Club BM: Despre 2010, cu bune si rele

Postat la 31 decembrie 2010 125 afişări

Dupa doi ani de criza brutala si nenumarate asteptari de revenire infirmate, oamenii de afaceri au renuntat sa mai spere ca ajutorul va veni de la stat sau de la organismele internationale. Se lupta acum pe cont propriu pentru supravietuire si putini mai au puterea sa fie mai optimisti. Au aparut deja opinii care sustin ca 2013 pare cel mai plauzibil termen pentru reechilibrarea economiei.

BUSINESS MAGAZIN: Ne-am propus sa facem un bilant al anului 2010. O statistica recenta spunea ca 98% dintre managerii romani au adoptat o tactica de supravietuire si asteapta ca statul sa rezolve criza. Este sau nu asa?

FILIP CRISTESCU, BILLA: Mi se pare ciudat sa astepte cineva de la stat rezolvarea crizei. Este adevarat, toate aceste schimbari din piata care se intampla de la o luna la alta fac sa fie foarte greu sa iei decizii pe termen lung. Dar nu inseamna ca managerii asteapta ca statul sa vina cu solutia, ci cred ca mai degraba indica faptul ca ei amana decizii si ajung sa nu mai poata puna in practica anumite planuri, din simplul fapt ca luna viitoare s-ar putea sa fie data o noua lege sau o schimbare in fiscalitate care sa afecteze aceste planuri.

BUSINESS MAGAZIN: Cred ca asta e de fapt o prima componenta a bilantului acestui an. Toata lumea a asteptat probabil de la autoritati, pe valul deciziilor din Europa, o reactie ferma sau macar mai bine directionata si animata de bune intentii. S-a intamplat acest lucru?

DRAGOŞ DAMIAN, TERAPIA: In industria farma a functionat foarte bine anul acesta legea efectului de baza. Anul trecut a fost extrem de prost pentru noi, pentru ca am avut autoritati animate de bune intentii, care au luat insa decizii foarte proaste si au dat legi care au incercat sa rezolve o serie de probleme dinainte de 2009, dar n-au facut decat sa le agraveze. Vorbesc aici strict din punctul de vedere al investitorilor care au venit in Romania, de companii care produc si vand in Romania, dar si exporta, avand modele de afaceri complicate. A fost un an de reviriment fata de 2009, pentru ca am invatat niste lectii si am stiut sa ne adaptam. Nu cred ca este insa un model pentru toate industriile, mai ales ca clientii segmentului farma sunt diferiti, iar in proportie de 70-75% este o industrie care se bazeaza pe afacerile cu statul, fapt care n-a fost in mod neaparat un lucru bun. A fost un an in care am cautat solutii financiare mai bune, am invatat lectiile, am actionat cu mai multa prudenta si am diminuat riscurile. Una peste alta, simt ca a fost un an bun. In niciun caz, piata farma nu mai e la fel de interesanta ca in anii precedenti, insa privim 2011 cu un oarecare optimism.

ALIN TAPALAGĂ, PORSCHE: Se poate spune totusi ca nu v-a mers rau. Am vazut ca sunteti cel mai mare consumator de media.

DRAGOŞ DAMIAN, TERAPIA: Asa este, pentru ca ne-am distantat de medicamentele pe baza de prescriptie medicala si am investit mai mult in produsele care nu necesita reteta si care au insemnat lichiditati mai mari si termene de plata mai scurte. Daca ar fi sa cumpar o masina de la dumneavoastra cu un termen de plata de 300 de zile, v-ar merge bine ca ati vandut masina, dar ati incepe sa simtiti problema banilor care vin cu o asemenea intarziere. Oricum, industria auto n-ar acorda un asemenea credit, pe cand cea farma a fost nevoita. E un business atipic.

BUSINESS MAGAZIN: Si sectorul auto a facut intr-un fel afaceri cu statul anul acesta. Cat de mult a ajutat programul Rabla?

ALIN TAPALAGĂ, PORSCHE: N-am facut afaceri cu statul propriu-zis. Programul a ajutat foarte mult intreaga piata, 55% din cele 105.000 de masini vor fi vandute prin Rabla anul acesta. Noi suntem chiar la polul opus fata de piata farma, pentru ca politicile au fost aici coerente si implicit lucrurile merg foarte bine. Asa cum se arata pentru 2011, daca va continua programul Rabla sub forma redesenata de guvernanti, cu patru vouchere in loc de trei, piata va sta chiar mai bine. Asteptam marea cu sarea de la programul de casare aflat deja in cel de-al cincilea an de functionare. In primii ani, modelul a fost importat din Occident si neadaptat pietei locale si formatului romanesc, asa ca nu a mers foarte bine. Pe viitor insa, rezultatele pot fi in continuare bune, avand in vedere parcul auto de 4,5 milioane de masini cu varsta medie de 17 ani. Daca va continua sa se caseze masina peste 10 ani, tot ar mai fi 2,5 de milioane de autoturisme care s-ar incadra.

CRISTIAN VLAŞIN, BMW: Fata de restul Europei stam foarte prost din punctul de vedere al vitezei de rotatie a masinilor si al gradului de innoire al parcului auto. Partea plina a paharului este intr-adevar acest program. Cu impact negativ insa au fost luate anul acesta doua decizii: cresterea TVA si sistemul de taxare care vrea sa mearga spre ideea unei taxe de lux, ceea ce pentru BMW cel putin este o descurajare. Este foarte greu sa faci estimari pe piata in aceste conditii, evident si din cauza instabilitatii politice. Bine ar fi fost ca la aceasta discutie sa participe si o autoritate care sa ne explice mai clar deciziile si strategiile. Credem intr-o evolutie pozitiva si pentru anul viitor.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/club-bm/club-bm-despre-2010-cu-bune-si-rele-7826775
7826775
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.