Drumul spre valoare adăugată în IT-ul românesc

Postat la 21 noiembrie 2024 22 afişări

IT-ul românesc trebuie să treacă la următorul nivel, unul în care abilităţile, creativitatea şi resursele profesioniştilor din România să fie puse la lucru pentru a crea produse proprii cu care să cucerească piaţa naţională sau pieţele internaţionale. De aceea, compania de securitate cibernetică Bitdefender a derulat în 2024 un program prin care a pus bazele unei comunităţi de product manageri şi product marketing manageri.

Prima ediţie a programului Bitdefender Academy in Product Management & Product Marketing a ajuns la final după aproape jumătate de an în care cei 25 de finalişti au participat la sesiuni de învăţare cu elemente teoretice şi practice.

„Concluzia este că avem în România oameni extraordinari, care pot să construiască, să dezvolte şi să ducă spre maturitate orice industrie în care vor dori să activeze. Realitatea pe care ne-a arătat-o Academia Bitdefender e una clară şi foarte încurajatoare: tinerii din România sunt orientaţi către educaţie şi dezvoltare. Am cunoscut oameni extrem de curioşi, extrem de dornici de a învăţa”, a explicat Cristina Şerban, director de product marketing la Bitdefender şi coordonatoarea Bitdefender Academy in Product Management & Product Marketing.

Din dorinţa de a dezvolta o comunitate de profesionişti în product management şi product marketing management care să poată ducă IT-ul românesc la următorul nivel, producătorul global de soluţii de securitate informatică cu cartierul general în România a lansat în februarie 2024 acest program educaţional.

Peste 400 de persoane din toată ţara au răspuns la apel şi s-au înscris pentru prima etapă, dintre care 120 de participanţi şi-au prezentat ideile de produse fie online sau la birourile Bitdefender din Bucureşti, Cluj, Iaşi, Timişoara.

Cristina-Serban

Apoi au fost selectaţi 37 de participanţi pentru un bootcamp de trei zile în care au învăţat noţiuni de bază din sfera de product management şi product marketing, au interacţionat cu mentori din cadrul companiei Bitdefender şi unde şi-au rafinat ideile de produse. În urma unui hackathon au fost selectaţi cei 25 de finalişti pentru cea de-a patra fază a programului, cea de academie.

Ei au aprofundat cunoştinţele teoretice şi practice în domeniu, de la finalul lunii iunie, cu ajutorul celor 20 de mentori Bitdefender şi profesori universitari. Deşi cinci dintre cei 25 de finalişti au obţinut chiar şi câte un internship la Bitdefender, iar unul a fost angajat de companie, scopul principal al programului este să dea naştere unei comunităţi de profesionişti care dezvoltă IT-ul românesc.

„Mi-aş dori foarte mult să se dezvolte o comunitate, adică prima noastră serie de absolvenţi să vorbească despre experienţă mai departe, să atragă membri noi pentru anul viitor, apoi să se implice şi să creăm o comunitate mai largă de aspiranţi pentru aceste roluri de product manager şi product marketing manager. Astfel să dezvoltăm acest set de cunoştinţe , de care să beneficieze întreaga industrie autohtonă”, a adăugat Cristina Şerban.

Implicarea absolvenţilor din prima ediţie Bitdefender Academy in Product Management & Product Marketing în dezvoltarea ediţiilor viitoare, conexiunile şi comunicarea dintre participanţi şi mentori sau schimbul de knowledge sunt unii dintre pilonii pe care Bitdefender pune bazele comunităţii de product manageri şi product marketing manageri din România.

„Pentru ediţia de anul viitor ne uităm să extindem curricula, să aducem mai multe teme, să abordăm în academie fiecare etapă din procesul de dezvoltare şi punere pe piaţă a unui produs. De exemplu, în zona de produs vrem să aducem mai mult knowledge despre ce înseamnă product development, de la cum îţi alegi o idee, până la cum începi să o dezvolţi, să o pui în practică”, a subliniat Cristina Şerban.

O COMUNITATE DE INOVATORI ŞI STRATEGI

Sectorul IT din România are nevoie de mai mulţi antreprenori, manageri sau profesionişti care să înţeleagă procesul de dezvoltare al unui produs şi aibă curajul de a aduce în piaţă proiecte proprii. Cea mai mare parte a talentelor locale lucrează în regim de outsourcing, un model care a funcţionat până acum pentru România, însă contextul global ne obligă să trecem printr-o schimbare de paradigmă.

„Îmi aduc aminte de o discuţie simplă: câţi români ştim care nu sunt doar experţi în Silicon Valley, ci CEO de companii sau executivi de top în Silicon Valley? Şi nu pentru că românii nu sunt competenţi, românii sunt foarte buni experţi executanţi de tehnologie. Dar nu avem istoric, o şcoală care să îi înveţe pe oameni să rezolve probleme şi să vadă dincolo de abilităţile de programator, să ajungă să devină ei antreprenori. Asta e veriga lipsă. Eu cred că interesul e acolo şi apetenţa lor pentru a dezvolta produse e acolo”, a explicat Dan Berte, director IoT Security la Bitdefender şi mentor în cadrul programului.

Faţă în faţă cu această realitate a pieţei, prima ediţie a programului Bitdefender Academy in Product Management & Product Marketing a fost structurată în aşa fel încât fiecare finalist a intrat în etapa de mentorat cu o propunere de proiect şi, cu ajutorul mentorilor, a trecut cu proiectul prin fiecare etapă necesară dezvoltării unui produs.

În fiecare lună, cei 25 de finalişti au participat la câte o sesiune de o zi la sediul Bitdefender şi câte două sesiuni online cu mentori sau traineri. Pe lângă partea teoretică, programul a trecut şi prin exerciţii practice, cum ar fi să-şi definească produsul cât mai simplu, să identifice clientul sau să atragă finanţare pentru ideea lor.

„Am avut inclusiv o parte de segmentare, la care ţin foarte mult şi e destul de grea, toate companiile o resimt, adică găseşte segmentul potrivit şi descrie-mi-l pe omul care cumpără produsul tău. Totul porneşte de la o idee frumoasă, dar e important să nu fii doar tu clientul. Descrie-mi cu nume, prenume, vârstă, ce face după-amiaza, în weekend, ce citeşte, le-am dat câteva criterii. E un exemplu de exerciţiu practic”, a declarat Marius Mălăiaş, principal product manager la Bitdefender şi mentor în program.

Marius Mălăiaş

Experienţa globală pe care o are Bitdefender ca producător de soluţii de securitate informatică este relevantă pentru program, întrucât procesul de produs prin care au trecut participanţii la program este unul testat, specific companiilor de top din Silicon Valley, ceea ce îi ajută pe absolvenţi să ardă etape în procesul de învăţare şi să primească informaţii aplicate.

„Am fost surprins că aceşti tineri au venit dornici să înveţe lucruri reale şi să pună întrebări, să vadă partea asta practică. Partea teoretică o citeşti în cărţi, mergi la cursuri, dar majoritatea au avut întrebări legate de cum faci zi de zi, cum facem noi în companie”, a adăugat Mălăiaş.

Participanţii la prima ediţie Bitdefender Academy in Product Management & Product Marketing au venit din domenii variate, de la studenţi la licenţă sau la master la specializări precum informatică, automatică, marketing sau litere, până la ingineri sau arhitecţi. Unii vor încerca să meargă mai departe cu produsul cu care au intrat în academie, pentru a-l duce în piaţă, în timp ce alţii se gândesc la reconversie profesională.

„Nu ştiu câţi vor urma neapărat partea de antreprenoriat, de startup, dar cu siguranţă te poţi duce cu acest knowledge oriunde să lucrezi într-o companie pe partea de produs”, a spus Dan Berte.

Dincolo de antreprenoriat sau reconversie profesională, pentru Iulia Postolache, 37 de ani, Bitdefender Academy in Product Management & Product Marketing a însemnat începutul unui capitol academic. După ce în ultimii şapte ani a fost antreprenoare, ea s-a înscris acum la un doctorat în marketing, inspirată de programul Bitdefender.

„Programul m-a ajutat să îmi dau seama că îmi place foarte mult marketingul, am descoperit acest domeniu şi a fost ca o revelaţie pentru mine. Am început programul Bitdefender şi alte cursuri complementare, ca să devin cât mai bună în acest domeniu. Aşa am ajuns şi la doctorat”.

„I-aş încuraja şi pe alţii să participe. Este şi o investiţie personală de timp, dar şi o descoperire şi cred că totul vine cu oportunităţi, cunoşti multe persoane dedicate, specialişti din domeniu cu care poţi face schimb de idei, de informaţii, care pot să te ghideze şi pot să te ajute în momente cheie din viaţă”, a adăugat Iulia Postolache.

Marta Enache, 31 de ani, era implicată în programe europene de voluntariat înainte de a participa la Bitdefender Academy. Şi ea ar vrea să lucreze în continuare în product management sau product marketing management.

„Mi-ar plăcea, pentru că aş lucra cu mulţi oameni, aş învăţa multe lucruri, aş vedea cum se lucrează şi cum gândesc oamenii din diferite departamente. Trebuie să prezinţi într-un anumit fel celor de la vânzări, în alt fel celor de la tehnic şi trebuie să conectezi informaţiile. Şi chiar dacă poate fi mai greoi, îmi place ideea de a conecta oamenii, de a ajuta să ajungă proiectul de la idee la produs pe piaţă”.

Bitdefender Academy in Product Management & Product Marketing, parte din iniţiativa Bitdefender Academy care reuneşte multiple proiecte menite să construiască viitoarele generaţii de specialişti, inclusiv în securitate cibernetică, nu se opreşte aici. Din februarie 2025, programul va continua să aducă împreună noi generaţii de profesionişti din product management şi product marketing, cu scopul de a consolida o comunitate solidă, dedicată inovării în IT-ul românesc. Pentru cei care simt aceeaşi dorinţă să creeze produse şi să înveţe, toate detaliile despre viitoarele ediţii şi înscrieri vor fi disponibile pe site-ul Bitdefender.

Florin-Talpes

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
bitdefender,
marketing,
it

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.