Brand story. Veriga lipsă din IT-ul românesc: produsul

Postat la 15 iulie 2024 454 afişări

Sectorul IT din România este în continuare dominat de un model de piaţă bazat în principal pe outsourcing, dar care ar trebui să migreze spre unul axat pe produse şi servicii proprii, pentru a genera mai multă valoare adăugată. Care e veriga lipsă din acest peisaj? România are nevoie astăzi de o comunitate de product manageri şi product marketing manageri, iar compania de securitate cibernetică Bitdefender a lansat în 2024 programul Bitdefender Academy tocmai pentru a răspunde acestui vid.

„Din experienţa noastră, procesul de dezvoltare a produselor şi introducerea lor în piaţă este linia centrală care defineşte succesul sau eşecul unei organizaţii. Companiile din România sunt tot mai interesate de această tranziţie spre produse, însă piaţa locală nu are suficienţi oameni specializaţi.

Nu există o universitate care să te înveţe ce înseamnă product management sau product marketing. Înveţi să scrii cod, înveţi să vorbeşti o limbă străină, înveţi să faci marketing, dar nu există cineva care să le unească pe toate. Şi această nevoie se vede în piaţă. Şi nouă ne este greu să găsim oameni cu experienţă în zona aceasta”, a explicat Cristina Şerban, director de product marketing la Bitdefender şi coordonatoarea Bitdefender Academy. 

Pornind de la această nevoie, producătorul global de soluţii de securitate informatică cu cartierul general în România a lansat în februarie 2024 programul educaţional Bitdefender Academy, prin care îşi propune să formeze o comunitate de profesionişti în management de produs şi marketing de produs.

Programul a atras un număr impresionat de participanţi, în contextul în care peste 400 de persoane au aplicat pentru prima etapă. Înscrierea a fost gratuită, iar apelul Bitdefender Academy a fost lansat la nivel naţional. Dintre cei înscrişi în prima etapă, 120 de participanţi au fost invitaţi să-şi prezinte ideile de produse în evenimente regionale de tip Idea Jam, care s-au desfăşurat la sediile Bitdefender din Bucureşti, Cluj, Iaşi şi Timişoara, dar şi online. 

După evenimentele Idea Jam au fost selectaţi 37 de participanţi pentru un bootcamp de trei zile în care au învăţat noţiuni de bază din sfera de product management şi marketing, au interacţionat cu o parte dintre mentorii Bitdefender implicaţi în program şi unde şi-au rafinat ideile de produse. În urma unui hackathon au fost selectaţi cei 25 de finalişti pentru cea de-a patra etapă a programului, cea de academie. 

Începând cu finalul lunii iunie, cei 25 de câştigători vor aprofunda cunoştinţele de product management şi product marketing management, timp de şase luni. Cursurile sunt structurate în module lunare de weekend şi sunt predate de 15 mentori Bitdefender şi profesori universitari. 

Programul oferă participanţilor cadrul necesar pentru a parcurge toate etapele dezvoltării unui produs, de la idee la realitate, mecanismele pe care le implică un astfel de proiect, precum şi opţiunile de dezvoltare şi extindere odată creat un aşa-numit MVP (Minimum Viabile Product). 

„Sperăm să învăţăm împreună în aceste luni, iar ideile inovatoare nu vin doar din zona de cyber, ideile vin din orice domeniu. Vă încurajez să puneţi acele întrebări nefireşti pentru că veţi primi răspunsuri care vă vor provoca”, a declarat Ion Georgescu, country manager Bitdefender România şi Republica Moldova şi mentor în Bitdefender Academy, în faţa celor 25 de participanţi din etapa finală. 

E nevoie de o nouă generaţie de specialişti 

Lista celor 25 de participanţi din etapa finală a programului Bitdefender Academy cuprinde oameni din domenii variate: studenţi la licenţă sau la master la specializări precum informatică, automatică, marketing sau litere, dar şi ingineri, arhitecţi sau oameni cu experienţă în product management sau product marketing. 

„M-am bucurat să discut cu participanţii despre ambiţiile lor şi pe lângă ideile prezentate, îmi place cât de variate sunt contextele din care provin. Asta e obiectivul proiectului, să dezvoltăm împreună produse de succes, sprijinind oameni de product management şi product marketing, iar dinamica mi se pare foarte bună”, a declarat Dan Berte, director IoT Security la Bitdefender şi mentor.

Totodată, proiectele de tehnologie la care lucrează aceştia pe parcursul programului sunt diverse, de la soluţii B2B pentru IMM-uri sau pentru domeniul HoReCa şi până la platforme de sănătate şi nutriţie, echipate cu inteligenţă artificială. 

Cristina Răileanu, 36 de ani, a venit la Bitdefender Academy cu proiectul OrderUP, un sistem de booking şi management al comenzilor pentru industria HoReCa. Ea a lucrat în mai multe domenii, de la cercetare de piaţă la IT şi în prezent îşi doreşte o carieră în product marketing. 

„Pe lângă iniţiativele deja existente în sfera academică, prin lansarea Bitdefender Academy ne-am dorit să dezvoltăm un program de educaţie la nivel naţional. De aceea avem participanţi din toate oraşele mari ale României. Vrem să creăm acest mindset de învăţare continuă şi vrem să oferim din experienţa noastră comunităţii”,a declarat Cristina Şerban, director de product marketing la Bitdefender şi coordonatoarea Bitdefender Academy


„Aş vrea să învăţ partea de strategie în academie. În etapele iniţiale am testat aşa puţin marea şi ne-au arătat câte puţin din ce înseamnă product management şi product marketing. Pe mine mă interesează partea de strategie şi toată partea de marketing cum funcţionează, cu cine interacţionezi, cum dezvolţi produsul, cum îl creşti, cum îl vinzi”, a spus Cristina.

Daniel Valentin Gurguţă, 27 de ani, lucrează ca suport tehnic într-o companie şi este student la informatică, a doua facultate după cea de asistenţă socială. A venit în program cu proiectul Instructor.ro, o platformă care în primă fază vrea să pună în legătură oamenii care caută un stil de viaţă sănătos cu instructori calificaţi şi verificaţi pentru astfel de servicii.

„Academia m-a ajutat să-mi definesc o direcţie a carierei. Eu am făcut anterior facultatea de asistenţă socială, am lucrat în domeniu, m-am reprofilat pe informatică şi cred că partea de product management le poate îmbina pe ambele, pot pune în practică şi abilităţile tehnice, dar şi pe cele sociale şi cele de marketing şi tot ce am învăţat până acum”, a explicat Daniel. 

Bitdefender Academy nu îşi propune să fie un incubator pentru startup-uri, nu este un program în urma căruia să rezulte în fiecare an un flux direct de zeci de startup-uri care să iasă în piaţă. Este un program educaţional care urmăreşte să cultive mai mult logica unui produs de tehnologie şi să dea naştere unei comunităţi de specialişti. Unii dintre participanţi vor să fie antreprenori, dar alţii vor să înveţe product management şi product marketing.

„Mi-aş dori să se cristalizeze în jurul proiectului această comunitate, pentru că este foarte mult zgomot acum când eşti un antreprenor tânăr sau un proaspăt absolvent de facultate şi vrei să afli lucruri, să faci parte din comunităţi. Sunt oameni care vor doar să se vândă, să-şi promoveze brandul personal. De aceea mă bucur că Bitdefender s-a implicat, pentru că vine din poziţia în care nu are nimic de dovedit”, a explicat Răzvan Costache, director B2C Innovation la Bitdefender şi mentor în Bitdefender Academy. 

Bitdefender Academy nu este prima iniţiativă prin care compania încurajează formarea unei comunităţi a oamenilor de produs, întrucât Bitdefender a colaborat cu mai multe universităţi pentru a introduce astfel de cursuri în facultăţi. Printre exemple se numără Universitatea Politehnica din Bucureşti sau Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA). Mai mulţi profesori universitari sunt mentori şi parteneri ai proiectului Bitdefender Academy.

„Pe lângă iniţiativele deja existente în sfera academică, prin lansarea Bitdefender Academy ne-am dorit să dezvoltăm un program de educaţie la nivel naţional. De aceea avem participanţi din toate oraşele mari ale României. Vrem să creăm acest mindset de învăţare continuă şi vrem să oferim din experienţa noastră comunităţii”, a completat Cristina Şerban, coordonatoarea programului.

Începând cu finalul lunii iunie, cei 25 de câştigători din etapa hackathon vor aprofunda cunoştinţele de product management şi product marketing management, timp de şase luni. Cursurile sunt structurate în module lunare de weekend şi sunt predate de 15 mentori Bitdefender şi profesori universitari. 

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.