale anilor '60-'70, reînvie şi sunt din nou în atenţia românilor, care vor să aibă fizic în casă, fie pe rafturile din sufragerie, fie depozitate în cutii, unele peste altele, albumele muzicale şi artiştii preferaţi. Am putea spune că cei mai mulţi merg chiar contra curentului, căci pun pick-upul înaintea platformelor digitale pe care pot asculta muzică în ziua de azi, cum ar fi Spotify sau YouTube Music. Acest trend, care a început să se contureze în rândul iubitorilor de muzică încă de acum 6-7 ani, le-a dat încredere colecţionarilor înrăiţi de viniluri.

Ei au decis să facă din pasiunea lor un business în toată regula şi să deschidă magazine de muzică, pe raftul cărora au adunat mii de titluri, artişti şi albume, toate adăpostite în discuri de vinil. David Sugar, un mare colecţionar de viniluri, a deschis magazinul MeloMelanj la Cluj în vara anului 2021, iar până acum a adunat pe rafturile acestuia circa 6.000 de discuri, care cuprind până la 1.200 de titluri de piese. El visa să aibă un magazin de muzică încă din copilărie, însă pandemia a fost momentul în care a simţit că are la dispoziţie timpul necesar pentru a face acest pas. „Povestea este destul de clasică - eram mic, ascultam discuri de poveşti, apoi am început să ascult muzică pe disc, după care a venit era digitală cu MP3-uri şi casete. Însă formatul clasic, analog al muzicii mi-a rămas mereu în minte.

Acum vreo 8-9 ani am reînceput să colecţionez muzică şi mi s-a reactivat visul din copilărie, acela de a avea un magazin de muzică. Acest proiect îmi întreţine mie nevoia de colecţionare. Avem, în mod curent, între 700 şi 1.200 de titluri în stoc, adică 6.000 de discuri în magazin. Colecţia mea personală cuprinde circa 3.000-5.000 de bucăţi”, a spus antreprenorul. Magazinul funcţionează în cadrul centrului civic Casa TIFF din Cluj. Anul trecut, în noiembrie, David Sugar a lansat şi varianta online a magazinului MeloMelanj, însă este de părere experienţa cumpărăturilor din magazinul fizic rămâne elementul de bază în afacerea sa. Pe site, explică el, oamenii intră, caută un disc şi îl cumpără. Însă, în magazinul fizic, aceştia intră, petrec ceva timp, pun întrebări, pe fundal merge o muzică şi de cele mai multe ori ajung să cumpere mai multe discuri, nu doar unul singur. Discurile care ajung pe raft, precizează acesta, vin din import din UE, dar şi de la diverse case de discuri independente. Antreprenorul consideră că o parte din misiunea sa este să aibă cât mai multe discuri autohtone în magazin. MeloMelanj are o plajă destul de largă de clienţi, astfel că cel mai tânăr are între 12 şi 16 ani, preferinţele acestuia fiind hip-hop alternativ sau pop, însă în magazin intră şi oameni care au 45 de ani sau mai mult. „Multe discuri pot fi privite de clienţi şi ca nişte piese de artă. Unii oameni simt nevoia de a deţine şi ceva fizic, cum ar fi un astfel de disc”, afirmă antreprenorul. Un disc comercializat în magazinul MeloMelanj costă între 150 şi 175 de lei. Într-o lună bună, afirmă David Sugar, vânzările magazinului ajung la circa 10.000 de euro. Dragostea pentru vechile viniluri există şi în Capitală. Alexandru Duma strânge viniluri de aproape douăzeci de ani şi a ajuns să aibă, în mansarda casei sale, o colecţie ce cuprinde aproximativ 20.000 de bucăţi.  În urmă cu aproape două luni, el a hotărât să deschidă magazinul Near Mint la Bucureşti, unde a adunat circa 10.000 de viniluri japoneze şi americane.


„Multe discuri pot fi privite de clienţi şi ca nişte piese de artă. Unii oameni simt nevoia de a deţine şi ceva fizic, cum ar fi un astfel de disc”

David Sugar, fondator, MeloMelanj


„Odată ce am descoperit vinilul japonez, care este supremul audiofililor, nu am mai putut să mă opresc din a colecţiona. Magazinul Near Mint a pornit ca un ataşament al hobby-ului meu. Nu este un simplu magazin de viniluri oarecare, cu discuri noi, fabricate recent. Eu am doar viniluri selecţionate, de provenienţă fie americană, fie japoneză”, a povestit acesta. Portofoliul Near Mint cuprinde foarte mult jazz şi muzică clasică, dar şi rock. Pe rafturi stau titluri importante de la Pink Floyd, dar şi de la Miles Davis, spune antreprenorul. În funcţie de titlu şi ediţie, preţul unui vinil se încadrează între 30 şi 1.000 de lei. El spune că e important să cunoaştem şi istoria muzicii şi a caselor de discuri. În anii '60-'70, japonezii au investit şi au cumpărat acţiuni în casele de discuri din întreaga lume, astfel că astăzi, de pe spatele discurilor noi, eticheta Sony Music este nelipsită. „Japonezii sunt în momentul de faţă deţinătorii drepturilor de autor universale. Însă povestea lor a început de atunci, din anii '60-'70”, subliniază Alexandru Duma. El susţine că există, în acest moment, un public pasionat de muzica pe vinil, din care fac parte chiar şi tinerii Generaţiei Z, de 18-20 de ani, care au primit de la părinţii lor discuri şi aparate sau care le aveau deja în casă. Audiţia de pe un disc de vinil, afirmă el, este complet diferită faţă de audiţia de pe digital sau chiar şi de pe un CD. „Totul începe de la experienţa vizuală – discul se mişcă, este scos din mapă, trebuie aşezat cu grijă pe aparat. Te introduce într-un ritual care disciplinează ascultătorul. Este foarte greu să dai skip la pick-up. Te face să asculţi întregul album şi te introduce în atmosferă”, a mai spus colecţionarul. În prima lună de funcţionare a magazinului, antreprenorul a vândut circa 1.000 de discuri. Pentru el, experienţa antreprenorială în acest domeniu este una promiţătoare şi, înainte de a fi un business, magazinul Near Mint este o extensie a pasiunii.


„Totul începe de la experienţa vizuală – discul se mişcă, este scos din mapă, trebuie aşezat cu grijă pe aparat. Te introduce într-un ritual care disciplinează ascultătorul. Este foarte greu să dai skip la pick-up. Te face să asculţi întregul album şi te introduce în atmosferă”

Alexandru Duma, fondator, NearMint


La fel este şi în cazul lui Cătălin Teodoru din Bucureşti, administratorul magazinului online de discuri Jadd Records, pornit în 2019, ca o extensie comercială a Asociaţiei Culturale Jadd, care se ocupă de mai bine de 20 de ani de organizarea de concerte de muzică jazz. „Ideea de deschide un magazin de viniluri ne-a venit pentru că toţi cei din asociaţie eram colecţionari de discuri de vinil. Mai mult, am observat că din 2016-2017 vinilurile au început să revină pe piaţă şi apar din ce în ce mai mulţi colecţionari care îşi refac colecţiile sau oameni tineri care încep să-şi construiască colecţii de la zero”, a spus el. Jadd Records are 1.300 de titluri pe stoc, adică circa 2.000 de discuri fizice în catalogul online. Rockul clasic, mai spune Cătălin Teodoru, se vinde cel mai bine – cu artişti precum Led Zeppelin sau Deep Purple -, dar şi jazzul clasic sau jazzul blues. Clienţii magazinului sunt, în general, oameni care au deja sute de titluri acasă şi care vor să îşi completeze colecţiile, mulţi având peste 45 de ani. În magazinul Jadd Records, un vinil porneşte de la 100-110 lei şi poate ajunge până la 300 de lei. În ultimul an, adaugă antreprenorul, din cauza războiului şi a scumpirii materiei prime pentru realizarea discurilor, preţurile au crescut cu circa 20-30%. În fiecare lună, Jadd Records vinde câteva sute de discuri de vinil, iar anul trecut, după cum spune administratorul acestuia, cifra de afaceri a magazinului a ajuns la aproximativ 50.000 de euro.  Deşi suntem în plină eră digitală, oamenii pasionaţi de muzică îşi doresc să aibă şi albumele fizice, pe discuri de vinil, iar asta îi face să se îndrepte din ce în ce mai mult către magazinele care le comercializează. „Începe să devină o chestiune de palpare, de a avea un obiect fizic. Se ascultă foarte mult digital pentru informaţie, dar omul, dacă îi place muzica sau un artist, vrea să ia şi varianta fizică, pe vinil. Deja nu mai este o nişă, începe să devină o piaţă solidă şi bine stabilizată”, a mai spus Cătălin Teodoru.    ■

„Începe să devină o chestiune de palpare, de a avea un obiect fizic. Se ascultă foarte mult digital pentru informaţie, dar omul, dacă îi place muzica sau un artist, vrea să ia şi varianta fizică, pe vinil. Deja nu mai este o nişă, începe să devină o piaţă solidă şi bine stabilizată”

Cătălin Teodoru, administrator Jadd Records

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Lifestyle,
vinilui,
artisti,
antreprenori,
magazin,
muzica,
jazz

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.