În plină expansiune europeană. Cum a reuşit o echipă de români să atragă finanţări de 25 de milioane de euro pentru zeci de proiecte din ţară şi străinătate
Pentru echipa de români care şi-a propus să democratizeze accesul la investiţiile în cele mai promiţătoare start-up-uri de tehnologie, rezultatele sunt spectaculoase după nici doi ani de funcţionare: finanţări de 25 milioane euro atrase pentru câteva zeci de proiecte, nu doar din România, ci şi din alte ţări europene. Ambiţiile platformei de equity crowdfunding SeedBlink sunt însă mai mari decât atât.
Astfel, start-up-ul îşi doreşte să se extindă accelerat la nivel european încât „oferta” de proiecte care îşi doresc să schimbe lumea să vină de pe întregul continent şi la fel şi în cazul investitorilor. Carmen Sebe, unul dintre cei mai titraţi manageri români din IT, cu o experienţă relevantă în dezvoltarea internaţională a unor companii de tehnologie, a detaliat planurile planurile SeedBlink pentru perioada următoare, la scurt timp după preluarea funcţiei de CEO.
„Scopul mandatului meu de acum încolo este de a construi o echipă şi o companie stabilă, obiectivul final fiind acela de scalare europeană a SeedBlink. Adică să putem aduce pe platforma noastră companii, start-up-uri din Europa, iar numărul de investitori sau plaja de investitori pe care îi avem în acest moment să o lărgim şi spre Europa”, a declarat Carmen Sebe, noul CEO al SeedBlink, în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Investor Watch. Compania a fost fondată de foştii bancheri Andrei Dudoiu şi Ionuţ Pătrăhău alături de antreprenorul Iulian Pădurariu, în proiect intrând ulterior, la începutul anului 2020, şi Carmen Sebe şi Radu Georgescu.
„Vom fi ajutaţi evident şi de regulamentul european care va intra în vigoare din noiembrie anul acesta. Acesta este obiectivul şi am început cu toate deodată, ca de obicei: crearea echipei, «pipeline» de start-up-uri din străinătate, investitori.”
În vara acestui an, SeedBlink a atras finanţarea de serie A în valoare de 3 mil. euro de la fondul Catalyst România II şi alţi investitori ca parte a unui plan de creştere şi expansiune a businessului la nivel internaţional. După această rundă, Carmen Sebe a fost promovată CEO al SeedBlink, în timp ce Andrei Dudoiu, cofondatorul şi fostul CEO al companiei, a devenit managing partner şi preşedinte al Consiliului de Admnistraţie, în timp ce Ionuţ Pătrăhău este, de asemenea, managing partner şi responsabil pentru corporate development. Radu Georgescu îşi continuă activitatea în calitate de chairman of the board of advisors.
„Avem de construit pentru a arăta efectiv cine suntem pe plan internaţional. În România ne ştie lumea, şi ne ştie ca oameni pe fiecare dintre noi, dar pe piaţa internaţională te duci şi cu alte tooluri”, a punctat ea.
Carmen Sebe este cea mai puternică femeie din IT-ul românesc, ea având rolul de manager-cheie în mai multe tranzacţii importante de pe piaţa locală de tehnologie – vânzarea RAV, ePayment şi Avangate.
Actualul business pe care îl conduce, platforma de investiţii SeedBlink, le permite utilizatorilor înregistraţi să investească sume pornind de la 2.500 de euro în start-up-urile tech care organizează campanii de finanţare prin intermediul său. În prezent, SeedBlink a ajuns la un portofoliu de 7.000 de investitori, faţă de aproximativ 1.000 în primăvara anului anterior.
„Acum avem 54 de campanii finalizate şi 25 milioane de euro – bani strânşi pentru aceste campanii, şi aproape am atins un număr de 7.000 de investitori. La nivel de investitori majoritatea sunt din România: distribuţia este astfel – 80% din România, 20% din afară“, a precizat ea, adăugând că expansiunea puternică a platformei a fost posibilă şi pentru că piaţa avea nevoie de o asemenea soluţie.
„Lucrurile într-adevăr au evoluat foarte frumos din motive care au ţinut şi de mediul exterior, dar şi de SeedBlink ca platformă. Spun de mediul exterior pentru că în România până acum investitorul căruia ne adresăm noi nu avea posibilitatea de a investi într-un start-up de tehnologie decât din postura de angel investor – unde însă sumele de pornire sunt mari, de peste 50.000 de euro, fie prin intermediul unui fond de investiţii, ceea ce este şi mai complicat.”
Atunci, explică Sebe, această oportunitate oferită de SeedBlink de a investi într-un start-up de tehnologie, care poate să aibă succes sau nu – riscurile trebuie subliniate încă o dată – cu o sumă minimă pornind de la 2.500 de euro a prins foarte bine în această zonă.
”Pe de altă parte, am avut şi probabil încă ne confruntăm cu o lipsă de finanţare, de access la finanţare în ţară pentru start-up-urile de tehnologie. În acest context, s-a întâlnit cererea cu oferta şi am reuşit să aducem în platformă, pentru investitori, companii care nouă ni s-au părut interesante, iar fiecare dintre investitori îşi alege ce e interesant, fiecare are propria lui teză de investiţie“.
De câteva luni, membrii SeedBlink au început să facă demersuri pentru a capta interesul investitorilor din străinătate, care pe de-o parte reprezintă şi un proces de educare în sine pentru echipă, cât şi pentru investitori.
„Recunoaştem cinstit că o parte din investitorii din afară vin cu întrebări foarte pertinente despre aceste investiţii. Probabil că am atins exact acel segment care este mai educat în zona asta. Iar în ceea ce priveşte proiectele, în acest moment o jumătate sunt locale. Este clară tendinţa de a pune la dispoziţia investitorului european, pentru că nu vom mai face această distincţie între investitorul din România şi cel din alte ţări, companii din diferite ţări, din diferite verticale”, a menţionat Carmen Sebe.
„Poate că ţara nici nu este relevantă până la urmă, vorbim de tehnologie, iar tehnologia este internaţională. Majoritatea proiectelor pe care le avem noi sunt relativ legate de software, deci nu e neapărat legat de una dintre ţări”, a completat ea.
În continuare, echipa SeedBlink are în plan să dezvolte platforma cu noi funcţionalităţi utile pentru investitori. Printre cele mai importante se numără crearea unei pieţe secundare prin intermediul căreia investitorii care vor să îşi vândă acţiunile din start-up-urile care au strâns bani pe platformă să poată găsi cumpărători.
„Avem planuri ambiţioase. Sunt planuri din punct de vedere tehnologic să spunem şi cu impact destul de mare – din această categorie ar fi pe de o parte crearea unei pieţe secundare, operaţiune pe care ne-o permite regulamentul european. Sperăm ca anul viitor această piaţă secundară să fie disponibilă în platformă. Această piaţă secundară oferă posibilitatea de a-ţi arăta intenţia de a vinde unele acţiuni şi altcineva să spună da, vreau să le cumpăr. SeedBlink nu va intermedia tranzacţia pentru că noi nu suntem bursă, dar putem să dăm posibilitatea oamenilor să vândă sau să fie în contact cu cei care vor să cumpere. Este un lucru care cred că va fi foarte de folos pentru că atunci lichiditatea acestor active va fi mult mai mare”, a punctat CEO-ul SeedBlink.
Totodată, echipa SeedBlink lucrează şi la automatizarea a cât mai multor procese interne, precum şi la funcţionalităţi care să ajute investitorii să îşi gestioneze mai bine portofoliile.
„Intenţionăm să automatizăm cât mai multe dintre procesele pe care acum le facem un pic mai greoi. Învăţăm şi noi cum să facem aceste lucruri: de la plata cu cardul, automatizarea de generare de contracte şi tot felul de lucruri care uşurează investiţia. Ne propunem să fim cât mai transparenţi, cum am fost şi până acum, către investitori”, a menţionat ea, adăugând că în acelaşi timp, SeedBlink îşi doreşte să fie activă în zona de educare a investitorilor.
„Şi mai multe decât atât, ne dorim să fim activi în zona de educare pentru că scopul nostru este oarecum să fim o platformă care se adresează într-adevăr omului cu venituri medii spre înalte, dar ne dorim să educăm acest investitor să îşi facă nişte portofolii de companii.” Crearea unui portofoliu înseamnă că ai o teză de investiţii – eu investesc în healthtech, de exemplu, sau în fintech-uri, sau în energia verde. Dar investitorii trebuie să ştie să se uite la aceste start-up-uri, explică Sebe.
„Deci încercăm să aducem unelte pentru investitori pentru că suntem, totuşi, o platformă care se adresează investitorilor în primul rând, deci să aducem aceste unelte de tip venture capital la îndemâna investitorului, care poate să vadă raportările de la companiile în care a investit, evoluţia acestor companii, care sunt drepturile lui pe care SeedBlink le-a negociat, pentru că noi facem o mulţime de acţiuni în favoarea investitorilor, acţiuni de care investitorul va beneficia la următoarele runde de investiţii sau la exit. Şi toate aceste lucruri le va putea vedea în acest segment, MyPortofolio, pe care noi îl vom dezvolta foarte mult. Deci ca să sumarizez: planul nostru este să facem unelte cât mai uşoare pentru investitori, prin care să poată să şi ia nişte decizii bune şi în cunoştinţă de cauză şi să poată să-şi urmărească investiţiile de la noi din platformă.”
Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.
Start-up Boost
1. Invitat: Cristina Ţoncu, cofondator al Techcelerator - cel mare program de accelerare din România pentru start-up-uri de tehnologie.
Bilanţ la 3 ani: Techcelerator a lucrat până acum cu şapte serii de start-up-uri, mai exact cu 110 companii care au reuşit să ia în total finanţări de peste 8 milioane euro.
„Noi până acum am derulat şapte batch-uri, iar între timp am început să facem şi programe dedicate pe diferite teme - pe produse de advancing AI, produse din industria fintech ş.a.m.d. Dar, în general am derulat şapte batch-uri pe termen mediu - trei luni. Am lucrat cu aproape 110 companii pentru care ne-am străduit să facilităm investiţii de peste 8 milioane de euro - este o sumă relevantă pentru ecosistemul nostru având în vedere că o rundă medie de investiţii se situează între 150.000-200.000 euro.“
2. Invitat: Matei Dumitrescu, fondator, Commons Accel - program de accelerare pentru start-up-uri fondat în 2019.
Doi ani în cifre: La cele patru ediţii organizate până acum de Commons Accel au partipat în total peste 150 de antreprenori, dintre care o parte au reuşit să atragă şi investiţii pentru proiectele lor.
„În ultimii doi ani, am ajuns la circa 15 investiţii pentru start-up-urile accelerate de noi. Nevoie este însă şi mai mare. Pentru ediţia de anul acesta am încercat să folosim vara ca să ne regrupăm şi să învăţăm din toate greşelile şi din tot feedbackul din trecut ca să ne îmbunătăţim şi să facem un program şi mai bun.“
Start-up Update
Invitat: Alina Mitrică, director comercial în cadrul Retargeting Biz - soluţie de marketing automatizat all-in-one dedicată magazinelor online.
Ce e nou? Compania locală mizează anul acesta pe o creştere de circa 30% a businessului, atât din punctul de vedere al cifrei de afaceri, cât şi al numărului de clienţi, în condiţiile în care platforma are o nouă versiune în care s-au investit peste 3 mil. euro. În prezent, Retargeting are aproape 1.000 de clienţi activi, iar în primele zile de la lansarea noii versiuni a reuşit să atragă câţiva zeci de clienţi noi.
„Odată cu lansarea platformei noi, a crescut foarte mult şi valoarea medie a unui client în platformă, tocmai pentru că avem servicii mai multe, sunt clienţi mai mari care au intrat în platformă şi atunci nu doar numărul clienţilor din portofoliu a crescut, cât şi valoarea medie a clientului. Pentru noi este foarte important care va fi valoarea clienţilor la finalul anului. Este un mix între cele două - între cantitativ şi valoric.”
Investor Watch
Invitat: Carmen Sebe, noul CEO al SeedBlink - platformă de equity crowdfunding.
Boom de investitori: Platforma de investiţii SeedBlink a ajuns la un portofoliu de 7.000 de investitori, faţă de aproximativ 1.000 în primăvara anului anterior.
„Acum avem 54 de campanii finalizate, douăzeci şi cinci de milioane de euro strânşi pentru aceste campanii, şi aproape am atins un număr de 7.000 de investitori. La nivel de investitori majoritatea sunt din România: distribuţia este astfel - 80% din România, 20% din afară.“
Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation
ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată împreună cu Banca Transilvania, Seedblink şi Telekom, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro