Povestea românului care, după ce a lucrat 15 ani pentru unele dintre cele mai mari companii din lume, precum Oracle şi Amazon, acum are propria companie cu care vrea să schimbe agricultura mondială
Agricultura capătă o nouă dimensiune prin soluţii software care optimizează producţia în sere. Un start-up românesc a dezvoltat o platformă AI care gestionează în prezent sute de hectare de sere la nivel global. Soluţia, care a ajutat unii fermieri să îşi dubleze producţia în primul an, este implementată în ţări din Europa, America de Nord şi Asia. Start-up-ul şi-a triplat veniturile în 2024 şi se concentrează pe expansiunea în piaţa nord-americană. Cu finanţări totale de aproape 4 milioane de euro de la fonduri precum Cavalry Ventures, Übermorgen Ventures şi Underline Ventures, compania se pregăteşte pentru o nouă rundă de investiţii în următoarele 18-24 de luni.
Avem în acest moment câteva sute de hectare sub management. Anul acesta a fost mult mai bun decât cel trecut. 2023 a fost primul an în care lumea, post-COVID, a început din nou să iasă din hibernare şi să se uite mai mult la ce mai există, ce mai pot face, în ce mai pot investi. Şi anul acesta mi se pare că lumea ştie deja exact în ce vrea să investească, are bugete pregătite şi oamenii sunt mult mai setaţi să cumpere soluţii. Deci anul acesta este mult mai bine ca anul trecut, deja ne-am triplat veniturile comparativ cu 2023“, a spus în cadrul emisiunii ZF IT Generation Cristian Anastasiu, cofondator şi CEO Sera. Cu o experienţă de circa 15 ani în domeniul IT, în care a lucrat pentru giganţi precum Oracle şi Amazon, el a demarat proiectul în 2020 alături de William McGehee, fost coleg în cadrul biroului Amazon din Elveţia, şi cu Florin Munteanu, fost coleg de liceu specializat pe domeniul serelor.
Ideea a pornit din pasiunea lui Cristian Anastasiu pentru agricultură, după ce a dezvoltat un robot care să automatizeze activităţile specifice cultivării legumelor.
„Robotul ştia să facă destul de multe lucruri - planta, putea să scoată buruieni, să ude, avea şi o cameră, computer vision ş.a.m.d. Pe atunci lucram la Amazon în echipa de AI şi viziunea mea era cumva că pot să optimizez totul dacă mă folosesc de fel şi fel de date, de temperatură, umiditatea în sol, în aer, lumina etc., şi pot să optimizez şi să cresc plante cu ajutorul datelor. Am investit foarte mulţi bani şi timp în acest robot şi mi-am dat seama după multe luni că este degeaba, fiindcă ai foarte puţine pârghii prin care poţi să optimizezi ce se întâmplă afară, în natură. Sunt foarte multe lucruri care nu depind de tine, de exemplu soarele, dioxidul de carbon din atmosferă, insectele ş.a.m.d. Discutam pe atunci cu colegii legat de această temă şi mi-am dat seama că un alt coleg din Amazon era foarte pasionat de agricultură, aşa că împreună am ajuns la ideea de sere, unde mediul este controlabil“, a relatat el cum a luat naştere start-up-ul Sera.
Ce face însă prezent Sera? Start-up-ul a creat o platformă software care digitalizează operaţiunile din sere şi ajută la eficientizarea acestora. Soluţia este împărţită în mai multe module, pornind de la un produs de bază care creează un „digital twin“ al serei. „Produsul de bază este ca un fel de digital twin, ca să zic aşa, care digitalizează sera şi ai o reprezentare virtuală a acesteia, poţi să vezi în timp real ce se întâmplă. Aceasta este baza care te ajută să centralizezi datele şi să poţi să compari, de exemplu, dacă ai mai multe sere, şi să-ţi dai seama că sera A produce mai bine decât sera B şi să ai astfel cât de cât un standard“, a explicat Cristian Anastasiu, adăugând că alte soluţii se axează pe operaţiunile realizate în sere.
„Apoi avem o soluţie care se ocupă foarte mult de eficientizarea operaţiunilor şi aici putem să fim foarte specifici. De pildă, dacă discutăm cu clienţi foarte mari care au anumite tipuri de probleme, putem să ne axăm numai pe probleme lor. De exemplu, probleme legate de <<când să dau drumul la încălzire?>>. Am dat drumul la încălzire, dar a venit soarele şi am consumat degeaba căldură. Alte probleme pot fi legate de dozarea dioxidului de carbon sau de ce nutrienţi să fie folosiţi. În general, sunt probleme care îi costă foarte mult pe producători. Deci, folosind soluţia noastră, ei economisesc sute de mii, dacă nu chiar milioane de euro, depinde cât de mare este sera.“
Iar pentru cea de-a treia soluţie Sera se axează pe partea de analiză a datelor. „Adică să zicem dacă vrei să-ţi dai singur seama de ce funcţionează mai bine o varietate decât alta, să înţelegi exact ce ai făcut şi care variabile au impact, avem o soluţie unde poţi să ocupi de partea asta explorativă.“ Pentru a putea folosi soluţia software dezvoltată de Sera, agricultorii au nevoie să instaleze înainte diferiţi senzori în seră, astfel încât să aibă ce date să extragă şi să folosească platforma.
În România, Sera colaborează cu serele Dalin, precum şi cu Bio Culture - o seră bio din zona Clujului, iar rezultatele implementării soluţiei sunt vizibile, după cum susţine cofondatorul start-up-ului, unii clienţi reuşind să-şi dubleze producţia în primul an de utilizare, urmată de creşteri de 30% în anii următori.
Soluţia Sera este utilizată de agricultori la nivel internaţional, start-up-ul începând în Europa, însă având acum clienţi şi din America de Nord şi chiar şi din Asia. „Este un boom acum în sere. Cumva toată lumea a ajuns la aceeaşi concluzie ca mine legat de ideea robotului: este foarte greu să creşti legume afară. Riscul este foarte mare, pentru că se întâmplă fel şi fel de lucruri, precum schimbări climatice şi fel şi fel de hazarduri”, a subliniat Anastasiu, punând accent pe potenţialul mare de dezvoltare la nivel global. „Este o piaţă enormă, care creşte continuu. Sunt 1,5 milioane de hectare de sere în toată lumea. Sunt foarte multe sere în nord, ţările din nord au început iniţial, fiindcă clima permitea, adică era frig, iarna aveau lumină şi atunci trebuia doar să facă o structură din sticlă şi să se încălzească. Acum din ce în ce mai mult se fac sere în partea de sud, în China, în Mexic foarte mult, Africa de Nord, în Asia Centrală şi în Peninsula Arabică se construieşte destul de mult. Adică e un domeniu care căştigă foarte mult teren.”
Sera a atras până acum investiţii de aproape 4 milioane de euro în două runde. Prima rundă, realizată în perioada pandemiei, a fost de 400.000 de euro, iar cea de-a doua, încheiată anul trecut, s-a situat la 3,2 milioane de euro. Printre investitori se numără fondurile Cavalry Ventures (Germania), Übermorgen Ventures (Elveţia) şi Underline Ventures (România). Start-up-ul se pregăteşte pentru o nouă rundă de finanţare în următoarele 18-24 de luni, care ar urma să fie semnificativ mai mare decât cele anterioare.
Pentru următoarele 12 luni, Sera şi-a propus să continue expansiunea în America de Nord, să-şi crească în continuare veniturile şi să dezvolte noi funcţionalităţi pentru platforma sa, iar pentru a-şi atinge aceste obiecte are nevoie să îşi mărească echipa. În prezent, echipa de dezvoltare software a start-up-ului se află în România.
„Avem ca ţintă să angajăm mai ales pe partea de dezvoltare. Ce căutăm noi sunt persoane care au experienţe cu date şi nu neapărat pe partea de interpretare de date, dar şi oameni care ştiu să creeze infrastructură pentru procesare de date. Acum, noi luăm date de la fiecare senzor la 5 minute, câteodată chiar la un minut. Deci sunt multe puncte de date care intră în platformă. Sunt milioane de <<data points>> şi cumva ai nevoie şi de o soluţie scalabilă pe partea asta. Şi căutăm, pe partea de back-end oameni care au experienţă cu date şi ştiu să construiască infrastructura în cloud şi pe partea de front-end, tot aşa oameni care au experienţă pe partea asta de vizualizare de date, seturi foarte mari de date”, a conchis Anastasiu.
Rubrica „Start-up Pitch”
1. Invitaţi: Alina Ştefan, chief strategy officer şi Alexandru Cioflan, co-CEO, cofondator, NS EDGE. Ce face start-up-ul? Oferă soluţii de detecţie a ameninţărilor din volume mari de date.
Alexandru Cioflan: „NS EDGE este un start-up fondat în Statele Unite în 2020. Împreună cu James Harris, explorând diverse probleme din zona de cybersecurity, am ajuns la concluzia că sunt probleme pe partea de detecţie de ameninţări, mai ales când vorbim de volume foarte mari de date sau cyber data, cum le spunem noi în domeniu. Şi NS EDGE practic se vrea a fi un Cyber Security Observability. Este o soluţie de nişă - care ce face? Vine şi rezolvă problema detecţiei în timp real a ameninţărilor atunci când un client de-al nostru are volume foarte, foarte mari de date. Vorbim de terabytes de date sau dacă măsurăm în evenimente - zeci de milioane de evenimente zilnic. Unele companii pot avea până la un miliard de evenimente analizate zilnic. Problema de astăzi în acest domeniu este legată de faptul că soluţiile, aşa cum au fost construite cele existente, au la bază limbaje de programare care nu le ajută să scaleze la volume foarte mari de date. Noi am găsit o variantă şi Jimi a creat o arhitectură care le face să scaleze şi să livreze informaţii utile în timp real.“
Alina Ştefan: „Suntem în discuţii cu diferiţi investitori, majoritatea din ţara noastră şi din regiune. Am avut o serie de discuţii şi suntem în stadii destul de avansate cu câţiva dintre ei. Suntem în perioadă de ridicare de rundă, deci ne dorim să închidem una cât mai curând. Ar fi prima rundă pe care o ridicăm. Este o rundă interesantă pentru piaţă şi ne bucurăm că fondurile din regiune şi mai ales cele care au în teza lor de investiţie zona de cyber au fost foarte deschise către noi.“
2. Invitat: Cristian Anastasiu, cofondator şi CEO Sera
Ce face? A dezvoltat o platformă software pentru optimizarea producţiei din sere.
„Avem în acest moment câteva sute de hectare sub management. Anul acesta a fost mult mai bun decât anul trecut. Anul trecut a fost primul an în care lumea, post-COVID, a început din nou să iasă din hibernare şi să se uite mai mult la ce mai există, ce mai pot face, în ce mai pot investi. Şi anul acesta mi se pare că lumea ştie deja exact în ce vrea să investească, are bugete pregătite şi oamenii sunt mult mai setaţi să cumpere soluţii. Deci anul acesta este mult mai bine ca anul trecut, deja ne-am triplat veniturile comparativ cu 2023.“
3. Invitat: Florin Mîndru, cofondator al SyndiFi
Ce face? A dezvoltat o platformă prin care oferă acces la investiţii imobiliare.
„Până în luna noiembrie a acestui an estimăm că vom ridica cei 400.000-500.000 de euro. Suntem în analize, avem nişte înţelegeri cu potenţiali investitori, însă nu ne grăbim, pentru că ştim valoarea produsului, ştim care e potenţialul de creştere şi de scalare şi căutăm să avem alături de noi parteneri care să ne ajute în acest drum de scalare. Căutăm un investitor strategic care să ne ajute să pregătim următorii paşi pentru că anul viitor vrem să începem o rundă de finanţare de tip seed, în valoare de 1,5-1,8 mil. euro.”
4. Invitat: Vladimir Ticiu, cofondator al CycleUp
Ce face? Dezvoltă o platformă digitală de matching B2B pentru economie circulară dedicată producătorilor şi procesatorilor din diverse industrii - agricultură, industria alimentară, de cosmetice şi energie.
„Vrem să creăm o platformă care să conecteze producătorii de produse secundare şi companiile care le pot ajuta să recicleze diverse deşeuri, astfel încât să putem să contribuim la impunerea economiei circulare în România şi să reuşim să reducem cantitatea de deşeuri produsă.
Am terminat înregistrarea la Registrul Comerţului, deschiderea conturilor bancare şi trebuie să primim o finanţare de 5.000 de euro, iar cu banii respectivi vom putea construi platforma, vom putea să participăm la câteva evenimente din regiunea de vest a României şi să începem să atragem clienţi.“
5. Invitată: Amarisia Florei, cofondatoare a GreenDAO
Ce face? Dezvoltă în prezent o soluţie alternativă pentru accesul la infrastructură verde. Practic, platforma va oferi o soluţie alternativă de finanţare pentru implementarea sistemelor de energie verde, permiţând beneficiarilor să returneze valoarea investiţiei prin propriile bunuri şi servicii.
„Noi dorim să ajutăm membrii să devină independenţi energetic şi am venit în întâmpinarea lor cu un sistem alternativ de finanţare. Asociaţia noastră va atrage fonduri şi va crea o rezervă financiară din care vrem să oferim membrilor noştri o alternativă, o punte financiară prin care ei să poată să îşi achiziţioneze sistemele de energie verde.”
Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation
ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovx, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro