Conduce una dintre cele mai mari fabrici de cash din Romania. Ce planuri are Gheorghe Benea pentru Loterie?
Pana in 2013, Gheorghe Benea are in mana fraiele uneia dintre cele mai mari fabrici de bani cash din economie. Loteria Romana genereaza anual lichiditati de sute de milioane de euro, un lux de care nu se mai pot bucura de ceva timp cele mai multe companii din tara. Scaderea incasarilor din ultimii ani a redesenat insa obiectivele lui Benea, care trebuie acum sa creasca veniturile cu orice pret, chiar daca asta inseamna sacrificarea profiturilor.
Din biroul aflat la etajul sase al cladirii in care se afla sediul central al Companiei Nationale Loteria Romana, la intersectia unor stradute inguste, in apropiere de Piata Unirii, Gheorghe Benea nu vede pe fereastra altceva decat blocuri si masini parcate inghesuit si haotic. Ar fi de asteptat sa fie cu totul altfel, dar omul care are pe mana una dintre cele mai puternice fabrici de cash din economia romaneasca nu pare sa fie foarte deranjat de acest lucru. Pentru ca, de obicei, nici n-are prea multa vreme sa admire peisajul.
Cand a preluat pozitia de presedinte al companiei de stat, la inceput de 2009, inlocuind-o pe Liliana Minca, Benea visa sa conduca Loteria ca pe firma privata. "S-a dovedit a nu fi chiar atat de simplu", spune acum managerul in varsta de 57 de ani intr-o discutie cu BUSINESS Magazin. Insa nu pentru ca ar fi mai greu de coordonat ca orice alta companie, ci pentru ca orice pas presupune multa birocratie, iar miscarea angrenajelor pentru o decizie cat de mica este atat de greoaie incat timpul pana la realizare poate ajunge sa se masoare in luni, daca nu chiar ani. Un timp pe care Benea nu pare foarte dispus sa-l accepte, pe de-o parte pentru ca uneori este mai fezabil sa renunti la un proiect decat sa astepti sa fie pus in aplicare, iar pe de alta parte pentru ca mandatul sau se incheie peste doi ani si planurile pe care le are pentru Loterie incap cu greu in acest interval: "In momentul in care vorbesti de un brand national, te astepti ca lucrurile sa mearga ca unse. Dar vorba <in afara e vopsit gardul si inauntru leopardul> se potriveste in multe privinte".
BILA 17
N-a fost simplu nici din punct de vedere financiar. Dupa 21 de ani in diverse pozitii de conducere in fabrici de celuloza si hartie din tara, Gheorghe Benea a fost fortat sa-si schimbe punctul de vedere asupra obiectivelor economice ale unei companii. Orice afacere se concentreaza pe maximizarea profiturilor, insa, pentru Loteria Romana, mai importante
s-au dovedit a fi veniturile care ajung la jucatori sub forma de premii sau la stat prin contributii la buget, chiar si cu pretul diminuarii profitului, la nevoie. "Recunosc, mi-am nuantat destul de mult opinia si obiectivele pe care le aveam la inceput", spune Benea, mai ales acum, in contextul crizei.
Sa conduci una dintre companiile cu cei mai multi bani lichizi din economie, o adevarata masinarie de cash intr-o piata in care patru firme din cinci au probleme din acest punct de vedere, nu este insa deloc putin lucru. In fond, expresia "cash is king" este cat se poate de adevarata, iar multi manageri si antreprenori sunt dispusi la aproape orice pentru a asigura lichiditati, de la restructurari, schimbari in portofoliul de produse sau diminuare a costurilor si pana la adaptarea strategiei in ansamblu la noile conditii de piata. "Loteria sta pe multi bani lichizi si nu are probleme din acest punct de vedere. Este asadar o sursa importanta de cash pentru bugetul de stat si sustinuta prin masuri corespunzatoare", spune Benea, la prima vedere un om modest, dar cu legaturi in lumea politica (a fost membru PSD si actual PDL), care nu cauta sa epateze nici prin tinuta si nici prin biroul care, in afara de dimensiuni, nu tradeaza cu nimic pozitia pe care o detine in cea mai ravnita afacere a statului roman. De altfel, un singur obiect lasa de inteles cu ce anume se ocupa managerul, o bila de loterie cu numarul 17, ziua sa de nastere si un numar care pana acum i-a purtat noroc, pe care a primit-o cadou in preajma aniversarii si care si-a gasit de atunci loc pe biroul sau.
Ce-i drept, n-a fost ferita de criza nici Loteria, cu toate ca se spune ca, in vremuri dificile din punct de vedere economic, cel mai bine o duc jocurile de noroc si bauturile alcoolice. Problemele au inceput abia anul trecut, cand mediul privat era deja puternic afectat de probleme financiare, dar cand apareau si primele semne de revenire. "2009 a fost un an de varf pentru companie, iar 2010 a adus intr-adevar venituri mai mici, insa, printr-o politica prudenta de cheltuieli, profiturile s-au mentinut la un nivel constant", spune presedintele Companiei Nationale Loteria Romana.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro