Alt pas, spre un alt meridian
„CEO pe mai multe meridiane” era materialul de pe coperta Business Magazin din 2014 care îl prezenta pe Ravinder Takkar, pe atunci proaspăt CEO al Vodafone România. Marea Britanie, SUA, India, Polonia, Portugalia, Spania şi Japonia sunt zonele în care lucrase înainte de a prelua conducerea operatorului pe plan local. Acum, lui Takkar i s-a oferit o altă poziţie, în India, iar înainte de plecare a făcut bilanţul mandatului său, povestind cu zâmbetul pe buze despre perioada petrecută în România.
Îmbrăcat într-un costum negru, cu o cămaşă albă şi o cravată cu câteva mici pete de culoare, Ravinder Takkar stă picior peste picior şi face un rezumat al mandatului său de trei ani la cârma Vodafone România. Până nu demult era cel mai vechi executiv din industria telecom din România. În urma promovării sale, conducerea Vodafone România va fi preluată, din toamna acestui an, de Murielle Lorilloux, CEO al Vodacom din Republica Democrată Congo.
Inspirat de obiceiul lui David Letterman de a face seară de seară în show-ul său un „top zece“, şi de data aceasta, la despărţire, Takkar a pregătit o listă cu realizările sale. „Vreau să vorbesc mai puţin despre rezultatele financiare şi mai mult despre ultimii trei ani. Şi eventual îmi puteţi nota şi performanţa în calitate de CEO al Vodafone”, începe Ravinder Takkar râzând.
Primul lucru de care vorbeşte este numărul de clienţi, care a crescut permanent în ultimii trei ani. „Este un lucru de care sunt mândru. Este o realizare având în vedere cât de competitivă a devenit piaţa telecom din România. De asemenea, în aceşti ani de mandat veniturile din servicii au crescut”, spune Takkar.
CEO-ul Vodafone Romania subliniază avansul incredibil înregistrat de smartphone-uri şi spune că adopţia acestora a crescut foarte mult, în România rata de penetrare a smartphone-urilor fiind de peste 60%. Odată cu acest avans şi consumul de date mobile a crescut atât în cadrul Vodafone, cât şi la nivelul întregii industrii. „Volumul de date a crescut cu peste 800% în doar trei ani. Este incredibil cât de repede a crescut consumul.”
Un alt motiv de mândrie pentru şeful Vodafone este calitatea reţelei 4G, declarată trei ani la rând drept „cea mai performantă reţea mobilă din România” de către auditorul P3 Communications. Pe aceeaşi linie, menţionează şi că în 2016 operatorul pe care l-a condus vreme de trei ani a fost catalogat ca având „cea mai rapidă reţea mobilă din România” de către Ookla, companie ce se ocupă de testarea vitezei de internet. „Să obţii această distincţie trei ani la rând este o realizare uriaşă, de care sunt foarte mândru. Iar anul acesta, precum o cireaşă de pe tort, am aflat că suntem singura companie telecom din istorie care deţine aceste două certificări în acelaşi timp. Nu din România, ci din toată lumea.”
Întrebat care sunt lucrurile care i-ar fi plăcut să fie diferite pe perioada mandatului său şi ce regretă, indianul indică dezechilibrul la nivel de industrie (ca reglementare a accesului la reţelele mobile faţă de cele fixe) şi spune că i-ar fi plăcut să schimbe ceva în această zonă. De asemenea, el spune că în trecut a consumat poate prea multe resurse şi energie în direcţii care nu puteau fi schimbate.
Până la venirea noului CEO, de conducerea Vodafone România va fi responsabil şeful pe Europa al grupului, Ahmed Essam, iar Ravinder Takkar va ramâne în board. „Va fi şi o perioadă mai liberă, fiind concedii, deci nu vor exista probleme în perioada de tranziţie.”
Ce sfat are pentru Lorilloux pentru a o pregăti pentru venirea în România? „Nu ştiu dacă are nevoie de un sfat din partea mea. Este un CEO cu experienţă şi cred că va face o treabă bună aici şi va prelua un business stabil. I-aş transmite, poate, să fie flexibilă şi să acorde atenţie modificărilor legislative din România”, spune el.
De fapt, lipsa de predictabilitate este principala problemă legată de schimbarea sistemului de taxare pe care se pregăteşte să o facă noul guvern, declară Ravinder Takkar. „Cred că toate companiile vor fi afectate de schimbarea propusă. Dar provocarea nu este să plătim taxe; plătim deja taxe, nu avem o problemă cu acest lucru - să plătim taxe corecte şi rezonabile. Problema cu care ne confruntăm este predictabilitatea. Eu discut cu acţionarii despre planurile noastre de investiţii pe baza anumitor informaţii pe care le avem. Dacă sistemul de taxare se tot schimbă, şi nu există predictabilitate, atunci taxele devin principalul nostru focus”, a spus Takkar.
Indianul a evitat să facă alte comentarii, menţionând că propunerile sunt încă „foarte noi” şi „nu este clar” cum vor funcţiona acestea. Şeful Vodafone România a adus în discuţie şi schimbările dese din administraţia locală care au provocat la rândul lor probleme: „Pe durata mandatului meu de trei ani în fruntea Vodafone au existat şapte miniştri ai comunicaţiilor şi patru premieri”, a spus Takkar.
Întrebat de ce pleacă atât de repede, şi oarecum neaşteptat, Ravinder Takkar spune că nici el nu plănuia să plece anul acesta din România, dar că acest tip de schimbări în carieră nu sunt neobişnuite în cadrul grupului. „Cu două luni înainte să vin în România, nu aveam idee că o să ajung aici. Vodafone este o companie care se mişcă repede. Când te sună CEO-ul grupului şi îţi spune: «Am o propunere interesantă pentru tine», îl asculţi, te gândeşti şi dacă tu crezi că este o mişcare potrivită, atunci o faci”, spune el. Şi povesteşte că despre ţara în care a venit în 2014 a auzit prima oară de la unul dintre foştii directori de tehnologie ai Vodafone România, cu care s-a întâlnit în India şi apoi la Londra.
Parcursul său profesional este bogat şi a dobândit experienţă lucrând pe diferite meridiane ale globului. Născut în India, Ravinder Takkar era foarte tânăr când s-a mutat cu familia în Statele Unite ale Americii, unde a crescut, a studiat şi şi-a început cariera la Vodafone, în urmă cu mai bine de două decenii; parcursul său profesional l-a purtat în multe zone ale planetei: în Marea Britanie, SUA, India, Polonia, Portugalia, Spania şi Japonia. Avea să se întoarcă peste ani în ţara natală, unde britanicii l-au trimis pentru câţiva ani ca director de strategie. Acum, după România, ajunge din nou în India, pe care o vede destul de asemănătoare cu ţara noastră din punct de vedere cultural.
„Ce-mi place la români, şi asta e valabil şi în India, este faptul că le place să vorbească, să fie conectaţi, şi deschişi să încerce noi gadgeturi, tehnologii”, spune Ravinder Takkar. Adaugă că aici a învăţat o lecţie importantă pe care vrea să o reproducă şi în India în noul post. „Dacă le oferi oamenilor uneltele potrivite, tehnologia potrivită şi servicii de calitate, atunci adopţia tehnologică va creşte uimitor. Iar asta mă va ajuta în India, unde există o oportunitate mare de creştere.”
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro