Anatomia unui succes - studiu de caz: Groupon

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 17 noiembrie 2011 130 afişări

Avea toate ingredientele pentru un eşec: este un start-up pornit în urmă cu numai trei ani, foloseşte un model de business destul de criticat şi este poate cea mai clonată afacere din lume. Cum a reuşit totuşi Groupon a doua cea mai mare listare din domeniul tehnologiei la bursă de la Google încoace?

Dincolo de faptul că a fost un real succes, despre listarea recentă la bursă a Groupon se spune că este totodată o dezamăgire. Nimic de zis, nu e deloc puţin lucru să reuşeşti a doua cea mai mare listare la bursă din rândul companiilor americane de tehnologie de la Google încoace, la fel cum nici faptul că afacerea cu reduceri de grup a avut o capitalizare de piaţă de 16,5 miliarde de dolari (aproape 12 miliarde de euro) nu este de neglijat. Aşteptările au fost însă mult mai ridicate, dat fiind că atunci când s-au făcut primele demersuri pentru listare Groupon miza pe o valoare cuprinsă între 20 şi 30 de miliarde de dolari (14,5-21,8 miliarde de euro). "Compania cu siguranţă n-a vrut să vândă acţiunile la un asemenea nivel", apreciază David Menlow, preşedintele IPOfinancial.

Alţii spun însă că Groupon a avut foarte mare noroc cu această listare. Pe de-o parte, compania încă poate fi considerată un start-up. Ideea a ceea ce avea să devină mai târziu Groupon i-a venit lui Andrew Mason în 2006, pornind de la o frustrare de-a lui legată de încercarea eşuată de a încheia înainte de vreme un contract de servicii de telefonie mobilă. "M-am gândit atunci că un număr mare de oameni cu aceeaşi problemă s-ar putea folosi de avantajul puterii colective pentru a rezolva mult mai uşor problema", a spus Mason. Doi ani mai târziu antreprenorul atrăgea o investiţie de aproape cinci milioane de dolari (3,6 milioane de euro) şi pornea Groupon, un business care a avut de atunci o ascensiune fulminantă, devenind cel mai mare de acest gen din lume. Modelul de business n-a avut însă suficient timp să fie confirmat pe termen lung, lucru care a determinat reticenţa multor investitori. De altfel, tocmai astfel de nelinişti au dus la amânarea cu câteva luni a listării la bursă.

Pe de altă parte, Groupon este poate cea mai clonată idee de afaceri din lume. În ultimii ani site-urile care vând cupoane de reduceri au apărut asemenea ciupercilor după ploaie. Numai în România, de pildă, unde Groupon are deja operaţiuni directe, numărul de astfel de afaceri a crescut de la nici 25 la începutul acestui an la 95 în iulie, potrivit unui raport realizat de agregatorul de oferte Redutti.ro, cifră care cu siguranţă a depăşit între timp suta. O dovadă în plus că afacerea Groupon nu stă pe piloni chiar atât de solizi şi poate fi dărâmată oricând de un competitor mai abil, cu atât mai mult cu cât nici nu a reuşit încă să fie profitabilă.

"Multe companii de IT din lume se copiază între ele într-o măsură sau alta. Şi modelul Groupon este uşor de replicat, dar businessul are două argumente majore în avantajul său", apreciază Răzvan Paşol, directorul general al Intercapital Invest, făcând referire la faptul că e prima afacere care a ocupat în mod vizibil piaţa de astfel de oferte şi că a atins o dimensiune mai greu de clătinat. Cu atât mai mult cu cât veniturile companiei au crescut de la 3,3 milioane de dolari în al doilea trimestru din 2009 la 644 de milioane de dolari în primele trei luni din 2011. Groupon s-a extins totodată pe foarte multe pieţe şi a crescut nu doar numărul de abonaţi din toată lumea, de la 152.000 în iunie 2009 la 83 de milioane în luna martie a acestui an, dar şi comercianţii care oferă cupoane de reduceri, de la 212 în urmă cu doi ani la 56.781 în prezent.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
groupon,
listare,
bursa,
clonare,
afacere
/business-hi-tech/anatomia-unui-succes-studiu-de-caz-groupon-8963451
8963451
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.