Teodora Adamache, managing consultant, See First Marketing: Prăpastia digitală: Cum ne afectează competitivitatea şi ce putem face?
Dacă vrem să fim competitivi economic în context digital, poate este cazul să folosim tehnologia pentru a fi şi productivi, nu doar pentru divertisment. Digitalizarea nu mai este o opţiune în majoritatea domeniilor. Am analizat punctual situaţia din punctul de vedere al marketingului şi am sesizat că suntem pe penultimul loc în UE în ceea ce priveşte ponderea companiilor care folosesc social media, dar şi la ponderea companiilor mici şi mijlocii care vând online (potrivit studiului Digital Economy and Society Index 2024 al Comisiei Europene).
Ce spun datele?
Doar 8,97% din populaţia ţării noastre are abilităţi digitale peste medie, faţă de 27,32% media Uniunii Europene (pe primul loc se află Olanda cu 54,53%), potrivit tot studiului menţionat mai sus. În acelaşi raport se arată că ponderea din populaţie cu abilităţi digitale de bază plasează ţara noastră pe ultimul loc în Uniunea Europeană (27,73%), la polul opus tot faţă de Olanda (82,70%). Dacă evaluăm în schimb rata de utilizare a internetului, nu vedem diferenţe semnificative între ţările Uniunii Europene şi nici nu mai suntem la coada clasamentului: 88,05% dintre locuitorii României cu vârsta între 16 şi 74 ani reprezintă utilizatori de internet.
Întâmpinăm, se pare, o anomalie. Avem utilizatori de internet, dar abilităţile digitale lipsesc.
De ce această situaţie?
Fie că vorbim de nivelul depăşit al metodelor educaţionale şi al dotării unităţilor de învăţământ, fie că vorbim despre mentalitate şi rezistenţă la schimbare sau de decalaje între mediul urban şi cel rural, toate aceste cauze ne privesc şi ne afectează pe toţi.
De ce ne afectează?
În contextul în care marile puteri globale îşi dispută supremaţia în materie de inovaţie pe tehnologii bazate pe inteligenţa artificială, ca să nu rămânem în urmă, avem nevoie să investim în propria educaţie şi formare. În zilele noastre, fără abilităţi digitale de bază suntem extrem de uşor de înlocuit şi riscăm să nu fim competitivi economic. Digitalizarea nu se rezumă doar la educaţie. Companiile româneşti trebuie să îmbrăţişeze tehnologia în toate aspectele activităţii lor. De la optimizarea operaţiunilor interne prin soluţii software la implementarea strategiilor de marketing digital şi dezvoltarea comerţului electronic, digitalizarea este esenţială pentru a creşte eficienţa, a ajunge la noi clienţi şi a concura pe o piaţă globală din ce în ce mai competitivă.
Ce este de făcut?
Investiţiile în educaţia digitală sunt mai mult decât necesare. Sunt urgente. Şi resursele pot fi mult mai accesibile decât am putea crede. Este poate o chestiune de voinţă şi de înţelegere a situaţiei. Dar schimbarea se face şi prin investiţii consistente. Parteneriate public-private sau stimulente fiscale pentru companiile care investesc în tehnologie şi în formarea digitală a angajaţilor. Până la reglementări concrete care să vină în sprijinul mediului privat, îmi asum că ceea ce am scris poate fi considerată o opinie nepopulară. Aşadar, toată lumea înapoi la şcoală! Digitalizarea nu mai este o opţiune.
Urmărește Business Magazin

Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro