Ce ne aşteaptă în complicatul an 2025? (III)

Postat la 06 ianuarie 2025 40 afişări

„Ce bine era şi nu ştiam/apreciam”, pare a fi morala lui 2024. Diversele îngrijorări legate de cadrul fiscal, raportări, posibile măriri de taxe, creşterea deficitului şi a datoriei externe, efactura sau dezvăluiri legate de subiecte ca azilele groazei ori afacerea Nordis par nişte simple neajunsuri în comparaţie cu tulburările profunde aduse, spre finalul anului trecut, de rezultatele şocante de la alegeri. Brusc, a fost pusă sub semnul întrebării însăşi democraţia. Efectul financiar imediat a fost că România a pierdut în numai câteva zile 10 mld. euro; evident, efectele nu se rezumă doar la bani. Ba mai mult, ameninţarea nu a dispărut şi parcă nici aderarea la Schengen nu a adus bucuria aşteptată. Ce ne aşteaptă? Care sunt previziunile pentru 2025, speranţele, planurile pe care le au companiile? 

40 de reprezentanţi de top ai mediului de afaceri au răspuns invitaţiei noastre de a semnala cele mai importante evenimente din 2024 pentru companie şi domeniul în care activează şi de a împărtăşi aşteptările pentru anul care începe acum. Citiţi răspunsurile lor în paginile ce urmează, precum şi în următoarea ediţie a revistei.

Arthur Rădulescu, CEO, MerchantPro

Previziuni pentru 2025 

Pentru companie:

1. Continuăm creşterea cu 15-20% susţinută de soluţii noi, precum şi de nevoia magazinelor online locale de a-şi creşte performanţa tehnologică şi de a accesa funcţionalităţi de eCommerce fiabile şi flexibile. 

2. Dezvoltarea de funcţionalităţi noi cu componente AI.   

3. Vom vedea o adopţie crescută a funcţionalităţilor de optimizare a operaţiunilor de back office. 

În domeniu:

1. Tehnologiile AI vor fi din ce în ce mai prezente şi mai des integrate în platformele eCommerce.

2. Implementarea e-Factura pentru persoane fizice va forţa retailerii online să reevalueze infrastructura tehnică pe care funcţionează şi să facă o actualizare a fluxurilor, pentru a se alinia la cerinţele fiscale. Acelaşi lucru va fi determinat şi de directivele europene precum ESG, DSA şi altele. 

3. Cred că va fi ultima şansă a retailerilor de a-şi alinia platformele la tehnologia din prezent şi de a păşi în viitor. Cei care nu acţionează anul acesta vor rămâne în urmă şi, la viteza cu care se schimbă şi evoluează lucrurile, nu cred că vor mai prinde trenul către performanţă pe termen lung. 

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

1. Am atras magazine online noi în platformă prin funcţionalităţile dezvoltate, axate pe flexibilitate şi performanţă, precum şi prin capacitatea superioară de a optimiza operaţiunile prin automatizări şi integrări rapide cu soluţii suport din piaţă. 

2. Am dezvoltat verticalele eCommerce B2B şi farma, care au particularităţi diferite de cele ale verticalelor tradiţionale din eComm.

3. Am lansat funcţionalităţi cu componente GenAI şi NLP (procesarea limbajului natural). 

În domeniu:

1. În contextul unei concurenţe tot mai intense, multe magazine online şi-au orientat investiţiile spre automatizare, având ca obiectiv reducerea costurilor de operare şi optimizarea proceselor, pentru a putea rămâne competitive şi a oferi o experienţă de achiziţie mai eficientă clienţilor.

2. Piaţa a crescut cu 8-10%, dar în condiţiile de inflaţie şi cu un trimestru 4 destul de tulbure, cred că de fapt creşterea reală anuală sta în jur de 5-7%. Consumatorii au un comportament de cumpărare mai precaut, dar creşte fidelitatea faţă de magazinele online care îşi respectă promisiunile şi le oferă o experienţă de achiziţie plăcută. Potrivit unui raport Statista, 24% dintre clienţi preferă aceleaşi site-uri pentru achiziţii, în timp ce 64% se declară fideli unor magazine online dar dispuşi să încerce şi altceva. Deci strategia de loializare şi capacitatea retailerilor de a forma comportamente de consum şi relaţii cu o bază de clienţi au fost mai importante ca oricând anul acesta. 

3. Există o tendinţă de migrare a consumatorilor către retailerii foarte mari, care propun o experienţă de achiziţie de multe ori superioară şi atrag clienţii prin campanii de marketing foarte agresive. În acest context, magazinele online locale, medii şi mici, trebuie să analizeze şi să adopte strategii care să le permită să rămână relevante şi competitive. 

Acestea ar trebui să investească în automatizarea proceselor precum gestionarea stocurilor, procesarea comenzilor şi actualizarea preţurilor, pentru a reduce costurile operaţionale şi a îmbunătăţi eficienţa. Optimizarea site-ului pentru o navigare intuitivă şi viteze rapide de încărcare este de asemenea esenţială pentru a oferi o experienţă comparabilă cu cea a marilor jucători.

În plus, utilizarea instrumentelor avansate de analiză a datelor pentru a înţelege mai bine comportamentul clienţilor, preferinţele şi obiceiurile de cumpărare poate ajuta la personalizarea ofertelor şi la crearea unor campanii de marketing targetate şi mai eficiente, precum şi programe de loializare a clienţilor. Astfel, magazinele mici şi medii pot construi relaţii mai puternice cu clienţii, transformându-i în susţinători pe termen lung.

Radu Nemeş, Managing Partner, ONV LAW

Previziuni pentru 2025

Pentru companie:

După începutul lunii decembrie, care a adus o stare generalizată de anxietate, e greu să faci previziuni. Ceea ce sperăm este ca mediul economic să reintre în ritmul normal, şi asta să se întâmple cât mai repede. Oricum, începutul anului 2025 se anunţă a fi unul cu presiune pe bugetele companiilor din motiv de impozitare, dată fiind problema de deficit bugetar pe care o avem. Sincer, orice previziune ar fi hazardată. 

În afară de a continua să facem ceea ce am făcut şi până acum, adică să livrăm servicii profesionale de calitate clienţilor noştri, ne propunem să investim în continuare în echipă, în sensul creşterii acesteia cu profesionişti şi oameni de calitate, şi apoi, să investim ca echipă în învăţare şi propria noastră dezvoltare. 

În ceea ce priveşte serviciile pe care le oferim, în afară de a implementa soluţii tehnice care să deservească mai bine nevoile clienţilor noştri şi a continua să oferim servicii de consultanţă adăugate anul acesta, cum sunt proiectele de sustenabilitate şi de business continuity, nu ne-am propus să facem modificări majore.

În domeniu:

Piaţa avocaturii, în ultima perioadă, are două tendinţe majore. Una de granulare, în sensul că dinspre firmele de avocaţi se produce o migrare către autonomie tradusă prin plecarea unor avocaţi şi transformarea lor în antreprenori şi în al doilea rând, la nivelul firmelor mai mari, o nevoie de consolidare, prin fuziuni. Ambele cu efecte majore în sensul alterării concurenţei pe piaţă. Cu siguranţă, firmele de avocaţi vor trece prin provocări de adaptare şi antifragilitare.

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

A fost un an dedicat consolidării poziţiei noastre în piaţă. Un punct forte a fost cooperarea transfrontalieră, fiind implicaţi în numeroase proiecte pentru companii europene şi nu numai. Este şi anul în care am redefinit identitatea noastră de brand, păstrând aceleaşi valori care ne-au caracterizat de-a lungul timpului, dar aducându-le vizual înspre o exprimare mai modernă.

Ne-am concentrat pe câteva direcţii majore: diversificarea ariilor de expertiză, investiţia în echipă, implicarea în proiecte de amploare şi consolidarea poziţiei pe piaţa locală, printr-o prezenţă publică mai pregnantă.

În domeniu:

În 2024, cerinţele pentru soluţii juridice eficiente şi rapide au crescut semnificativ, iar companiile au fost supuse unei presiuni tot mai mari de a se conforma reglementărilor în continuă schimbare.

O provocare semnificativă a pieţei de avocatură din România în general, în 2024, a fost atragerea şi menţinerea talentelor, într-un context de concurenţă acerbă pentru avocaţi bine pregătiţi. Având în vedere că domeniul juridic este tot mai specializat, firmele de avocatură se confruntă cu dificultăţi în a găsi profesionişti cu expertiza necesară pentru a răspunde cerinţelor tot mai complexe ale pieţei.

De asemenea, presiunea privind automatizarea proceselor juridice şi implementarea tehnologiilor avansate pentru eficienţă şi a pentru reduce costurile, reprezintă o provocare majoră, deoarece firmele trebuie să găsească un echilibru între digitalizare şi menţinerea unui serviciu personalizat, bazat pe încrederea dintre profesionist şi client.

Oana Pascu, fondatoare, Complice.ro

Previziuni pentru 2025 

Pentru companie:

1. Vom dezvolta o linie de experienţe care să vină în întâmpinarea anxietăţii generate de factorii externi, care afectează la nivel emoţional o bună parte din public.

2. Vom continua să fim parteneri strategici ai organizaţiilor care prioritizează cultura organizaţională şi vom face acest lucru nu doar punctual prin portofoliul de experienţe, ci şi la nivel de suport pentru dezvoltarea strategiilor de retenţie şi loializare. 

3. Sperăm să menţinem creşterea businessului în raport cu anul acesta, prin lansarea unor soluţii noi şi dezvoltarea capabilităţilor în zona de soluţii şi strategie pentru HR.

În domeniu:

1. În 2025, românii vor avea nevoie de soluţii de reducere a anxietăţii, mai ales având în vedere contextul incert din societate. În consecinţă, experienţele care pun accent pe sănătate, relaxare şi reconectare cu sine (retreaturile SPA, sesiunile de yoga, terapiile de masaj sau chiar cursurile de mindfulness) vor deveni cadouri populare.

2. Pentru că adresează nevoi care nu sunt de bază, domeniul va fi sensibil la contextul geo-politic şi social, deci incertitudinea se va menţine. 

3. Companiile interesate de bunăstarea oamenilor îşi vor asuma un rol activ în detensionarea presiunii resimţite de angajaţi prin evenimente recurente, în care vor integra experienţe de conectare şi relaxare activă. În acelaşi timp, starea de incertitudine îşi va pune, cu siguranţă, amprenta pe bugetele de HR şi marketing.

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

1. Interesul pentru experienţe creşte semnificativ, atât la nivel individual, ca opţiuni pentru cadouri inedite şi memorabile, cât şi în mediul corporate, unde acestea sunt utilizate ca soluţii pentru îmbunătăţirea employee experience (cadouri, premii, incentivare) şi pentru consolidarea unei culturi organizaţionale pozitive şi bazată pe valori (experienţe în echipă).

2. Trimestrul IV ar fi trebuit să susţină o dinamică pozitivă la nivel de an, istoric vorbind reprezintă aproximativ 50% din cifra de afaceri anuală. Însă evenimentele din scena politică s-au resimţit puternic atât în vânzările către persoane fizice, cât şi în zona corporate în ceea ce priveşte cadourile şi evenimentele de final de an. 

3. Pachetele flexibile de experienţe rămân în topul preferinţelor pe ambele verticale, şi B2B şi B2C, semn că există o orientare vizibilă către a oferi cadouri flexibile, iar autonomia alegerii este importantă chiar şi când vine vorba despre persoane pe care le cunoaştem foarte bine.  

În domeniu:

1. Nişa experienţelor continuă să crească, dar în contextul inflaţiei şi scăderii puterii de cumpărare pentru produsele de bază, ca şi în contextul politic, ritmul de creştere s-a temperat spre finalul anului. 

2. Evenimentele experienţiale de conectare între angajaţi, care contribuie la cultura organizaţională şi loializarea angajaţilor, devin parte din tacticile curente de HR. Vorbim de acele companii care realizează importanţa retenţiei oamenilor şi care îşi doresc să ofere un context de lucru orientat către inovaţie, creativitate, wellbeing şi legături autentice între membri echipelor. 

3. Comportamentul precaut al clienţilor a fost resimţit la nivel de bugete alocate, atât pentru cadouri individuale, cât şi ca bugete ale organizaţiilor pentru iniţiative de recunoaştere, premiere sau evenimente pentru angajaţi sau parteneri.

Florina Dobre, CEO, Bringo

Previziuni pentru 2025 

Pentru companie:

1. Mizăm în continuare pe serviciul bazat pe personal shopper, care aduce avantajul interacţiunii umane şi personalizării la nivel de individ a comenzilor şi produselor comandate. 

2. Lucrăm la câteva servicii inovative complementare cumpărăturilor, care să aducă şi mai multă uşurinţă pentru clienţi. Avem în vedere consultanţă nutriţională, abonamente pentru meniuri sănătoase sau recomandări de reţete personalizate. Aceste iniţiative vor încuraja clienţii să adopte obiceiuri alimentare mai sănătoase, un comportament de achiziţie mai organizat şi mai puţin impulsiv, iar platforma devine partener în stilul lor de viaţă.

3. Vom extinde parteneriatele cu magazine de pe toate verticalele, cu orientare specială către producători şi comercianţi locali. 

În domeniu:

1. Consumatorii vor fi tot mai preocupaţi de sănătate şi sustenabilitate, ceea ce va determina o creştere a cererii pentru produse bio, locale şi ambalate sustenabil, dar şi servicii de reciclare precum proiectul Bringo cu reciclarea ambalajelor SGR.

2. Cererea de livrări ultrarapide şi personalizate va creşte, iar experienţele de cumpărare personalizate vor fi tot mai căutate. 

3. Digital fatigue (oboseala digitală) va începe să fie tot mai vizibilă, iar clienţii vor căuta interacţiune umană. Digital fatigue este un concept din ce în ce mai discutat în contextul utilizării excesive a tehnologiei şi a ecranelor şi cred că anul viitor va începe să afecteze şi segmentul de eCommerce din România. Digital fatigue se referă la starea de epuizare mentală şi fizică cauzată de interacţiunea prelungită cu dispozitive digitale, cum ar fi laptopuri, telefoane, tablete şi alte tehnologii conectate.

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

1. Am depăşit 1,5 milioane de comenzi livrate anul acesta şi rămânem lider de piaţă cu cel mai mare număr de comenzi. 

2. Ne-am concentrat pe loializarea clienţilor şi dezvoltarea unor servicii inovative care să le susţină stilul de viaţa, respectiv Bringo Mall şi serviciul de colectare a ambalajelor cu garanţie SGR.

3. Am extins portofoliul de magazine partenere, acoperind 18 verticale, dincolo de zona de produse alimentare şi pentru casă, avem peste 200 de magazine listate, de la farmacii, magazine pentru animale de companie, cadouri, jucării, flori, produse pentru casa, articole sportive etc.

În domeniu:

1. A crescut concurenţa. Practic lupta pentru atenţia clientului se duce acum pe multe fronturi, de la zona de imagine şi marketing la zona de produs, unde se preiau avantajele competitive. 

Este o practică a companiilor care se bazează pe tehnologie, unde capacitatea de a implementa rapid o funcţionalitate nouă este ridicată.

2. Ca nivel de piaţă, vedem că un procent semnificativ dintre clienţi se mută adesea de la o soluţie la alta, ceea ce pune presiune pe preţuri şi practicile comerciale. 

3. Oraşele din afara Bucureştiului au un potenţial semnificativ. La Bringo ponderea provinciei a crescut spre 55%, faţă de jumătate, cât reprezenta în 2023.

Marius Pandel, acţionar, AnimaWings

Previziuni pentru 2025

Pentru companie:

1. Ne aşteptăm la o creştere subtanţială a volumului de pasageri transportaţi faţă de anii anteriori, susţinută de dezvoltarea reţelei de rute şi de investiţiile în calitatea serviciilor, dar mai ales în flota nouă de aeronave.

2. AnimaWings va continua să demonstreze că o companie românească poate excela într-o industrie globală, contribuind la promovarea României ca destinaţie turistică şi la dezvoltarea economiei locale.

3. Vom introduce şi consolida servicii dedicate segmentului premium, inclusiv opţiuni de business class şi abonamente corporate, pentru a răspunde cerinţelor unui public tot mai exigent şi orientat spre confort.

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

1. Extinderea reţelei de destinaţii: am lansat noi rute care să conecteze mai bine România cu destinaţii strategice, dar şi pentru o mai bună conectivitate între oraşele ţării şi capitală.

2. Am îmbunătăţit serviciile la bord, facilităţile oferite pe durata călătoriei, dar şi pe platformele digitale, investind în tehnologie şi personalizarea interacţiunii cu clienţii.

3. Am continuat procesul de modernizare a flotei, adăugând aeronave noi şi eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil, pentru a îmbunătăţi sustenabilitatea şi confortul pasagerilor.

În domeniul aviaţiei

1. Industria aviatică accelerează tranziţia spre combustibili sustenabili şi iniţiative pentru reducerea emisiilor. 

2. Companiile aeriene adoptă tehnologii avansate pentru eficientizarea operaţiunilor şi îmbunătăţirea relaţiei cu clienţii.

3. Pasagerii pun tot mai mult accent pe experienţe de călătorie premium, confort şi servicii personalizate, depăşind orientarea strictă spre costuri reduse.

Harry Meintassis, partener, Meintassis Partners

Previziuni pentru 2025 

Pentru companie:

1. Creştere determinată de schimbare – volatilitatea şi ambiguitatea vor crea o nouă cerere pentru servicii şi parteneriate transformaţionale. Ideea principală este să transformi „imprevizibilitatea în oportunitate”.

2. Noi abordări în dezvoltarea leadershipului – crearea unui impuls pentru definirea şi construirea unui nou tip de „leadership antifragil” pentru a naviga printre schimbările continue din 2025 şi dincolo de acesta.

3. Academia Umană – parteneriate şi colaborări cu instituţii educaţionale, media, pentru a promova un nou tip de leadership către audienţe diferite (Gen Z, antreprenori, lideri emergenţi etc).

Pentru domeniul coachingului şi consultanţei de afaceri. 

Pentru domeniu:

Consultanţii şi antrenorii vor fi aşteptaţi să acţioneze ca „parteneri de transformare”, mai mult decât „furnizori de expertiză” pentru a ajuta organizaţiile să susţină creşterea economică şi să gestioneze riscurile şi instabilitatea. Trei domenii vor fi „în tendinţă”.

I. Rezilienţa prin încredere. Aceasta va deveni principala „temă” în toate domeniile – pe măsură ce încrederea în lideri şi instituţii este la un nivel istoric scăzut, polarizarea explodează şi instabilitatea creşte. Companiile vor cere un nou tip de lider incluziv, demn de încredere, capabil să aducă claritate strategică, sens comun şi unitate.

II. Regândirea bunăstării, angajamentului angajaţilor şi integrarea muncii cu viaţa personală. Pe măsură ce intrăm în era „Marii Detaşări” (cel mai scăzut nivel de angajament de până acum), liderii de afaceri şi HR vor căuta noi moduri de a menţine angajaţii implicaţi, menţinând în acelaşi timp productivitatea. Companiile vor viza echilibrarea bunăstării cu managementul performanţei.

III. Companiile vor adopta tot mai mult GenAI pentru a creşte eficienţa, automatizarea şi sarcinile de rutină, dar cele mai de succes vor crea o „sinergie AI şi umană” care combină tehnologia cu unicitatea oamenilor. Cele mai inteligente companii nu vor investi doar în abilităţi AI, ci şi în gândirea critică, creativitate, înţelegere, rezilienţă emoţională şi alte abilităţi umane unice. AI nu va fi „soluţia magică”, iar această schimbare va fi reflectată în conversaţiile şi planurile de investiţii din 2025.

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

1. Parteneriatele şi relaţiile cheie ca motor principal de creştere. Intimitatea şi încrederea sunt indicatori principali ai succesului.

2. Noi propuneri de valoare, îmbogăţind constant portofoliul cu noi idei, produse şi abordări care integrează strategia, leadershipul şi abilităţile umane pentru a se adapta şi a prospera.

3. Noi audienţe atinse prin evenimente educaţionale, există o „cerere” semnificativă pentru ca oamenii să înveţe noi abilităţi, să îşi găsească scopul şi să navigheze propriile căi în viaţă.

În domeniu (coaching şi consultanţă de afaceri):

I. Specializarea şi calificarea – se aşteaptă ca antrenorii/consultanţii de afaceri să demonstreze expertiză reală, perspicacitate în afaceri şi know-how de ultimă oră, într-o industrie actualmente fragmentată.

II. Reorganizarea afacerilor creează noi oportunităţi, dar există încă mai mult loc pentru investiţii în capitalul uman (România faţă de alte pieţe), nu doar pentru transformarea digitală – de exemplu, în formare şi dezvoltare de abilităţi.

III. Factorii de decizie aşteaptă o gândire multidimensională şi o mentalitate inovatoare din partea consultanţilor/antrenorilor pentru a adăuga valoare reală.

Adela Grigoriu, cofondatoare şi CEO, Co-factor

Previziuni pentru 2025

Pentru companie:

1. Continuarea extinderii pe segmentul mid-market ca parte a unei strategii mai largi de creştere, menţinând totodată focusul pe clienţii din segmentul top-tier pentru consolidarea leadershipului Co-Factor ca partener al companiilor de top.

2. Inovaţie continuă. Vom continua să inovăm, integrând inteligenţa artificială şi avansând funcţional şi tehnologic soluţiile noastre, pentru a rămâne lideri în industrie.

3. Dezvoltarea parteneriatelor strategice si primii paşi spre expansiune internaţională. Ne propunem să ne extindem prezenţa în regiune, punând astfel baza unei noi etape de creştere.

În domeniu:

1. Accelerarea transformarii şi digitalizarii: ne aşteptăm ca trendul de transformare digitală să continue în forţă, extinzându-se rapid şi în rândul IMM-urilor, nu doar al organizaţiilor mari şi avansate.

2. Presiunea pe performanţă şi productivitate: având în vedere provocările economice anticipate, ne aşteptăm la o creştere a presiunii asupra performanţei şi productivităţii angajaţilor. Managementul performant al resurselor umane va deveni o prioritate, subliniind importanţa calităţii resurselor umane.

3. Adoptarea şi adaptabilitatea: educaţia continuă şi deschiderea către experimentare vor creşte, pe măsură ce inteligenţa artificială devine mai accesibilă. Organizaţiile şi indivizii vor căuta soluţii inovative care să asigure atât progresul, cât şi eficienţa prin automatizare.

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

1. Tranziţia completă la modelul SaaS. În 2024, Co-Factor a finalizat cu succes tranziţia către un model de business de tip Software-as-a-Service, oferind clienţilor noştri o mai mare rapiditate, flexibilitate şi scalabilitate, în timp ce noi ne-am bucurat de un plus de eficienţă operaţională.

2. Dezvoltarea continuă a produsului. Am consolidat produsul Co-Factor, respectiv cele trei module esenţiale pentru digitalizarea proceselor strategice ale clienţilor noştri: managementul performanţei, comunicarea internă şi implicarea angajaţilor. Aceste module au fost îmbogăţite cu funcţionalităţi inovative ce sprijină angajaţii în creşterea implicării şi performanţei la job.

3. Extinderea portofoliului de clienţi. Utilizând noul nostru model de business SaaS, am extins cu succes portofoliul nostru de clienţi dincolo de segmentul top-tier. 

Am început să deservim şi segmentul mid-market, ajutând IMM-urile, respectiv organizaţiile cu 50-250 de angajaţi să acceseze aceleaşi servicii strategice disponibile anterior doar organizaţiilor mari şi sofisticate.

Adrian Răşoiu, director de dezvoltare, FlixBus

Previziuni pentru 2025

Pentru companie:

Pentru 2025, FlixBus estimează creşterea numărului de pasageri, extinderea reţelei prin operarea rutelor domestice şi popularizarea conceptului de slow travel. Se anticipează o creştere semnificativă a numărului de pasageri care aleg transportul colectiv, o tendinţă globală ce devine tot mai evidentă şi în România. Mobilitatea accesibilă şi sustenabilă, alături de o infrastructură extinsă, vor atrage mai mulţi călători care caută alternative eficiente la transportul individual. Noua legislaţie a transporturilor este un factor-cheie pentru 2025. Aceasta va sprijini competiţia şi va permite companiilor precum FlixBus să opereze rute domestice alături de partenerii locali, îmbunătăţind conectivitatea între oraşele din România. Slow travel, concept care promovează călătoriile lente şi sustenabile, va câştiga teren. Această tendinţă reflectă interesul tot mai mare al călătorilor pentru explorarea unor destinaţii mai puţin cunoscute şi mai autentice. FlixBus va susţine această direcţie prin conectarea eficientă a regiunilor, încurajând descoperirea unor locuri unice.

În domeniu:

În 2025, transporturile pe distanţe lungi vor fi influenţate de intrarea României în spaţiul Schengen terestru, adoptarea tehnologiilor mai puţin poluante şi menţinerea competitivităţii într-un context economic volatil. Intrarea în spaţiul Schengen va simplifica mobilitatea transfrontalieră, eliminând controalele la frontierele terestre. Această schimbare va reduce timpul de călătorie şi costurile operaţionale, stimulând fluxurile comerciale şi turistice şi oferind oportunităţi importante pentru operatorii de transport. Adoptarea tehnologiilor mai puţin poluante, precum combustibilii alternativi (CNG, LNG, hidrogen), va redefini industria transporturilor. Dezvoltarea infrastructurii pentru aceste tehnologii va contribui la reducerea impactului asupra mediului şi va răspunde cerinţelor pasagerilor pentru soluţii mai sustenabile. Menţinerea competitivităţii şi accesibilităţii transportului colectiv va fi esenţială în faţa volatilităţii economice. Investiţiile în eficienţă şi servicii de calitate, alături de colaborarea cu autorităţile, vor asigura mobilitatea accesibilă pentru toţi pasagerii, consolidând viitorul transporturilor în România.

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

În 2024, FlixBus s-a concentrat pe extinderea reţelei internaţionale, păstrarea preţurilor accesibile pentru călători şi dezvoltarea parteneriatelor strategice. Extinderea reţelei în regiune a fost un obiectiv central. FlixBus a conectat peste 80 de oraşe din România cu Europa, oferind acces către mai mult de 2.500 de destinaţii internaţionale. Noile rute sezoniere către Bulgaria şi Grecia au consolidat poziţia României ca un hub regional în reţeaua de transport a FlixBus. Mobilitatea nu ar trebui să fie un lux, iar păstrarea preţurilor accesibile a fost o prioritate pentru 2024. Investiţiile în tehnologii moderne au simplificat experienţa de călătorie, de la rezervări rapide online până la gestionarea eficientă a reţelelor, asigurând soluţii de transport accesibile pentru un număr tot mai mare de pasageri. Parteneriatele strategice cu operatori locali, precum Tabita Tour, Self-Pay şi Christian Tour, au jucat un rol crucial în extinderea reţelei şi în facilitarea accesului la bilete de autocar. Aceste colaborări au permis FlixBus să răspundă mai bine nevoilor pasagerilor, promovând un mod de transport sustenabil şi eficient.

În domeniu:

2024 a fost marcat de reforme semnificative şi provocări importante în transporturile de pasageri din România, incluzând reforma transportului rutier, armonizarea legislaţiei naţionale cu normele europene şi necesitatea modernizării flotei de autocare. Reforma iniţiată de autorităţi a adus clarificări esenţiale în cadrul legislativ, contribuind la crearea unui mediu mai competitiv şi mai transparent. Aceste măsuri sunt fundamentale pentru modernizarea sectorului şi pentru a oferi pasagerilor soluţii eficiente şi sigure. Armonizarea legislaţiei naţionale cu normele europene a fost un pas esenţial pentru alinierea României la standardele internaţionale. Acest proces contribuie la dezvoltarea unui cadru modern de reglementare şi consolidează poziţia ţării pe piaţa europeană de transporturi. Unul dintre principalele obstacole din 2024 a fost scăderea numărului de pasageri pe rutele interjudeţene, alături de îmbătrânirea flotei de autocare, una dintre cele mai vechi din Europa. Modernizarea vehiculelor este crucială pentru recâştigarea încrederii pasagerilor, îmbunătăţirea siguranţei şi creşterea calităţii serviciilor.

Lucian Ghinea, CEO, 112HUB

Previziuni pentru 2025 

Pentru companie:

În 2025, 112hub se va concentra pe adaptare, extindere şi integrarea noilor tehnologii.

1. Creşterea activităţii în Portugalia va fi o prioritate. Portugalia, cu o imagine favorabilă în UE, oferă oportunităţi de colaborare valoroase pentru furnizorii români de IT, iar 112hub intenţionează să capitalizeze aceste sinergii.

2. Adoptarea inteligenţei artificiale (AI) va continua, ceea ce va reduce necesitatea unei forţe de muncă numeroase pentru sarcini repetitive. Specialiştii care utilizează eficient AI vor deveni esenţiali, iar 112hub îşi propune să se poziţioneze ca lider în acest domeniu.

3. Impactul presiunii asupra preţurilor va duce la renunţarea la vendori mici şi la o reorientare către proiecte mai mari şi mai profitabile, în contextul consolidării furnizorilor şi al normalizării pieţei.

În domeniu:

Pentru 2025, industria de outsourcing IT va continua să se transforme sub influenţa AI şi a tendinţelor de specializare.

1. Impactul AI va îmbunătăţi eficienţa, reducând costurile şi creând oportunităţi pentru specialişti experimentaţi. Cerinţele pentru managementul echipelor remote vor deveni tot mai stringente.

2. Accesul dificil pe piaţa muncii va afecta poziţiile junior şi de stagiari, pe măsură ce automatizarea reduce cererea pentru aceste categorii, iar companiile vor prefera specialişti cu experienţă.

3. Presiunea asupra segmentelor generaliste va continua, în timp ce cererea pentru tehnologii avansate precum cybersecurity, SAP şi VMware va creşte. Lipsa managerilor pregătiţi pentru coordonarea echipelor remote va rămâne o provocare semnificativă pentru companiile româneşti.

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

1. Presiunea pe preţuri: în 2024, 112hub s-a confruntat cu o piaţă tot mai tensionată, marcată de scăderea agresivă a bugetelor clienţilor pentru proiecte IT. Deşi bugetele existente au rămas relativ stabile, numărul proiectelor noi a scăzut considerabil. În cadrul proiectelor deja existente, clienţii au preferat să nu înlocuiască personalul subcontractat, optând pentru angajări directe acolo unde a fost posibil. Tendinţa de negociere a devenit mai agresivă, cu tarife reduse în medie cu până la 20% pentru noile contracte. Acest context a pus o presiune considerabilă pe companiile partenere, care au întâmpinat dificultăţi majore în menţinerea calităţii serviciilor, chiar şi în condiţiile reducerii marjelor de profit. Pentru 112hub, acest climat a însemnat o provocare constantă în păstrarea standardelor ridicate şi a eficienţei operaţionale.

2. M&A în creştere: în 2024, 112hub a primit numeroase solicitări de fuziuni şi achiziţii, în special din partea companiilor asiatice interesate de extinderea pe piaţa europeană de IT outsourcing. Exemple publice, precum HCL, GlobalLogic (cumpărător al Fortech), Tata Consultancy Services şi Wipro, reflectă interesul crescut al investitorilor asiatici. Totuşi, piaţa locală s-a dovedit mai puţin ofertantă, deoarece numărul companiilor eligibile pentru achiziţii – cele cu peste 100 de angajaţi şi un management profesionist – s-a diminuat. Fuziunile au generat atât oportunităţi, cât şi provocări. Ele au deschis accesul la noi resurse şi pieţe, însă alinierea la cerinţele europene şi retenţia personalului au fost obstacole semnificative.

3. Gestionarea personalului: gestionarea echipelor interne a fost una dintre cele mai mari provocări în 2024. Reducerile de personal au fost dificile din cauza cerinţelor ridicate de compensaţii financiare. Deşi salariile au rămas stabile, cu creşteri sub nivelul inflaţiei, acest lucru a permis menţinerea costurilor sub control, dar a redus flexibilitatea operaţională. Pentru companiile de outsourcing, menţinerea sau creşterea numărului de ingineri reprezintă un semnal al tranziţiei către pieţe de produse sau servicii mai profitabile, în conformitate cu cerinţele în schimbare ale pieţei.

În domeniu:

1. Extinderea companiilor asiatice: piaţa de outsourcing IT din România a continuat să atragă investiţii semnificative din partea companiilor asiatice. HCL, Wipro, GlobalLogic şi Tata Consultancy Services sunt doar câteva exemple relevante, acestea văzând România ca un punct strategic pentru accesarea pieţei UE. Deşi România rămâne competitivă faţă de Ungaria şi Cehia, datorită capacităţii mai rapide de scalare, vulnerabilitatea la riscurile regionale, precum războiul din Ucraina, rămâne un factor important. 

Polonia continuă să fie principalul competitor în Europa Centrală şi de Est, dar şi ea este percepută ca având un risc ridicat de către investitori.

2. Cereri tot mai specializate: clienţii se orientează tot mai mult spre tehnologii rare şi soluţii de nişă, cum ar fi cybersecurity, SAP, OpenText şi VMware. În acelaşi timp, outsourcingul generic, bazat pe servicii precum QA, configurări servere sau Office365, este tot mai mult dominat de ţările asiatice, care oferă costuri mai mici. În România, cererea pentru specializări înalt calificate este puternică, dar scalarea rapidă în aceste domenii este dificilă, limitând astfel capacitatea de creştere a companiilor locale.

3. Consolidarea reţelei de furnizori: un alt fenomen remarcabil în 2024 a fost reordonarea reţelei de furnizori. Clienţii mari au consolidat relaţiile existente, fie prin integrarea furnizorilor mai mici în companii mai mari, fie prin renunţarea completă la colaborarea cu aceştia. Acest proces a creat un mediu favorabil consolidării pieţei, dar a ridicat şi standardele pentru toţi jucătorii din industrie.

Olga Drăguinea, director naţional financiar şi administrativ şi membru în boardul Lidl România

Previziuni pentru 2025 

Pentru companie:

Previziunile pentru 2025 se concentrează pe direcţiile strategice de dezvoltare ale Lidl România. În primul rând, Lidl va continua expansiunea strategică, identificând zone cu potenţial pentru dezvoltarea comerţului modern. Obiectivul este extinderea reţelei de magazine, cu un plan de a atinge aproximativ 200 de locaţii până în 2030. În plus, investiţiile în optimizarea experienţei de cumpărături şi în standardele de construcţie ecologică vor rămâne priorităţi. În al doilea rând, consolidarea relaţiilor cu producătorii locali va continua să fie un pilon strategic. Lidl îşi propune să crească numărul produselor româneşti la raft, sprijinind economia locală şi extinzând parteneriatele existente cu furnizorii din întreaga ţară. În al treilea rând, Lidl va investi în consolidarea echipei sale. Angajaţii reprezintă una dintre priorităţile companiei, iar Lidl îşi propune să atragă noi talente şi să continue să ofere un mediu de lucru performant pentru toţi membrii echipei.

În domeniu:

Privind către 2025, industria de retail va continua să se confrunte cu provocări generate de schimbările politice, precum formarea unui nou guvern şi procesul electoral. Tensiunile geopolitice vor aduce în continuare nesiguranţă, iar companiile vor trebui să adopte o abordare precaută. Cu toate acestea, Lidl rămâne încrezător că strategia sa orientată spre răspunsul la nevoile clienţilor, cu o experienţă simplă de cumpărături şi preţuri accesibile, îi va permite să depăşească aceste provocări. În paralel, digitalizarea şi inovaţiile vor juca un rol esenţial în eficientizarea operaţiunilor şi adaptarea la schimbările rapide din industrie. Lidl continuă să privească viitorul cu optimism, punând accent pe sustenabilitate, inovaţie şi consolidarea relaţiilor cu partenerii săi.

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

2024 a adus o serie de schimbări importante în tendinţele de consum. Mărcile proprii au câştigat o încredere tot mai mare din partea consumatorilor, iar percepţia acestora s-a îmbunătăţit semnificativ la nivelul pieţei. Studiile recente arată că românii preferă discounterii în detrimentul altor modele de business, ceea ce a reprezentat un avantaj pentru Lidl, având în vedere că peste 80% dintre produsele noastre sunt mărci proprii. În cei peste 13 ani de prezenţă pe piaţa din România, multe dintre mărcile proprii Lidl s-au transformat în branduri bine-cunoscute, precum Pilos, Lupilu, Cămara Noastră, Alesto, Pikok sau Cien. Un studiu recent GfK arată că 87% dintre gospodării se aprovizionează de la discounteri, iar frecvenţa de cumpărare este în continuă creştere. Tot în acest an, Lidl a continuat să contribuie la dezvoltarea şi creşterea economiei locale. Un obiectiv constant al companiei rămâne acela de a fi prima opţiune pentru producătorii români care doresc să îşi extindă afacerile în retail. De asemenea, în 2024, Lidl a investit în consolidarea echipei şi a rămas consecvent în obiectivul de a oferi angajaţilor cel mai bun pachet salarial şi de beneficii din industria de retail, alături de un mediu de lucru stabil şi multiple oportunităţi de dezvoltare a carierei.

În domeniu:

2024 este marcat de mai multe provocări şi schimbări semnificative în industria de retail. Tensiunile geopolitice şi conflictele globale au generat perturbări majore pe lanţurile de aprovizionare. Războiul de la graniţele României, care acum câţiva ani părea de neconceput, continuă să influenţeze mediul economic şi social, iar tensiuni similare au escaladat şi în alte regiuni ale lumii. Acest climat de incertitudine afectează întreaga industrie, reducând puterea de cumpărare şi obligând companiile să îşi adapteze strategiile. Schimbările fiscale din România au adus, de asemenea, provocări. Majorările de taxe şi impozite pentru anumite categorii de produse, reducerea facilităţilor fiscale şi reglementările suplimentare privind TVA-ul au avut un impact direct asupra fluxurilor financiare ale companiilor din retail. În ceea ce priveşte dinamica tendinţelor de consum, politicile economice guvernamentale au avut un rol esenţial în influenţarea puterii de cumpărare a românilor. Consumatorii planifică mai atent cheltuielile, orientându-se către produse mai accesibile, ceea ce a consolidat şi mai mult poziţia mărcilor proprii.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.