Compania românească ce a explodat total şi care în doar trei ani de la înfiinţare a ajuns să valoreze zeci de milioane de euro
În urmă cu doi ani, antreprenorul local Liviu Drăgan, cunoscut pentru businessul TotalSoft, îşi setase o ţintă ambiţioasă pentru proiectul DRUID: o evaluare mai mare decât cea cu care a vândut compania TotalSoft – 30 mil. euro. Zis şi făcut.
Astăzi, start-up-ul Druid, înfiinţat în 2018, este evaluat la 20 de milioane de euro, după ultima finanţare primită care se ridică la aproape 3 milioane de euro, reuşind astfel să se apropie de valoarea la care antreprenorul a vândut businessul TotalSoft după mai bine de 20 ani de muncă. Iar ambiţiile sunt în continuare mari – o evaluare de cel puţin două ori mai mare pentru finalul acestui an.
„Estimarea companiei în 2020 în baza investiţiei s-a ridicat la aproximativ 20 de milioane de euro, aşadar în acest an noi ne dorim mult mai mult. Dacă în 2019 valoarea a fost până în 10 milioane euro şi apoi a fost 20 milioane euro, ne gândim la sume chiar cu o creştere mai mare în acest an şi cred că această evoluţie este posibilă pentru că internaţionalizarea noastră va sprijini creşterea valorii noastre, în condiţiile în care parteneriatul cu UiPath este tot mai viguros, iar lucrurile acestea ne dau o încredere specială”, a spus în cadrul ZF IT Generation Liviu Drăgan, fondatorul şi CEO-ul Druid. El are în plan ca Druid să ajungă la o evaluare de peste 100 de milioane de euro în următorii 2-3 ani, de cinci ori mai mult decât valoarea actuală a companiei după demararea ultimei runde de finanţare de la finalul anului trecut.
Start-up-ul a iniţiat în decembrie 2020 o rundă de investiţii, susţinută de fondurile locale GapMinder şi Early Game Ventures, care urmează să ajungă până la sfârşitul lunii februarie la circa 3 milioane euro. Compania, care dezvoltă asistenţi virtuali bazaţi pe tehnologiile de recunoaştere a limbajului şi inteligenţă artificială pentru automatizarea diferitelor procese din organizaţii, nu se va opri însă aici şi deja plănuieşte să ia o nouă finanţare la finalul acestui an care să crească şi mai mult evaluarea Druid. De la înfiinţare şi până în prezent, start-up-ul a reuşit să atragă investiţii totale de peste 4 milioane euro în care este inclusă şi investiţia iniţială a antreprenorului şi a partenerilor săi. Druid a reuşit să se dezvolte şi să câştige tot mai mult teren pe plan local în condiţiile în care soluţiile de automatizare au început să fie tot mai populare şi mai accesibile, unicorul UiPath dând tonul în această direcţie de câţiva ani. Per total, susţine Liviu Drăgan, Druid a realizat peste 2.000 de chatboţi (asistenţi virtuali) pentru companii din diferite industrii. Pe plan local, cele mai cunoscute proiecte Druid sunt cele realizate pentru Regina Maria şi Banca Transilvania. „Banca Transilvania şi Regina Maria se numără printre companiile care folosesc foarte intens şi foarte complex chatboţii noştri – mă refer la chatbotul Maria de la regina Maria, unde toată partea de programare şi de customer support se face prin intermediul chatbotului, iar la Banca Transilvania toţi chatboţii lucrează de asemenea pe platforma noastră.“ Anul trecut, veniturile Druid s-au triplat faţă de 2019, ajungând la 1,3 milioane euro, iar pentru anul curent ţinta antreprenorului este şi mai ambiţioasă, în condiţiile în care businessul se bazează pe venituri recurente de la clienţi. „În acest an ne propunem să ajungem la venituri de 4 - 4,3 milioane de euro, acesta este bugetul pentru 2020 şi cred că este realizabil. Businessul nostru este făcut în aşa fel încât dacă ai 1,3 milioane de euro într-un an, nu ai cum să nu ai, aproape nefăcând nimic, 2 milioane de euro în următorul an şi restul de încă 2 miloane şi ceva să fie făcut în special prin expansiunea noastră internaţională. Avem venituri recurente, dar sigur că pentru a avea o creştere rapidă şi pentru a putea avea o internaţionalizare a businessului şi pentru a avea grijă de toţi partenerii noştri este nevoie şi să continuăm să avem finanţări“, a punctat Liviu Drăgăn. Circa 75% din finanţarea obţinută recent de Druid va fi folosită pentru continuarea dezvoltării platformei dedicate chatbotţilor, start-up-ul lucrând la dezvoltarea de noi funcţionalităţi cum ar fi recunoaşterea vocală. În prezent, asistenţii virtuali creaţi de Druid recunosc şi răspund doar comenzilor în scris, platforma având integrată tehnologia proprie de recunoaştere a limbajului. Pentru a integra însă noua funcţionalitate de recunoaştere vocală, compania va folosi tehnologii deja existente. Anul acesta, Druid se va axa foarte mult pe extinderea businessului în afara României, obiectivul fiind de a dubla ponderea proiectelor internaţionale în totalul cifrei de afaceri. „Eu cred că anul acesta va fi un an de cotitură în evoluţia Druid, vreau să avem o evaluare corectă, o evaluare care să fie mult mai mare decât cea din decembrie 2020 şi cred că scopul nostru cel mai important este ca ponderea internaţională să fie de cel puţin două ori mai mare decât cea locală pentru a asigura internaţionalizarea şi validarea platformei noastre”, a menţionat fondatorul şi CEO-ul Druid. În prezent, circa 30% din businessul companiei provine din străinătate, în condiţiile în care compania s-a concentrat abia de anul trecut pe pieţele externe, colaborarea cu UiPath fiind esenţială pentru atragerea clienţilor străini. De asemenea, start-up-ul are încheiate şi parteneriate strategice cu Microsoft, EY, PWC, Deloitte şi KPMG. Printre clienţii Druid din străinătate se numără AXA Group, McDonalds China, Texas Children Hospital US, Saint Gobain UK, Griffith University Australia, Servier Germania, NASDAQ Suedia sau Altan Redes Mexic.
Modelul de business al start-up-ului presupune crearea unei reţele de parteneri în întreaga lume, aceasta numărând în prezent peste 50 de integratori de sisteme şi furnizori de soluţii de automatizare de pe toate continentele. „Vrem ca în 2-3 ani să reuşim să deschidem cel puţin zece birouri în toată lumea – vrem să avem două birouri în SUA, un birou mai puternic în Europa, două-trei în Orientul Mijlociu şi unul în Japonia, şi vrem să ajungem la o evaluare de peste 100 de milioane de euro”, a conchis Liviu Drăgan.
1. StartGDPR
Proiect: StartGDPR
Ce face? Platformă digitală automatizată care ajută IMM-urile să respecte normele GDPR
Ţintă venituri lunare recurente 2021: peste 5.000 de euro
Invitaţi: Paul Băbuş, Cosmin Ştefan, cofondatori StartGDPR
2. DRUID
Proiect: DRUID
Ce face? Asistenţi virtuali bazaţi pe tehnologiile de recunoaştere a limbajului şi inteligenţă artificială pentru automatizarea diferitelor procese din organizaţii
Finanţare totală atrasă: 4 mil. euro
Evaluare curentă: 20 mil. euro
Ţintă de evaluare proiect 2023-2024: peste 100 mil. euro
Ţintă de venituri 2021: 4 mil. euro
Invitat: Liviu Drăgan, fondator şi CEO DRUID
3. Travlocals.com
Proiect: Travlocals.com
Ce face? Platformă de rezervări pentru cazări premium şi experienţe locale şi rurale din România
Investiţii totale: 150.000 de euro
Invitat: Radu Fusea, fondator Travlocals.com
4. Headlight Solutions
Proiect: Headlight Solutions
Ce face? Dezvoltă soluţii software şi harware pentru securitate IT şi apărare
Cifră de afaceri 2020: 12 mil. euro
Invitat: Marius Dascălu, fondator şi CEO Headlight Solutions
ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF împreuna cu Banca Transilvania, casa de avocatura Stratulat & Albulescu şi Telekom, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. În cadrul emisiunii sunt invitaţi şi antreprenori sau investitori care îşi povestesc experienţa în business şi dau sfaturi start-up-urilor.
Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de mail zfitgeneration@zf.ro.
Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro
- Alegătorii americani bărbaţi, superponderali, care nu au studii superioare, care nu au prieteni şi care sunt loviţi în masculinitatea lor, au înclinat balanţa în favoarea lui Donald Trump. Într-o analiză, New York Times, unul dintre cele mai importante ziare americane, spune că diviziunea pe diplome a devenit cea mai importantă diviziune în viaţa americană