Sunt romanii prea saraci sa-si cumpere ieftin?

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 15 noiembrie 2010 187 afişări

Cel putin la prima vedere, oamenii au inceput sa cumpere electronice, electrocasnice si produse IT mai scumpe, astfel incat piata isi va stopa declinul de anul trecut. Este valabila zicala “sunt prea sarac ca sa-mi cumpar ieftin” sau fenomenul are alte explicatii?

"Faptul ca in anumite magazine o parte dintre cele mai vandute produse au preturi peste medie nu este neaparat un semnal de schimbare a tendintei de consum", crede Ghenea. Produsele de folosinta indelungata in mod tipic cele mai afectate intr-o criza ar trebui sa fie primele care sa ilustreze iesirea din perioada de criza, dar numai dupa ce apar indicii ca recesiunea a fost depasita, ceea ce nu s-a intamplat pana acum nici din punctul de vedere al cresterii economice, nici din cel al creditarii de consum. Or, exemplele de genul infatisat mai sus sunt mai degraba cazuri izolate decat o tendinta generala.

Companiile anticipeaza insa ca scaderea pietei se va opri anul acesta. "Electroretailul va stagna sau va avea cel mult o crestere simbolica de cinci procente. La cresterile din perioada 2003-2005 nu ne vom mai intoarce niciodata", apreciaza Lorand Szarvadi, directorul executiv al lantului de electroretail Domo, privind in ansamblu un sector care in 2009 a insemnat intrarea in insolventa a unora dintre comercianti si chiar falimentul altora, cum s-a intamplat in cazul K Tech Ultra Pro. Vanzarile totale ar trebui sa se cifreze in acest an la un miliard de euro, valoare impartita aproximativ in mod egal intre electronice, electrocasnice si IT, dupa estimarile lui Stanciu, in timp ce din 2011 ar trebui sa revina la o crestere de circa 10-15%.

"Tendinta ascendenta se va mentine insa si in urmatorii ani, ceea ce ma face sa cred ca vom vedea o dublare a pietei in cativa ani", sustine seful eMAG. In particular, zona comertului online cu astfel de produse va avea o evolutie pozitiva, crede el, si va ajunge sa insemne chiar si un sfert din intreaga piata in urmatorii ani, fata de 14%, cat reprezinta in prezent.Proportionala cu astfel de sperante se anunta si batalia dintre comercianti. "Exista loc sa intram in buzunarul consumatorului, teoretic mai adanc decat in 2005, fara sa luam in calcul consumul pe credit", spune Adrian Olteanu, directorul executiv al Flanco, retailerul care a iesit din insolventa odata cu vanzarea afacerii pentru 10 milioane de euro, care vor achita o parte din datoriile acumulate la banci, si cu o infuzie de capital de 4 milioane de euro.

Evident, in lipsa creditelor de altadata, bugetele consumatorilor raman constante, iar batalia dintre retailerii traditionali - Altex, Domo si Flanco, cei independenti - cam 800 la numar, si hipermarketuri devine si mai acerba decat in vremea cand pe piata era loc pentru toata lumea.Clientela vizata cuprinde cam 16 milioane de consumatori, dintre care insa doar cateva sute de mii intra lunar intr-un magazin de electronice, electrocasnice si IT si doar cateva zeci de mii ajung sa si cumpere cel putin un produs, apreciaza Olteanu pe baza calculelor proprii cu privire la Flanco, unde dintre cei aproximativ 350.000 de oameni care vin in magazinele companiei, cam 55.000 fac o achizitie care ajunge in medie la 150 de euro.

In aceste conditii, piata nu mai este la fel de interesanta nici pentru fondurile de investitii, nici pentru lanturile internationale de comert, despre care se zvonea cu doar trei ani in urma ca ar putea intra pe piata locala prin achizitii ori prin investitii de la zero. "Cel putin in urmatorii trei-cinci ani, o intrare noua pe piata este putin plauzibila. Piata nu mai este suficient de mare ca sa fie considerata atragatoare, iar batalia se da intre cei care au reusit sa reziste", justifica Iulian Stanciu.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
IT&C,
produse,
electroretail,
declin,
piata
/business-hi-tech/it/sunt-romanii-prea-saraci-sa-si-cumpere-ieftin-7711979
7711979
comments powered by Disqus
0 seconds of 54 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:54
00:54
 
0 of 1 minute, 7 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
01:07
01:07
 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.

www.zf.ro
Impactul real al tarifelor preşedintelui Trump: La ce preţ ar putea ajunge un iPhone dacă tarifele rămân în picioare? Costurile urcă de până la 10 ori