Cu ochii pe companii tech în creştere accelerată. Ce mai caută investitorii în tehnologie?
Lansat încă în 2012, când pe piaţa din România nu activa niciun fond de investiţii pentru start-up-uri de tehnologie, Catalyst România - susţinut de 3TS Capital - se află acum în căutarea unor companii tech, atât nou înfiinţate, cât şi cu vechime, însă cu o creştere accelerată a businessului, planul pentru anul curent fiind de a adăuga în portofoliu circa 4-6 investiţii noi, pe lângă cele 5 realizate cu precădere în 2022. Care sunt criteriile de selecţie?
Investiţiile se realizează din cel de-al doilea fond strâns de Catalyst România, care în februarie 2022 şi-a atins plafonul maxim de 50 de milioane de euro. Astfel, Catalyst România II se află într-o poziţie unică pe piaţa locală, tichetul de investiţie fiind de câteva milioane de euro, în condiţiile în care toate celelalte fonduri de investiţii care activează aici se află acum pe finalul primelor fonduri, axându-se în principal pe susţinerea start-up-urilor existente deja în portofoliile lor. „Avem 100 de companii care sunt într-o analiză mai aprofundată, din care foarte posibil să facem 4-5 sau chiar 6 investiţii anul acesta. Acesta este planul pentru 2023. Ne uităm la companii care dau dovadă de o creştere accelerată. Dacă respectiva creştere vine după 6 luni sau un an de la înfiinţarea firmei sau vine după zece ani, nu este atât de relevant pentru modelul nostru. Într-adevăr, teza noastră de investiţii ar fi să ne uităm la start-up-uri care au puţină vechime. Noi fiind un fond de serie A, căutăm start-up-uri care deja au venituri de 500.000 euro, 1.000.000 euro sau poate peste 1.000.000 de euro, cu preferinţe evident spre zona SaaS, adică spre zona de venituri de tip subscripţie. Dar până la urmă, faptul că suntem un VC nu ne îngrădeşte major şi nu ne obligă să ne uităm neapărat doar la tiparul acesta de companii, însă probabil că 90% din pipeline-ul nostru este format din companii vechi de 2-3-4 ani care au început să aibă tracţiune în piaţă“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Investor Watch, Alin Stanciu, partener în cadrul Catalyst România II. El a adăugat că de obicei fondul intră să susţină companiile tech în momentul în care acestea încep să aibă tracţiune cu produsul lor pe piaţa locală şi fac eforturi pentru a se extinde şi în străinătate. „Acesta este momentul în care noi, dacă ne asigurăm că piaţa din România a dovedit că respectivul produs poate să aibă tracţiune şi poate să producă venituri, intrăm şi ajutăm compania cu bani şi «knowledge» în partea asta de internaţionalizare şi încercăm să ducem produsul în afară.“
Până în prezent, Catalyst România II a investit în cinci companii aproape 10 milioane de euro din cel de-al doilea fond al său în valoare totală de 50 de milioane de euro. Primul fond, în valoare de 15 milioane de euro, a fost lansat în 2012, iar cel de-al doilea fond a fost lansat în 2020, în februarie 2022, acesta atingându-şi plafonul maxim de 50 de milioane de euro. Investiţiile realizate din cel de-al doilea fond au mers către patru companii din România – SeedBlink, Code of Talent, Adservio şi evoMAG – şi către un start-up din Serbia – Hunch. Prima investiţie din cel de-al doilea fond al său a fost făcută în 2021 în platforma de equity crowdfunding SeedBlink, iar anul trecut au urmat alte patru investiţii, dintre care două au fost în start-up-uri – Code of Talent şi Hunch, iar alte două în companii deja cu vechime – Adservio (soluţii pentru digitalizarea educaţiei), înfiinţată în 2009, şi evoMAG (magazin online IT&C), fondată în 2005. „În mod punctual, în cazul Adservio, avem şi un context extrem de potrivit, un context de piaţă în care toată lumea îşi doreşte digitalizarea instituţiilor publice şi a învăţământului, iar Ministerul Educaţiei fiind unul dintre cei mai mari angajatori, cred chiar cel mai mare din România, aşa că nevoia asta este extrem de presantă. Din fericire, vedem că şi guvernanţii, şi administraţia publică încep să facă eforturi în direcţia asta. Acum 14 ani sau 15 ani, când au înfiinţat compania Adservio, ideea lor părea mai degrabă o utopie şi, practic, modelul lor de business a început să prindă tracţiune în 2019-2020, când au făcut o mutare în cloud. Iniţial vorbeam de un produs bazat pe foarte multă reţelistică - era un intranet propriu în fiecare dintre şcoli. Dar, în momentul în care au mutat soluţia în cloud, beneficiile unei platforme digitale au devenit mult mai consistente“, a descris Alin Stanciu, motivele care au stat la baza investiţiei în Adservio.
În ceea ce priveşte investiţia supriză în evoMAG, el a menţionat că zona de e-commerce şi de marketplace-uri este extrem de familiară pentru conducerea fondului. „A fost cumva o investiţie oportunistică şi am găsit şi acolo un fondator (Mihai Pătraşcu – n. red.) extrem de motivat, cu un background foarte solid, un fondator care a reuşit într-un peisaj totuşi foarte competitiv. A reuşit să crească o companie, să ajungă în topul jucătorilor importanţi în de zona IT&C şi să ţină o companie destul de măricică, oarecum la pragul de rentabilitate sau cu o mică profitabilitate. Ne-am alăturat eforturile şi experienţa şi am văzut, de exemplu, că în anul 2022 evoMAG a fost una dintre puţinele companii de e-commerce care a marcat o creştere de business la final de an, adică cumva am primit şi certitudinea că investiţia pe care am făcut-o într-un model care nu e foarte «hot» în momentul de faţă a fost o alegere bună.“ Spre deosebire de alte fonduri de capital de risc active acum pe piaţa locală, Catalyst România este singurul aflat la cel de-al doilea fond care se află în primii ani de investiţii, ceea ce îi conferă un avantaj competitiv şi mai multă flexibilitate în a stabili ţintele de investiţii. „Din perspectiva capitalului, acum noi suntem într-o zonă favorabilă, în ideea în care noi chiar avem bani de investit, foarte mulţi, începând de mâine să zicem, lucru pe care nu îl pot spune despre fondurile care au fost intermediare între Catalyst I şi Catalyst II, pentru că mai există câţiva manageri de fonduri în această zonă de tehnologie şi de venture capital. Ei sunt pe finalul fondurilor şi în principiu îşi dozează eforturile spre companiile din portofoliu care performează, adică ei fac mai degrabă investiţii de tip follow-on decât investiţii noi. Acesta este ciclul. În primii 4 ani, maximum 5 ani să zicem, faci investiţii noi şi ideal ar fi să reuşeşti să şi vinzi din acele companii. Aşa că, dacă faci o investiţie în anul 5 şi îţi asumi că exit-ul s-ar putea să dureze 1-2 ani până găseşti oferta potrivită sau cumpărătorul potrivit, nu-ţi dă timp foarte mult să lucrezi cu companiile. Şi atunci, în mod cumva uzual, din anul 4 începi să te axezi pe companiile care sunt mai performate din portofoliu. Deci, asta ne dă nouă, ca fond, o oarecare fereastră de oportunitate extrem de bună.“
Rubrica „Start-up Pitch”
Invitat: Cătălin Macovei, fondatorul TRUDA
Ce face? Start-up-ul local a dezvoltat o platformă bazată pe machine learning ce analizează produsele comercializate online în vederea promovării celor mai profitabile. Până acum, platforma a fost dezvoltată din fonduri proprii, investiţia iniţială situându-se la circa 200.000 euro. În prezent, start-up-ul are aproape 80 de clienţi.
„Până nu ajungem la peste 100 de clienţi, nu accesăm o finanţare, fiindcă vrem să luăm o finanţare în termeni buni. Eu am un vis foarte interesant: sper să ajung la bursă cu acest produs. Am planuri mari, scopul pe termen lung fiind de a ieşi în afara României pentru că este o cerere foarte mare în străinătate. În momentul de faţă avem deja contracte încheiate în Polonia şi urmează să finalizăm şi câteva contracte în Danemarca. Momentan, avem o prezenţă în străinătate, adică avem cred că 5 proiecte sau 6 proiecte din afară.”
Rubrica „Start-up Update”
Invitat: Radu Lepădatu, cofondator al BookLab (fost BookMe) - platformă online pentru personalizarea basmelor terapeutice dedicate copiilor
Ce e nou? Start-up-ul şi-a propus să strângă 20.000 lei prin intermediul platformei Consolid8, campania fiind iniţiată recent şi derulându-se pe perioada a peste 40 de zile. La finalul campaniei, start-up-ul şi-a propus să lanseze public platforma BookLab. Iniţial, lansarea oficială a platformei urma să aibă loc la finalul lunii septembrie 2022.
„Am amânat lansarea iniţială a platformei şi am hotărât să creăm o campanie de crowdfundig, adică o campanie în care putem oferi acces anticipat părinţilor la proiectul nostru şi la platforma noastră, sub schimbul unui ajutor pentru nişte recompense. Adică, părinţii pot intra pe campania de crowdfunding, disponibilă pe
site-ul Consolid8, şi pot accesa şi achiziţiona de pe platforma respectivă anumite recompense, mai exact cărţi personalizate terapeutice pentru copiii lor, în diverse formate. Şi aşa ei ne pot susţine să finalizăm proiectul. Mai sunt aproximativ 45 de zile disponibile în care părinţii pot alege una din recompensele oferite, iar la finalul campaniei sperăm că vom putea şi lansa platforma live.“
Rubrica „Investor Watch”
1. Invitat: Cristian Dascălu, partener în cadrul GapMinder VC şi managing partener în cadrul Techcelerator
„Acum planurile pozitive pe partea de evaluări nu mai sunt o constantă, ci poate planurile mai negative vizavi de perspectiva de creştere sunt cele care ajung să fie etichetate ca realiste şi acest lucru începe să fie înţeles de tot mai mulţi antreprenori. Nu pentru că ne dorim noi să fie aşa în cadrul Techcelerator sau în cadrul GapMinder, ci pentru că aceasta este corecţia care se întâmplă în întreaga lume, plecând de la burse şi multiplicatorii pe care companiile vor să îi obţină. La fel se întâmplă şi cu evaluările şi cu grija antreprenorului faţă de proiectele, soluţiile pe care le aduc în piaţă.“
2. Invitat: Alin Stanciu, partener în cadrul Catalyst România II
„Avem 100 de companii care sunt într-o analiză mai aprofundată, din care foarte posibil să facem 4-5 sau chiar
6 investiţii anul acesta. Acesta este planul pentru pentru 2023. Ne uităm la companii care dau dovadă de o creştere accelerată. Dacă respectiva creştere vine după
6 luni sau un an de la înfiinţarea firmei sau vine după zece ani, nu este atât de relevant pentru modelul nostru. Într-adevăr, teza noastră de investiţii ar fi să ne uităm la start-up-uri care au un pic de vechime. Noi fiind un fond de serie A, căutăm start-up-uri care deja au venituri – 500.000 euro, 1.000.000 euro sau poate peste 1.000.000 de euro cu preferinţe evident spre zona SaaS, adică spre zona de venituri de tip subscripţie. Dar până la urmă, faptul că suntem un VC nu ne îngrădeşte major şi nu ne obligă să ne uităm neapărat doar la tiparul acesta de companii, însă probabil că 90% din pipeline-ul nostru este format din companii vechi de 2-3-4 ani care au început să aibă tracţiune în piaţă.”
Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation
ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovx, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plusvaloare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.
Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro