Lunga asteptare fierbinte

Postat la 17 aprilie 2006 2 afişări

Produsele vedeta ale fiecarui sezon sunt pe cat de scumpe, pe atat de rare. Iar daca le vrei cu adevarat, nu strica sa te inarmezi cu o "punga" larga si rabdare de fier. Pentru ca designerii au (re)inventat o noua tehnica de marketing - listele de asteptare.

Produsele vedeta ale fiecarui sezon sunt pe cat de scumpe, pe atat de rare. Iar daca le vrei cu adevarat, nu strica sa te inarmezi cu o "punga" larga si rabdare de fier. Pentru ca designerii au (re)inventat o noua tehnica de marketing - listele de asteptare.

 

Recent am intrat intr-un magazin Prada si am auzit vanzatorul spunan-du-i unui client ca produsul pe care il cerea nu este disponibil pentru moment si ca in cazul in care doreste se poate inscrie pe o asemenea lista", povesteste criticul de moda Despina Andrei.

 

Ce poate fi mai simplu? Ce poate fi mai complicat? "Privilegiul" de a aparea pe listele de asteptare ale unui anumit produs costa. Iar asta inseamna, de regula, un avans reprezentand jumatate din valoarea obiectului. Dar pretul cel mare, tributul adus zeului "Shopping", in fata caruia paleste pana si valoarea conturilor cu multe zerouri in coada, e altul: perioada de asteptare, care se poate intinde intre cateva saptamani si trei luni, in functie de notorietatea produsului. Deschisi la comentarii "impersonale" referitoare la acest interval, reprezentantii magazinelor prefera sa "traga obloanele" atunci cand vine vorba despre numarul persoanelor inscrise pe aceste liste. Si o fac din cel putin doua motive.

 

Daca politica de confidentialitate este argumentul la ordinea zilei, nu pot fi trecute cu vederea nici temerile ca potentialii cumparatori ar putea fi descurajati daca ar afla numarul real al celor cu care nu doar ca impartasesc aceleasi gusturi, dar risca si sa se afiseze, sa spunem, cu aceleasi accesorii. Liderul indiscutabil in materie de liste de asteptare al actualului sezon pare sa fie Fendi, despre care se spune deja ca a dat lovitura cu geanta Spy, care tinde sa depaseasca anteriorul lor succes, modelul Baguette, din 1997.

 

Reprezentantii casei declara chiar ca au fost nevoiti sa inchida lista de asteptare pentru modelul Spy de anul viitor, pentru ca lucrurile au scapat de sub control. Pana in prezent s-au vandut 800.000 de modele Baguette, iar cifrele de pana acum pentru Spy anunta un deznodamant cel putin similar. Numai in prima saptamana de la aparitia lor in magazinele londoneze - iarna trecuta - pe listele de asteptare aparusera deja 200 de nume. Si trebuie spus ca aceste genti nu sunt tocmai un chilipir - 1.200 de lire sterline (1.700 de euro).

 

Dar listele de asteptare nu sunt, totusi, descoperirea exclusiva a "noului retail". Casa Hermes, bunaoara, nu doar ca le are de decenii, dar le-a si dus la un nivel greu de imaginat. In cazul modelelor de geanta Grace Kelly, lansat in anii ‘50, perioada de asteptare poate dura chiar cativa ani, in prezent lista fiind inchisa pentru a permite producatorului sa onoreze toate comenzile. Iar pretul acestui model - supranumit Rolls-Royce-ul gentilor - ajunge chiar si la 80.000 de dolari (65.000 de euro). Lucrurile nu sunt foarte diferite nici in cazul modelului Birkin, al aceluiasi Hermes, cu mentiunea ca pretul este ceva mai "accesibil" - 65.000 de dolari (53.000 de euro).

 

 

Chiar daca se feresc sa vorbeasca de-spre liste de asteptare - preferand mai degraba o sintagma de genul "sistem de comenzi" - oficialii Hermes nu pot nega faptul ca acest sistem implica o perioada (foarte lunga) de asteptare.

 

Daca va intrebati care ar fi motivele pentru care o persoana oarecare, oricat de excentrica ar fi ea, ar trebui sa astepte cativa ani pentru a-si schimba o geanta pentru care, pe deasupra, mai plateste si o mica avere, raspunsurile au, totusi, logica lor. In primul rand, Hermes nu are o linie de productie. Fiecare geanta este lucrata manual intr-un atelier din Franta, de aceeasi persoana, de la inceput si pana la final, proces care dureaza foarte mult timp. Un alt factor important este cel al calitatii materialelor, produsele Hermes facandu-si un titlu de glorie din faptul ca sunt realizate din piele de cea mai buna calitate, fara taieturi.

 

Revenind la listele de asteptare, nu poate trece neobservat numarul lor mare din acest sezon. Un numar care nu se limiteaza doar la genti. Mai mult, nici macar nu mai este vorba doar despre produse ale unor case de renume. Topshop, retailerul britanic de moda, care a devenit unul dintre locurile preferate ale femeilor dornice sa fie mereu in pas cu cele mai noi tendinte, dar cu un buzunar de marime medie, a declansat frenezii care s-au intors acum impotriva lor.

 

Recent, consilierii magazinului si-au avertizat clientii ca, in cazul in care anumite proiecte se epuizeaza, vor fi automat inclusi pe o lista de asteptare. Dar ce au atat de special aceste produse incat sa dea nastere unor liste lungi pe care se inscriu si oameni care nici macar nu le-au vazut in realitate? La premiera filmului "Mandrie si Prejudecata", Keira Knightley a purtat o creatie Matthew Williamson. In dimineata urmatoare a urmat o invazie de cereri, care au facut ca la fiecare magazin al designerului sa se deschida o lista de asteptare. Si asta datorita unei poze a actritei, publicate in ziarele de a doua zi.

 

"Vanatorii de tendinte" par sa fie innebuniti dupa obiecte care s-au bucurat de o expunere media intensa. In luna in care geanta Novak a lui Alexander McQueen a aparut in revista Vogue, magazinul a primit 20 de comenzi, desi pretul modelului variaza intre 600 de lire (860 de euro) si 6.000 de lire (8.600 de euro), in functie de pielea care este folosita. Internetul a avut, la randul sau, o contributie importanta. Pagini de internet precum style.com dau posibilitatea selectarii unui anumit look, imediat dupa prezentarile colectiilor marilor case de moda.

 

Mai aproape de noi, retailerii precum Mango sunt cei care au deschis si in Romania liste de asteptare pentru produsele vedeta ale sezonului. Cristina Florea, asistent manager la Mango, spune ca exista agende speciale in care sunt trecute comenzile clientelor. Retailerul spaniol a adoptat o noua strategie in sensul ca a ales sa nu mai aduca foarte multe exemplare dintr-un singur produs, ci sa reduca numarul acestora, pentru ca articolele de imbracaminte sa nu se transforme intr-o uniforma.

 

In consecinte, clientele care "rateaza" produsul favorit se pot inscrie pe o lista de asteptare. "Au existat foarte multe cazuri cand clientele au remarcat un produs in catalog si au fost nevoite sa astepte pana la urmatoarea aprovizionare. Noi primim marfa in fiecare saptamana, dar nu se stie ce anume. Asa ca asteptarea poate dura o saptamana sau chiar mai mult", explica Florea, adaugand ca in acest sezon majoritatea femeilor de pe listele de asteptare au optat pentru combinatia de pe coperta catalogului - pantaloni albi, maiou cu dungi tip marinar si o capa alba.

 

In opinia sa, sistemul se bucura de succes pentru ca se adreseaza unor "cliente fidele care sunt la curent cu textura materialelor pe care le folosim, dar si cu masurile care li se potrivesc". "In plus este mai simplu asa, pentru ca asortarea este gata realizata si nu mai trebuie sa depuna nici un efort."

 

Pe de alta parte, Ioana Sima, managerul magazinului Designer’s Best, spune ca "au existat clienti care dupa ce au vazut un anumit produs pe internet sau in reviste au venit la magazin si au comandat produsul respectiv. Dar in Romania nu se poate spune ca este vorba despre un fenomen de masa. La noi se cumpara din impuls, vin, le place si achizitioneaza produsul respectiv".

 

Si pentru Despina Andrei este greu de anticipat momentul in care aceste liste vor lua proportiile unui fenomen. "Mi-e greu sa estimez daca va mai dura doi sau cinci ani pana cand vom putea vorbi de acest fenomen si in Romania. Cred ca acest lucru se va intampla odata cu venirea caselor de moda de lux."

 

Daca parerile in acest caz sunt impartite, un lucru e sigur: rabdarea e esentiala. Iar daca ati pus ochii pe vreuna dintre vedetele actualului sezon, o consolare care sa va faca mai usoara asteptarea ar putea fi aceea ca va aflati intr-o companie selecta. Pentru ca pana si vedete precum Madonna mai stau cateodata la coada. Chiar daca o fac pentru o geanta Spy.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Lunga asteptare fierbinte
/arta-si-societate/lunga-asteptare-fierbinte-1005659
1005659
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.