4 ani de click-uri
Doar 10% din capacitatea pietei de comert online este utilizata, barbatii detin monopolul in mediul online cu toate ca femeile sunt cele care pot revigora comertul online, iar cele mai vandute produse pe internet sunt tot cele din IT&C. Acestea sunt doar cateva aspecte pe care Target le-a discutat cu Madalin Matica, directorul pentru operatiunile europene al integratorului de plati online DotCommerce, despre viitorul comertului online in Romania.
Madalin Matica: Lansata in martie 2004, plata prin card are deja 4 ani de existenta, dar nu are performante extraordinare. In anul 2007 s-au tranzactionat aproape 45 de milioane de euro. Din fericire, la nivelul vanzarilor online, plata prin card reprezinta doar 7-10%, ceea ce arata ca e-commerce-ul romanesc tranzactio?neaza valori demne de luat in seama. Tot o veste buna este faptul ca implementarea platii online nu este un "daca", ci un "cand" pentru magazinele virtuale. Din pacate, multe magazine virtuale percep implementarea modului de plata online ca o "cheltuiala" si nu ca pe o necesitate. Lucrurile se schimba, dar, in Romania, destul de greu.
Target: Care sunt produsele care se vand cel mai bine in mediul online? Si care ar fi un profil al cumparatorului?
Madalin Matica: Situatia nu este schimbata fata de anii trecuti: se vand in special produse IT&C. Vestea buna este ca userii au inceput sa achite si facturi, amenzi sau plati pentru rezervari turistice. Exista o puternica corelare intre oferta si plata. Exista multe magazine virtuale care comercializeaza produse IT&C si foarte multe nise libere, ceea ce inseamna ca oportunitatea de investitii ramane mare.
Sa nu uitam ca anul trecut in SUA vanzarile de produse de imbracaminte in online le-au depasit pe cele din IT&C.
Target: Mai exista teama de a face cumparaturi online din cauza furturilor de pe carduri? Au romanii incredere in aceasta modalitate de plata si in acest mod de a-si face cumparaturile?
Madalin Matica: Nu cred ca frica de a utiliza cardul online este un impediment major. Un studiu realizat la sfarsitul anului trecut de E Invest Marketing (www.cercetareonline.ro) in randul femeilor arata ca 78% dintre acestea au incredere in plata online. Cred ca probleme mai mari se regasesc in zona de customer service, stock management si uzabilitate (eficienta si usurinta folosirii lui spre satisfactia utilizatorilor).
Target: Enumerati trei motive pentru care comertul online ar trebui sa fie preferat celui clasic?
Madalin Matica: Pe primul loc as posta: time saving. Cu totii avem probleme cu timpul (aud mai des expresia "time management" decat "profituri") si comertul online ne poate ajuta sa ne economisim timpul. Apoi as mentiona usurinta (da, ne este lene) si pe a treia pozitie gama foarte mare de produse pe care le putem vizualiza inainte de a lua o decizie. A cumpara online inseamna a nu fii fortat sa iti parasesti casa sau biroul, a analiza zeci de produse inainte de a lua o decizie si de a te bucura de timpul economisit astfel alaturi de cei dragi. Sau alaturi de proiectul la care lucrezi - pentru workaholici.
Target: Care a fost primul produs pe care dvs. l-ati cumparat de pe internet?
Madalin Matica: O carte de pe site-ul Amazon.com. Din magazinele online din Romania am cumparat pentru prima data un laptop.
Target: Cat cheltuiti pe luna pe produsele achizitionate in acest mod?
Madalin Matica: Eu sunt un fan al platilor online si cheltuiesc circa 300 de dolari pe luna pe internet. Dar din pacate pentru comertul online romanesc, in jur de 250 de dolari se duc catre magazinele virtuale americane.
Target: Credeti ca magazinele virtuale au vreo sansa de a reduce comertul clasic? In cat timp ar putea sa se intample acest lucru?
Madalin Matica: Nu cred ca dezvoltarea magazinelor virtuale vor reduce vanzarile magazinelor de retail in scurt timp. Insa in urmatorii 10 ani poate. Exista o simbioza care trebuie urmarita. Cred ca una din marile probleme ale comertului online romanesc este neaderarea la acest sistem al brandurilor din retail. Brandurile pot da credibilitate comertului electronic. Si nu cred ca "placerea de a cumpara", de a atinge, de a proba haine noi sau de a rasfoi o carte vor disparea.
Target: Care sunt principalele neajunsuri ale comertului online din Romania?
Madalin Matica: Un numar foarte mic de magazine virtuale. Absenta magazinelor si a companiilor care detin branduri in care cumparatorii au incredere. Customer service execrabil. Curieri incredibil de neseriosi. Diletantism. Lacomie.
Target: Ce inseamna sa fii un bun comerciant in acest mediu? Se mai aplica legile clasice ale comertului?
Madalin Matica: In "e-commerce", "e" conteaza doar in proportie de 10-15%. In rest este... comert. Dar nu vanzari ci marketing. Si nu marketingul din 1967 practicat pe offline, ci cel din 2008. New media, new marketing, new vision. Pentru acel "e" exista companii specializate in crearea de magazine virtuale, cu toate ca nu exista companii care sa te ajute in a avea o viziune. O ai sau nu.
Target: Cate venituri poate genera un magazin virtual intr-o luna?
Madalin Matica: Nu exista limite. Un magazin de top in Romania poate genera cifre care ingrijoreaza retailerii care detin lanturi de magazine. Un magazin mediu insa poate sustine o organizatie mica. Una care poate sa si creasca. Cred ca potentialul de crestere este un indicator la care nu ne gandim prea mult.
Target: Cine cumpara cel mai mult: barbatii sau femeile? Si de ce (care ar fi explicatia ca unii cumpara mai mult decat ceilalti)?
Madalin Matica: Deocamdata (din pacate) barbatii. Cred ca exista o perceptie gresita la nivelul femeilor potrivit careia comertul online si internetul in general este al barbatilor. Atat timp cat investitorii in online vor fi barbati, ei vor ramane la acea incapabilitate naturala de a vinde cu succes femeilor. Este nevoie de antreprenoare. Antreprenorii barbati par a fi limitati si nu foarte creativi. Cred ca o sansa a comertului online romanesc ar putea fi in femei.
Target: Mai este loc pe piata romaneasca de comert online?
Madalin Matica: Nu ma pot abtine sa nu rad. Comertul online romanesc este intr-o perioada de Wild-Wild-West. Totul este deschis si nu exista castigatori sau nise deja aglomerate. Singura zona care se aglomereaza este zona magazinelor mediocre de IT&C. Dar cine ar vrea sa investeasca pentru a deveni inca o mediocritate?
Target: Cat la suta din capacitatea comertului pe internet este utilizata acum?
Madalin Matica: Sub 10%. Sa luam trei cifre: peste 10.000.000 de useri online. Peste 9.000.000 de carduri valide. Circa 750 de magazine virtuale (potrivit statisticilor www.usor.ro). Alo? Nu ai nevoie de MBA sa iti dai seama ca cererea/potentialul este mai mare decat oferta.
Cine joac online?
RomCard este singurul procesator de plati online de pe piata romaneasca de comert electronic. Atributiile RomCard se refera la autorizarea tranzactiilor cu carduri bancare, decontarea si procesarea tranzactiilor cu carduri si solutia 3D Secure la cheie utila pentru bancile care accepta si emit carduri pentru servicii de comert online. Gecad ePayment si DotCommerce - integratori de comert electronic. BRD, BCR, Raiffeisen si Unicredit Tiriac - sunt bancile din Romania care ofera servicii de comert electronic, procesand platile online prin RomCard.
Urmărește Business Magazin

Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro