Cine omul din spatele noii tehnologi româneşti ce aduce îmbunătăţiri importante în domeniul recunoaşterii vocale, "unealtă" ce poate identifica şi transcrie automat din circa 90 de limbi

Postat la 06 septembrie 2024 283 afişări

O nouă tehnologie românească aduce îmbunătăţiri importante în domeniul recunoaşterii vocale, aceasta putând identifica şi transcrie automat până la 90 de limbi, procesând o oră de audio în mai puţin de 3 minute, cu o acurateţe de peste 95% pentru mai mult de 10 limbi.  

Soluţia are integrată şi inteligenţa artificială, având funcţii precum rezumarea automată a transcrierilor, generarea de răspunsuri bazate pe conţinut şi traduceri în 30 de limbi. Această tehnologie a fost dezvoltată de Vatis Tech, un start-up fondat în 2020 de Adrian Ispas care a ajuns în prezent la un portofoliu de peste 100 de clienţi. Cu noua tehnologie abia lansată, compania vrea să atragă cât mai mulţi clienţi din străinătate şi să ajungă la venituri recurente anuale de un milion de euro până la finalul lui 2024.

„Am reuşit să punem pe picioare o nouă tehnologie, mult mai complexă, care acoperă mult mai multe limbi. Mai exact, în momentul de faţă tehnologia noastră poate să ajungă la peste 90 de limbi pe care noi le putem transcrie şi putem detecta automat limba din fişierul audio. Tehnologia este lansată de doar câteva săptămâni, dar cu toate acestea am reuşit să atragem şi un client în acest timp foarte scurt. Avem chiar primul client pe această nouă tehnologie pe care am lansat-o acum 2-3 săptămâni, ceea ce demonstrează fiabilitatea noii tehnologii şi impactul produsului nou pe care am reuşit să-l dezvoltăm. Este vorba de un client din Singapore, o companie de media monitoring cu operaţiuni pe piaţa din Europa“, a spus în cadrul emisiunii ZF IT Generation Adrian Ispas, fondator şi CEO al Vatis Tech.

Până acum, în prima jumătate a anului, echipa Vatis Tech a ajuns la circa 40% din ţinta sa pentru 2024, având în vedere clienţii pe care a reuşit să îi atragă recent, dar şi clienţii pe care îi are acum „în pipeline” pentru noua tehnologie. Proiectul Vatis Tech a fost demarat în 2020, prima versiune a tehnologiei fiind axată în principal pe limba română, însă, treptat, start-up-ul a adăugat şi alte limbi în soluţie, planul său fiind încă de la început de extindere la nivel internaţional. „Suntem la a opta versiune de model pe limba română, dar pe limbile internaţionale practic suntem la a doua versiune de model acum cu noua tehnologie.

Dacă ar fi să împărţim limbile integrate acum pe câteva intervale de acurateţe avem peste 10 limbi în momentul de faţă pe care noi putem să le transcriem cu acurateţe de peste 95%, apoi avem în jur de 30-40 de limbi pe care putem să le transcriem cu acurateţe de peste 90%, iar restul până la 90 de limbi, încă 40-50 de limbi le transcriem cu acurateţe de ceva mai mică, ce-i drept aici, sub 90%, însă pachetul de limbi este mult, mult mai mare în momentul de faţă. Pe tehnologia veche aveam puţine, în jur de 15 limbi străine, adică este un salt foarte mare şi este o foarte mare diferenţă şi pe partea de acurateţe, dar şi pe partea de funcţionalităţi noi cu care vine noua tehnologie, în sensul că e mult mai «smart» totul.“ Noua tehnologie de recunoaştere vocală dezvoltată de Vatis Tech poate să recunoască automat limba vorbită din fişierele audio, chiar dacă sunt mai multe limbi vorbite în acelaşi fişier şi are o viteză mult mai mare de transcriere. „Transcrie fiecare limbă în parte, în sensul că dacă vorbim în română şi engleză transcrie fiecare segment separat.

De asemenea, poate să scoată momentele de tăcere din audio, ceea ce cumva pentru clienţi se vede în partea de plată, pentru că nu mai este nevoie să plătească pentru porţiunile în care nu se vorbeşte. Iar viteza de transcriere este mult mai mare, adică în momentul de faţă putem să transcriem o oră de audio în mai puţin de 2-3 minute”, a explicat Ispas. În prezent, start-up-ul are peste 100 de clienţi în portofoliu, majoritatea – circa 80% – din România momentan, însă cu noua tehnologie se va concentra exclusiv pe atragerea de clienţi din străinătate. Noua tehnologie de recunoaştere vocală este folosită atât în produsele dedicate zonei B2B, cât şi în produsul dedicat zonei B2C. „Noua tehnologie se reflectă în partea de produs API sau speech infrastructure as a service, ceea ce înseamnă că e un API, oamenii îl pot conecta în produsele lor şi pot să-şi dezvolte produsele lor pe baza API-ului nostru. Sau dacă apelează la ideea de speech infrastructure as a service, noi putem să implementăm tehnologia noastră în cloudul lor privat. Totodată, noi acoperim şi zona de utilizator individual, să-i zicem self-service,  arie care este de fapt acoperită de zona de transcription software pe care l-am îmbunătăţit la rândul lui în ultimul an, în special pe partea de UI şi UX, care e total îmbunătăţit şi schimbat”, a precizat fondatorul şi CEO-ul Vatis Tech.

În cadrul soluţiei dedicate zonei B2C, echipa Vatis Tech a integrat şi tehnologia AI în noi funcţionalităţi precum un asistent AI care poate face rezumatul transcrierii şi poate răspunde întrebărilor pe baza informaţiilor din transcrie, putând de asemenea să şi traducă textele în 30 de limbi în prezent. Pentru extinderea la nivel internaţional, strategia Vatis Tech vizează încheierea unor parteneriate atât pe zona tehnologică – companii tech pe zona AI şi automatizare, cât şi pe zona de business – companii de outsourcing, de consultanţă şi integratori de soluţii IT. Start-up-ul a atras până în prezent două finanţări în valoare totală de circa 850.000 de euro, ultima fiind obţinută în 2023 (650.000 de euro). Aceasta din urmă i-a permis să dezvolte noua tehnologie, însă acum va avea nevoie de resurse suplimentare pentru a putea accesa pieţele din străinătate. Astfel, din toamnă, echipa Vatis Tech va deschide o nouă rundă de finanţare ca să accelereze scalarea la nivel global. „În toamnă vrem să deschidem o rundă de finanţare al cărei scop va fi partea de extindere globală, pentru că în momentul de faţă avem foarte clară şi strategia de go-to market, avem foarte bine dezvoltată şi zona de produs, avem deja tracţiune comercială iniţială, adică noi am terminat tehnologia acum două săptămâni şi deja am reuşit să semnăm cu un client mare internaţional. Acesta este un semn foarte bun din punctul meu de de vedere.”   



Rubrica „Start-up Pitch”

Invitaţi: Adrian Pantir, cofondator al Sportin, şi Cristian Pogan, manager de vânzări în cadrul Sportin.

Ce fac? Dezvoltă un ecosistem de soluţii software pentru digitalizarea industriei de sport

Adrian Pantir: „Sportin vrea să devină aplicaţia folosită pentru toate sporturile, o aplicaţie în care poţi să îţi cumperi bilete la meci, o aplicaţie în care cumperi abonamente la sală sau în care te înscrii la maratoane, o aplicaţie care te ajută cu anumite sugestii raportate la istoricul tău şi o aplicaţie în care folosim inteligenţa artificială ca să-ţi recomande antrenamente exact pe tipul tău metabolic sau pe ceea ce preferi tu.“

Cristian Pogan: „Noi ţintim să avem un eveniment în luna octombrie, pentru că atunci ştim că mare parte dintre noi ne vom fi întors din concedii şi vom fi la birou. Iar noi vrem să îi încurajăm să aibă o viaţă activă în continuare şi dat fiind faptul că evenimentul este în formă digitală, mare parte din publicul nostru este în România, aici ştim pe ce parteneri ne bazăm ca să aducem în jurul de 80.000 de oameni, dar totodată ne adresăm şi publicul european.”


Rubrica „Start-up Update”

1. Invitat: Cătălin Macovei, fondatorul TRUDA.io - platformă pentru identificarea produselor profitabile în online

Ce e nou? Start-up local ţinteşte să ajungă la finalul acestui an la un portofoliu de 350 de proiecte şi la venituri lunare recurente de 30.000 euro, în condiţiile în care a adăugat o serie de noi integrări în platformă şi a introdus planuri tarifare mai accesibile pentru magazine online de dimensiuni mai mici. În prezent, start-up-ul are 197 de proiecte pentru o serie de clienţi, atât magazine online, cât şi agenţii care gestionează campaniile de promovare pentru comercianţi online.

„În prezent avem peste 190 de proiecte şi 2,7 milioane de produse care sunt etichetate în fiecare zi. Avem şapte parteneriate cu şapte agenţii diferite din România şi vrem să creştem numărul de parteneriate inclusiv în afara ţării. Misiunea noastră este acum să etichetăm toate produsele din lume şi vrem să ajungem cât mai repede acolo. Pentru anul acesta planul este să ajungem la 4,6 milioane de produse etichetate, scopul fiind să avem 350 de proiecte în total.”

2. Invitaţi: Ioana Rus, chairwoman of the board, Prime Dash, şi Cătălin Rus, COO & cofondator, Prime Dash - fintech

Ce e nou? Fintech-ul pornit din Oradea este singura companie din Uniunea Europeană selectată de gigantul Mastecard într-o nouă cohortă de firme care intră în programul global de accelerare Start Path, prin care proiectele au oportunitatea de a semna parteneriate comerciale cu organizaţia de plăţi dar şi cu partenerii săi.

Cătălin Rus: „Faptul că am fost selectaţi în programul de accelerare şi investiţii Start Path, care este un program de accelerare exclusivist, un program prin care se recunoaşte partea de inovaţie şi tehnologie pe care am construit-o, presupune faptul că Mastercard se va implica activ în a ne ajuta pe zona de mentorat şi business development. Au fost nouă companii selectate la nivel global  iar noi suntem singura din Uniunea Europeană în momentul de faţă.



Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovx, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.