O afacere românească transformă protecţia informaţiilor private într-o soluţie accesibilă oricui, într-o eră în care datele personale devin din ce în ce mai valoroase şi mai vulnerabile
Într-o eră în care datele personale devin din ce în ce mai valoroase şi mai vulnerabile, un start-up românesc transformă procesul complex de protecţie a informaţiilor private într-o soluţie accesibilă oricui. Cu peste 20.000 de utilizatori şi o bază de clienţi plătitori în continuă creştere, AgainstData face trecerea de la simpla ştergere a datelor la o platformă completă de gestionare a amprentei digitale, având deja o prezenţă semnificativă pe pieţele internaţionale, cu peste 90% din clienţi în afara României.
Mizând pe noi funcţionalităţi, precum gestionarea conturilor multiple şi calcularea amprentei de carbon a e-mailurilor, start-up-ul estimează venituri anuale recurente de 60.000-70.000 de euro pentru finalul lui 2024 şi pregăteşte o nouă rundă de finanţare pentru accelerarea creşterii în 2025. Start-up-ul a început să monetizeze din luna mai a acestui an, când a lansat versiunea plătită a soluţiei sale, iar recent a deschis şi o nouă rundă de investiţii de tip seed, menită să ajute la scalarea businessului. Finanţările totale atrase până acum de AgainstData se situează la peste 200.000 de euro, investitorii fiind fondul local GapMinder şi acceleratorul Start-up Wise Guys.
„În ultimele patru luni din 2024 am avut o creştere constantă de la lună la lună. Ne-am apropiat de 60.000-70.000 de euro venituri anuale recurente şi avem un potenţial bun de creştere pentru anul viitor. Noi am lansat produsul plătit la mijlocul anului acesta. Deci, practic, avem şase luni de creştere şi la nivelul acesta am ajuns. Pe măsură ce compania scalează, infrastructura necesară pentru a susţine creşterea creşte, şi de aici apare şi nevoia pentru o nouă investiţie”, a spus Adrian Vicol, cofondatorul AgainstData, în cadrul emisiunii ZF IT Generation.
El a adăugat că discută în prezent atât cu investitorii existenţi, cât şi cu investitori din străinătate, finanţarea urmând să fie folosită pentru dezvoltarea produsului în continuare, extinderea echipei şi promovarea soluţiei. „Avem o idee foarte bună despre ce funcţionalităţi să mai dezvoltăm şi ce să îmbunătăţim, pentru că am început o comunitate de «power users», să le spunem aşa, care ne oferă foarte mult feedback despre cum să dezvoltăm produsul. Deci, pe partea tehnică, avem o idee foarte bună despre ceea ce vrem să facem. Apoi, bineînţeles, trebuie să creştem echipa şi activităţile de promovare. Noi, în momentul de faţă, suntem prezenţi pe câteva canale de marketing, însă cu siguranţă trebuie dezvoltate şi deschise altele noi. Probabil jumătate din sumă se va duce pe produs şi jumătate pe creştere. Bineînţeles, banii trebuie să ne ajungă până la un venit considerabil, care să ne permită ulterior o investiţie de tip serie A.”
Adrian Vicol nu a precizat suma ţintită în această nouă rundă de finanţare, pe care o avea în plan, conform declaraţiilor anterioare, încă de la finalul anului 2022. Soluţia dezvoltată de AgainstData le permite utilizatorilor să vadă ce companii deţin datele lor personale şi să transmită cereri de ştergere a acestora doar prin câteva clickuri. Practic, soluţia funcţionează ca un asistent digital în cadrul conturilor de e-mail ale utilizatorilor, în prezent fiind compatibilă cu conturile de Gmail. Recent, start-up-ul a adăugat noi funcţionalităţi. „Noi am început prin a le permite oamenilor să vadă ce companii au datele lor şi să poată trimite o cerere de ştergere către aceste companii. Între timp, am adăugat funcţionalităţi legate de «unsubscribe», ca să ajutăm oamenii să se dezaboneze şi să poată să-şi calculeze amprenta de dioxid de carbon a e-mail-ului lor, pentru că fiecare e-mail are o amprentă, oricât de mică ar fi. Noi avem clienţi chiar cu sute de mii de mesaje pe care le-au şters, deci se adună.
Pe lângă asta, am adăugat, chiar de curând, odată cu lansarea unei noi versiuni, funcţia de «multi account». Asta înseamnă că, în cadrul unui singur cont pe aplicaţia AgainstData, pot fi gestionate mai multe conturi de e-mail, de exemplu, e-mailul personal, un e-mail de serviciu sau chiar mai multe adrese de e-mail utilizate frecvent”, a explicat Adrian Vicol.
În prezent, AgainstData are aproximativ 20.000 de utilizatori în total, dintre care câteva mii sunt abonaţi plătitori. Distribuţia geografică a clienţilor plătitori arată că aproximativ 30% sunt din SUA, 30% din Marea Britanie, 30% din Uniunea Europeană şi 10% din alte ţări, inclusiv România. „Undeva în jur de 10% din clienţii noştri sunt din zona business-to-business. Noi am început iniţial pe un model de business-to-consumer, însă am observat că există foarte multe persoane care sunt fie antreprenori, fie deţin anumite afaceri şi folosesc produsul nostru pentru adresele lor profesionale.
Dacă lucrezi ca freelancer, în mediul de taxare, în consultanţă sau în orice fel de servicii – inclusiv electricieni – toate aceste afaceri au adrese de e-mail pe care clienţii le folosesc pentru a-i contacta şi a le comunica nevoile. Practic, este canalul lor principal de comunicare pentru business-ul pe care îl fac. De obicei, aceste adrese, mai ales dacă sunt afişate pe site-uri de prezentare sau sunt publice, sunt foarte repede năpădite de tot felul de corespondenţă nesolicitată. Şi atunci am observat că este un segment în creştere în rândul utilizatorilor noştri plătitori”, a menţionat cofondatorul AgainstData.
Conform statisticilor AgainstData, numărul companiilor care deţin datele personale ale unui utilizator este surprinzător de mare. „Range-ul e destul de mare, aş zice că, în medie, undeva în jur de 350 de companii. Deşi, dacă mă dau pe mine ca exemplu, eu am datele undeva la vreo 900 de companii, din simplul fapt că interacţionez cu foarte multe start-up-uri şi cu foarte multe produse. Şi probabil eu nu sunt neapărat reprezentativ pentru cea mai mare parte a populaţiei, însă, în general, cam 300 de companii.”
Pentru 2025, planurile start-up-ului se concentrează pe scalare şi dezvoltarea de noi funcţionalităţi. „Sperăm să putem încheia runda de finanţare în prima jumătate a lui 2025 şi să ne apucăm serios de partea de creştere – să mărim echipa şi să livrăm creşterea pe care o promitem către investitori. Rolloutul funcţionalităţilor o să vină bazat pe nevoile pe care ni le-au comunicat clienţii”, a concluzionat Adrian Vicol.
Rubrica “Start-up Pitch”
1. Invitaţi: Rareş Moşescu şi Alex Băraru, fondatorii platformei Meditatii.ro
Ce fac? Au dezvoltat o platformă ce pune în legătură profesorii cu elevii care au nevoie de ajutor la diferite materii.
Rareş Moşescu: „Vrei să înveţi ceva sau vine un examen de exemplu. Vii la noi pe site, cauţi materia, filtrezi după examen, după nevoile tale, clasa ta ş.a.m.d. şi găseşti o listă de profesori, iar unii dintre ei au şi review-uri, au un istoric la noi pe site, ceea ce oferă transparenţă şi te ajută să alegi mai uşor şi să ai şi mai multe opţiuni faţă de metoda tradiţională care se bazează doar pe recomandări şi de obicei nu ştii ce alegi.“
Alex Băraru: „Suntem în plin proces de ridicare a unei investiţii. Va fi prima rundă de investiţii pe care o luăm fiindcă a avea un marketplace în educaţie în România prezenta mai multe «red flags» pentru majoritatea lumii, însă am reuşit să demonstrăm prin rezilienţa de care am dat dovadă în ultimii patru ani că se poate şi că este profitabil şi poate fi scalabil.“
2. Invitat: Elvis Arteni, cofondatorul SnapSnack
Ce face? A dezvoltat o aplicaţie ce îşi propune să combată risipa alimentară cu ajutorul algoritmilor AI.
„În această primă versiune a aplicaţiei practic treci printr-un intro în care îţi pui datele despre tine, cum ar fi dacă eşti alergic la anumite alimente, preferinţele alimentare, vârstă, gen şi dietă. După ce fotografia este selectată sau realizată în acel moment, algoritmul din spate, inteligenţa artificială analizează ce vede în imagine, îţi reproduce lista, listă pe care tu o poţi modifica - poţi extrage sau adăuga - şi după aceea treci la ultimul pas de generare în care AI-ul generează reţete bazate pe combinaţiile de alimente identificate şi se oferă trei reţete pentru mic dejun, prânz, cină.“
Rubrica „Start-up Update”
1. Invitat: Andrei Bozeanu, fondator al Dekeneas, soluţie de detectare a atacurilor cibernetice complexe
Ce e nou? Start-up-ul local va extinde gama de funcţionalităţi oferite şi are în plan şi expansiunea în segmentul de retail, prin lansarea unor aplicaţii de mobil pentru principalele două ecosisteme de pe piaţă, Google Android şi Apple iOS.
„Încercăm să ne adresăm utilizatorului final pentru că de multe ori e mai uşor şi mai convenabil să discuţi cu el sau să oferi un serviciu către foarte mulţi oameni decât să încerci să mergi ţintit către anumite companii care poate nici nu ştiu că au nevoie de produsul tău şi nu înţeleg exact valoarea adăugată pe care tu o aduci din diferite considerente, cum ar fi că sunt fie ancoraţi în trecut fie că nu au prins în bugetul pe anul respectiv zona de cybersecurity sau că bugetul a fost deja alocat.“
3. Invitat: Liviu Huluţă, CEO şi cofondator INKI.tech - servicii de tip device-as-a-service
Ce e nou? Start-up-ul local a ajuns la un portofoliu de 400 de clienţi din Uniunea Europeană şi a reuşit să îşi tripleze businessul anul acesta, valoarea contractelor încheiate depăşind 4 milioane de euro în prezent.
„Dacă în aceste 12 luni noi ne-am triplat businessul, pentru următoarele 12 ne propunem să le dublăm. Creşterea totuşi nu va veni din România. Vedem creştere pe alte pieţe. În continuare vedem creştere bună şi în România, dar clar dorim să scalăm şi să câştigăm şi alte pieţe din Europa Centrală şi de est cum sunt unele pe care poate le-am neglijat, cum ar fi Slovacia, Slovenia, Croaţia.“
Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.
ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovx, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plusvaloare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.
Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro