Pariul pe Est al CEO-ului OMV

Autor: Iuliana Roibu Postat la 03 iunie 2008 93 afişări

Cariera de CEO al OMV se confunda pentru Wolfgang Ruttenstorfer cu strategia de cucerire a estului Europei. Acum, la sase ani de la preluarea mandatului de CEO si intrarea OMV in Romania, Ruttenstorfer merge mai departe cu strategia de cucerire, folosind Petrom ca rampa de lansare spre Ucraina si Asia Centrala, dar are si planuri de exploatare a alternativelor la petrol: in cativa ani, Petrom ar urma sa produca energie electrica si energie eoliana.

"Putini directori executivi occidentali au sesizat oportunitatile de afaceri care s-au ivit odata cu colapsul comunismului din Europa de Est asa cum a facut-o Wolfgang Ruttenstorfer, CEO al OMV Group", scria in iunie 2004 Business Week. Intr-un reportaj despre "veteranul OMV", care lucreaza in compania petroliera austriaca din 1976, revista americana sublinia tocmai faptul ca Ruttenstorfer astepta cu nerabdare sfarsitul anului 2004, cand spera sa castige licitatia de privatizare a Petrom. Pentru ca, dupa cum sublinia revista si dupa cum admitea si Wolfgang Ruttenstorfer, achizitia Petrom il putea aduce foarte aproape de tinta pe care si-a impus-o la preluarea scaunului de director executiv al OMV, si anume atingerea unei cote de piata de 20% in Europa Centrala si de Est in 2008.

In acest an, Wolfgang Ruttenstorfer are trei aniversari: sase ani de cand face afaceri pentru OMV in Romania, sase ani de cand e CEO al OMV si atingerea a 20% cota de piata in Europa Centrala si de Est - tinta asumata cand a preluat conducerea companiei. Luand in considerare ca Petrom e cea mai mare companie petroliera integrata din tara si cea mai mare firma listata la bursa, nu-i gresit daca-l numim pe austriac cel mai puternic strain din Romania.

Acum, Ruttenstorfer si-a mai rarit vizitele la biroul sau de la Bucuresti: strategia pe care a imaginat-o pentru estul Europei in 2002, cand a ajuns la sefia OMV, a functionat, iar restructurarea Petrom nu mai are nevoie de aprobarea lui la fiecare pas. Cand vorbeste despre Petrom, Wolfgang Ruttenstorfer devine chiar mai mandru decat atunci cand povesteste despre cei 50 de ani pe care ii aniverseaza Schwechat, principala rafinarie a OMV, aniversare gratie careia interviul cu BUSINESS Magazin a avut loc chiar in interiorul rafinariei. Petrom pare mai important pentru Ruttenstorfer decat alte proiecte: atat pentru ca este cea mai mare realizare a sa de cand e CEO al OMV, cat si pentru ca in ultimii trei-patru ani, cam o data la patru zile, austriacul venea la Bucuresti. "Este singurul loc unde mai am un birou al meu, in afara de sediul OMV din Viena", spune Wolfgang Ruttenstorfer. Numele lui a aparut pe o usa din sediul central al Petrom imediat dupa preluarea companiei: "In primii ani, munca a fost foarte intensa si a fost necesara prezenta mea", spune Ruttenstorfer.

Acum, dupa trei ani de la preluare si aproape trei miliarde de euro investiti in compania cumparata cu 1,5 miliarde de euro, Ruttenstorfer vine la Bucuresti mai rar, o data la doua saptamani. "Cand vin, vin pentru sedintele de management si ca sa vad echipa, dar si ca sa ma intalnesc cu autoritatile, cu oameni din guvern, dar si cu oameni de afaceri cu care avem relatii", spune seful OMV, care spune ca programul mai lejer de la Bucuresti vine din faptul ca acum lucrurile s-au mai asezat, planul de investitii fiind facut pana in 2010.

Din primul an al mandatului sau de CEO al OMV, Ruttenstorfer a marcat intrarea in Romania prin achizitia unui pachet de 25,1% din Petromidia, rafinaria abia achizitionata de omul de afaceri Dinu Patriciu. Din data de 19 septembrie 2002, cand a batut palma cu Dinu Patriciu si s-a aflat pentru prima oara fata in fata cu jurnalistii de la Bucuresti, Wolfgang Ruttenstorfer a decis ca Romania trebuie sa aduca grupului acea cota de piata de 20% in retailul cu produse petroliere in regiunea Europei Centrale si de Est. La cateva luni dupa tranzactia cu Rompetrol, statul roman scotea Petrom la privatizare (intentii de privatizare a companiei mai fusesera in 1998, apoi in 2001), iar Ruttenstorfer s-a concentrat pe castigarea acestei licitatii. "Colaborarea noastra cu OMV a inceput undeva la sfarsitul anului 2002, cand OMV a inceput sa se gandeasca serios la piata romaneasca", spune Manuela Nestor, asociat al casei de avocatura Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen, care a consiliat OMV in tot procesul de privatizare a Petrom si a ramas una dintre principalele case de avocatura cu care lucreaza OMV pe piata romaneasca, pentru diverse tranzactii, inclusiv achizitii sau vanzari de active.

"OMV si-a dorit intens achizitionarea pachetului majoritar de actiuni la SNP Petrom si in acest scop a alocat un numar impresionant de experti care au analizat situatia Petrom, au participat la intocmirea ofertei, au gandit strategii de negociere. Domnul Ruttenstorfer a fost permanent implicat in toate fazele procesului de achizitie", spune Manuela Nestor, incercand sa explice de ce a iesit atunci castigatoare OMV, una dintre cele mai mici companii intrate in cursa pentru privatizarea Petrom. Pentru OMV, Petrom "era cruciala" pentru dezvoltarea in zona, spune Manuela Nestor: grupul austriac nu mai avea o a doua sansa de a deveni lider regional daca nu ar fi reusit sa cumpere compania romaneasca.

Ulterior, Petrom a trecut prin mai multe etape de restructurare. Planul de investitii pentru restructurarea Petrom prevede acum pentru urmatorii trei ani investirea a 4,5 miliarde de euro, in special in segmentele de explorare, productie si rafinare. Mai precis, dupa cum explica Ruttenstorfer, este vorba de investitii de 1,5 miliarde pe an din 2008 si pana in 2010: "Investitiile sunt mai mari decat ne asteptam si noi initial, deoarece Petrom are nevoie de multe investitii, iar noi trebuie sa grabim lucrurile si sa terminam modernizarea intr-un timp mult mai scurt decat cel estimat initial, pentru a avea rezultate bune".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/pariul-pe-est-al-ceo-ului-omv-2682665
2682665
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.