Ce soluţie a găsit un cuplu din România pentru una dintre cele mai mari probleme mondiale şi câţi bani face cu aceasta
După o experienţă de peste 15 ani în domeniile financiar şi IT, Natalia şi Dragoş Cotruş din Timişoara au făcut pasul spre antreprenoriat şi au dezvoltat o platformă fit-tech prin care ajută utilizatorii să slăbească. Platforma, numită Ikanos (lb. gr.: „cu toate resursele la tine însuţi, înzestrat natural”), a fost lansată în octombrie 2021, însă ideea apăruse cu mai mulţi ani în urmă.
I kanos este un fel de «brainchild» pe care l-am dus cu noi din 2015, dar să zicem că nu a fost atunci momentul oportun. Eram prea concentraţi pe carierele pe care le aveam, timpul a fost limitat şi nu am putut să dezvoltăm, să ducem la capăt ceea ce ne-am propus. Dar cu timpul eu am făcut o conversie profesională de la fintech la fit-tech, şi am început să lucrăm cumva offline în domeniul nutriţiei şi al fitnessului. Am validat ce făceam offline şi atunci ne-am decis că este momentul să punem bazele unui start-up IT, pentru că noi până la urmă la bază suntem amândoi ingineri de automatică şi calculatoare şi a venit natural”, a relatat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Natalia Cotruş, cofondatoare a Ikanos.
Ce face însă platforma Ikanos? Aceasta pune accent pe construirea de obiceiuri sănătoase şi oferă o susţinere amplă în procesul de transformare personală şi atingerea obiectivelor de slăbit, fără a impune restricţii alimentare. Algoritmul Ikanos personalizează procesul în funcţie de profilul clientului, ţinând însă cont de studii şi date ştiinţifice privind nutriţia şi psihologia.
„Pe baza profilării iniţiale, fiecare utilizator primeşte un plan alimentar pentru el/ea. Un plan flexibil, cel pe care îl promovăm noi cel mai mult, sau un plan alimentar gata conceput de noi, pentru cei care sunt la început şi au nevoie de mai mult sprijin. Tot aici este programul zilnic cu lecţiile interactive. În fiecare zi învaţă alte lucruri noi şi interesante despre ei şi despre nutriţie şi despre cum funcţionează mintea oamenilor în relaţia cu mâncarea. În plus, au programul de sport pentru acasă şi toate sunt în aplicaţie, inclusiv discuţia cu consultantul cu care vorbeşti”, a explicat ea.
Pentru a avea acces la toate serviciile puse la dispoziţie de Ikanos, utilizatorii trebuie să plătească între 240 lei şi 280 lei pe lună. Durata programului Ikanos este de 16 săptămâni în total, iar rata de retenţie a utilizatorilor este de 55%. Până în prezent, în cei doi ani de funcţionare, platforma Ikanos a fost folosită de peste 2.200 de persoane, iar pentru finalul acestui an, start-upul ţinteşte să ajungă la o cifră de afaceri de 90.000 de euro, de 2,8 ori mai mare faţă de 2022, şi la peste 3.000 de utilizatori în total. Totodată, din 2024, echipa Ikanos şi-a propus să îşi crească businessul de trei ori, în condiţiile în care are în plan să intre şi pe segmentul B2B (business to business) cu programe dedicate angajaţiilor din corporaţii.
„Ţinta pentru anul acesta este să ajungem la peste 3.000 de utilizatori per total. Iar pentru anul viitor noi avem o strategie pentru piaţa internă - vrem să intrăm şi pe piaţa B2B. Până acum am făcut doar business to consumer. Vrem să mergem însă în sprijinul corporaţiilor pentru că ştim că pandemia nu ne-a făcut un lucru bun şi ştim că serviciul nostru este foarte benefic în a merge în ajutorul angajaţilor. Ne dorim foarte mult să lucrăm împreună cu departamentele de HR pentru a creşte poate spre exemplu şi gradul de motivaţie, pentru a putea închega mai bine echipele pentru că acum munca din corporaţii este făcută mai mult remote, foarte mult se întâmplă remote din munca de corporate. Ne putem adapta, pentru că serviciul nostru este digital”, a spus Dragoş Cotruş, cofondator al Ikanos.
„Ne gândim practic la crearea unor microcomunităţi online în jurul programului Ikanos sau a unor programe Ikanos, ca să nu vorbim doar la singular. Putem să dezvoltăm programe pentru fiecare dintre clienţi pe zona B2B, astfel încât să fie de interes pentru colegii lor, pentru angajaţii lor”, a completat Natalia Cotruş, cofondatoare a Ikanos. De când au pornit dezvoltarea platformei şi până în prezent, Natalia şi Dragoş Cotruş au investit în total circa 200.000 de euro în proiectul Ikanos, din resurse proprii, iar momentan nu se gândesc să atragă o finanţare până nu îşi îndeplinesc anumite obiective şi până nu ajung la momentul extinderii pe o piaţă externă.
„Pe lângă încercarea de a ieşi pe o piaţă externă, vrem de asemenea să îmbunătăţim şi partea tehnică, pentru că în momentul finanţării, atunci fără doar şi poate, pentru a putea scala internaţional, trebuie să îmbunătăţim şi partea tehnică. Când vorbim de piaţa internaţională vorbim de nişte jucători cheie, de businessuri foarte mature şi pentru a fi pregătiţi de extinde probabil vom avea nevoie de o finanţare”, a punctat Dragoş Cotruş. El a adăugat că echipa încă se află în faza de analiză a pieţelor externe cele mai potrivite pentru extindere, până acum cel mai mare potenţial pentru businessul Ikanos fiind ţările din regiune, din Europa de Sud-Est.
„Am avut două direcţii şi încă suntem în evaluări ca să pe ce piaţă să testăm modelul nostru de business. Inţial ne gândeam să mergem pe o piaţă matură, o piaţă ca SUA, cu toate că toată lumea vrea să vândă în America. Credem însă cu tărie că pentru modelul nostru de business şi cum desenăm noi serviciul nostru, s-ar putea să ne avantajeze să atacăm pieţe din sud-estul Europei.”
Rubrica „Start-up Pitch”
1. Natalia Cotruş şi Dragoş Cotruş, fondatori ai Ikanos
Ce fac? Au dezvoltat o platformă fit-tech prin care ajută utilizatorii să slăbească.
Dragoş Cotruş: „Ţinta pentru anul acesta este să ajungem la peste 3.000 de utilizatori în total. Iar pentru anul viitor noi avem o strategie pentru piaţa internă - vrem să intrăm şi pe piaţa B2B. Până acum am făcut doar business to consumer. Vrem să mergem însă în sprijinul corporaţiilor pentru că ştim că pandemia nu ne-a făcut un lucru bun şi ştim că serviciul nostru este foarte benefic în a merge în ajutorul angajaţiilor.”
Natalia Cotruş: „Ne gândim practic la crearea unor microcomunităţi online în jurul programului Ikanos sau a unor programe Ikanos, ca să nu vorbim doar la singular. Putem să dezvoltăm programe pentru fiecare dintre clienţi pe zona B2B, astfel încât să fie de interes pentru colegii lor, pentru angajaţii lor.”
2. Andreea Halikias, fondatoarea Meleti – Inspiration for Better
A creat o aplicaţie ce ajută utilizatorii să îşi îmbunătăţească abilităţile de scriere, fie că sunt persoane care vor să devină autori de cărţi, fie că sunt creatori de conţinut pentru social media sau fac copywriting.
„Speranţa mea este să ajungem la cel puţin 2.000 de utilizatori până la jumătate anului viitor. Nu este o condiţionare ca să ieşim pe pieţele din afară neapărat, cât este o dorinţă de-ale mele să ajungem la cât mai mulţi oameni, măcar 2.000, pentru că dacă 2.000 scriu bine şi mai vorbesc cu încă două persoane fiecare, deja începem să fim din ce în ce mai mulţi în comunitatea asta.“
3. Mihai Filip, fondator şi CEO al companiei de IT Oves Enterprise
Accelerarea dezvoltării de produse proprii este urgentă, pentru că piaţa de outsurcing este deja în scădere.
„Multe companii mici s-au dat bătute şi au dispărut de pe piaţă. Trebuie să lucrezi în paralel: lucrezi la visul tău, dacă vrei, la produs, dar în paralel menţii şi partea comercială, pentru că ai nevoie de cash-flow. Fără bani nu poţi face nimic, nici măcar să lucrezi la un white-paper sau să pui doi arhitecţi să-ţi deseneze visul tău. Cam asta a fost reţeta de succes pentru noi încercând să ţinem un cash-flow şi să mergem mai departe cu partea de servicii şi în paralel să construim produsele pe care noi vrem să le construim.“
Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation
ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovx, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.
Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro