A treia PetroLady. Cum au ajuns femeile sa domine un domeniu al barbatilor?

Autor: Iuliana Roibu Postat la 07 august 2011 694 afişări

Dupa 20 de ani de experienta în domeniul bancar, Delia Arsenie a preluat anul acesta conducerea Oscar Downstream. Mariana Gheorghe este deja la al saselea an de mandat în pozitia de CEO al celei mai mari companii din România, iar la polul opus este sefa afacerilor locale ale Mol, aflata în primul an de mandat la 30 de ani. Cu aceasta a treia numire, deja conducerea de catre o femeie a unei afaceri din petrol nu mai este o exceptie.



Delia Arsenie este una din eroinele Catalogului "200 cele mai puternice femei din business", care va fi lansat în curând, şi ale galei "Woman in Power" (19 martie 2014) .



"Femeile sunt mai serioase, mai atente si foarte exigente. Eu am pariat pe femei in managementul Oscar si nu am avut absolut nicio emotie sa las un business construit in zece ani pe mana ei", spunea saptamana trecuta Alin Niculae, proprietarul afacerii Oscar Downstream, referindu-se la numirea in functia de CEO a Deliei Arsenie. Alin Niculae este dezvoltatorul si actionarul majoritar al Oscar Downstream, cel care a infiintat o companie de trading cum mai erau multe altele pe piata, dar a reusit sa o scoata din plutonul de peste 30-40 de mici furnizori de produse petroliere si a dus-o in liga celor mari, in top zece dupa cifra de afaceri al companiilor petroliere din Romania. Niculae s-a retras de aproape doi ani din conducerea executiva a companiei; initial a avut un board de directori care a condus operatiunile, iar din toamna anului trecut a recrutat-o pe Delia Arsenie, fost vicepresedinte al Bancii Italo Romena, care a preluat mandatul de la 1 martie 2011.

Delia Arsenie ar trebui sa fie mai mult decat un nou CEO pentru Oscar: dincolo de conducerea executiva, trebuie sa faca trecerea de la o companie de familie la o corporatie, sa schimbe modul de lucru, sa implementeze noi sisteme informatice, sa lanseze noi linii de business si sa creasca baza de clienti. Pe scurt, sa dezvolte si sa eficientizeze compania care estimeaza anul acesta depasirea pragului de 400 de milioane de euro cifra de afaceri. Tot pe ideea de extindere a businessului a debutat si mandatul noului CEO al Mol Romania, Kinga Daradics, care a inceput la 1 mai 2011 avand in plan atingerea unei cote de piata de 15% pe segmentul retailului de carburanti, dar si inceperea productiei de petrol a grupului ungar in Romania.

Pana la cele doua noi numiri din 2011, industria petrolului din Romania era dominata de CEO barbati, exceptia care confirma regula fiind Mariana Gheorghe, CEO al OMV Petrom, care conduce deja cea mai mare companie din Romania de peste cinci ani. "Cele doua numiri din 2011 si faptul ca trei dintre cei mai puternici CEO din petrol sunt femei sunt coincidente", considera Radu Furnica, presedinte al companiei de headhunting Leadership Development Solutions. Headhunterul are o parere destul de transanta cand vine vorba despre CEO-femei sau CEO-barbati si crede ca niciun angajator serios nu va face diferenta pe acest criteriu: "Atata timp cat cineva indeplineste setul de cerinte al angajatorului, din punctul de vedere al pregatirii, experientei si personalitatii, nu conteaza pentru nimeni daca persoana este barbat sau femeie. Sunt prejudecati prostesti.

Mie nu mi s-a intamplat niciodata, in cei peste 15 ani de cand lucrez in head-hunting, sa imi fie respins un candidat pe motiv ca este femeie". Ba, mai mult, Radu Furnica spune ca peste 70% din managerii angajati prin firma sa au fost femei si ca este mult mai laudabil cand o femeie reuseste sa ajunga intr-o functie de CEO: "O femeie - care de cele mai multe ori este si sotie, si mama - care ajunge CEO este mult mai puternica decat un barbat care reuseste acelasi lucru; un CEO-mama-sotie are de fapt trei joburi si daca reuseste sa le impace pe toate trei are mult mai multe calitati decat un CEO-tata-sot". Dincolo de reusita personala, Radu Furnica crede ca sunt si angajatori care prefera femeile ca stil de management: "De multe ori, femeile sunt mai de incredere si mai orientate spre rezultate, nefiind atat de agresive ca multi dintre barbati. Dar asta vine ca o analiza ulterioara: nu imi amintesc sa fi avut vreun caz cand angajatorul sa ceara de la inceput, expres, femeie sau barbat".

Insa Radu Furnica spune ca a avut multe cazuri cand femeile au fost preferate barbatilor cu pregatire similara: "Nu vreau sa dau nume, dar am avut companii importante care au mers pe aceasta varianta, argumentand ca, tocmai datorita rolului lor in societate si in familie, femeile-manager au un mod mai complex de a conduce, pot sa vada mai usor dincolo de cifre, spre imaginea companiei, spre activitatea sociala, spre relatia cu angajatii".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
petrol,
Oscar Downstream,
Mariana Gheorghe
/cover-story/a-treia-petrolady-cum-au-ajuns-femeile-sa-domine-un-domeniu-al-barbatilor-8573717
8573717
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.