Povestea inventatorului român care este pe cale să schimbe lumea cu tehnologia inventată de el. Cel mai mare investitor în ideea lui este chiar guvernul elveţian

Postat la 28 decembrie 2022 7425 afişări

Cum ar fi ca mărfurile şi oamenii să poată fi transportaţi la nivel terestru cu viteze de până la 1.200 km/h? Un român s-a gândit să dezvolte o astfel de tehnologie după ce a câştigat de mai multe ori competiţia SpaceX Hyperloop Pod Competition şi a discutat cu Elon Musk în vederea dezvoltării unei tehnologii de transport terestru de mare viteză. Proiectul, numit Swisspod, a reuşit deja să atragă în decurs de doi ani investiţii în valoare totală de peste 6 milioane DE euro, guvernul elveţian fiind unul dintre primii şi principalii investitori în start-up.

Proiectul Swisspod a venit ca o continuitate normală la ce s-a petrecut în trecut, fiindcă am participat la competiţia organizată de SpaceX şi Elon Musk pe care am câştigat-o de mai multe ori, iar apoi am luat doctoratul în domeniul de Hyperloop, aşadar Swisspod a devenit cumva ca un pas următor pentru mine. Am început Swisspod doar cu Cyril şi am reuşit să creăm o o echipă care inovează foarte mult în zona de propulsii sustenabile, astfel încât am reuşit acum aproape să şi testăm tehnologia, mai avem câţiva paşi de făcut”, a povestit Denis Tudor, cofondator şi CEO al Swisspod Technologies, în cadrul emisiunii ZF IT Generation.

El a pornit proiectul în 2019, alături de Cyril Dénéréaz, care ocupă funcţia de CTO şi cu care a participat la competiţia SpaceX Hyperloop Pod. La ce lucrează însă mai exact echipa Swisspod? „Creăm un nou mod de transport, noi îl numim al cincilea mod de transport, cu care vrem să transportăm pachete şi oameni la viteze foarte mari, înăuntrul unor tuburi care sunt depresurizate. Se pot numi şi tuburi vidate, însă nu e un termen neapărat foarte exact – tuburile trebuie să aibă o presiune la 50% din presiunea normală care se găseşte pe Pământ”, a explicat Denis Tudor, adăugând că în Elveţia, la Lausanne, echipa a reuşit să construiască infrastructura de testare a acestei noi tehnologii, start-up-ul fiind susţinut de guvernul elveţian.

Mai exact, Swisspod a primit până acum un grant de 4,5 milioane de euro de la statul elveţian şi este posibil să mai obţină şi un al doilea grant. „Propulsia a fost deja testată. Procesul de testare implică şi o testare statică, cum se întâmplă şi la rachete. Propulsia a funcţionat foarte bine la acest test static şi credem noi că undeva în ianuarie - februarie, depinde şi de vremea de afară, vom reuşi să testăm capsula în tubul depresurizat şi acest test va reprezenta primul test din Europa, cred că şi din lume, pentru ceea ce noi numim «one hour ride», adică lăsăm capsula să se învârtă în cerc pentru o oră şi vom testa propulsia timp de o oră, ceea ce este foarte dificil de testat, pentru că în general, propulsiile pot atinge viteze mari, dar este foarte dificil să menţii viteza respectivă pentru o perioadă mai lungă de timp, astfel încât testul acesta va fi puţin diferit de ce s-a întâmplat pe la competiţiile organizate de SpaceX”, a completat el.

În prezent, start-up-ul are în derulare o rundă de finanţare de 1,8 milioane de euro, din care 0,5 milioane de euro vrea să îi atragă prin intermediul platformei de equity crowdfunding Seedblink. Evaluarea proiectului Swisspod, înainte de începerea acestei runde, se ridică la peste 18 milioane de euro. Banii din actuala rundă de finanţare vor merge aproape în totalitate în dezvoltarea produsului. „Noi avem un contract în America pentru a construi o infrastructură de testare la scară reală în Colorado şi toţi banii pe care îi strângem în runda aceasta vor fi investiţi exclusiv în zona de dezvoltare a produsului în SUA. Probabil că vor fi alocate şi sume mici pe partea de business development chiar dacă avem, cred eu, un model destul de stabil pentru a putea crea un asemenea mod de transport. În momentul de faţă, capsulele pe care le creăm în Elveţia sunt mai mult de cercetare-dezvoltare, iar cea pe care o vom crea în America este mai mult de produs, deci acel vehicul va fi ce vom putea noi să vindem sau să oferim ca serviciu către un furnizor de servicii logistice“, a spus cofondatorul şi CEO-ul Swisspod Technologies.

Echipa Swisspod previzionează că în maximum cinci ani va reuşi să aducă tehnologia pe piaţă, aceasta urmând a putea fi utilizată ca o soluţie de transport intracontinental de mărfuri. Soluţia, denumită SWIPT, constă într-un mediu cu presiune ajustată dinamic, o infrastructură dedicată prin care vehiculele electrice transportă mărfuri paletizate. „Cred că în următorii ani vom putea fi gata cu tehnologia pentru partea de mărfuri. În următorii maxim cinci ani vom putea aduce acest produs în piaţă.”   

Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation



Rubrica „Start-up Pitch”

1. Denis Tudor, cofondator şi CEO al Swisspod Technologies

Ce face? Dezvoltă o tehnologie ce ar putea permite crearea unei soluţii de transport terestru de mare viteză ‒ până la 1.200 km/h.

2. Ioana Anuţoiu, CEO al start-up-ului Cruze

Ce face? A dezvoltat o aplicaţie de carpooling pentru corporaţiile din România, cu ajutorul căreia angajaţii companiilor mari pot găsi colegi cu rute similare cu care să împartă maşina către şi de la serviciu.

„Ne pregătim pentru lansarea oficială în primăvara anului următor. Previzionăm ca până la sfârşitul anului 2023 să avem cel puţin 5.000 de utilizatori, tindem spre 10.000, dar o să vedem în funcţie de interesul pe care o să îl arate utilizatorii pentru aplicaţie.“

3. Tudor Beleuţă şi Horea Toniuc, cofon-datori ai Rastel.io

Ce face? A dezvoltat o soluţie inteligentă prin care bicicliştii pot găsi un loc de parcare, îşi pot parca bicicleta, o pot închide şi o pot monitoriza.

 „Suntem în discuţii pentru o rundă de finanţare. Problema cea mai mare pe care o are orice start-up este cea a timpului. Să putem să ne mişcăm suficient de repede şi să obţinem rezultate într-un timp cât mai scurt. Iar pentru a accelera un pic toată dezvoltarea noastră ca start-up avem nevoie de susţinere din exterior. Investiţia ar fi între 50.000 şi 100.000 de euro. În momentul de faţă suntem în discuţii cu investitori din România.” Tudor Beleuţă

„Obiectivul pe care îl avem cu investiţia este să creăm o reţea pilot, care să numere 10 - 20 de astfel de parcări, care să acopere un oraş. Să putem arăta comunităţii ce beneficii ar aduce o astfel de reţea faţă de simple parcări independente. Şi ne dorim să începem implementarea reţelei până în primăvara anului 2023, astfel încât spre finalul primăverii să fie reţeaua funcţională, iar pe parcursul verii să putem să validăm utilitatea.“ Horea Toniuc.


Rubrica „Investor Watch”

1. Daniel Dumitrescu, chief innovation officer al InnovX-BCR.

Program pentru cei care vor să lanseze un fond de investiţii: Venture Capital Bootcamp InnovX-BCR

„Practic, InnovX-BCR cumva, în urma primelor cohorte de start-up-uri, adunând feedbackurile de la participanţii în bootcamp, a simţit nevoia şi a identificat-o de a creşte ecosistemul de fonduri de investiţii. De aceea, primul pas a fost cumva să ne parteneriem cu cât mai multe fonduri de investiţii din România şi din străinătate ‒ ceea ce am făcut şi le mulţumim tuturor celor care s-au alăturat acestui ecosistem de inovare InnovX-BCR.“

2. Ovidiu Ghiman, cofondator şi CEO al Ronin.

Crowdfunding accesibil

„Numărul de investitori pe care i-am atras aş spune că este unul cât se poate de satisfăcător pentru noi, având în vedere că am atras un număr foarte mic de investitori din ecosistemul deja existent la momentul lansării platformei, ceea ce ne face să credem că am validat cu adevărat modelul nostru de business, pentru că l-am validat cu alt tip de investitor. Deci există această clasă de investitori retail care pe măsură ce vor avea din ce în ce mai multe cunoştinţe apropo de cum să-şi investească economiile în capitalul de risc vor fi atraşi de astfel de investiţii.“



ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovx, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.