Dacă în copilărie îşi dorea să fie pilot în aviaţia militară, Dragoş Stroescu povesteşte că viaţa l-a dus pe un drum diferit, pe care nu îl regretă. Cum a ajuns să conducă un business de 38 de milioane de euro
Încă din momentul alegerii facultăţii Dragoş Stroescu a pariat pe sectorul de comunicaţii şi tehnologie, chiar dacă la momentul respectiv era încă la început. Şi nu s-a oprit doar la a-şi construi cariera în această industrie – pasiunea sa a luat forma unei iniţiative antreprenoriale, ajunsă în prezent unul dintre cei mai mari integratori de soluţii şi sisteme IT&C de pe piaţa naţională. Cum s-a adaptat la criză businessul românesc Datanet Systems, integrat în urmă cu 13 ani în grupul internaţional Soitron?
„Compania a fost fondată reunind capacităţile inginereşti şi spiritul tânăr al fondatorilor, cu maturitatea şi abilitatea punerii în practică adusă de Vasile Velicu, primul director general al companiei şi cel care a dat practic primul impuls. Restul, cum s-ar spune, este istorie”, povesteşte Dragoş Stroescu, cofondator şi director executiv al Datanet Systems.
Dacă în copilărie îşi dorea să fie pilot în aviaţia militară, antreprenorul povesteşte că viaţa l-a dus pe un drum diferit, pe care nu îl regretă. Atras de tot ce însemna electronică aplicată, la începutul anilor ’80 şi-a pus toată speranţa şi încrederea că sectorul de comunicaţii şi tehnologie va cunoaşte o dezvoltare amplă şi va fi de interes la un moment dat. Astfel, după ce a terminat liceul Sf. Sava din Bucureşti, a urmat cursurile Facultatăţii de Electronică, Telecomunicaţii şi Tehnologia Informaţiei din cadrul Universităţii Politehnica din Bucureşti, în cadrul căreia a obţinut şi diploma de master, şi, după terminarea studiilor, şi-a început cariera în cadrul unei companii de profil, iar în 1998 a pus bazele companiei Datanet Systems. Privind în urmă, la cei 25 de ani de activitate, crede că cea mai mare satisfacţie este împlinirea şi bucuria că a realizat cu sens. „În calitate de cofondator al Datanet, mă bucur că aceşti ani au fost însoţiţi de o creştere constantă an după an.”
În prezent, Datanet Systems este unul dintre cei mai mari integratori de soluţii şi sisteme IT&C de pe piaţa naţională, care a depăşit pragul de 38 de milioane de euro cifră de afaceri la finalul anului trecut, înregistrând o creştere de 34%. Începând cu anul 2010, compania face parte din grupul slovac Soitron, integrator de sisteme şi furnizor de servicii de outsourcing IT cu experienţă pe piaţa europeană şi înregistrează aproximativ 700 de experţi şi specialişti IT în Slovacia, Republica Cehă, Polonia, Marea Britanie, România, Turcia şi Bulgaria. Potrivit ZF, în urmă cu 13 ani grupul Soitron a cumparat 51% din acţiunile operatorului telecom local Datanet Systems, companie cu venituri de 15 milioane de euro la acea vreme. Grupul a înregistrat afaceri de 108 milioane de euro la finalul anului 2021, potrivit reprezentanţilor companiei.
Pe plan local, activitatea companiei Datanet Systems, alături de Datanet Systems Cluj şi Datanet Systems Software, este susţinută de o echipă de peste 160 de angajaţi. „Proiectele derulate de Datanet Systems nu sunt doar mari ci şi complexe, iar oameni trebuie să fie foarte bine pregătiţi. Astfel, principalul obiectiv pe acest an vizează menţinerea capacităţii inginereşti a companiei şi extinderea echipei de operare în teren. Investiţiile se menţin în infrastructura de laborator necesară dezvoltării şi testării soluţiilor precum şi instruirea internă, alături de cursurile de pregătire şi formare în diferite arii tehnologice. Echipa noastră are în total peste 99 de certificări Cisco, dar şi alte specializări de la vendori internaţionali şi prin parteneriate de business încheiate cu furnizori globali.” Despre portofoliul de clienţi, directorul executiv al Datanet Systems spune că acesta a evoluat constant, mai ales în contextul creat de pandemia de COVID-19, din 2020 încoace. „Clienţii Datanet Systems sunt în general companii mari şi foarte mari din domeniile financiar-bancar, utilităţi, telecomunicaţii. Lucrăm şi cu organizaţii publice, atât din sectorul de sănătate cât şi din educaţie şi apărare.”
„Principalul obiectiv pe acest an vizează menţinerea capacităţii inginereşti a companiei şi extinderea echipei de operare în teren. Investiţiile se menţin în infrastructura de laborator necesară dezvoltării şi testării soluţiilor precum şi instruirea internă, alături de cursurile de pregătire şi formare în diferite arii tehnologice.”
Dragoş Stroescu, director executiv al Datanet Systems
O criză care a schimbat regulile jocului
Din cifra de afaceri totală înregistrată pe plan local în 2022, aproximativ 27% reprezintă venituri generate de proiectele de securitate cibernetică, a menţionat Dragoş Stroescu, adăugând că odată cu anul 2020, când pandemia a început „să schimbe regulile jocurilor”, atât comportamentul oamenilor, în general, cât şi al organizaţiilor active în toate industriile şi domeniile au suferit modificări, astfel că a fost nevoie de înţelegere şi de soluţii IT care să poată susţine colaborarea de la distanţă, dar şi de soluţii de securitate IT care să asigure o bună colaborare între utilizatorii cibernetici. „Noi ne-am adaptat acestui val de schimbare şi am oferit acces gratuit la platforma de colaborare Webex diverşilor clienţi, aceasta devenind ulterior principalul mediu de comunicare şi colaborare pentru milioane de oameni. În pandemie am făcut, spre exemplu, un prim proiect de colaborare interdisciplinară la Spitalul Municipal Timişoara, pentru ca medicii oncologi de acolo să poată colabora eficient, fără să se mai întâlnească fizic.”
De asemenea, în 2022, Datanet Systems a fost implicată în multiple proiecte de anvergură pentru clienţi din industria financiar bancară, sănătate şi servicii publice, precum modernizarea infrastructurii Data Center şi a reţelei de date pentru Banca Comercială Română, pentru asigurarea georezilienţei între sediile din Bucureşti şi Viena; în zona publică, compania a fost implicată în proiectul de digitalizare a Spitalului Mioveni, livrând soluţiile de networking şi stocare date, video colaborare, precum şi o aplicaţie ce permite colectarea de informaţii de la echipamentele medicale şi consolidarea acestora într-un portal disponibil cadrelor medicale. „Unul dintre cele mai complexe şi deosebite proiecte finalizate a fost dezvoltarea unei reţele de mare viteză pentru un client important din mediul bancar local. Această reţea oferă o viteză de transfer a datelor de 100 Gbps, cam de cinci ori mai mare decât 5G, iar clientul nostru o foloseşte pentru a conecta centrele de date din România cu cele din afara ţării. În această arhitectură am integrat cele mai performante tehnologii de reţea existente pe piaţă, banca reuşind să obţină o vizibilitate completă asupra reţelei şi costuri de operare mult mai mici, iar utilizatorii finali, milioane de români, beneficiază de servicii bancare digitale mai performante”, a explicat Dragoş Stroescu.
Pe alt palier, dar la fel de relevante, sunt alte două proiecte din aria call center, în care echipa Datanet Systems a integrat sisteme moderne de inteligenţă artificială conversaţională. „Cu ajutorul acestora, utilizatorii pot ajunge la informaţiile dorite prin interacţiunea cu un sistem automat, care recunoaşte limba română şi limba ucraineană, fără să fie necesară interacţiunea cu un agent. Sistemele implementate asigură transcrierea conversaţiei şi salvarea acesteia, pentru eventuale verificări ulterioare legate de raportări şi satisfacţia clienţilor. Acest lucru a dus la o flexibilitate ridicată în operare şi mărirea capacităţii de interacţiune cu clienţii pentru cele două organizaţii, o bancă şi o instituţie publică.”
În continuare, compania are în plan extinderea portofoliului pe ariile de securitate, cloud şi data center prin localizarea unor servicii disponibile prin grupul Soitron (din care face parte compania), „precum serviciile de Security Operations Center, unde înregistrăm deja primii clienţi, adresate oricărei organizaţii, publice sau private, din România. Un element important este şi adăugarea unui pachet cât mai mare de servicii profesionale pentru orice produs sau soluţie pe care o vindem. La nivel de vânzări, ne vom concentra în continuare pe soluţiile de securitate cibernetică şi infrastructură IT, precum şi pe serviciile cu valoare adăugată asociate.”
Reuşitele de business, un efort comun
Dragoş Stroescu consideră că una dintre cele mai importante calităţi ale unui lider de business ar trebui să fie concentrarea pe obiective clar stabilite şi capacitatea de a lucra în echipă. „Cred că cel mai important pentru un lider este să ştie unde vrea să ajungă, să aibă stabilite clar obiectivele profesionale, şi bineînţeles să fie aproape de clienţi şi colegi. Consider că reuşitele sunt un efort comun, iar asta nu trebuie uitat niciodată. Pentru angajaţii noştri este important să-şi dorească să ajungă departe. E un drum pe care îi încurajăm să meargă pentru că aşa construim satisfacţiile comune, relaţiile de durată.”
Despre agenda sa zilnică, antreprenorul spune că este o combinaţie între perspectivele de business, activităţile formale de zi cu zi şi decizii punctuale care ajută la derularea proiectelor şi contractelor aflate în curs. Iar legat de ce ar schimba sau ar adăuga la industria de profil, reprezentantul Datanet Systems a punctat faptul că sectorul are nevoie de stabilitate. „În momentul de faţă, mai multă stabilitate nu ar strica, şi aici nu mă refer doar la industria noastră, deoarece sunt multe disfuncţionalităţi care încă ne afectează la nivel global”, a punctat directorul executiv al companiei.
„Am fost martorii unei creşteri explozive a numărului de atacuri cibernetice şi incidente în spaţiul virtual, iar clienţii noştri au realizat că soluţiile tradiţionale nu mai sunt suficiente, motiv pentru care ne-au solicitat ajutor şi ne-am aliniat rapid acestei noi realităţi. Consider că trecerea la conceptul de «Zero trust» - un model de securitate cibernetică bazat pe principiul că nimic nu este de încredere şi totul trebuie verificat – este o urmare a pandemiei şi a digitalizării accelerate de contextul medical din 2020. Sunt multe lecţii pe care le-am învăţat în ultimii trei ani, după care o să ne ghidăm pentru mulţi ani de acum înainte”, spune Dragoş Stroescu.
Carte de vizită
Dragoş Stroescu, director executiv al Datanet Systems
1. A terminat liceul Sf. Sava din Bucureşti în 1988, apoi a urmat cursurile Facultatăţii de Electronică, Telecomunicaţii şi Tehnologia Informaţiei din cadrul Universităţii Politehnica din Bucureşti, unde a obţinut şi diploma de master (în 1994);
2. În 1996, a preluat funcţia de network engineer în cadrul companiei Crescendo – furnizor de aplicaţii, soluţii şi servicii IT&C personalizate, unde a rămas până în 1998, când şi-a început parcursul în cadrul Datanet Systems în poziţia de technical manager, pe care a ocupat-o până în 2008;
3. În 2014, a devenit directorul executiv al companiei Datanet Systems, funcţie pe care o deţine şi în prezent.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro