Povestea unei tinere care, după 15 ani în aceeaşi companie, a venit ca un sprint spre vârf. După două numiri noi, în februarie şi iulie, cea de-a treia a fost una decisivă: preluarea conducerii operaţiunilor businessului pe două pieţe, România şi Republica Moldova
După 15 ani petrecuţi în aceeaşi companie, pentru Cerasela Baiculescu 2022 a venit ca un sprint spre vârf: după două numiri noi, în februarie şi iulie, cea de-a treia a fost una decisivă: preluarea conducerii operaţiunilor businessului pe două pieţe, România şi Republica Moldova.
Parcursul meu profesional a fost unul natural, fiecare etapă aducând elemente noi şi complexitate crescută. De-a lungul carierei am avut – şi încă am – mai mulţi mentori de la care am învăţat cum să abordez diverse situaţii, cum să-mi potenţez abilităţile şi să-mi depăşesc limitele. Acum fac sesiuni de coaching cu alţi colegi”, spune Cerasela Baiculescu, Country Leader, IBM România şi Republica Moldova.
Ea lucrează în cadrul echipei IBM din 2007. Experienţa sa în companie a început cu un rol de Customer Fulfillment Project Administrator; după doi ani a preluat funcţia de Technical Sales Specialist, pe care a schimbat-o în 2016 cu cea de Technology Support Services Country Leader. În 2022 a avut o ascensiune rapidă spre rolul actual, schimbând două roluri – Multi Vendor Technology Services Leader şi Technology Lifecycle Services Leader, ambele în regiunea Europei Centrale şi de Est, înainte de a prelua conducerea operaţiunilor IBM pe pieţele din România şi Republica Moldova, potrivit datelor disponibile pe profilul său de LinkedIn.
Din rolul actual, ea conduce, pe plan local, o echipă de peste 3.000 de angajaţi. În 2021, ultimul an pentru care există date publice disponibile, IBM România a înregistrat venituri de 984 de milioane de lei. Pe plan internaţional, în 2021, IBM, care are clienţi în peste 175 de ţări, a generat venituri de 57,4 miliarde de dolari şi 12,8 miliarde de dolari în numerar din operaţiuni. Cerasela Baiculescu a înlocuit-o pe Marta Brańska-Rybicka, care a rămas în companie, preluând altă funcţie.
Cât priveşte trăsăturile care au ajutat-o să evolueze în cadrul organizaţiei şi să obţină funcţia din prezent, acestea spune că au constat în atitudinea optimistă, capacitatea de a ieşi din zona de confort, concentrarea pe rezultat, transparenţă şi etica profesională. „Fiecare rol nou vine cu provocări şi oportunităţi în acelaşi timp.
Mă consider norocoasă că lucrez cu o echipă în care pot avea încredere şi cu care pot colabora eficient – de exemplu, apreciez modul în care m-au ajutat să mă adaptez rapid la noile responsabilităţi.” Ea se descrie drept un lider empatic, care respectă şi încurajează echipa să se dezvolte şi să acţioneze independent. „Întotdeauna urmăresc să creez un spaţiu de siguranţă, în care sunt încurajate comunicarea deschisă, transparenţa şi inovarea.” Pentru un lider, cele mai importante calităţi sunt, în opinia sa, claritatea, disciplina şi consecvenţa. Ea spune, de asemenea, că pentru a putea avea succes „este absolut necesar să îţi acorzi libertatea de a încerca şi de a greşi.
Cea mai mare greşeală ca lider este să crezi că poţi controla totul.” În rolul actual povesteşte că cea mai mare parte a timpului său de lucru este petrecută în cadrul întâlnirilor cu clienţii şi partenerii şi al discuţiilor din echipa IBM. „Fiecare zi aduce o agendă diferită, în funcţie de profesioniştii din domeniul afacerilor.” În afara orelor de lucru îi plac activităţile în aer liber, călătoriile şi cărţile bune.
După muncă petrece timp împreună cu familia şi încearcă să petreacă, de asemenea, cel puţin 30 de minute citind în fiecare zi. „Prefer un model de lucru hibrid, undeva între birou şi la distanţă, deoarece îmi oferă flexibilitatea necesară. În timp ce lucrul la birou este excelent pentru a-i aduce pe angajaţi faţă în faţă şi pentru a discuta despre afaceri, lucrul de acasă este bun atunci când trebuie să mă concentrez pe rapoarte sau pe apeluri.” Despre anul ce tocmai a trecut spune că, în ceea ce o priveşte, a fost unul excelent – atât din punct de vedere profesional, cât şi personal. „Am împlinit anul cu o promovare în funcţie, conducând acum operaţiunile IBM în România şi Moldova. În viaţa privată, am călătorit mult, m-am bucurat de fiecare experienţă şi de cei dragi mie. Sper ca anul 2023 să îmi aducă o mulţime de proiecte interesante, precum şi timp de calitate cu familia şi prietenii mei.”
Esenţiale în CV: un set corect de competenţe şi voluntariatul
În opinia Ceraselei Baiculescu, în CV-ul unui tânăr profesionist sunt esenţiale două lucruri: un set corect de competenţe şi voluntariatul. „Pentru a concura pe piaţa muncii este nevoie de competenţe şi abilităţi necesare pentru locurile de muncă de mâine. Dacă mă uit la industria IT, competenţe precum ingineria datelor, programarea, DevOps, cloud computing sunt doar câteva aspecte foarte solicitate pe piaţă. De asemenea, abilităţile de leadership şi de comunicare sunt foarte importante. În ceea ce priveşte voluntariatul, cred că, după ultimii ani dificili, cu pandemia şi presiunea economică, avem nevoie de tot mai mulţi tineri voluntari care sunt dispuşi să se întoarcă în societate şi să îi ajute pe cei care au nevoie.” În ceea ce-i priveşte pe oamenii care se alătură echipei sale, consideră că patru calităţi sunt esenţiale: creativitatea, spiritul de echipă, umorul şi responsabilitatea. „A fi necinstit şi manipulator sunt cele două lucruri pe care nu le-aş tolera.” Ea le transmite tinerilor că calea spre succes este dată de acumularea de informaţii şi de curajul de a experimenta şi de a fi vulnerabil, „ca să o citez pe Brenee Brown.” Pe viitor, executiva spune, citând studiul IBM CIO, că directorii de informaţii din Europa Centrală şi de Est consideră că IoT, Cloud, automatizarea, 5G şi AI sunt principalele investiţii în următorii
3 ani. „Observăm că şi clienţii noştri din România investesc în aceste segmente, căutând un partener IT de încredere. În mod natural, aceştia au nevoie de soluţii specifice, adaptate la industria lor, iar aici este punctul forte al IBM – aducem expertiza noastră în industrie şi consultanţă, prin echipele IBM şi partenerii de afaceri.” În plan personal, îşi doreşte întotdeauna să devin mai bună şi să aibă un impact pozitiv asupra celor din jurul său. Urmează, printre altele, să finalizeze şi programul de Executive Master in Business Administration, organizat de ASEBUSS în parteneriat cu Kennesaw State University.
Carte de vizită
Cerasela Baiculescu, Country Leader, IBM România şi Republica Moldova
1. S-a alăturat echipei IBM în 2007, iar în rolul actual a fost numită anul trecut;
2. Anterior, a lucrat la Konica Minolta (2005-2007) şi Neogen (2003-2005), potrivit informaţiilor disponibile pe profilul său de LinkedIn;
3. Este absolventă a Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi şi a unor cursuri de pregătire din cadrul London Business School, urmând totodată un Executive MBA la ASEBUSS Business School;
4. Printre pasiunile sale se numără activităţile în aer liber şi cititul.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro