Groupama: Poziţia de lider nu este un scop în sine
de Ioana Mihai-Andrei
Groupama a înregistrat anul trecut rezultate pozitive pe majoritatea liniilor de business, iar primele brute subscrise au depăşit pragul de 4 miliarde de lei, marcând o creştere de 37% faţă de 2022, cea mai mare de pe piaţă. Şi prima parte din 2024 a adus plusuri în mAI toate diviziile asigurătorului, iar previziunile pentru întregul an se menţin în registrul optimist. Compania a preluat în 2022 poziţia de lider în industria de asigurări pe plan local, dar Călin Matei, CEO-ul Groupama România, spune că locul în clasament nu a fost niciodată un scop în sine, ci un rezultat. Care sunt, din perspectiva Groupama, principalele oportunităţi ale prezentului, ale viitorului şi care sunt direcţiile strategice pe care este construită activitatea companiei de asigurări?
„O umbrelă pe timp de ploaie” pare a fi principiul pe care s-a dezvoltat de-a lungul timpului industria asigurărilor de pretudindeni. Un domeniu care, chiar dacă nu este în România la fel de dezvoltat ca în alte pieţe europene, a făcut paşi importanţi în ultimele decenii. În această piaţă, Groupama şi-a început călătoria în urmă cu 15 ani iar de anul trecut a dobândit poziţia de lider, despre care Călin Matei, CEO-ul Groupama România, spune că „să fim numărul 1 nu a fost niciodată un scop în sine pentru noi. Nu este nici astăzi. Este mai degrabă rezultatul unei strategii bine adaptate contextului şi executate cu pasiune, responsabilitate şi empatie. Rămân fidel ideii că este importantă atenţia la cum şi nu doar la cât faci. Am înţeles rapid cât de importantă este inovaţia, dar doar atât timp cât aceasta serveşte clienţilor”.
În prima jumătate a anului 2024, compania a înregistrat o creştere a primelor brute subscrise de 5%, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2023, conform lui Sebastien Demichelis, director general adjunct al Groupama. Tot el detaliază că linia asigurărilor CASCO are în continuare o evoluţie foarte bună, cu o creştere de peste 20% şi o valoare a primelor brute subscrise de aproape 480 milioane lei, la fel şi linia asigurărilor de proprietăţi comerciale, cu o creştere de peste 20%. Asigurările de sănătate au şi ele o creştere semnificativă, de 58%, în timp ce asigurările de locuinţe cresc cu 9% faţă de primele 6 luni din 2023. „Sunt rezultate foarte bune (...). Cât priveşte previziunile noastre pentru restul anului, acestea sunt relativ optimiste. Estimăm o creştere moderată a cifrei de afaceri şi suntem încrezători că vom consolida în continuare poziţia noastră pe piaţă.”
Plusurile din acest an vin în continuarea unui 2023 în care compania a avut o evoluţie care a urcat-o în vârful clasamentului din industria asigurărilor. „2023 a fost un an al dezvoltării profitabile şi sustenabile pentru Groupama România, un an în care am rămas fideli strategiei noastre de a câştiga preferinţa românilor şi de a oferi produse şi servicii de calitate, la un preţ corect. Am înregistrat rezultate pozitive pe toate liniile de business, iar primele brute subscrise au depăşit pragul de 4 miliarde de lei, o creştere de 37% faţă de 2022, cea mai mare de pe piaţă”, declară Cătălin Matei. În afara RCA, primele brute subscrise în 2023 au atins valoarea de 1,63 miliarde lei, cu 23% mai mult decât în 2022 şi cu opt puncte peste creşterea pieţei. CASCO a fost linia cu cea mai bună performanţă, creşterea fiind de 26%, linia clădiri şi bunuri a avut de asemenea o evoluţie foarte bună faţă de 2022, de +12%, la fel şi linia de alte asigurări generale, a cărei creştere a fost de 23% comparativ cu 2022.
Profitul operaţional a ajuns la 217 milioane de lei, iar solvabilitatea s-a plasat la 142% (SCR) şi 269% (MCR). Liniile care contribuie cel mai mult la profitul operaţional sunt CASCO, asigurările proprietăţilor şi cele de persoane, în timp ce linia RCA se află în breakeven.
„Ne-am consolidat poziţia pe piaţă şi am devenit alegerea a peste 2 milioane de români şi 175.000 de companii. Toate aceste rezultate au în spate o echipă foarte puternică, fără de care nimic nu este posibil, susţinerea grupului nostru şi parteneriatele solide”, afirmă CEO-ul Groupama România. La nivel de grup, Groupama a înregistrat în 2023 o valoare totală a primelor brute subscrise de 17 miliarde euro şi un profit net de 510 milioane euro, având un rating A+, conform Fitch.
Perspectivă globală, dezvoltare locală
Povestea Groupama începe cu mai bine de un secol în urmă, când câţiva fermieri francezi au creat fonduri mutuale locale, pentru a se ajuta reciproc atunci când se confruntau cu pierderi, dar şi pentru a-şi da o mână de ajutor în viaţa de zi cu zi, spune Sebastien Demichelis. Tot el detaliază că acesta este sistemul mutual, în care clienţii sunt şi acţionari, relaţia dintre cei doi stakeholderi devenind una de colaborare, de parteneriat. „Consecinţa este o orientare autentică către clienţi şi faptul că toată contribuţia financiară a clienţilor se acumulează în companie, scopul profitului fiind acela de a consolida compania şi a investi în viitor”, explică directorul general adjunct al Groupama România.
În 1998 a avut loc achiziţia grupului Gan, mişcare care a consolidat prezenţa companiei pe piaţa internaţională şi a generat şi diversificarea portofoliului de produse. În anii 2000 a urmat o etapă de extindere, în Europa de Est, inclusiv în România, unde, în perioada 2007-2008, Grupul Groupama a pătruns progresiv, prin achiziţionarea a trei companii locale de asigurări: Asiban, BT Asigurări şi OTP Asigurări. „Astăzi suntem prezenţi în zece ţări, în principal în Europa (Franţa, Bulgaria, Croaţia, Italia, Grecia, Ungaria, România, Slovenia), dar şi cu o oportunitate relevantă de creştere în China şi Tunisia. Grupul Groupama numără 31.000 de angajaţi, 27.000 de membri şi peste 12 milioane de clienţi, la nivel mondial”, declară Sebastien Demichelis.
Primii paşi pe piaţa românească au constituit o perioadă de adaptare şi învăţare, povesteşte Călin Matei, „în care am investit mult pentru a crea ceea ce astăzi ne place să numim un asigurător glocal, în care expertiza unui grup internaţional se îmbină cu specificul local şi echipa din România. Am mizat întotdeauna pe o creştere sustenabilă şi am rămas fideli strategiei noastre chiar şi în momentele în care ne-am confruntat cu provocări. Am ştiut mereu că avem o misiune pe cât de clară, pe atât de importantă - să îi ajutăm pe clienţii şi partenerii noştri să privească viaţa cu optimism, să se bucure de fiecare moment, mai mic sau mai mare, ştiind că le vom fi alături în faţa provocărilor – şi am construit totul având mereu acest lucru în minte. Am ascultat nevoile clienţilor şi am răspuns cu produse şi servicii simple, de calitate, la un preţ corect şi ne-am propus nu doar să atingem aşteptări, ci şi să le depăşim. Ne-am creat în felul acesta un portofoliu complex, în care am integrat inovaţia în serviciul clientului.”
În opinia CEO-ului Groupama, echilibrul a fost un element cheie în tot acest proces, la fel şi „modul în care construim, urmărind mereu valoarea pentru clienţi-parteneri-echipă-acţionari şi asumându-ne angajamente pe termen lung”.
În urmă cu doi ani, în 2022, Groupama a devenit lider de piaţă, după un moment critic pentru industria de asigurări din România. „Nu a fost un scop în sine pentru noi, ci o consecinţă a lucrului bine făcut. În 2023 am atins cea mai mare creştere de pe piaţă, menţinând nivelul de satisfacţie a clienţilor noştri la un nivel foarte ridicat”, declară Călin Matei.
Despre dezvoltarea portofoliului, Alexandru Georgescu, director naţional de vânzări în cadrul Groupama România, spune că pe parcursul anilor acesta a evoluat, în ritm cu nevoile clienţilor şi cu schimbările din piaţă. „Am fost primul asigurător care a introdus în România sistemele telematice pe linia CASCO, constatarea daunelor şi inspecţiile de risc prin asistenţă video, telemedicina sau semnătura electronică a poliţelor de asigurare.”
Fiecare an din istoria companiei pe plan local are pentru membrii echipei o semnificaţie importantă, fie prin rezultatele obţinute, fie prin faptul că a marcat lansarea unui produs sau a unui serviciu, dar, adaugă Alexandru Georgescu, „probabil că cea mai spectaculoasă creştere a fost cea din 2023, cea mai mare la nivel de piaţă. Motorul acestei creşteri a fost o strategie adaptată contextului, implementată cu responsabilitate”.
Anul 2024 vine cu provocări şi oportunităţi pentru industria asigurărilor din România, iar agilitatea şi puterea de adaptare sunt esenţiale într-un astfel de context, spune Costin Tabacu, director tehnic asigurări generale în cadrul Groupama. „Suntem în continuare în proces de normalizare şi, în ciuda provocărilor care vin din lipsa de predictibilitate şi incertitudinea economică, avem totuşi oportunităţi de dezvoltare. Observăm o accelerare a digitalizării pe segmentul persoanelor fizice, un aspect absolut esenţial într-o lume în care consumatorii doresc soluţii rapide, sigure şi accesibile online. De cealaltă parte, segmentul companiilor are un apetit din ce în ce mai mare pentru soluţii personalizate, care ţin cont de specificul activităţii lor, de planurile de dezvoltare şi de bugetele disponibile.” Acest lucru aduce şi o transparenţă şi accesibilitate fără precedent pentru acest segment de clienţi.
Costin Tabacu remarcă şi un interes în creştere pentru asigurări în general şi în particular pentru asigurările de viaţă şi sănătate, care au devenit deja un element de igienă pentru tot mai multe companii şi o necesitate în recrutare şi retenţie. Ratele de penetrare sunt însă relativ mici versus alte pieţe europene. „Asigurările devin o ancoră de stabilitate pentru tot mai mulţi clienţi - oameni şi companii - iar asta este încurajator, suntem pe drumul cel bun”, adaugă directorul tehnic pentru asigurări generale al companiei.
Industria de asigurări din România are câteva particularităţi care o fac unică în peisajul european, explică Răzvan Chiraleu, director juridic şi advocacy în cadrul Groupama România. „Deşi este în continuă dezvoltare, penetrarea asigurărilor pe piaţa locală este încă sub media europeană, în special în ceea ce priveşte asigurările de viaţă şi sănătate. În ţări precum Franţa sau Germania, aceste tipuri de asigurări au o pondere mult mai mare în portofoliile companiilor. În schimb, piaţa românească este dominată de asigurările auto, cum sunt RCA şi CASCO”, declară Răzvan Chiraleu.
Un alt aspect distinct este legat de educaţia financiară, care trebuie să devină o preocupare mai vizibilă pentru noi toţi şi o prioritate reală. „Ea trebuie astăzi să suplinească o cultură reală a asigurărilor, aşa cum vedem spre exemplu în Franţa, unde asigurările de răspundere civilă pentru persoane fizice sunt o normalitate sau procesul de reînnoire a poliţelor este tacit. Cu toate acestea, vedem începutul unei schimbări de mentalitate, determinată de evenimente globale şi incertitudini economice, dar şi de eforturile de conştientizare depuse de întreaga industrie, care cred că îi conving pe români să acorde tot mai multă atenţie modului în care se raportează la prevenţie şi risc”, adaugă Răzvan Chiraleu.
În acest context, ultimii zece ani „au fost definiţi de o creştere constantă şi solidă pentru Groupama”, declară Călin Matei. În acest interval, detaliază el, primele brute subscrise au urmat un trend ascendent, de la aproape 800 milioane lei în 2014, la peste 4 miliarde în 2023, iar baza de clienţi a crescut continuu – astăzi numărul lor atingând 2 milioane.
În ceea ce priveşte echipa Groupama, „rămânem într-o medie de 1.400-1.500 de angajaţi, astfel putem vorbi despre stabilitate şi creşterea eficienţei ca rezultat al proiectelor de îmbunătăţire continuă şi al investiţiilor în digitalizare”, spune Judith Kis, director resurse umane, logistică şi BCP în cadrul Groupama România. Tot ea adaugă că investiţiile în dezvoltarea echipei sunt constante, compania fiind, de 7 ani consecutiv, certificată ca Angajator de Top, de către Top Employer Institute, din Olanda. „Aşa cum o spune şi campania noastră de Employer Branding, «Cu Bune şi cu Rele», credem într-o compatibilitate reală între echipă şi cultura companiei, în crearea unui mediu de lucru în care valorile comune se împletesc cu trăsăturile individuale. Colegii noştri au acces la programe de dezvoltare profesională continuă, personalizate, şi oportunităţi de avansare în carieră, la care se adaugă, desigur, beneficii atractive şi iniţiative de recunoaştere a performanţei”, susţine Judith Kis. Ea enumeră în rândul beneficiilor programul de lucru flexibil, în format hibrid, programele de well-being, consiliere psihologică, evenimente online sau offline, workshopurile pe teme diverse, precum sănătate mentală, nutriţie, sport, sănătate, călătorii, film şi alte hobby-uri, posibilitatea de implicare în acţiuni CSR ca voluntari sau ambasadori şi programe de dezvoltare personală.
Inovaţie cu sens
„Cred că o Românie asigurată este o Românie mai puternică, iar asta face ca misiunea noastră, alături de valorile care ne ghidează, să aibă un sens care ne motivează să vedem şi dincolo de ameninţări şi obstacole. Probabil că o provocare tipică nouă, ca industrie, rămâne absenţa unei culturi a prevenţiei şi a deschiderii faţă de ideea de asigurare în faţa neprevăzutului; avem încă un grad mic de penetrare a asigurărilor în PIB, sub 2%”, punctează Călin Matei. Piaţa de asigurări a continuat să resimtă tensiunile geopolitice şi instabilitatea economică, la fel şi lipsa de predictibilitate fiscală şi legislativă. „Sigur că fiecare dintre noi ne dorim să operăm într-un context favorabil, însă, uneori, în cele mai mari provocări se găsesc oportunităţi importante. Trebuie doar să fii flexibil, agil şi fidel misiunii tale”, adaugă CEO-ul Groupama România.
„Conformitatea este exemplul perfect de oportunitate care aduce şi provocări. Avem o legislaţie care evoluează, iar acest lucru ne determină să rămânem agili şi responsabili, dar atenţi la oportunităţi - de învăţare, dezvoltare şi îmbunătăţire. Suntem foarte atenţi la modul în care respectăm drepturile şi nevoile clienţilor noştri, la modul în care soluţiile adoptate de noi sunt conforme cu toate cerinţele actuale”, declară Mădălina Baiaşu, director audit intern, în cadrul Groupama România.
Pe de altă parte, în această perioadă în care avansul tehnologic este tot mai rapid, nicio industrie sau companie nu poate ignora beneficiile şi nici riscurile aduse de noile „unelte” de lucru. Răzvan Gheţea, director IT şi operaţiuni în cadrul Groupama România, spune că „tehnologia este fără îndoială în centrul strategiei noastre de dezvoltare. Investim constant în soluţii digitale care ne permit să fim mai eficienţi şi să oferim clienţilor noştri o experienţă simplă, rapidă şi sigură. Integrăm tehnologia în toate procesele noastre interne, de la evaluarea riscurilor la gestionarea poliţelor, ceea ce ne permite să fim mai rapizi şi mai precişi în oferirea serviciilor noastre”.
Pe viitor, compania va continua investiţiile în digitalizarea produselor şi serviciilor oferite clienţilor, pentru a răspunde schimbărilor apărute în comportamentul acestora, ca urmare a progresului tehnologic şi a utilizării inteligenţei artificiale în toate aspectele vieţii. „Abordarea noastră va ţine cont de toate aceste transformări, iar misiunea noastră este să implementăm tehnologie nouă care are sens şi îmbunătăţeşte viaţa clienţilor, partenerilor sau echipei noastre. Altfel spus, inovăm cu sens”, adaugă Răzvan Gheţea.
Sensul este un element cheie care se regăseşte şi în politica de responsabilitate socială a companiei, despre care Georgiana Miron, director marketing, comunicare şi servicii clienţi în cadrul Groupama România, spune că înseamnă un angajament real faţă de comunităţi. Direcţiile prioritare sunt prevenţia, susţinerea cinematografiei şi a sportului, alături de implicarea activă în comunitate. Compania se numără printre partenerii Fundaţiei Inovaţii Sociale Regina Maria, alături de care a sprijinit fondarea unei clinici sociale care oferă acces la îngrijire medicală celor care au nevoie. „Suntem, de asemenea, mândri să susţinem sportul românesc, prin parteneriate cu Federaţia Română de Rugby şi echipa naţională, Stejarii, dar şi prin sprijinul oferit Centrului Climb Again şi lotului naţional de paraclimbing. Susţinem industria cinematografică din România şi ne-am implicat inclusiv în proiectul de renovare a cinematografului Studio din Timişoara”. În plus, compania derulează un proiect amplu, Salvatorii de Vieţi, desfăşurat în colaborare cu Fundaţia pentru SMURD, un program naţional de instruire în acordarea primului ajutor, gratuit, pe care l-au parcurs deja aproape 7.000 de români din peste 50 de oraşe ale ţării. Aproape jumătate din echipa Groupama se implică direct în astfel de acţiuni în fiecare an.
Dezvoltarea de proiecte destinate comunităţilor este o prioritate şi în privinţa investiţiilor viitoare, punctează Călin Matei. În ceea ce priveşte investiţiile recente, tot el spune: „Am investit semnificativ în primul rând în echipa noastră, apoi în digitalizare şi îmbunătăţirea infrastructurii noastre tehnologice. Am implementat soluţii care să îmbunătăţească experienţa clienţilor şi partenerilor, şi, în acelaşi timp, eficienţa noastră operaţională. Pentru viitor, ne propunem să intensificăm investiţiile în tehnologie şi inteligenţă artificială, asigurându-ne că suntem mereu pregătiţi să răspundem şi să anticipăm nevoile în continuă schimbare ale românilor”.
Mai mult decât simple cuvinte
„Totul începe de la misiunea noastră, aceea de a-i ajuta pe clienţii şi partenerii noştri să privească viaţa cu optimism, să se bucure de fiecare moment al vieţii, mai mic sau mai mare, ştiind că le vom fi alături în faţa provocărilor. Facem lucrul acesta raportându-ne de fiecare dată la valorile noastre: solidaritate, devotament, proximitate şi responsabilitate. Sunt mai mult decât simple cuvinte, iar ele se regăsesc în tot ceea ce facem, zi de zi, într-o formă sau alta”, susţine Călin Matei.
Dar fiecare zi aduce noi provocări şi nevoile fiecăruia sunt unice, completează Georgiana Miron. „De aceea am creat produse flexibile şi servicii uşor accesibile. Spre exemplu, platforma ÎntreabăMedic, care le permite clienţilor să primească sfaturi medicale personalizate la un click distanţă, prin WhatsApp, Facebook Messenger, Telegram sau SMS, astfel încât să fie mereu informaţi şi în siguranţă, sau CASCO Telematic, produsul care, cu ajutorul unui dispozitiv telematic montat pe maşină, te ajută să-ţi evaluezi permanent stilul de condus, să optimizezi costul asigurării şi
să-ţi creşti nivelul de siguranţă în trafic”, explică Georgiana Miron.
În plus, mai spune Adrian Brebuleţ, director daune asigurări generale în cadrul Groupama România, „modul în care acţionăm în cazul unei daune este o prioritate strategică pentru noi. Ne mândrim cu o capacitate foarte bună de mobilizare şi cu reacţii rapide, în contextul în care ne confruntăm cu evenimente din ce în ce mai imprevizibile. După primele 6 luni din 2024 am achitat deja daune de peste 1 miliard de lei, majoritatea asociate asigurărilor auto. Clienţii noştri pot face foarte uşor şi rapid avizarea daunelor, online sau la telefon, simplitatea procesului fiind de altfel apreciată de 82% dintre clienţi, conform sondajelor interne”, afirmă Adrian Brebuleţ.
De fapt, mai spune Călin Matei, pilonii pe care a fost construită strategia de dezvoltare a companiei pe piaţa locală sunt calitatea serviciilor, inovaţia, digitalizareea şi responsabilitatea faţă de comunitate. Iar planurile de viitor continuă pe aceeaşi linie. „Ne propunem să extindem gama de produse şi servicii, adaptându-ne la nevoile din ce în ce mai diverse şi complexe ale clienţilor noştri. Un accent deosebit îl punem pe inovaţie în serviciul clienţilor, partenerilor şi echipei noastre, precum şi pe dezvoltarea soluţiilor de asigurare personalizate, astfel încât fiecare client să găsească la noi exact ceea ce are nevoie. La fel de relevante vor fi în continuare şi investiţiile în oamenii din echipa noastră, în proiectele adresate comunităţilor şi în sustenabilitate”, conchide Călin Matei.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro