Care este cea mai nouă metodă prin care poţi să ai cele mai noi telefoane, televizoare sau tablete fără să fie nevoie să le cumperi
Vrei să testezi un produs electronic pe o perioadă mai lungă înainte de a-l cumpăra? Sau vrei pur şi simplu să îl închiriezi ca să îl poţi schimba cu uşurinţă atunci când apare un model mai nou? Fie că este vorba de un televizor, telefon mobil, tabletă, laptop, consolă de jocuri, videoproiector sau aparat foto profesional, ai acum posibilitatea să le închiriezi, inclusiv din rentboxuri amplasate în centre comerciale, start-up-ul local Telerenta fiind în plină dezvoltare a reţelei sale de automate pentru închiriat la nivelul întregii ţări.
Românii au închiriat anul trecut peste 3.000 de dispozitive, 2023 fiind primul an de activitate pentru Telerenta, iar acum start-up-ul deja are planuri de scalare rapidă în afara ţării. Primele pieţe externe unde va fi prezent Telerenta încă de anul acesta sunt Polonia şi Spania. „În circa o lună, Telerenta Polonia va fi deschisă publicului şi operaţională. Lucrurile sunt foarte avansate acolo, atât din punct de vedere legal, entităţi juridice, firmă şi tot ce ţine parteneri locali ş.a.m.d., cât şi din punct de vedere platforme, software. Practic, aşa cum am construit noi Telerenta România, este un model replicabil şi scalabil în mult mai multe pieţe. Deci vom vedea Telerenta Polonia în aproximativ o lună, iar spre finalul acestui an vom vedea şi Telerenta Spania”, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Mădălin Ilie, CEO al Telerenta, start-up susţinut de grupul american NCH Capital.
De ce va merge Telerenta însă şi spre zona vestică a Europei şi nu doar în regiune? „Spania are mai multe aspecte interesante. Practic, noi încercăm să învăţăm şi să testăm cât mai multe scenarii posibile. Pentru grup, alegerea României ca ţară pilot a fost pentru mulţi o alegere surprinzătoare. E o ţară cu foarte mulţi proprietari, cu un apetit mare pentru a deţine lucrurile în proprietate şi a fost o provocare, a fost un test în sensul în care dacă proiectul acesta este viabil într-o ţară în care oamenii îşi doresc să aibă lucrurile în proprietate, atunci e clar că va avea succes şi pe alte pieţe”, a explicat el, adăugând că studiile arată că apetitul de închiriere al românilor este la circa 4% - 4% dintre români ar închiria un produs electronic, în timp ce în ţările din vest procentul este aproape dublu deja. “Deci acesta este principalul motivul pentru care România a fost aleasă ca proiect pilot. Dacă dovedim că va funcţiona aici, este clar că va funcţiona şi în alte pieţe. Apoi Polonia este o piaţă evident mai mare şi ca număr de locuitori şi din punct de vedere venituri. Şi în Polonia există şi câţiva jucători locali de dimensiuni, să zicem, comparabile cu ale Telerenta. Şi atunci, acolo există competiţie şi acesta este un alt scenariu pe care noi vrem să-l testăm, să vedem care sunt particularităţile, ce este de învăţat. Iar Spania are o piaţă de închiriere mult mai matură decât tot ce există în Europa de Est. Este al treilea scenariu de dezvoltare către care mergem, acolo unde există businessuri mature de închiriere cu care vrem să împărţim piaţa.”
Povestea Telerenta a început în urmă cu un an o platformă automatizată pentru închirierea de echipamente electronice, investiţiile pentru primul an ridicându-se la circa 3 milioane de euro. Cea mai mare parte din această sumă a fost alocată stocurilor de echipamente. „Acest prim an a fost foarte, foarte intens pentru noi. Am dezvoltat mult în zona de platforme, în zona de procese, logistică, integrări cu diverşi parteneri şi zicem noi că a fost cu succes. În acest moment, peste ţintele pe care noi ni le-am stabilit în planul de afaceri iniţial, suntem undeva la peste 30% în plus. Ne-am îndeplinit obiectivele pentru anul trecut, iar obiectivul pentru 2024 este de a ajunge la 10.000 de echipamente închiriate până la finalul anului, şi deja suntem peste el după primele patru luni ale anului. Reacţia pieţei este mai bună decât ne-am aşteptat. Am reuşit să implementăm foarte multe lucruri şi foarte multe tehnologii care ne-au optimizat procesele - aici am avut cumva şi suportul companiilor din grup în zona de identificare clienţi, triere, validare a contractelor şi în zona de livrare”, a precizat Mădălin Ilie.
El a adăugat că pe lângă platforma online Telerenta.ro, start-up-ul a mers în paralel şi în zona de retail cu o reţea de rentbox-uri care a ajuns în prezent la 20 de automate răspândite în mai multe oraşe din ţară. „În ceea ce priveşte rentboxurile, surpriza plăcută este că acum, acoperind destul de bine ţara, avem luni sau perioade în care ajungem să avem mai mult de 20% din dispozitivele livrate prin reţeaua proprie de automate. Şi văzând că acest beneficiu oferit clienţilor de a avea rapiditate în a ridica, noi având şi stoc în ele, adică poţi merge chiar în aceeaşi zi să ridici produsul, planul este să ne extindem până la 100 de automate şi credem că în următorul an vom reuşi să facem acest lucru.”
Iniţial, pe telerenta.ro se puteau închiria doar televizoare, însă din luna septembrie 2023 a început să adauge şi alte produse electronice în oferta sa de închiriere, precum telefoane, laptopuri, şi tablete. Iar din octombrie a lansat în platformă şi o funcţionalitate dedicată companiilor, pentru a acoperi şi segmentul B2B. Recent, start-up-ul şi-a extins gama de produse, adăugând în portofoliu atât noi categorii, precum foto – video, electrocasnice, dar şi noi modele de televizoare şi echipamente audio.
„Am crescut destul de mult portofoliul de produse, gama de produse cu totul. Dacă acum un an, când ne-am auzit pentru prima oară, aveam doar televizioare, care a fost categoria pilot cu care am pornit, între timp au venit pe rând laptopuri, telefoane, tablete. Iar acum, mai recent, avem sisteme desktop, monitoare, console şi cele mai noi categorii, aparate foto, în zona de mirrorless şi DSLR şi videoproiectoare pentru zona de business. Şi asta, cumva, în zona de categorie a fost parte de extindere. Iar în interiorul categoriilor am adăugat mai multe branduri şi am lărgit şi gamele de produs, astfel încât să deservim mai multe nevoi pe care le au clienţii noştri. Cu precădere am adus echipamente care se pretează pentru situaţii şi scenarii de business”, a punctat CEO-ul Telerenta.
Pentru segmentul B2B, start-up-ul a introdus în portofoliu mai multe tipuri de echipamente precum dispozitive portabile, laptopuri de business, monitoare de business, monitoare de grafică, ecrane specializate mari şi foarte mari şi proiectoare. Printre clienţii B2B ai Telerenta se numără în principal companii care activează în zona HoReCa – pensiuni, hoteluri, baruri şi restaurante, şi în industria de IT. Segmentul B2C reprezintă în acest moment circa 90% din businessul Telerenta, iar cele mai închiriate echipamente sunt telefoanele mobile, televizoarele şi consolele pentru jocuri. Per total, pe platforma telerenta.ro şi-au făcut cont până acum peste 40.000 de persoane. Pentru anul în curs, start-up-ul are bugetate investiţii de circa 5 milioane de euro, în condiţiile în care are nevoie de combustibil pentru a se dezvolta în continuare în ritm accelerat atât pe plan intern, cât şi extern.
Rubrica „Start-up Pitch”
Invitat: Grigore Prepeliţă, CEO al SkillBrain.
Ce face? A dezvoltat o platformă educaţională ce integrează cursuri de IT dedicate persoanelor care vor să treacă printr-o reconversie profesională.
„În prezent avem peste 1.400 de clienţi care au accesat atât cursurile pe termen lung, cursuri pe termen scurt cât şi cursuri individuale. Platforma este adresată, în primul rând, persoanelor care au un job şi doresc într-o manieră part-time să facă această reconversie profesională. Media de vârstă este în jur de 30 de ani. Anul acesta vrem să dublăm numărul de studenţi şi de companii partenere.“
Rubrica „Start-up Update”
1. Invitat: Grégoire Vigroux, cofondator al bonapp.eco, aplicaţie mobilă contra risipei de mâncare
Ce e nou? Start-up-ul local are deschisă în prezent o rundă de finanţare în valoare totală de 2 milioane de euro, bani necesari pentru a creşte vânzările şi pentru a se extinde la nivel regional, prima piaţă externă vizată fiind Bulgaria. De la lansarea aplicaţiei în noiembrie 2021 şi până acum, start-up-ul a atras în total investiţii de 1,4 milioane euro şi 200.000 de utilizatori.
„Deja am atras investiţii în sumă totală de 1,4 milioane de euro de când am lansat businessul, acum doi ani şi jumătate. A fost bine pentru început, dar acum avem nevoie de 2 milioane de euro, inclusiv partea tehnologică, pentru că aplicaţia noastră este superbună, superfuncţională, dar credem că poate fi şi mai bună pentru consumatori şi parteneri.”
2. Invitat: Mădălin Ilie, CEO, Telerenta – platformă de închiriere echipamente electronice
Ce e nou? Start-up-ul local şi-a propus să ajungă la finalul acestui an la 10.000 de produse închiriate pe plan local, în condiţiile în care businessul creşte într-un ritm accelerat. Recent, start-up-ul a adăugat noi categorii de produse care pot fi închiriate şi se pregăteşte pentru lansarea platformei şi pe pieţele din Polonia şi Spania. Per total, pentru anul în curs, start-up-ul are bugetate investiţii de circa 5 milioane de euro.
3. Invitată: Ileana Comănescu, product manager KYC Global, Qoobiss – soluţii software pentru identificarea identităţii în mediul online
Ce e nou? Start-up-ul local şi-a propus să menţină ritmul de creştere înregistrat anul trecut şi să îşi tripleze cifra de afaceri şi în perioada 2024-2025, urmând să ajungă astfel la un business de 3 mil. euro, în condiţiile în care vizează atragerea de clienţi noi din mai multe industrii, precum telecom, asigurări şi sănătate, dar şi de pe pieţe noi din Europa, Africa şi Asia de Sud-Est. Start-up-ul se pregăteşte să intre pe pieţele din Polonia şi Spania, dar explorează în paralel şi ţări din Africa şi Asia de Sud-Est.
„Anul 2024 l-am început în forţă. Menţinem trendul ascendent al veniturilor şi al cifrei de afaceri. În primul trimestru am ieşit în continuare pe profit şi vrem să continuăm în acest trend. Ţinta noastră pentru 2024-2025 este triplarea cifrei de afaceri şi în acest sens vrem să avem o expansiune internaţională cu extinderea şi pe alte pieţe, nu doar pe piaţa din România.“
Rubrica „Start-up Star”
Invitaţi: Oana Bâra - coordonator programe de finanţare în cadrul BCR, şi Robert Tamaş, CEO al companiei OceanoBE Technology din Iaşi
George SmartEU – o nouă funcţionalitate din ecosistemul George al BCR, dezvoltată de OceanoBE Technology
Oana Bâra: „Putem discuta în acest moment de peste 80 de miliarde de euro pe care România le mai poate accesa până în 2030. Există însă provocări atât pentru autorităţi în gestionarea acestor fonduri, pentru că sursele lor sunt diverse, regulile pe care se bazează sunt uneori diferite.”
Robert Tamaş: „Suntem o companie de dezvoltare de software din Iaşi, 100% românească, înfiinţată în 2017 de un grup de programatori, de ingineri. Am fost 8 oameni la momentul acela, acum am ajuns undeva la 100 de colegi.
Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation
ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovx, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.
Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro