Cum au reuşit doi tineri români să construiască un business de succes pe o piaţă dominată de giganţi internaţionali şi ce fel de angajaţi caută să aducă în echipă actualul CEO al companiei
„Un manager nu e niciodată liber, ci în permanenţă disponibil pentru echipa lui”, crede Florian Bucă, CEO al companiei autohtone de dezvoltare software Soft Tehnica, tot el povestind însă şi cum a reuşit să atingă mult râvnitul work-life balance. Cum se împleteşte cariera sa cu evoluţia businessului pornit în urmă cu aproape două decenii de antreprenorii Iulian şi Alin Popescu?
„Soft Tehnica este o companie de dezvoltare softwarecare oferă soluţii inovative de eficientizare şi creştere a businessurilor. În prezent, portofoliul nostru include soluţii de gestiune pentru HoReCa & retail, dezvoltate sub brandul FreyaPOS, soluţii pentru semnătură electronică, dar şi software pentru managementul afacerilor, aplicaţii de e-learning – care cuprind componente de training asistat de hologramă (cu module de text to speech, voice to text, modelare 3D şi componente de ML şi AI)”, descrie Florian Bucă, succint, obiectul de activitate al afacerii cu venituri de 17,62 milioane de lei în 2022, un salt aproape triplu faţă de rezultatul anului precedent – 6,22 milioane.
Povestea businessului Soft Tehnica a început în anul 2004, la iniţiativa antreprenorilor Iulian şi Alin Popescu, care au pornit de la ideea de a crea produse care spun o poveste, dar şi branduri proprii, uşor de identificat în piaţa de profil şi utile celor care le folosesc, ajutându-i pe clienţi în primul rând să economisească cea mai importantă resursă: timpul. „Ne-am concentrat mult pe cercetarea diferitelor modele de business, pentru a identifica acele puncte-cheie care ar ajuta cu adevărat administratorii unei afaceri, în funcţie de industria din care fac parte. Am reuşit să creăm atât soluţii generice, cât şi soluţii la cheie, plecând de la cerinţele specifice ale clienţilor şi anticipând dezvoltarea ulterioară a nevoilor acestora, iar astăzi suntem pregătiţi să livrăm proiecte majore. Ne putem asuma dezvoltări complexe, pentru care nu trebuie să avem toate ingredientele succesului, ci doar o echipă motivată şi gata să înveţe tehnologii sau trucuri noi şi, astfel, să ne depăşim aşteptările”, spune Florian Bucă.
De altfel, clienţii companiei au fost sursa din care au învăţat cele mai multe detalii despre dezvoltarea de software, „pentru că ne-au motivat să găsim soluţii compatibile cu nevoile lor”. Şi, cum orice problemă are şi o soluţie, iar o soluţie bună se poate generaliza, în următorii cinci ani de la lansare au dezvoltat un nou model de afaceri – „am încercat să transformăm fiecare proiect într-un produs eficient şi scalabil, înţelegând trendurile şi oportunităţile din piaţă”.
Cât despre principalele provocări cu care compania s-a confruntat pe parcurs, acestea au fost şi încă sunt strâns legate de evoluţia mediului economic. „Odată cu fiecare perioadă pe care am traversat-o, am învăţat să transformăm provocările în oportunităţi, politică de business pe care o aplicăm şi astăzi. O provocare este ca o lecţie de business care ne ajută să ne dezvoltăm”, spune executivul. „De exemplu, ne confruntăm cu probleme de calitate a personalului şi dificultatea de a recruta, concomitent cu o restrângere a dorinţei de schimbare a comercianţilor, pe fondul incertitudinilor economice. În ultimii ani, am creat o cultură organizaţională bazată pe rezultate şi libertate de acţiune a oamenilor, ceea ce ne permite, în acest moment, să avem un grad de retenţie foarte bun pentru angajaţi. Aceştia, la rândul lor, ne recomandă şi aduc în companie prieteni sau cunoştinţe pe care ne putem baza.”
Carte de vizită
Florian Bucă, CEO, Soft Tehnica
► Este absolvent al Facultăţii de Cibernetică, Statistică şi Informatică Economică din cadrul Academiei de Studii Economice (ASE);
► În anul IV de facultate a pornit o iniţiativă antreprenorială, o companie de servicii IT, dar a renunţat după un an;
► Şi-a început cariera în cadrul companiei ClassIT Outsourcing, unde a rămas timp de 12 ani, timp în care a avansat din rolul de administrator de sistem, până în cel de vicepreşedinte al companiei;
► S-a alăturat apoi echipei Soft Tehnica, unde cea mai importantă schimbare a fost trecerea din funcţia de COO în cea de CEO.
Un trio tehnologic
În prezent, businessul este împărţit în trei divizii: Freya, Soluţii Custom şi AR&AI. Freya este divizia căreia îi sunt alocate aproximativ 60% din resursele companiei şi care a generat veniturile cele mai semnificative, depăşind un milion de euro cifră de afaceri pe parcursul anului anterior. Reprezentanţii businessului previzionează că divizia de AR & AI, în care s-a investit masiv în ultimii trei ani şi care înregistrează în 2023 primii săi clienţi, va aduce 40% din veniturile companiei începând cu anul viitor. Freya este, de altfel, produsul de referinţă al companiei. Fiind o soluţiile de gestiune, care facilitează gestionarea eficientă a activităţilor din domeniul HoReCa & retail, aceasta este dezvoltată permanent în funcţie de nevoile clienţilor şi permite integrarea unor fluxuri complexe, care scad eforturile şi economisesc timp pentru utilizatori. „Pe măsură ce tehnologiile avansează şi tendinţele pieţei se modifică, evoluăm constant şi ţinem pasul cu acestea prin crearea de produse noi. Freya Cloud nu mai e doar un sistem de gestiune a unui restaurant, ci are capacitatea de interconectare şi generare de rapoarte complexe la nivelul unei locaţii, a unui lanţ de locaţii sau chiar a unei francize, cu mai multe entităţi juridice, fiind adaptată cerinţelor actuale, inclusiv pe platforme mobile, precum iOS sau Android.” Produsele Soft Tehnica, în special soluţiile Freya, au o durată de dezvoltare care se poate întinde chiar şi pe parcursul a doi – trei ani, în funcţie de complexitatea nevoilor la care acestea răspund şi de tipul de business. „Însă putem genera soluţii la cheie cu o durată de dezvoltare cuprinsă între una şi şase luni, în funcţie de specificaţiile dorite. Chiar dacă Freya este astăzi produsul fanion, estimăm că, în următorii ani, produsele bazate pe realitate augmentată şi inteligenţă artificială vor deveni produse de referinţă pentru noi.”
În ceea ce priveşte marja de preţ în care se încadrează soluţiile businessului, executivul spune că toate sunt personalizate din punctul de vedere al preţului, în funcţie de complexitatea businessului beneficiarului şi de mărimea afacerii. „Pentru majoritatea soluţiilor noastre, tarifele sunt în zona superioară de cost, peste media pieţei, dar nu la cel mai înalt nivel”, spune el, neoferind însă cifre exacte.
Compania are în portofoliu peste 2.500 clienţi, în special din domeniile HoReCa şi retail, datorită recunoaşterii brandului Freya, dar şi din alte domenii precum logistică, transporturi sau insituţii financiare.
Angajaţii cu abilităţi digitale, un avantaj competitiv
Cu 60 de angajaţi la activ, Florian Bucă spune că, pe lângă abilităţile specifice rolului pentru care este angajat, el caută la cei ce se alătură echipei şi abilitatea de a comunica uşor, să aibă spirit de echipă. „Mă uit foarte mult şi la capacitatea de a se adapta la schimbare şi de a învăţa rapid şi continuu. Suntem într-un mediu în continuă evoluţie, aşa că ne căutăm oameni deschişi, flexibili şi dispuşi să-şi dezvolte abilităţile. Nu am pedepsit niciodată greşeala, pentru că am dorit să las oamenilor libertatea de a inova. În schimb, nu tolerez lipsa de integritate şi responsabilitate.”
Vorbind despre tendinţele pieţei, el spune că, pe lângă familiarizarea cu munca remote, care deja este o normalitate cel puţin într-un mod hibrid, se observă totodată şi o accelerare în adoptarea tehnologiilor digitale şi automatizarea proceselor. „Evoluţiile din tehnologie – precum inteligenţa artificială, roboţii şi automatizarea – au devenit tot mai prezente în multe domenii, iar companiile caută angajaţi cu abilităţi tehnologice şi digitale pentru a rămâne competitive.” Într-un exerciţiu de imaginaţie privind modul în care vor decurge interviurile de angajare ale viitorului, într-un orizont de timp de şapte ani, în 2030, executivul crede că acestea vor fi virtuale şi augmentate, utilizând tehnologii precum VR şi AR. „Algoritmii AI vor ajuta la selecţia candidaţilor, iar evaluarea va fi mai concentrată pe abilităţile practice şi adaptabilitatea într-un mediu în continuă schimbare. Apreciez competenţele socio-emoţionale, iar calităţile valorizate vor include adaptabilitatea, abilităţile tehnologice, gândirea critică, comunicarea eficientă şi inteligenţa emoţională.”
În ceea ce priveşte planurile companiei pe termen scurt şi mediu, „investiţiile planificate anul acesta sunt repartizate pe câteva zone importante, care contribuie la atingerea obiectivelor noastre de creştere, bazate pe dezvoltarea de soluţii ce folosesc tehnologii de realitate virtuală şi inteligenţă artificială”. Potrivit lui, acestea includ finalizarea investiţiei în hotelul plutitor în Sulina, o serie de traininguri de dezvoltare a competenţelor echipei, precum şi automatizarea şi optimizarea proceselor şi a sistemelor interne pentru a creşte eficienţa operaţională.
IT-ist fără PC
Originar din Vâlcea, unde a absolvit Colegiul Naţional „Alexandru Lahovari”, Florian Bucă a urmat studiile universitare în Bucureşti, fiind absolvent al Facultăţii de Cibernetică, Statistică şi Informatică Economică din cadrul Academiei de Studii Economice (ASE). Pasiunea pentru tehnologie spune că a început cu un vis, şi asta pentru că, în timpul liceului, nu a urmat o clasă de informatică şi nu a avut nici măcar un PC. „Aşa că am primit tot şocul în facultate, unde m-am trezit cu un handicap destul de mare de recuperat faţă de restul colegilor mei, care au făcut programare în liceu. Însă nu am abandonat şi am găsit şi alte ramuri ale IT-ului care m-au pasionat şi mi-au dat energie să pierd nopţile studiind.”
„Ne-am concentrat mult pe cercetarea diferitelor modele de business, pentru a identifica acele puncte-cheie care ar ajuta cu adevărat administratorii unei afaceri, în funcţie de industria din care fac parte. Am reuşit să creăm atât soluţii generice, cât şi soluţii la cheie, plecând de la cerinţele specifice ale clienţilor şi anticipând dezvoltarea ulterioară a nevoilor acestora, iar astăzi suntem pregătiţi să livrăm proiecte majore.”
Parcursul său profesional a început în anul IV de facultate, când a pus bazele unei companii de servicii IT, în oraşul natal. „După un an de activitate, în care munceam de la 7:00 dimineaţa până la 1:00 noaptea, nereuşind să am venituri suficiente – asta din cauza faptului că nu ştiam să facturez cum trebuie – am decis că este mai bine să mă concentrez pe finalizarea studiilor. Aşa că, în al doilea semestru din anul V, m-am reîntors în Bucureşti pentru a finaliza lucrarea de licenţă. În toamna aceluiaşi an, m-am înscris la master şi m-am angajat tot în domeniul serviciilor IT, în cadrul companiei ClassIT Outsourcing, unde, având proaspăt în minte eşecul personal, m-am comportat şi implicat ca în propria companie, fapt ce m-a propulsat rapid în poziţii de lider şi manager.” Progresând rapid în poziţie de management, a trebuit să dedice timp pentru educaţie, atât din punct de vedere tehnic, dar şi managerial, şi asta pentru că, spune el, a devenit manager datorită implicării şi atitudinii, nu datorită competenţelor. În echipa ClassIT a petrecut 12 ani, ocupând iniţial poziţia de administrator de sistem. „Practic, mergeam cu rucsacul în spate prin tot Bucureştiul pentru a avea grijă de portofoliul meu de clienţi. M-a ajutat foarte mult acest lucru pentru că intram în contact cu oameni, nevoi şi infrastructuri diferite, ceea ce nu mi-a permis să mă acomodez rapid şi să intru în zona de confort. Am învăţat multe lecţii de business în perioada aceea.”
După aproximativ un an a evoluat pe poziţia de administrator de reţea, fiind responsabil cu administrarea serverelor Microsoft, iar după alte şase luni a preluat managementul întregului departament de administrare servere, devenind atunci manager advanced services. „După acest moment, am intrat într-un roller coaster al evoluţiei mele profesionale, pentru că am avut parte de foarte multe momente extreme, pe care nu am ştiut să le gestionez. Forţat de tot ceea ce mi se întâmplă, am decis să-mi cresc atât cunoştinţele tehnice şi certificarea lor la nivel de expert, cât şi pe cele manageriale, care mi-au permis ulterior să devin operations director şi vicepreşedinte al companiei.” Privind în urmă, poate spune că a contribuit şi crescut împreună cu compania, pentru că s-a angajat când erau mai puţin de zece oameni în echipă şi a plecat în momentul când erau mai mult de 250 de angajaţi. „Lucrând doar în companii antreprenoriale, nu am putut niciodată să ofer cele mai bune salarii din piaţă şi nici cele mai bune condiţii, comparativ cu multinaţionalele, însă am ştiut că depinde de mine să-mi ţin echipa aproape, că sunt responsabil pentru dezvoltarea lor şi să transform în beneficii reale oportunităţile oferite de o companie antreprenorială în dezvoltarea competenţelor propriilor angajaţi.” Provocarea sa permanentă a fost să livreze cel puţin la acelaşi nivel şi apoi să crească nivelul serviciului oferit de către echipele sale, chiar şi în condiţiile în care, practic, avea o altă generaţie de angajaţi. „Rolul nostru asumat era – şi este în continuare, la modul general – şi acela de a creşte viitori specialişti în IT.”
După 12 ani, a decis că are nevoie de o nouă provocare. Aşa că a decis să facă o schimbare în carieră şi a ales tot o companie românească antreprenorială, tot din zona IT, dar cu un alt obiect de activitate: dezvoltarea de produse software. În Soft Tehnica susţine că a găsit o cu totul altă cultură şi un alt mod de a se face lucrurile. „A trebuit, de mai multe ori, să mă adaptez la condiţiile din interior. Iar cea mai importantă schimbare a fost când am schimbat rolul de COO cu cel de CEO. Pot spune că, în toţi aceşti ani, am reuşit să cresc lângă mine o echipă de management, în mare parte cu oameni din interiorul companiei, cu care m-am aliniat la nivel de viziune şi obiective şi care mă susţin în fiecare zi.”
Lecţia work-life balance-ului
Vorbind de agenda zilnică, Florian Bucă este de părere că, deoarece majoritatea dintre noi ne petrecem mare parte din viaţă la birou, timpul rămas de petrecut alături de familie, prieteni trebuie să fie unul de calitate. „În plan personal am avut mari provocări în primii şase – şapte ani ai carierei, pentru că nu ofeream timp de calitate aproape deloc partenerului de viaţă. Timpul meu de acasă, puţin cum era, se centra tot pe business. Am învăţat, prin calea grea, cum să mă bucur de viaţă, dar am echilibrat în timp balanţa.” Astfel, după mulţi ani în care a fost aproape de burnout, muncind permanent, consideră că am ajuns la punctul de echilibru între viaţa de birou şi cea de familie, cu toate că, personal, crede că un manager nu este niciodată liber, el fiind în permanenţă disponibil echipei lui. Analizându-şi modul de lucru, după naşterea celor doi copii, a observat că a fost mult mai orientat pe obţinerea rezultatelor, astfel încât să-i rămână timp suficient de investit în relaţia cu ei. „Mi-am organizat începerea activităţii de birou în funcţie de începerea activităţilor celor doi copii, pentru că mi-am propus să fiu prezent în viaţa lor şi atunci când se trezesc, nu doar la culcare. Ziua mea de lucru începe cel mai tărziu la ora 9:00 şi ţine până în jur de 19:00. În prima parte a zilei evit pe cât posibil să-mi pun întâlniri până în 10:30, pentru că îmi las timp pentru documentare şi strategie. Între 10:30 şi 12:30, am şedinţe interne, apoi încep întâlnirile de business. După ora 19:00, sunt din nou în familie şi ne închidem ziua toţi patru. Weekendurile sunt aproape în totalitate dedicate familiei şi studiului personal, renunţând să mai lucrez.”
Un lider situaţional
De-a lungul timpului, indiferent de tipul de provocare întâlnit (tehnică, de resursă umană, buget etc.), Florian Bucă spune că a găsit întodeauna o rezolvare împreună cu echipa din care a făcut parte, iar provocările, impasurile în care ajungea spune că se datorau în mare parte necunoscutului situaţiei din acel moment, aşa că a înţeles că trebuie să se educe continuu, astel încât soluţiile să fie găsite rapid. Executivul susţine că îşi adaptează constant stilul de leadership, în funcţie de nivelul de dezvoltare al echipelor pe care le coordonează. „Sunt, deci, un lider situaţional.” El consideră că una dintre calităţile fundamentale ce nu ar trebui să lipsească unui bun lider este empatia, pentru că doar aşa avem capacitatea de a înţelege şi de a ne conecta cu emoţiile, nevoile şi perspectivele celor din jur.
Chiar dacă nu a avut niciodată un mentor formal, Florian Bucă spune că a fost mereu înconjurat de oameni pe care i-a admirat şi urmărit, de la care a învăţat multe şi a avut totodată ocazia să observe cum gestionează aceştia anumite situaţii. „Aş vrea totuşi să-l meţionez aici pe Bogdan Tudor, CEO şi founder al StarTechTeam, pentru că este omul care şi-a pus cel mai mult amprenta în dezvoltarea mea profesională. Cu ajutorul felului său de a fi am depăşit atât de multe limite pe care credeam că le am. Cu ajutorul său, am devenit un om mai bun atât în plan personal, cât şi profesional.” Alţi lideri pe care i-a apreciat mereu „pentru nebunia lor de a face lucrurile diferit”, şi care au contribuit major la schimbarea tehnologică a lumii, sunt Steve Jobs şi Elon Musk.
Un sfat pe care îl transmite la rândul său tinerilor aflaţi la începutul carierei este să fie deschişi şi dornici să înveţe şi să se dezvolte continuu, şi să nu cedeze usor, pentru că rezultatele vin în timp şi cu efort în educaţie. El le-ar recomanda, totodată, să acţioneze în direcţia construirii unei cariere pe piaţa de tehnologie dacă simt o motivaţie când se gândesc la această industrie. „Şi să nu renunţe atunci când dau de greu pentru că, inevitabil, vine şi această etapă. Iar atunci când o depăşesc, apare evoluţia.” De altfel, „evoluţie” spune că e şi termenul care i-ar descrie cel mai bine cariera.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro