Povestea 5 to go şi „magia” cifrei 5
În urmă cu zece ani, într-un spaţiu de doar câţiva metri pătraţi, în zona PiEŢEI Lahovari din inima Capitalei, apărea o cafenea ce purta numele de 5 to go. Aceasta venea cu un model de business diferit, ce avea să schimbe industria – acela de preţ fix, unde orice produs costa 5 lei. Anii au trecut, iar preţurile s-au modificat (espresso costă 5 lei, dar restul cafelelor sunt mai scumpe).
Totuşi, cifra 5 a rămas una cu însemnătate pentru companie. Astfel, în 2019, la cinci ani de la înfiinţare, reţeaua a atras primul său fond de investiţii în acţionariat. După alţi cinci ani, pe final de 2024, businessul a trecut printr-o a doua tranzacţie. Iar asta după ce a ajuns la 610 cafenele şi afaceri totale de 55 de milioane de euro (ambele numere sunt multiplu de cinci). Ce urmează? 5 to go ţinteşte ca în cinci ani să ajungă în top 5 lanţuri de cafenele din Europa.
„Îmi amintesc de un spaţiu în Piaţa Amzei (unul dintre primele ale reţelei – n.red.), de doar 12 mp, cu un stâlp de 1 mp chiar în mijloc. L-am închiriat şi a fost un succes”, povesteşte Radu Savopol, care rememorează astfel începu-turile poveştii 5 to go. El este unul dintre fondatorii acestui business, pe care l-a pornit alături de Lucian Bădilă.
Brandul s-a poziţionat încă de la început pe segmentul cafelei „la pachet“, targetând în mod special clienţii cu veni-turi mici, cum ar fi liceenii, şi pe cei care nu aveau timp să savureze o cafea, cum ar fi corporatiştii.
Tocmai de aceea, spaţiile alese erau (şi sunt) mici, de doar câţiva metri pătraţi, uneori prea mici pentru a găzdui mese şi scaune. Acelaşi era şi cazul spaţiului din zona Amzei. „Am stat acolo cinci ani, iar după ce am plecat, chiriaşii s-au schimbat din şase în şase luni. Sper ca proprietarii de spaţii să înţeleagă că vadul comercial nu există de la sine; businessul îl creează. Dacă tot rulezi chiriaşii, vadul comercial dispare, indiferent de amplasare – şi aici pot oferi zeci de exemple”, completează Radu Savopol.
El îşi aminteşte că atunci când a pornit la drum cu 5 to go exista un bazin extraordinar de mare de spaţii disponibile. „Iar eu mă uitam atent la raportul dintre calitatea spaţiului şi chi-rie.” Experienţa sa în domeniul real estate, unde activase „în tinereţe”, l-a ajutat enorm. La fel şi faptul că a mai avut afaceri cu cafea în Bucureşti şi Sinaia. „Căutam spaţii mici şi cât mai dificile din punctul de vedere al configuraţiei, la care nu se uita lumea. Ştiam că pe acelea nu le închiriază nimeni.” Pariind pe acest model de business, la final de 2015 reţeaua ajunsese la 10 unităţi, iar un an mai târziu erau deja peste 30 de cafenele. Un alt motor pentru această expansiune l-a reprezentat dezvoltarea în franciză. Încă de la început, Radu Savopol şi Lucian Bădilă au văzut în acest parteneriat o modalitate ideală de a scala afacerea rapid.
Cine sunt fondatorii?
Înainte de 5 to go, Radu Savopol a activat multă vreme în ospitalitate. „Din 2001, am avut mai multe localuri: Old Nick Pub Sinaia, Cafeneaua Parcului, Famous Club, Blu Caffe Lavazza, La Cafenea şi Old Nick Pub Bucureşti. Mi-a plăcut domeniul HoReCa şi doar asta am făcut.”
A avut momente în care a pierdut, dar şi momente în care a câştigat, şi astfel a rămas în continuare în acest sector. A perseverat. „Luci (Lucian Bădilă - n.red.), care lucrează cu mine de la 16 ani, a învăţat tot ce înseamnă viaţa în spatele unui bar. Îi place foarte mult, iar marketingul este o altă pasiune de-ale lui”, completează antreprenorul. Împreună, ei doi au pus bazele a ceea ce înseamnă astăzi 5 to go, un business evaluat la 30 mil. euro. „Acum mai bine de un deceniu am realizat că trebuie să fac ceva nou, pentru că pubul nu mai mergea nici în Sinaia, nici în Bucureşti. Aveam nevoie de o idee nouă, dar tot în domeniul HoReCa.” Aşa a început, în 2014, Radu Savopol să dez-volte această idee, pe care a îngrijit-o ca pe un diamant valoros. „Am simţit că are potenţial rapid şi am tot şlefuit la acel diamant.” Iar procesul continuă şi astăzi. „Am încercat mereu să creez ceva unic, iar asta s-a simţit în relaţia cu oaspeţii noştri.” Acum, din păcate, toată lumea face „copy-paste”, nimeni nu mai vine cu ceva nou, crede el. „Sunt puţine afaceri din industria cafelei care inovează cu adevărat şi le pot enumera pe degetele de la o mână: Ori-go, Steam, Meron şi Tucano. Noi ne-am adaptat mult, mai ales în zona de design.” Este foarte greu să creezi un de-sign spectaculos cu un buget low-cost, crede antreprenorul. „Dar am reuşit.” În 2024, costul mediu pentru o cafenea 5 to go la cheie este de 22.000 de euro, incluzând taxa de franciză, amenajările, autorizaţiile, aparatura şi un stoc minim de marfă. „Acum suntem la modelul de design 3.0.” Deşi businessul a crescut precum Făt-Frumos, în unii ani fiind deschise chiar şi peste 100 de cafenele, au existat şi momente de cumpănă. „Cel mai dificil moment pentru business a fost când am închis primul spaţiu de la Moxa şi l-am relocat pe francizat în zona Militari-Gorjului. Atunci am înţeles multe lucruri.” Compania a continuat însă să se dezvolte constant – mai alert sau mai puţin alert – indiferent de contextul economic, politic sau de cel sanitar (pandemie). Astfel, a ajuns rapid, după doar 2-3 ani, cel mai extins lanţ de cafenele din România.
O piaţă a conceptelor locale
Pe piaţa locală de profil există câţiva jucători care au dezvoltat lanţuri, respectiv Starbucks, McCafe, The Coffee Shop sau Ted’s. Numărul reţelelor mari – fie locale, fie internaţionale – e mic. Dincolo de 5 to go, toţi ceilalţi actori au zeci de unităţi, nicidecum sute. Pe lângă aceste reţele însă, există sute de unităţi independente, acesta fiind de fapt segmentul cel mai efervescent. E vorba în special de cafenele de specialitate, deschise în marile oraşe, în frunte cu Bucureştiul. Acest segment este marcat de multe deschideri, dar şi de o serie de închideri, motiv pentru care nu ex-istă date exacte în ceea ce priveşte numărul de unităţi. Astfel de localuri sunt, de regulă, afaceri antreprenoriale mici, ce nu au nici forţa şi nici dorinţa de a se extinde la nivel de lanţ. Per total, piaţa locală de profil este dominată clar de concepte româneşti precum 5 to go, Ted’s, Zireto sau Meron, care au ajuns la zeci ori chiar sute (e cazul 5 to go) de unităţi fiecare. Conceptele creionate şi dezvoltate de antreprenorii autohtoni au acoperit astfel multiple oraşe, multiple formate şi varii tipuri de consumatori. Chiar şi aşa, când vine vorba de cafenele, unele voci spune că piaţa din România este în continuare prea mică pentru marile nume. Este totodată fragmentată puternic. De aceea, şi reţelele străine deja prezente – McCafe, Starbucks şi Gregory’s – sunt venite prin parteneri francizaţi, nu direct. Totuşi şi reţelele autohtone mizează pe acest model, iar cel mai concludent exemplu este 5 to go, care a putut aco-peri ţara în doar un deceniu datorită francizei. Motivele sunt însă diferite dacă analizăm businessurile internaţionale şi cele locale. „Am ales modelul de franciză deoarece ne permite o expansiune rapidă, controlată şi eficientă, în timp ce oferim partenerilor locali oportunitatea de a beneficia de un brand puternic şi de resursele noastre extinse”, spunea anterior Radu Savopol. Acelaşi model îl are şi Zireto, al doilea cel mai extins lanţ local de cafenele, ce merge spre 100 de unităţi. Sistemul de franciză al companiei oferă partenerilor mai multe concepte, în funcţie de bugetul şi de zonele în care antreprenorii vor să deschidă localuri. Cafenelele pot fi inaugurate sub diferite formate, de la unităţi de tip to go, până la unităţi flagship şi drive-thru.
Cei mai mari
Spre comparaţie, în top 25 de reţele de profil din Europa se numără companii care au între aproape 200 şi peste 3.300 de unităţi fiecare. Împreună, cele mai extinse 25 lanţuri din Europa adună peste 18.000 de unităţi, conform datelor valabile la final de 2023 (cele mai recente date Business Magazin). În doar un an, aceste companii au inau-gurat peste 850 de cafenele, dar au şi închis aproape 400. Calculele au fost făcute de BM pe baza evoluţiei reţele-lor. Podiumul este ocupat de „greii” Starbucks, McCafe şi Costa Coffee, dar brandul românesc 5 to go vine tare din urmă şi se află pe locul 7, cu două poziţii mai sus faţă de anul anterior. O diferenţă importantă între jucătorii de pe podium şi cei din a doua parte a clasamentului european o reprezintă acoperirea geografică. Mai exact, McCafe, Costa Coffee şi Starbucks au prezenţă în 15-30 de ţări de pe Bătrânul Continent. Spre comparaţie, 5 to go, Kahve Dunyasi sau Gregory’s au intrat în doar câteva state europene şi, de fapt, prezenţa lor în afara graniţelor ţării-mamă e momentan timidă.
Spre exemplu, reţeaua de cafenele 5 to go a intrat în 2024 pe pieţele din Bulgaria şi Republica Moldova, astfel că acestea se adaugă operaţiunilor din Ungaria şi România. Brandul românesc are, de asemenea, prezenţă în Franţa, printr-un partener, însă e vorba de un număr redus de unităţi. În continuare, de departe, România e cea mai im-portantă piaţă. De altfel, ambiţia de penetra mai alert alte geografii a determinat recenta schimbare de acţionariat la 5 to go.
Un nou capitol
Pe final de 2024, pachetul majoritar de acţiuni al reţelei de cafenele, cel mai extins jucător din piaţa de profil din România, a fost vândut către două fonduri de investiţii – Invenio Partners din Bulgaria şi ACP din Polonia. Pentru In-venio Partners, aceasta este prima tranzacţie directă pe plan local, în timp ce ACP (fostul Mezzanine Management) are deja mai multe deal-uri la activ în România. Compania 5 to go a trecut astfel printr-o a doua tranzacţie în doar zece ani de activitate, acum cinci ani fiind cumpărat un pachet minoritar de către un alt fond, Mozaik Investments, care îl are printre fondatori pe Sacha Dragic, cel care a pus şi bazele Superbet. „Nu ne-am propus să vindem pachetul de acţiuni după fix cinci ani, însă dezvoltarea 5 to go s-a petrecut mai repede decât am estimat iniţial. Aşadar, compania a ajuns într-un nou ciclu de dezvoltare. Am discutat la început de 2024 cu echipa 5 to go şi Radu (Savopol – n.red.) ne-a spus atunci că vrea o expansiune regională în următorii 4-6 ani. Astfel, am ajuns la concluzia că firma are nevoie de un nou set de investitori”, spunea în momentul anunţării tranzacţiei Vlad Buşilă, unul dintre fondatorii Mozaik Investments. El adăuga că fondul stă, de regulă, între 5 şi 7 ani în acţionariatul unei companii, dar acum această tranzacţie a avut la bază dorinţa fondatorilor de a accelera dezvoltarea dincolo de graniţe. „Nu va fi o mutare simplă, ci va fi foarte mult de lucru în următoarea perioadă. 5 to go e campion local şi vrea să ajungă campi-on regional.” Astăzi, cu circa 600 de unităţi, 5 to go este al şaptelea cel mai extins lanţ de cafenele din Europa. Ţinta este ca în circa cinci ani să ajungă pe locul 4 sau pe 5, în contextul în care podiumul este greu accesibil, fiind ocupat de giganţi (Starbucks, McCafe sau Costa Coffee) cu mii de unităţi fiecare.
Un nou capitol
„Pe data de 16 decembrie 2019 anunţam tranzacţia prin care Mozaik intră în acţionariatul nostru. A fost una dintre primele tranzacţii din HoReCa ce au implicat o companie românească şi un fond. Au fost cinci ani plini, marcaţi de pandemie, de război, de inflaţie şi alte evenimente, dar am reuşit să creştem de la 140 la peste 600 de cafenele”, spunea tot atunci Radu Savopol. Acum, businessul ajunge la al doilea rând de investitori financiari, mai exact fon-duri de private equity. Tranzacţia actuală a avut o valoare de 18 mil. euro, conform calculele Business Magazin care pornesc de la faptul că toată compania este evaluată la 30 mil. euro. Pentru această achiziţie, fondul de investiţii Mozaik a vândut o parte din titluri, iar fondatorii - Lucian Bădilă şi Radu Savopol - şi-au diluat participaţia la 25%. Astăzi, structura acţionariatului arată aşa: Invenio Partners şi ACP (împreună, printr-o firmă comună) - 60%, fonda-torii - 25%, Mozaik - 10% şi Marian Alecu - 5%. „Am avut la masa discuţiei mai mulţi potenţiali parteneri, dar i-am ales pe cei cu care am avut sinergii şi care au crezut în noi”, explica Radu Savopol. Fondatorii păstrează manage-mentul businessului în continuare. El adaugă că ţinta e dezvoltarea regională şi atingerea pragului de 1.000 de cafenele în România. În paralel, compania va dezvolta şi segmentul de retail (produse aflate pe rafturile maga-zinelor). De altfel, în 2024, la final de an, afacerile 5 to go ajunseseră la un total de 54 mil. euro, din care 51 mil. euro reprezintă businessul din România. Acestuia i se adaugă 1 mil. euro vânzări pe alte pieţe şi un business de retail de 3 mil. euro. Compania a pornit la drum ca o reţea de cafenele ce avea în portofoliu şi unele produse adiacente pre-cum dulciuri sau snacksuri. Între timp, acest portofoliu s-a extins considerabil. „În zona de produse inovăm contin-uu. Anul 2024 a fost unul dintre cei mai prolifici pentru noi, cu multe inovaţii şi produse inedite pentru industria cafelei: sirop Dubai, sirop în colaborare cu ROM (brand al companiei Kandia Dulce – n.red.), panettone 5 to go, îngheţată 5 to go x Corso (brand al Macromex – n.red.), Lemonvita by 5 to go şi multe altele.”
Cine a mai fost interesat?
În acest context, al unui business dezvoltat atât pe verticală cât şi pe orizontală, la masa discuţiilor cu fondatorii 5 to go şi cu reprezentanţii Mozaik Investment au fost opt fonduri de investiţii, spune Lucian Bădilă. Printre acestea se numără Morphosis Capital, Booster şi Integral Venture. Au fost aleşi drept cumpărători ACP şi Invenio.
Banii noilor acţionari, precum şi experienţa lor pe alte pieţe vor fi folosite pentru dezvoltarea ulterioară a afacerii româneşti. „Odată cu semnarea acestui parteneriat, în 2025 începem dezvoltarea regională. Vom merge către co-munităţile de români din diaspora, din Irlanda, Marea Britanie, Spania, Franţa şi Germania, pentru a ne dezvolta în franciză pe aceste pieţe. Vom deschide simultan, în ianuarie, listele pentru potenţiali parteneri”, spune Lucian Bădilă. Compania vrea aşadar să atace aceste pieţe cu mai multe (10-15) cafenele simultan, pentru o mai bună tracţiune şi o logistică mai facilă. În paralel, 5 to go va dezvolta şi pieţele apropiate, unde deja a făcut primi paşi, anume Ungaria, Republica Moldova şi Bulgaria. „În Irlanda avem discuţii avansate cu un master francizat care să deschidă 50 de unităţi în 4-5 ani. E vorba de un grup de români din această ţară. La fel, avem un contract cu un mas-ter francizat în Republica Moldova, cu aceeaşi ţintă.” În paralel, există planuri pentru intrarea în retail în alte ţări. Totodată, compania vrea să ajungă la 1.000 de cafenele în România, fiind vizate localităţile mici, comune sau oraşe de sub 10.000 de locuitori. Unităţile deja deschise în astfel de localităţi merg foarte bine, completează Lucian Bădilă.
Ce vor noii acţionari?
Noii acţionari văd şi ei potenţial de dezvoltare pentru businessul autohton, care poate deveni un nume european. „Noi venim alături de 5 to go pentru a susţine extinderea companiei, venim să deschidem uşi acolo unde va fi cazul. Ne bazăm pe fondatori să îşi continue misiunea, pentru că ei ştiu ce trebuie să facă, noi vom avea prezenţă doar în board. Noi stăm de regulă 6-8 ani într-o companie, dar nu e un termen bătut în cuie. Când 5 to go va ajunge în top 5 reţele din Europa vom reevalua poziţia noastră şi vom decide ce facem pe mai departe”, spune Toni Romani, re-prezentantul Invenio Partners în România şi cel care va reprezenta ambele fonduri în acest business – 5 to go. ACP şi Invenio au făcut o companie prin care au preluat pachetul de 60% din acţiunile lanţului de cafenele. Cât priveşte finanţarea dezvoltării, executivul spune că există multiple variante de finanţare, dincolo de banii de la fonduri. „Sun-tem o companie care generează cash şi care nu are expunere bancară”, completează Radu Savopol. El precizează că dacă se va pune problema unei achiziţii de câteva milioane de euro, compania are fonduri. Pentru tranzacţii ma-ri, care implică lanţuri pe măsură, atunci se va discuta finanţarea.
Care sunt perspectivele?
La masa discuţiilor pentru 5 to go au fost acum doar fonduri de investiţii, iar asta pentru că fondatorii nu vor să facă exit, nu încă cel puţin, iar un investitor strategic cumpără de regulă un business cu totul. „Am avut discuţii acum cir-ca doi ani cu un strategic, dar am rezistat tentaţiei (de a vinde – n.red.). A fost cea mai bună decizie pentru noi. Vedem, poate la ciclul următor să fie cazul unui exit”, afirmă Radu Savopol. Când vine vorba de investitori strategici, opţiunile sunt multiple dat fiind că doar cinci dintre cele mai extinse 25 lanţuri de cafenele din Europa sunt prezente pe piaţa din România, este vorba de McCafe (concept al McDonald’s), Starbucks,
5 to go – care e de altfel şi singurul nume autohton din top, Gregory’s din Grecia şi Kahve Dunyasi din Turcia. La polul opus, mărci precum Costa Coffee, Coffee Like, Caffe Nero, Tchibo, Coffee Island sau Espresso House nu şi-au pus – cel puţin pentru moment – România pe harta proprie, arată o analiză a Business Magazin pe baza datelor de la Food Service Europe & Middle East. Brandul britanic Costa Coffee – controlat de gigantul Coca-Cola – este activ în România cu produse, dar nu are şi cafenele. Mai exact, cafeaua sub brandul Costa Coffee se găseşte în magazine şi chiar în cafenele partenere, dar nu există unităţi proprii în ospitalitatea românească. Britanicii au fost prezenţi local, în sistem de franciză, însă au ieşit acum circa 15 ani. La momentul acela Coca-Cola nu intrase în acţionariat. Deşi de-a lungul anilor mai multe mărci internaţionale – mai mari sau mai mici – şi-au anunţat intenţia de a veni pe plan local, iar unele chiar au făcut paşi, deschizând 1-2 unităţi, în final planurile de acasă nu s-au potrivit cu cele din târg, rezultatul fiind exitul. De ce? Pentru că reţelele locale au fost şi sunt prea puternice.
Cine este Mozaik Investments, primul fond care a pariat pe 5 to go?
Mozaik Investments este un fond de investiţii ale cărui baze au fost puse în 2019 de către Sacha Dragic – proprie-tarul Superbet, Vlad Buşilă - cofondator al Capital Partners (actualmente BT Capital Partners) şi Roland Haas, un bancher de investiţii cu experienţă de trei decenii în industrie. Astăzi, fondul are în portofoliu companii precum Un-told (entertainment), Pago (plăţi), flavours (ospitalitate), 5 to go (cafenele) şi Airborne Technologies (soluţii pentru supraveghere). Prima tranzacţie, Mozaik a făcut-o chiar în anul fondării, în 2019, când a preluat un pachet minoritar în cadrul reţelei de cafenele 5 to go, business care pe finalul anului trecut a făcut obiectul unei noi vânzări. Mozaik Investment şi fondatorii afacerii au cedat din titlurile deţinute, dar au păstrat în continuare pachete de acţiuni. Spre exemplu, fondul a păstrat 10%. În toate businessurile, Mozaik este prezent în acţionariat alături de antreprenori. De altfel, acesta este modelul folosit de multe fonduri de investiţii de growth, care cumpără anumite pachete, minori-tare sau majoritare, preferând, să meargă mai departe alături de fondatori. Împreună, ei dezvoltă businessul pe care, cel mai adesea, îl vând la pachet (100%) către un alt fond sau către un investitor strategic. Mozaik Investments investeşte între 2 şi 5 mil. euro per ţintă, stând în fiecare business între 3 şi 7 ani, conform datelor existente pe site-ul propriu. De altfel, tranzacţia de la 5 to go reprezintă prima vânzare pentru investitorul care acum are noi fonduri. În 2023, Mozaik Investments a obţinut aprobările necesare pentru a primi bani din PNRR, e vorba de bugetul de 400 mil. euro menit a încuraja investiţiile în companii mici şi medii din România. Investitorul a luat 25 mil. euro. Cu banii din PNRR şi cu cei pe care i-a mai strâns de la alţi investitori, fondul vrea să parieze pe 7-9 companii din sectoare precum retail şi distribuţie specializată, sănătate, producţie alimentară şi comerţ cu amănuntul, logistică, servicii financiare şi tehnologie. Mozaik Investment caută să investească în IMM-urilor din România şi Europa Centrală şi de Est, preferând să cumpere pachete minoritare semnificative în afaceri antreprenoriale ce au capacitate de scalare raidă. Dezvoltarea se va face fie direct, fie prin achiziţii, fie prin intrarea pe noi pieţe, fie prin dezvoltarea de noi linii de business.
Business Magazin anticipa evoluţia pieţei cafenelelor în 2006, într-un articol de copertă numit „Cel mai profitabil business”
În 2006, BM explora potenţialul industriei cafenelelor din România într-un articol de cover story intitulat „Cel mai profitabil business". Experţii prevedeau că piaţa românească a cafenelelor îşi trăieşte încă adolescenţa, dar subliniau oportunităţile semnificative pentru creştere. Anul 2006 era văzut ca unul crucial pentru „delimitări terito-riale”, în care jucătorii trebuiau să ocupe punctele-cheie, iar anii ce urmau urmau să fie dedicaţi extinderii bran-durilor existente şi stratificării pieţei.
Dar de ce o afacere cu cafea? Răspunsul se regăseşte în marjele de profit excepţionale: o cafea vândută cu 5-15 lei presupune un cost al cafelei de doar 0,5-0,7 bani. Dintr-un kilogram de cafea (60-100 lei) se obţin aproximativ 133 de cafele, iar comercianţii îşi permit adaosuri între 80% şi 200% sau chiar mai mult. Această profitabilitate a fost identificată ca factor-cheie pentru amortizarea rapidă a investiţiilor. Previziunile optimiste începeau deja să se con-cretizeze. În 2006, Starbucks, cea mai mare reţea de cafenele din lume, cu peste 10.000 de unităţi în 35 de ţări şi venituri-record de 6,4 miliarde de dolari în 2005, se pregătea să intre pe piaţa din România. Această intrare a marcat începutul unei tranziţii majore, iar evoluţia ulterioară a pieţei demonstrează clar cât de corecte au fost predicţiile făcute atunci. Astăzi, succesul lanţurilor de cafenele precum 5 to go, alături de prezenţa giganţilor globali precum Starbucks, arată că piaţa românească a cafenelelor şi-a depăşit adolescenţa, devenind un jucător matur pe scena europeană.
Cine sunt noii acţionari ai 5 to go?
Pe final de 2024, pachetul majoritar de acţiuni al reţelei de cafenele 5 to go, cel mai extins jucător din piaţa de profil din România, a fost vândut către două fonduri de investiţii – Invenio Partners din Bulgaria şi ACP din Polonia. Pentru Invenio Partners, aceasta este prima tranzacţie directă pe plan local, în timp ce ACP (fostul Mezzanine Manage-ment) are deja mai multe deal-uri la activ în România. ACP are peste 20 de ani de activitate, concentrându-şi atenţia încă de la început pe regiunea Europei Centrale şi de Est. Iniţial, fondul s-a numit Mezzanine Management, dar în 2023 a fost făcut un rebranding şi numele actual este ACP. Produsul iniţial al ACP a fost acela de debt (datorie – trad.) pe termen lung. Fondurile 1 şi 2 erau pe segmentul de mezzanine, de unde şi numele. La fondurile 3 şi 4 s-a mers pe un model hibrid, de cvasi-equity, acesta fiind şi motivul rebrandingului. Şi în cazul celui mai nou fond, cel de-al cincilea, investitorul a mizat pe datorie pe termen lung şi equity.
Astăzi, pe plan local, ACP are în portofoliu Medicales – o reţeaua de clinici medicale, Petstar – companie activă în zona economiei circulare, şi Spearhead – cu activităţi în agricultură. A avut însă şi Euroins (asigurări), care a făcut obiectul unuia dintre cele mai răsunătoare falimente locale recente, fiind anterior lider al pieţei RCA, cu 2,5 mil-ioane de clienţi. O alta dintre investiţiile anterioare din România a fost cea în reţeaua de clinici de radioterapie Ame-thyst. În momentul în care fondul a intrat în business, alături de cei doi antreprenori fondatori, compania avea un centru în Otopeni. Era anul 2014. În 2019, când ACP a făcut exitul către fondul Rohatyn Group, erau 14 centre în România, Franţa, Austria, Italia şi Polonia. Investiţia în
5 to go s-a realizat din fondul AMC V, cel de-al cincilea fond al ACP Group, care a primit 20 de milioane de euro din PNRR, dintr-un buget total de 400 mil. euro dedicat fondurilor de private equity şi venture capital care investesc în România. Pe de altă parte, Invenio Partners e la al doilea fond, din care a făcut deja patru achiziţii în Bulgaria şi una în Serbia. Aceasta e prima din România. Din primul fond au fost realizate deal-uri doar în Bulgaria. Tichetul mediu e de 5-10 mil. euro, însă pentru valori mari mari investitorul se poate asocia cu alt fond, cum e cazul acum, cu ACP, spune Toni Romani, reprezentantul Invenio Partners în România şi cel care va reprezenta ambele fonduri în acest business – 5 to go. ACP şi Invenio au făcut o companie prin care au preluat pachetul de 60% din acţiunile lanţului de cafenele.
„În 2025 începem dezvoltarea regională. Vom merge către comunităţile de români din diaspora, din Irlanda, Marea Britanie, Spania, Franţa şi Germania, pentru a ne dezvolta în franciză pe aceste pieţe. Vom deschide simulan, în ianuarie, listele pentru potenţiali parteneri.” - Lucian Bădilă, cofondator 5 to go
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro