Mai are Romania clasa de mijloc?
Prea saraci pentru a fi bogati, prea bogati pentru a fi saraci, dupa cum bine a spus un intelept, membrii clasei de mijloc sunt coloana vertebrala a unei natii. Clasa de mijloc inseamna crestere economica, consum si antreprenoriat, reforme politice si schimbari institutionale. Un stat este sanatos si puternic din punctul de vedere social si financiar atunci cand clasa de mijloc reprezinta mai mult de jumatate din totalul populatiei. Romania a avut, in cea mai buna perioada a sa de dupa 1989, mult mai putini cetateni care sa se incadreze in standardele clasei de mijloc. Dar acum, dupa trei ani de criza, mai are Romania clasa de mijloc?
Da, este raspunsul foarte scurt. Da, dar sunt si prea putini si o buna parte sunt lipsiti de unele atribute esentiale ale clasei, este raspunsul cat de cat elaborat. Pentru un raspuns complet, cititi nu numai acest text, ci si discutia de la BUSINESS Club, eveniment organizat de BUSINESS Magazin.
Clasa de mijloc a lipsit din tabloul primului deceniu de capitalism al Romaniei, ea aparand undeva la inceputul noului mileniu. Teodor Furir, directorul Pernod Ricard, leaga direct plusul de venituri aparut in urma introducerii impozitului unic de formarea unei clase de mijloc demne de a fi luata in seama, cu venituri situate intre 8.000 si 15.000 de euro pe an. In 2008 studiile companiilor indicau, luand in calcul numai cifrele oficiale, fara economia gri sau veniturile anumitor categorii de muzicanti, ca facand parte din clasa de mijloc circa 20% din populatie.
Acum, dupa trei ani de criza, aceleasi studii indica injumatatirea clasei de mijloc; pentru comparatie, mai trebuie spus ca o realitate economica stabila se cladeste pe o clasa de mijloc care reprezinta 60% din populatie. Reducerea este evidenta si prin prisma rezultatelor privind consumul si veniturile cetatenilor: in februarie 2011, conform unui studiu realizat de MEDNET Marketing Research Center pe un esantion reprezentativ pentru Bucuresti si orasele cu peste 100.000 locuitori, 80% dintre oraseni se declarau afectati intr-o masura oarecare de criza si numai 7% spuneau ca nu simt efectele crizei economice; statisticile de acest fel trebuie interpretate si prin fragilitatea veniturilor.
Mai mult, criza a modificat obiceiuri de consum, pentru ca oamenii cumpara mai putin sau produse mai ieftine, iar taxarea suplimentara a dus la reducerea numarului de antreprenori.
La acest ultim capitol avem o cifra extrem de surprinzatoare: din 1992 si pana in 2008 elanurile antreprenoriale ale romanilor au scazut ingrijorator: la trei ani de la revolutie erau 393.000 de patroni, conform datelor Institutului Roman de Cercetare a Calitatii Vietii, iar in 2008 acestia scazusera la 160.000. Sigur ca pot exista explicatii coerente si logice pentru aceasta evolutie, cum ar fi transformarea micilor intreprinderi ale decretului lege 54 in SRL-uri si SA-uri, concentrari de activitati, cresteri de fiscalitate sau talentul antreprenorilor si puterea acestora de a rezista pe o piata care un deceniu si mai bine numai comoda nu a fost. Dar, totusi, scaderea cu aproape doua treimi a numarului de intreprinzatori ar trebui sa dea de gandit, macar unui mediu politic preocupat de sporirea incasarilor la bugetul statului.
"In 2008, pe la jumatatea anului si a perioadei de boom economic al Romaniei, as fi spus ca Romania are clasa de mijloc si inca una care se contureaza serios si care incepe sa aiba un cuvant de spus in dinamica economiei autohtone. Trei ani mai tarziu constat cu ingrijorare ca acea clasa mijlocie a cam disparut sau, daca nu a disparut, impactul ei pe piata s-a diminuat simtitor pana la anulare. Daca in cei cativa ani in care am cunoscut si noi, romanii, o urma de dezvoltare, clasa de mijloc ajungea undeva la 2,5 milioane de oameni, din studiile sociologice facute, acum cred ca ea nu ajunge la mai mult de jumatate de milion de romani", spune Oana Simon, general manager al producatorului de echipamente Novei Medical.
Ceva mai optimist se arata Mihail Marcu, presedintele Consiliului de Administratie al MedLife, care vorbeste de o crestere spectaculoasa a numarului de clienti. "Serviciile noastre se adreseaza segmentului de public cu venituri medii spre mari si, urmarind traiectoria numarului de clienti, vom vedea o crestere de la an la an, iar in 2010 am trecut de pragul de un milion de pacienti doar pe segmentul de retail. Si avem semnale puternice din piata care atesta ca numarul acestor clienti va creste semnificativ."
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro
- Alegătorii americani bărbaţi, superponderali, care nu au studii superioare, care nu au prieteni şi care sunt loviţi în masculinitatea lor, au înclinat balanţa în favoarea lui Donald Trump. Într-o analiză, New York Times, unul dintre cele mai importante ziare americane, spune că diviziunea pe diplome a devenit cea mai importantă diviziune în viaţa americană