Start-up-ul românesc devenit o vedetă incontestabilă din tehnologie, cu un nume la fel de des menţionat precum UiPath
Un start-up născut în urmă cu mai puţin de doi ani a reuşit să devină o vedetă incontestabilă a ecosistemului local de tehnologie, numele lui ajungând să fie menţionat poate chiar mai des decât al UiPath - cel mai de succes proiect născut vreodată în industria locală de tehnologie. Este vorba de SeedBlink.
Platforma a reuşit în acelaşi timp să accelereze din două perspective evoluţia ecosistemului local de start-up-uri: pe de-o parte democratizând accesul micilor investitori la spectaculoasa lume a potenţialilor unicorni, iar pe de altă parte oferindu-le antreprenorilor care vor să cucerească lumea acces la un bazin de finanţare neatins până acum. Nu este de mirare că platforma a explodat pur şi simplu, ajungând la un număr de aproximativ 50 de campanii de finanţare derulate pentru diferite companii, şi o comunitate de 6.000 de investitori din 15 ţări. Astfel că investiţia de peste 3 mil. euro atrasă de SeedBlink, de la fondul Catalyst România II şi alţi investitori ca parte a unui plan ambiţios de expansiune la nivel global, nu a mirat pe nimeni.
„Am văzut multe tipuri de antreprenori care îşi construiesc accesarea de investiţii după diverse criterii. Unii antreprenori spun să dăm cât mai puţin din firmă. Alţi antreprenori spun să luăm cât mai mulţi bani şi amândouă sunt motive pertinente. Noi ce facem este să gândim traseul de investiţie al companiei. Ne uităm că peste trei - cinci ani compania trebuie să ajungă la o valoare de - să zicem - un miliard, ca să dăm o sumă rotundă. Pentru a ajunge acolo, traseul de investiţie, care include evaluări, care include bani luaţi, care include nume de fonduri de investiţii, trebuie gândit nu trebuie lăsat din mână. Combinaţia de evaluare sumă şi nume al fondului este o combinaţie gândită pentru acest moment. Noi am fi putut lua banii aceştia, poate mai mulţi la o evaluare mai mare. Chestia asta ne-ar fi stricat în viitor abilitatea de creştere. De multe ori lăcomia - între ghilimele zic - de a avea o evaluare extrem de mare la un moment, chiar dacă piaţa ţi-o oferă, îţi poate strica traseul final. Noi ne uităm la obiectivul final, nu la succese de etapă“, a explicat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Radu Georgescu, chairman of board of advisors, SeedBlink.
De ce Catalyst? „Mi se pare că a fost o tranzacţie absolut firească, fără să ignorăm mediul, care include mai multe mai multe fonduri de investiţii, fiecare cu abilităţile şi cu beneficiile pe care le aduce - Catalyst cumva a venit atât prin relaţiile de lungă durată pe care le avem, cât şi prin poziţionarea lor - ei sunt de fapt fondul cel mai orientat către finanţări de tip serie A şi de asemenea către piaţa internaţională“, a adăugat Georgescu.
Marius Ghenea, managing partner, Catalyst România a explicat la rândul său de ce prima investiţie a noului fond a fost direcţionată către SeedBlink. „Să nu uităm că SeedBlink însuşi este un start-up şi este un start-up într-o verticală generic subsumată ideii de fintech, pentru că este un fintech. Este o verticală foarte interesantă în momentul de faţă la nivel global. Am analizat piaţa atât din Europa, cât şi din afara Europei - evident că interesul nostru şi cred că şi cel al SeedBlink în momentul de faţă şi într-un viitor rezonabil este pentru Europa - pentru zona Uniunii Europene să spunem în particular. Analizând această piaţă ne-am dat seama că pe de o parte există un potenţial foarte bun de creştere pentru acest tip de businessuri, văzute ele însele ca şi start-up-uri. Cu alte cuvinte credem că există un potenţial uriaş şi există posibilitatea unei creşteri exponenţiale la SeedBlink ceea ce evident că va valoriza foarte mult campania în viitor. Şi în acelaşi timp revenind la discuţia de mai înainte legată de Radu, nu doar el ci şi colegii lui, Andrei Dudoiu, Ionuţ Pătrăhău sau Carmen Sebe, toată echipa de acolo este formată din oameni pe care-i cunoaştem de mult timp şi pentru noi orice investiţie înseamnă de fapt o investiţie în primul rând într-o echipă, într-un grup de oameni valoroşi, cu experienţă şi care pot să ducă mai departe compania. Noi suntem acolo să ajutăm, nu să să conducem operaţional companii. În general teza noastră de investiţie este bazată pe investiţii minoritare astfel încât să putem să susţinem creşterea prin injecţie de capital aşa cum am făcut şi la şi la SeedBlink.“
Ghenea a insistat asupra faptului că SeedBlink nu este o platformă obişnuită de crowdfunding unde orice utilizator poate contribui la finanţarea unui proiect, cu aproape orice sumă - precum Kickstarter sau Indiegogo. „Primul motiv important pentru care am ales să investim: este ceea ce am văzut ca potenţial pentru această zonă de piaţă fintech, platforme de investiţii să spunem; aş merge mai departe decât să vorbim pur şi simplu despre equity crowdfunding sau crowdfunding în general şi aş vorbi mai curând despre platforme de investiţii. Pentru că SeedBlink nu este un Kickstarter, nu e un Indiegogo, este o platformă de investiţii. Şi în această zonă potenţialul este uriaş. În plus ne place această idee pentru că suntem un ecosistem, un investitor, un fond de investiţii care atrage alţi investitori în fondurile sale. Ne place această idee că investiţiile la acest nivel dar şi la alte niveluri încep să se democratizeze şi SeedBlink este e o componentă importantă a acestui proces de democratizare care este absolut necesar pentru investiţii. Aici vorbim, pe de o parte, despre ce se întâmplă la nivelul Uniunii Europene şi despre ce se va întâmpla la nivelul Uniunii Europene, cu o legislaţie potrivită care a fost deja reglementată la Bruxelles şi va fi implementată în anii următori în ţările membre. Cred că suntem pe o direcţie foarte bună şi SeedBlink e la momentul potrivit, la locul potrivit, cu oamenii potriviţi şi cu planul potrivit.“
Tranzacţia a fost una complexă, care s-a derulat fără probleme, a spus Silviu Stratulat - managing partner al Stratulat Albulescu, casa de avocatură implicată în tranzacţie. „Cu siguranţă este o tranzacţie foarte importantă fiind prima a celui de-al doilea fond Catalyst. Şi cu siguranţă pentru noi în primul rând este o semiconfirmare a rolului pe care societatea noastră de avocatură şi grupul de lucru dedicat zonei de tehnologie îl are în piaţa de tehnologie, în ecosistemul de start-up-uri şi aşa mai departe. A fost o tranzacţie complexă, dar care s-a derulat fără niciun fel de probleme. A fost una dintre tranzacţiile în care a existat o implicare fantastică din partea ambelor echipe. Pot să spun că totul a decurs foarte bine, a fost foarte proactiv. Am fost nu neapărat surprinşi, dar în mod cert am fost plăcut impresionaţi de modul în care era deja structurată organizarea juridică a societăţii şi setul de documente, proiecte de documente, create de ei.“
Start-up Pitch
1. Invitaţi: Liviu Şerbănoiu şi Octavian Belu, cofondatori ai CardiOnline
Ce fac? Dezvoltă o aplicaţie mobilă destinată pacienţilor cu probleme cardiovasculare
„Noi vrem să ajutăm cât mai multe persoane care au probleme cardiovasculare să se recupereze şi să nu mai aibă un al doilea eveniment acut, care le poate fi fatal. Per ansamblu, noi vrem să ajutăm aceste persoane cu ajutorul telemedicinei pentru că este ceva inovativ să facă exerciţii fizice, să aibă o dietă personală, să aibă o medicaţie personalizată, să aibă la îndemână un psiholog. Totul începe după ce evenimentul acut se termină, prin eveniment acut înţelegând un infarct miocardic, o angioplastie sau o operaţie pe cord deschis pentru bypass. Ulterior, pacienţii trebuie să urmeze un program de recuperare medicală. Acesta este un proces supervizat medical, cu medic cardiolog, cu kinetoterapeut şi aşa mai departe. Noi vrem să aplicăm tot ce ţine de acest proces într-o aplicaţie online pentru a putea realiza pacienţii aceste lucruri de acasă, din sânul familiei, să nu se mai deplaseze până la spital, să nu mai aibă alte cheltuieli cu transportul, să nu irosească timpul.“
2. Invitat: Andrei-Fredy Crăciun, fondator al Simmmple
Ce face? Dezvoltă soluţii pentru web design„Produsele Simmmple sunt folosite de freelanceri, designeri web, cât şi de programatori. Am atins recent numărul de 7.000 de utilizatori care folosesc zilnic produsele Simmmple. Programatorii care folosesc Simmmple sunt persoane care lucrează pentru companii precum Google, Microsoft, CloudData, iar acest lucru ne ţine motivaţi şi ne validează ideea, produsul. Avem 6 produse dezvoltate până acum şi sunt dedicate mai mult zonei de design web. Primul produs Simmmple lansat este Uranus Wireframe Kit - un set de componente şi de secţiuni web gata făcute pe tehnologie Figma care ajută designerul sau programatorul care nu cunoaşte neapărat bazele web designului să dezvolte mai repede o structură de website.“
3. Invitat: Gheorghe Şandru, fondator SPE Digital Wizard
Ce face? A lansat o soluţie de administrare digitală a afacerilor mici numită AiAll, care se bazează pe tehnologia inteligenţei artificiale.
„Platforma şi serviciile pe care le oferă platforma o fac de nerefuzat în multe situaţii şi atunci cred că va fi uşor să ajungă la mintea şi inima utilizatorilor şi potenţialilor beneficiari ai platformei. Funcţionalităţile platformei pot fi dezvoltate astfel încât adresabilitatea ei să crească, să nu ne oprim la nivelul de zero şi un angajat, adică în zona în care este acum - companii mici şi foarte mici. Ar putea creşte astfel încât să acopere şi segmentul de piaţă al micro întreprinderilor cu până în 10 angajaţi şi care rămân în zona de un milion de euro ca şi venituri anuale.”
4. Invitat: Philip Choban, fondator şi CEO al Telios Care
Ce face? A dezvoltat o platformă prin care oferă servicii de telemedicină către angajaţi. Recent, start-up-ul a luat o finanţare de peste 1 mil. euro
„Planul este ca această ultimă rundă de finanţare să ne ajute pentru partea de îngrijire cronică, îngrijire la domiciliu şi expansiune. Nu cred că vom mai accesa o altă rundă de finanţare în viitor. Obiectivul nostru este să ne listăm la Bursă ori aici, ori în străinătate, vom decide acest aspect în timp. Aş prefera însă să ne listăm aici la Bursă pentru că am înfiinţat compania aici, cred în România şiîntr-un viitor aici.“
Investor Watch
1. Invitat: Valentin Filip, managing director product investments în cadrul Fortech - companie locală, specializată în dezvoltarea de soluţii software în regim outsourcing, care anul acesta a înfiinţat o divizie nouă dedicată zonei de investiţii
Ce strategie de investiţii are?
„Avem patru direcţii în care vrem să mergem cu investiţiile pe care le facem - de la o implicare semnificativă în progresul pe care îl va avea start-up-ul respectiv, până la o implicare mai puţin activă. Ne dorim pe de-o parte să creăm produse, aşa cum este şi cazul Investory (start-up pornit în cadrul Fortech anul trecut - n. red.), iar în acelaşi timp ne dorim să facem parteneriate cu alte businessuri şi să creăm produse pentru domeniile în care activează businessurile respective - aici ar fi vorba de un fel de joint-venture. În următorii 2-3 ani ne-am dori să trecem de un nivel de peste 15 investiţii semnificative în zona de capital, să avem cel puţin 3-4 proiecte de tip joint-venture şi în acelaşi timp să ne asigurăm că avem în fiecare an cel puţin un produs propriu pe care îl pornim şi pe care îl punem în piaţă.“
2. Invitat: Ciprian Man, cofondator al Growceanu – grup de business angels din Timişoara
Care este bugetul de investiţii pentru 2021? 1 milion euro, din care în prezent mai avem circa 700.000 de euro pentru investiţii în 10-20 start-up-uri.
„În primele şase luni din acest an am investit mai puţin de jumătate din suma ţintită, ceea ce înseamnă că avem mult de lucru în a doua jumătate a anului. Suntem în zona a 300.000 de euro investiţi până acum, ceea ce înseamnă că atât numărul de start-up-uri la care ne uităm, cât şi numărul de potenţiali colegi este în creştere.”
3. Invitat: Mălin Ştefănescu, preşedinte al TechAngels – grup de business angels axat pe investiţii în start-up-uri tech
La cât se vor situa investiţiile celor peste 100 de membri ai TechAngels la finalul lui 2021?
„Anul trecut în totalitate cred că am investit în jur pe la 4 milioane euro, iar anul acesta suntem deja la 3 milioane euro investite în prima jumătate deci e clar că lucrurile merg mai bine. Apetitul pentru investiţii a crescut. Cu siguranţă mă aştept să depăşim anul trecut şi e posibil să depăşim şi 2019 când am investit ca grup undeva pe la 6 milioane. Dar nu există o sumă ţintă tocmai din cauză că suntem indivizi şi nimeni nu poate să îmi spună nici mie şi nici eu nu pot să spun cuiva trebuie să investeşti atâţia bani până la sfârşitul anului.“
4. Invitaţi: Radu Georgescu - chairman of board of advisors, SeedBlink. Marius Ghenea - managing partner, Catalyst România, Silviu Stratulat - managing partner al casei de avocatură Stratulat Albulescu
O platformă în plin boom
Ne uităm că peste trei - cinci ani compania trebuie să ajungă la o valoare de - să zicem - un miliard ca să dăm o sumă rotundă. Pentru a ajunge acolo traseul de investiţie care include evaluări, care include bani luaţi, care include nume de fonduri de investiţii. Este un traseu care trebuie gândit şi care nu trebuie lăsat din mână aşa cum se întâmplă. Combinaţia de evaluare sumă şi nume al fondului este o combinaţie gândită pentru acest moment. Noi am fi putut lua banii aceştia, poate mai mulţi la o evaluare mai mare. Chestia asta ne-ar fi stricat în viitor abilitatea de creştere. De multe ori lăcomia - între ghilimele zic - de a avea o evaluare extrem de mare la un moment, chiar dacă piaţa ţi-o oferă, îţi poate strica traseul final. Noi ne uităm la obiectivul final nu la succese de etapă“, a spus Radu Georgescu - chairman of board of advisors, SeedBlink.
Start-up Update
Invitaţi: Raluca Jianu şi Mihai Bârsan, fondatori ai Epic Visits - platformă online pentru pachete turistice inedite
Ce e nou? În prezent, start-up-ul este listat pe platforma locală de equity crowdfunding SeedBlink, campania având ca ţintă atragerea sumei de
150.000 de euro.
„La începutul acestui an am luat decizia de a ridica o rundă de finanţare care să ne ajute să accelerăm. Am accesat această rundă de finanţare cu un target de 150.000 de euro, din care 100.000 de euro sunt deja alocaţi, pentru că s-au alăturat deja o serie de investitori şi avem şi un grup de aliaţi care ne va ajuta să accelerăm proiectul şi să îl aducem la noi etape de accelerare. Finanţarea aceasta ne va ajunge să ne atingem ţinta de autosustenabilitate, dar vom avea nevoie de un venit de aproximativ 200.000 de euro pe an, iar asta este ţinta pe care o avem în plan, odată cu atragerea celor 10.000 de clienţi activi şi 1.000 de proprietăţi listate.“
Start-up Boost
Invitat: Cristian Dascălu, cofondator, Techcelerator
Cum pot lua antreprenorii primul milion de euro de la investitori? Techcelerator a lansat un program intensiv prin care antreprenorii să fie învăţaţi ce să facă pentru a reuşi să ia noi bani.
„Sunt foarte multe companii care sunt blocate în zona aceasta - au reuşit mai repede sau mai greu să ridice prima rundă, să obţină prima validare, au acei bani ca să facă următorii paşi şi s-au blocat în partea aceasta, cum să ia a doua rundă. Poate indicatorii cu care vin în faţa investitorilor nu sunt suficient de ampli, poate că dimensionarea rundei este prea mare faţă de aşteptările investitorilor şi se pierde foarte mult timp în etapa aceasta în care trebuie să-şi dea seama că trebuie să perfecteze ceva şi programul vine să-i ajute din acest punct de vedere.“
Sfatul expertului
1. Invitat: Grigoriada Stroe, chief human resources officer, Funcom
Sfat pentru antreprenori: Start-up-urile sau companiile care încă nu au propriul departament sau consultant de HR ar trebui să pună în prim-plan în contextul dificil creat de pandemie calitatea liderilor, a managerilor care conduc echipele, pentru că de modul de lucru al acestora depinde în primul rând dacă oamenii vor rămâne sau vor veni în cadrul unei echipe, chiar mai mult decât nivelul pachetului salarial.
„A fost o perioadă dificilă în care a trebuit să ne adaptăm. Mai ales pentru cei care încep acum, pentru start-up-uri sau pentru companiile mai mici sfatul meu este să se uite la tipul de lideri pe care îl angajează, managementul este foarte important într-o companie mai mică. Companiile mari îşi permit departamente de HR, eu văd departamentul ca un partener de business nu doar cu un rol operaţional, că procesează salariile şi dă nişte adeverinţe. Când nu ai consultantul lângă tine, intern sau extern, atunci cel mai important este să ai lideri foarte buni.”
2. Tiberius Popa, director ICT & key accounts în cadrul Telekom România
Câte atacuri cibernetice sunt într-o zi în România şi cum se pot apăra companiile de ele?
„Ca şi cifră foarte interesantă în România în fiecare zi sunt în jur între două sute de mii şi opt sute de mii de atacuri conform datelor de pe CERT.ro. Aceste atacuri sunt de toate tipurile. Deci suntem o ţară destul de atacată din punctul ăsta de din punctul ăsta de vedere. Dau doar două exemple ca să înţelegem cât de reală este ameninţarea aceasta cibernetică. 9 din 10 companii au fost atacate în 2020. 3,8 milioane de dolari este costul mediu al unui atac cu succes pe zi
9 din 10 companii au fost atacate în 2020 multe dintre ele poate în jur de 80 la sută nici nu ştiu că au fost atacate.“
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro