Cum arată viitorul agriculturii: de la nori de ploaie, la cloud. Cum vor putea practica şi fermierii români agricultura de precizie
Dacă în urmă cu câţiva ani, conceptul de agricultură de precizie era poate doar ceva abstract, science fiction pentru fermierii români, acum cu ajutorul noilor tehnologii precum IoT, cloud şi 5G, soluţiile pentru agricultură de precizie sunt disponibile la tarife anuale de 1-8 euro per hectar, aceştia având astfel la dispoziţie soluţii tehnice care să îi ajute să îşi eficientizeze culturile şi să rămână competitivi şi profitabili pe o piaţă locală tot mai aglomerată de fructe şi legume importate.
Start-up-ul local Agricloud a mizat pe această nişă încă de acum trei ani, iar acum nu ajută doar fermierii români cu soluţii IoT pentru agricultură de precizie, ci fermieri de pe trei continente – din Africa de Sud până în America Latină.
„Vrem să ajutăm fermierii noştri să fie mai productivi. Un exemplu practic - ştim cum astăzi vin producători din zone consacrate precum Turcia, Germania, Olanda, Italia, Spania cu produsele lor - mă refer aici la tomate, iar în condiţiile în care ei se retrag de mâine de pe piaţa locală preţul va creşte foarte mult. Acest lucru ne-a făcut să ne implicăm mai mult în zona de securitate alimentară a noastră şi vrem ca de la începutul acestei luni (aprilie – n.red.) să facem o ofertă de 1,5 euro/ha per an pentru oricine care administrează un teren agricol şi vrea să îl monitorizeze – noi îl ajutăm să îşi eficientizeze cultura reducând costurile şi crescându-i profitul”, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation la rubrica Start-up Update Marcel Ionescu, CEO şi fondator Agricloud. El a adăugat că în mod normal, tarifele pentru utilizarea soluţiilor Agricloud variază între 5 şi 8 euro per hectar pe an, însă acum start-up-ul a făcut ofertă specială cu trei tipuri de abonament pentru fermierii români - 1,5 euro, 3 euro şi 5 euro per hectar anual. „Oiectivul este să vindem foarte mult abonamentul de 1,5 euro. Credem că acesta îi va ajuta pe fermieri să aibă o radiografie exactă a culturii lor şi atunci le va fi cât se poate de uşor să îşi eficientizeze procesul de lucru în ferma lor. Practic, noi ce facem? Toate activităţile repetitive le automatizăm cu senzori, drone, camere video şi sateliţi. Toate aceste date le punem în faţa fermierului în felul în care el vrea să le înţeleagă pentru că aici este diferenţa - ne adaptăm pentru a-i arăta ce vrea el să vadă.” Soluţiile Agricloud sunt deja folosite de peste 200 de clienţi de pe trei continente, iar start-up-ul continuă să atragă noi clienţi pentru soluţia oferită, ţinta de creştere a businessului pentru anul acesta fiind de 60% - până la peste 2 milioane euro.
„În 2020, cifra noastră de afaceri a crescut cu 35%, iar anul acesta, în primele trei luni, suntem deja la 45% din ce s-a întâmplat tot anul trecut. Bazat pe ceea ce vedem noi şi pe solicitările pe care le primim, plus că suntem destul de activi în achiziţia de clienţi, credem că suntem destul de aproape de o creştere de 55-60% a businessului anul acesta. Noi în acest moment suntem pregătiţi pentru 60-65 de clienţi noi, însă cred că practic ne vom opri la o achiziţie de 45-50 de clienţi noi cu suprafeţe care să însumeze până spre câteva sute de mii de hectare”, a spus Marcel Ionescu, CEO şi fondator Agricloud. În prezent, start-up-ul, înfiinţat în urmă cu trei ani, monitorizează peste 56.000 de hectare pentru circa 216 fermieri de pe trei continente, cele mai noi pieţe unde este folosită soluţia Agricloud fiind Macedonia şi Turcia. „Cea mai nouă piaţă unde am făcut primii paşi pentru a intra este piaţa din Macedonia - aproape am definitivat parteneriatul şi penultima cea mai nouă piaţă unde suntem prezenţi deja este Turcia. Acolo guvernul de la Ankara foloseşte deja portalul nostru pentru monitorizarea agriculturii din ţară”, a precizat el, adăugând că start-up-ul vizează în continuare extinderea pe piaţa de culturi foarte mari. „Ne interesează să intrăm pe piaţa de culturi foarte mari, în zonele din India şi chiar în zona Africii. Am făcut deja nişte paşi spre Nigeria, însă în momentul de faţă tatonăm terenul. Nu îi cunoaştem foarte bine, nu le înţelegem foarte mult mentalitatea, însă produsul nostru este foarte interesant pentru ei.”
Anul trecut, start-up-ul a lansat portal.agricloud.ro - o soluţie care monitorizează complet cultura. „Aceasta oferă o radiografie completă - din sol până la satelit, mai exact de la agrochimia solului, umiditatea din sol, diametrul tulpinii în acord cu umiditatea din sol, din aer, de la staţiile meteo pe care noi le montăm şi cu echipamentul de pe drone şi închidem tot acest circuit cu un satelit. În momentul în care fermierul intră la noi pe portal îşi vede toată cultura, vede radiografia, are rapoarte şi de acolo îşi ia deciziile cele mai bune”, a explicat Marcel Ionescu. În total, Agricloud administrează în prezent circa 56.000 de hectare, iar cerinţele din partea clienţilor sunt în continuă creştere.
Investiţiile în proiectul Agricloud se ridică în prezent la peste 1,8 milioane euro în total, iar deocamdată start-up-ul se concentrează pe extindere, o viitoare rundă de finanţare fiind prognozată peste circa doi ani.
„În momentul acesta suntem pe creştere şi pe achiziţie de clienţi şi probabil de la sfârşitul lui 2022, începutul lui 2023 ne vom uita în piaţă pentru o altă rundă de finanţare”, a punctat el. Start-up-ul a dezvoltat recent o nouă funcţionalitate pentru care urmează să înceapă şi primele teste şi anume IoT în zootehnie. „Mai exact, vorbim de o fermă de vaci pentru carne în care vom monitoriza stadiul lor, vom genera alertele timpurii pentru boli, cât sunt de liniştite, vom face un comportament al întregii cirezi şi de acolo vom culege o serie de date. Fermierul va şti foarte clar când mănâncă vacile, când sunt în perioada de gestaţie, cărui animal să îi verifice starea de sănătate. IoT-ul ne ajută foarte mult în zona de agricultură şi momentan piaţa este deschisă pentru toată lumea. Faptul că IoT-ul este aici, 5G este deja pe drum sau deja prezent, ne ajută să avem date în timp real despre animale”, a subliniat CEO-ul Agricloud.
Soluţia Agricloud se bazează foarte mult pe noile tehnologii precum IoT, machine learning şi cloud, start-up-ul utilizând platforma Microsoft Azure.
„Microsoft Azure ne ajută pentru a antrena algoritmi pentru soluţia de machine learning folosit pentru identificarea nevoilor culturilor şi mai nou pentru identificarea stadiului animalelor din fermă”, a spus el. Pe lângă dezvoltarea propriei soluţii, Agricloud susţine şi dezvoltarea altor start-up-uri în domeniul agritech printr-un nou program organizat împreună cu mai mulţi parteneri printre care şi Ministerul Agriculturii. „Vrem să susţinem cât mai multe start-up-uri în domeniul agriculturii pentru a genera cât mai multe soluţii tehnice pentru agricultura din România.” Cum facem acest lucru? În primul rând cu mai mulţi parteneri ai noştri am realizat AgriTech Hackathon - se poate înscrie oricine pe agrihack.ro. Vor fi circa 2-3 săptămâni de incubare şi de înţelegere a ecosistemului agriculturii. Cei care sunt invitaţi să fie mentori şi susţinători financiari sunt deja cu noi în proiect şi de aici îi putem ajuta noi să monetizeze destul de repede în zona clienţilor noştri. Am discutat cu 2-3 clienţi din portofoliul nostru şi au fost foarte deschişi să îi primească în fermele lor pentru a face teste. Astfel pot vedea dacă ideile lor se validează cu nevoile reale din piaţă - toţi avem idei, dar de la idee la monetizare nu e chiar cel mai scurt pas.”
Start-up Boost
Invitat: David Achim, director executiv al asociaţiei Make IT in Oradea
Ce oferă programul de accelerare? Echipele care vor intra în programul de incubare oferit, numit Bright Labs Incubator, pot primi o finanţare de până la 50.000 euro pentru a-şi dezvolta businessul tech. Selecţia va fi făcută din 20 de echipe care au fost deja preselectate în cadrul unor evenimente dedicate de „idea pitching“ desfăşurate în ultimele luni.
„În luna aprilie vom avea o competiţie care va delimita etapa de selecţie de etapa de incubare efectivă. În total, am selectat în cadrul celor cinci evenimente de «idea pitching» 20 de echipe cu care începem să lucrăm pentru a trece de stadiul de idee.“
Start-up Update
Invitat: Marcel Ionescu, CEO şi fondator Agricloud
Ce e nou? Start-up-ul se extinde pe segmentul de zootehnie şi se extinde pe noi pieţe de pe glob
“Cea mai nouă funcţionalitate pe care o avem şi urmează să facem primele teste, le începem în circa o săptămână, este IoT în zootehnie. Mai exact, vorbim de o fermă de vaci pentru carne în care vom monitoriza stadiul lor, vom genera alertele timpurii pentru boli, cât sunt de liniştite, vom face un comportament al întregii cirezi şi de acolo vom culege o serie de date. Fermierul va şti foarte clar când mănâncă vacile, când sunt în perioada de gestaţie, cărui animal să îi verifice starea de sănătate. IoT-ul ne ajută foarte mult în zona de agricultură şi momentan piaţa este deschisă pentru toată lumea. Faptul că IoT-ul este aici, 5G este pe drum sau deja prezent, ne ajută să avem date în timp real despre animale.”
Start-up Coach
Invitat: Doina Vîlceanu, CMO ContentSpeed şi mentor Innovation Labs:
Recomandări pentru start-up-uri: La început start-up-urile tech ar trebui să aplice tehnici de guerrilla marketing pentru că nu au bugete mari de promovare
„Start-up-urilor, dacă sunt creative, eu le recomand tehnici de guerrilla marketing - cum să fii extra-creativ pe bani puţini, pentru că de multe ori la asta se rezumă. Ai nevoie să viralizezi mesajul astfel încât el să ajungă să fie transmis de la un client către alţi potenţiali clienţi. Acolo este posibilitatea de scalare când ai bugete foarte mici. Dacă ai o prezenţă în social media, dacă reuşeşti să îţi creezi o comunitate, acolo nu ai nevoie de bani, ci de foarte mult timp, investiţii de timp din partea echipei de a crea conţinut care să fie relevant pentru publicul ţintă.“
Start-up Pitch
Invitat: Sorin Nicolau, Clinica Oana Nicolau
Ce face? Platformă de terapie online, care pe lângă şedinţe online realizate prin videocall, cuprinde şi o secţiune de terapie prin chat - un segment nou pe această piaţă în România.
„Odată cu pandemia, văzând că situaţiile emoţionale care existau s-au agravat, am zis că trebuie să ajungem la mai mulţi oameni – să mergem în zona de clinică digitală. Dacă până acum clientul venea la noi, acum să mergem noi la el, să fim la un click distanţă. Am dezvoltat această platformă care se va numi iCON şi care va pune primul steag al digitalizării clinicii noastre. Anul trecut, în jur de 17 martie ne-am mutat 100% online. Am primit un feedback foarte valoros de la clienţi care se confruntau şi încă se confruntă cu situaţia locativă - au o singură cameră sau două în care stau şi cu soţia/soţul şi copilul care face şi şcoala online şi ca atare nu au cum să apeleze la terapia online live.”
Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.
ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noimebrie 2019 şi realizată împreună cu Banca Transilvania, Microsoft şi Telekom, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 300 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Investor Watch, Start-up Coach, Sfatul expertului şi What’s Hot.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro