Un antreprenor român a pornit în studenţie o afacere într-una dintre cele mai dinamice industrii. Cum a evoluat

Autor: Alexandra Cepăreanu Postat la 18 decembrie 2022 305 afişări

De la câteva depozite care ţineau gestiunea folosind creionul şi hârtia şi i-au dat votul de încredere, antreprenorul Georgian Roşu a ajuns cu compania autohtonă de dezvoltare de soft Pluriva, pe care a pornit-o în studenţie, la un portofoliu de 1.500 de clienţi. Cum se văd schimbările din piaţă din perspectiva sa?

Ultimii doi ani şi jumătate au accelerat procesul de digitalizare şi automatizare a afacerilor româneşti într-un ritm fără precedent, care nu ar fi fost posibil înainte de 2020. Managerii companiilor din România sunt în general deschişi la utilizarea instrumentelor IT şi a noilor tehnologii pentru eficientizarea proceselor interne. Ei caută întotdeauna instrumente IT care să îi ajute să lucreze mai simplu, mai eficient, mai productiv. În aceşti doi ani a crescut spectaculos viteza de adopţie şi implementare a noilor tehnologii ERP de automatizare a businessului”, spune Georgian Roşu, general manager al Pluriva, companie românească de dezvoltare de soft ERP.

Potrivit lui, industria românească de IT&C a crescut spectaculos în ultimii ani în special graţie companiilor multinaţionale care au externalizat dezvoltarea software şi serviciile IT în România. „Acest lucru este benefic pentru mediul de afaceri din România, pe termen scurt şi mediu, întrucât ajută la construirea unei baze foarte solide. Însă, pe termen lung, există riscul specific ţărilor emergente în care a fost externalizată realizarea unui anumit produs. Practic, companiile multinaţionale pot decide într-o zi că este mai rentabil să mute producţia în altă ţară, în care pot oferi salarii mai mici”, adaugă antreprenorul.

Pe de altă parte, el menţionează că, oricând, companiile pot găsi însă ţări mai „prietenoase” din punct de vedere costuri şi pot „întoarce spatele” jucătorilor activi pe piaţa naţională. „Se poate întâmpla în IT-ul românesc ceea ce am văzut că s-a întâmplat cu industria textilă sau chiar cu fabrica Nokia de la Cluj. Singura soluţie este să profităm cu toţii de efervescenţa aceasta din domeniul IT din România şi să apară cât mai multe afaceri antreprenoriale româneşti în domeniul software & hardware. Să oferim atât pieţei locale româneşti, dar şi pe plan internaţional, produse şi servicii IT performante, cu valoare adăugată mare, made in Romania. Spre exemplu, aplicaţia Pluriva ERP este concepută şi dezvoltată în România de o echipă foarte solidă de programare şi testare”, a explicat reprezentantul Pluriva. Totuşi, începând cu anul 2020, când pandemia a obligat oamenii, companiile şi toţi actorii economici să se „întâlnească” în mediul online, din ce în ce mai mulţi jucători de pe piaţa naţională spune că au căutat soluţii care să îi ajute să se digitalizeze şi să poată funcţiona de la distanţă.

De asemenea, managerii unor afaceri mari ce funcţionau exlusiv offline au implementat proiecte de dezvoltare a prezenţei online şi de vânzări prin canale e-commerce. Astfel, vânzările online în România au crescut cu 30% în anul 2020 faţă de 2019 şi cu 10% în 2021 faţă de anul precedent.

„Estimările Asociaţiei Române de e-commerce arată că în acest an piaţa vânzărilor online poate creşte cu până la 30%. Perioadele de izolare şi de restricţii au însemnat un avânt foarte bun pentru domeniul e-commerce, spre exemplu. Practic, sistemele ERP permit organizarea eficientă a afacerilor cu vânzări offline şi online se integrează cu platformele e-commerce şi permit gestionarea mai multor canale de vânzări simultan, din aceeaşi platformă”, a explicat Georgian Roşu.

Iar în lipsa unui sistem software de tip ERP, el subliniază că strategiile de extindere a vânzărilor multichannel se lovesc de obstacole tehnice şi logistice. „Cel mai mare beneficiu al automatizării afacerii este că se inversează raportul dintre timpul alocat de antreprenori şi directori generali supravegherii zilnice a afacerii versus timpul destinat dezvoltării şi extinderii businessului. În lipsa unui sistem ERP performant, o mare parte din timpul managerilor este alocat sarcinilor zilnice de organizare. Prin automatizarea cât mai multor procese interne folosind un sistem ERP, o parte din fluxurile de business trec pe pilot automat. Într-o companie de producţie, spre exemplu, în care din comenzile online de la clienţi se generează automat lansări în producţie, iar din lansări se generează comenzi interne pentru aprovizionarea cu materie primă, toţi utilizatorii câştigă timp şi compania este mult mai productivă. Timpul poate fi folosit pentru alte activităţi folositoare în firmă. Acesta este marele avantaj al automatizării fluxurilor. Fie că vorbim de firme de distribuţie, servicii, retail, producţie sau e-commerce, următorii ani sunt perioada în care firmele vor alege să câştige organizare, productivitate şi control prin implementarea unui sistem ERP performant.”

Cu paşi grăbiţi spre pragul de 2.000 de clienţi

De aceea, în primele luni ale acestui an, portofoliul companiei a fost completat cu peste 50 de proiecte noi, iar în prezent, sistemul integrat Pluriva de gestiune a afacerii este utilizat de peste 1.500 de companii din România pentru a controla, organiza şi optimiza mai multe procese de business, precum aprovizionare, depozitare, ofertare, vânzare, livrare, încasare, gestionare parc auto, strategii comerciale, producţie şi management de proiect. De asemenea, planurile businessului pe termen mediu, respectiv pentru următorii doi ani, vizează atingerea unui număr de 2.000 de proiecte implementate.

„În anul 2021, cifra de afaceri a companiei a crescut cu 10% faţă de 2020 şi a ajuns la 8,3 milioane de lei. La fel, 2020 a fost un an de creştere faţă de 2019. Creşterea cifrei de afaceri din ultimii doi ani se bazează pe extinderea portofoliului de clienţi prin livrarea de soluţii către firmele care au decis în această perioadă să îşi digitalizeze afacerile şi să îşi automatizeze fluxurile. Am dezvoltat portofoliul Pluriva prin livrarea unor proiecte noi şi prin livrarea componenţei de gestiune a depozitelor şi de logistică – WMS, din cadrul aplicaţiei ERP, tot mai solicitate de către clienţii care vor să obţină eficienţa logistică”, a mai spus Georgian Roşu.

El a menţionat că cea mai mare parte a clienţilor din portofoliul afacerii sunt companii ce îşi desfăşoară activitatea în România, iar proiectele internaţionale constau în livrarea soluţiei de gestiune a afacerii către filialele din străinătate ale unor clienţi din România.

„Ne-am propus, de-a lungul timpului, să dezvoltăm o prezenţă internaţională mai solidă. Din diverse motive, am amânat deocamdată acest proiect ambiţios.”

De asemenea, susţine că în ultimele luni din 2022, antreprenorii au început să-şi arate interesul pentru exercitarea unui control financiar strict al afacerii şi pentru reducerea riscurilor financiare, motiv pentru care au început să caute soluţii care să îi ajute în această direcţie. „Sub presiunea creşterii costurilor, unele companii pot avea un comportament imprevizibil. Apar situaţii de neîncasare a facturilor emise şi de insolvenţă. Chiar şi companiile stabile financiar pot fi afectate de intrarea într-o astfel de spirală: facturi neîncasate, apoi imposibilitatea de a plăti furnizorii, apoi imposibilitatea de a livra către clienţii buni platnici ceea ce duce la reducerea vânzărilor şi la scăderea cifrei de afaceri. Companiile au nevoie de mecanisme de credit control pentru a reduce cât mai mult expunerea riscantă în relaţia cu clienţii debitori.”

Iar în astfel de situaţii sunt utile inclusiv instrumentele de tip CRM, spune Georgian Roşu, cu ajutorul cărora managerii pot urmări efortul de recuperare a datoriilor. „Urmărirea fluxurilor de numerar este o altă activitate ce consumă mult timp în lipsa instrumentelor automate de lucru. Sistemele ERP oferă instrumente foarte eficiente de credit control şi de reducere a riscului, cum ar fi implementarea unor politici comerciale prudente care să interzică vânzările noi către cei care au acumulat facturi neplătite mai mari decât o anumită valoare (limită de credit) sau cu o vechime mai mare decât un anumit număr de zile (zile de graţie). Clienţii respectivi devin blocaţi la facturare şi nu li se mai poate vinde nimic până nu achită soldul sau până nu îi deblochează un manager printr-o operaţie specială efectuată în ERP. Blocarea automată a clienţilor datornici este eficientă pentru orice tip de companie, din orice domeniu de activitate. În cazul unui client blocat pentru datorii neplătite mult timp, utilizatorii ERP nu îşi vor putea gestiona activităţile efectuate cu aceşti clienţi datornici”, a explicat el.

Visul din copilărie, îndeplinit

Georgian Roşu visa de mic să lucreze în domeniul IT, iar cariera lui a început încă de dinainte de Revoluţia din 1989, prin participarea sa la cercurile opţionale de informatică de la „Clubul elevilor”. „Totul era la un nivel incipient, însă algoritmii parcurşi atunci sunt valabili şi în ziua de astăzi. Am fost olimpic la informatică, iar în clasa a XII-a am fost şi în lotul olimpic internaţional de informatică, m-a pasionat acest domeniu dintotdeauna. Alegerea facultăţii de Automatică şi Calculatoare a fost una firească pentru mine. La fel şi faptul că primul meu job a fost acela de programator, când încă eram student”, a povestit managerul general al Pluriva. El consideră că singura metodă prin care se pot obţine rezultate extraordinare este prin pasiunea pe care o ai pentru munca desfăşurată. „Sunt puţini oameni care reuşesc să îşi construiască o carieră de succes exact în domeniul dorit din copilărie. Pasiunea pentru ceea ce lucrezi se poate dezvolta şi atunci când eşti adult: pur şi simplu descoperi că îţi place ce faci. Activitatea profesională de până acum a urmat planurile mele din copilărie, din perioada liceului şi din facultate. Sunt un IT-ist care a visat dintotdeauna să lucreze în IT.”

De asemenea, Georgian Roşu a avut oportunitatea ca încă din facultate să pună umărul la construirea unui business antreprenorial în domeniul software. „Am început de atunci să ajutăm companiile să îşi digitalizeze afacerile. Dintotdeauna am căutat soluţii pentru ca managerii companiilor să lucreze mai simplu, mai eficient, să obţină productivitate şi să beneficieze la maximum de tehnologiile software disponibile.”

În prezent, Georgian Roşu spune despre el că este un manager implicat direct în organizarea activităţii operaţionale a companiei şi consideră că, în contextul actual, un lider bun trebuie să fie capabil să se adapteze la schimbare. „Trăim cu toţii o perioadă unică, în care lucrurile se schimbă de la o zi la alta. În business, ceea ce mergea «ieri» s-ar putea să nu mai funcţioneze «astăzi» şi ceea ce merge «astăzi» s-ar putea să nu mai dea rezultate «mâine». Obstacolele din lanţul global de aprovizionare, modificările foarte frecvente ale preţurilor de achiziţie, inflaţia, presiunea costurilor cu energia, lipsa materiei prime, comportamentul precaut al consumatorilor: acestea sunt cel mai frecvent menţionate provocări pentru managerii firmelor din România. Un bun lider este cel care poate să îşi adapteze afacerea sau departamentul coordonat la schimbările din mediul înconjurător.”.  

Carte de vizită

Georgian Roşu, general manager al Pluriva

1. A fost olimpic la informatică, iar în clasa a XII-a a fost şi în lotul olimpic internaţional de informatică;

2. A absolvit Facultatea de Automatică şi Calculatoare din cadrul Universităţii Politehnica Bucuresti, secţia Calculatoare, în 1999;

3. În 1998, când era student în anul IV, a cofondat compania de software Pluriva;

4. În perioada 1998 – 2006 a ocupat mai multe funcţii în cadrul Montero Soft;

5. Între 2007 şi 2009, a deţinut poziţia de administrator al Smart Technology, iar în 2006 a preluat funcţia de manager general al Pluriva;

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Tehnologie,
digitalizare,
Georgian Roşu,
pluriva

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.