„Un eveniment cu potenţial uriaş de schimbare a vieţilor noastre, inclusiv asupra educaţiei, este apariţia treptată a inteligenţei generale artificiale, adică acea inteligenţă care va fi cel puţin la nivelul experţilor în toate domeniile cu valoare economică”

Autor: Ioana Matei Postat la 14 mai 2024 376 afişări

… crede Măriuca Talpeş, una dintre cele mai cunoscute fondatoare de businessuri de pe piaţa locală şi o voce puternică în mediul educaţional românesc.

Ea este una dintre cele mai cunoscute femei din businessul local, după ce a construit alături de soţul său compania de soluţii de securitate informatică Bitdefender, un brand românesc cunoscut şi în afara graniţelor. În prezent, activează ca CEO al Intuitext, companie cu activitate în domeniul digitalizării educaţiei şi manualelor şcolare. Este o voce activă pe teme legate de educaţie şi unul dintre autorii iniţiativei Edu Networks, proiect lansat în 2019 care îşi propune să ducă România în top zece sisteme educaţionale din Europa până în 2030. Măriuca Talpeş conduce şi grupul de educaţie din cadrul asociaţiei Romanian Business Leaders şi este iniţiatoarea  proiectului Merito, de recunoaştere a excelenţei în educaţie şi transformare a meseriei de profesor.

1. Ce perspectivă aveaţi în urmă cu 20 de ani în ce priveşte evoluţia profesională?

Acum 20 de ani, împreună cu echipa noastră, visam şi, de fapt, lucram la primele „cărţi electronice”, ceva mai portabile decât laptopurile de pe vremea aceea, de pe care să citim cărţi, numai că ele cântăreau atunci câteva kilograme. Lucram la lecţii digitale ca să ajutăm copiii să descopere pe calculator fenomene greu de înţeles, care se produc în laboratoare sau în natură – la nivel de celulă sau la nivel planetar –, să îi ajutăm să simuleze singuri aceste fenomene şi să înţeleagă cum funcţionează aceste lucruri.

2. Realitatea a coincis cu gândurile de atunci?

Odată cu noul val recent de inteligenţă artificială, conţinuturile pot fi create mult mai uşor. Focusul s-a mutat astăzi pe motivarea copiilor pentru învăţare, folosirea ştiinţelor cognitive şi ale educaţiei pentru a crea parcursuri de învăţare personalizată şi cu mare eficienţă, pentru o învăţare mai profundă şi mai rapidă. Acum avem tablete, dispozitive precum Kindle, specializate pentru cărţi şi documente, cu ecrane gândite pentru lectură îndelungată, care ne ajută să purtăm cu noi oricâte cărţi în ghiozdan - zeci, sute sau mii - dar care cântăresc doar câteva sute de grame. Există şi ochelari de realitate virtuală, sau/şi cu realitate augmentată, simulări de fenomene reale de orice natură pe internet - de fapt poţi plonja într-un mediu creat pentru a învăţa repede şi bine.

Problema încă este de a crea conţinuturi care să susţină învăţarea elementelor din programa şcolară şi integrarea lor cât mai eficientă în procesul de învăţare a copiilor.

3. În ce priveşte următorii 20 de ani, cum vă aşteptaţi să se schimbe lumea / domeniul în care activaţi / compania pe care aţi clădit-o sau în care lucraţi acum?

Focusul meu şi al echipelor cu care lucrez este educaţia preuniversitară. Dacă ne gândim la următorii 20 de ani, asta înseamnă 2025-2044. Un eveniment cu potenţial uriaş de schimbare a vieţilor noastre, inclusiv asupra educaţiei, este apariţia treptată a inteligenţei generale artificiale sau AGI (High Level Machine Intelligence/Artificial General Intelligence), adică acea inteligenţă care va fi cel puţin la nivelul experţilor în toate domeniile cu valoare economică. Shane Legg, cofondator al Deep Mind/Google, estima în noiembrie 2023 că AGI poate fi atinsă până în 2028, cu o probabilitate de 50%. Alte studii vorbesc de atingerea de către AI a nivelului de AGI undeva între 2027 şi 2041.

 În acelaşi timp, unele studii estimează un deficit de aproximativ 55 de milioane de profesori pentru a ajunge la o educaţie centrată pe elev, în care să putem vorbi cu adevărat de o educaţie personalizată fiecărui copil. Iar criza de profesori în România se va adânci în anii următori odată cu pensionarea multor profesori formaţi în ultima parte a secolului al XX-lea. În România, rezultatele recente la simularea evaluării naţionale au scos în evidenţă din nou că zona rurală are un acces mai mic la o educaţie de bună calitate decât zona urbană, cu precădere zonele sărace şi mai puţin privilegiate, indiferent unde sunt ele. Deci nu numai că nu putem face educaţie personalizată nevoilor, profilului fiecărui copil, dar nici nu putem asigura educaţie de calitate unui mare număr de copii. După ani de încercări cu tehnologiile de AI şi înainte de apariţia noului val de AI, specialiştii ajunseseră la concluzia că acele tehnologii pot fi de ajutor, dar limitate în educaţia copiilor, şi mai ales că nu pot contribui mult în procesul de învăţare al copiilor. Or, odată cu apariţia noului val de AI, devenit clar prin lansarea ChatGPT 3.5 în noiembrie 2022, a renăscut ideea de asistenţi bazaţi pe inteligenţa artificială, care ar putea ajuta cu mare succes copiii în învăţare, profesorii în procesul de educare a copiilor şi profesorii în dezvoltarea lor profesională.

 Odată cu apropierea de nivelul de inteligenţă generală artificială/AGI, ne apropiem de transformarea în realitate a acestor idei. Asta ar ajuta şi România la rezolvarea unei mari probleme de echitate, de acces în mod egal al copiilor la educaţie, şi până la urmă să ajungem ca fiecare copil să primească atenţia care i se cuvine în educaţia lui.   


Cifră de afaceri 2022: 1,458 mld. lei*

Profit net 2022: 292,3 mil. lei*

Număr de angajaţi 2024: peste 1.600

*cf. datelor publice disponibile la Ministerul de Finanţe pentru Bitdefender


Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.