ROMANIA EXCLUSIVA
Lux inseamna, in general, faima lucrului scump, management sofisticat si lupta feroce intre branduri. Lux in Romania inseamna afaceri incepute pe genunchi, sustinute inca prin preturi uneori modice si crescute intr-o discretie posibila numai pe o piata unde concurenta ramane aproape insesizabila.
Lux inseamna, in general, faima lucrului scump, management sofisticat si lupta feroce intre branduri. Lux in
Bijuterii David Sandu. Pantofi Dan Coma sau Mihai Albu. Lenjerie I.D. Sarrieri din gama de lux. Rochii de seara si accesorii Eva Culture, toalete haute-couture Razvan Ciobanu, Maria Marinescu sau Catalin Botezatu. Lista marcilor de lux din
Are luxul romanesc o alta definitie decat luxul, in general? Cum se explica aceasta discretie? In SUA, pentru mediatizarea "marcilor de lifestyle de lux", cum li se spune, exista inclusiv un indice, actualizat trimestrial - Luxury Brand Status Index, rafinat pe categorii de clasamente, de la marci de ceasuri si tur-operatori pana la garnituri de baie, automobile, servicii de aviatie privata, brokeri imobiliari, bauturi fine si, fireste, designeri de moda. Indicele este intocmit de Luxury Institute din
Primul aspect care diferentiaza business-ul romanesc al luxului de cel international este modul de conducere a companiilor. Daca pentru marci internationale precum Gucci, Louis Vuitton, Prada sau
O vorba din marketing spune ca, daca firma ta vinde emotii, inseamna ca face parte din industria luxului. Dar, pe langa arta de a vinde emotii, luxul mai cere o arta. "Cum faci sa vinzi intotdeauna altceva?", intreaba retoric David Sandu, creatorul de bijuterii cu magazin pe Calea Victoriei (prin traditie "resedinta" luxului in Bucuresti). "Intreaga noastra fabricuta se pune in miscare pentru cineva", raspunde creatorul. Cheia succesului in aceasta industrie, considera si Dan Coma, este "conceptul". Mai precis, pe langa unicitatea produselor, modul cum le prezinta si cum le ofera conteaza foarte mult, crede designerul, care si-a creat in propria casa un fel de showroom plin de mici obiecte de arta, vechi de unul sau doua secole. "Primesti din caldura casei, ai direct acces la creator si participi efectiv la procesul de creatie si productie", spune Dan Coma. Dar daca unii ar putea contesta atributul de lux al unor produse create de designerii romani amintiti, pe cel de unicat sau de "exclusivitate", ca sa folosim termenul specific, nu li-l poate contesta nimeni. David Sandu - unul dintre putinii bijutieri romani cu magazin propriu (din decembrie 2005) si cu propriul nume impus ca marca - nu produce mai mult de 20 de variante ale aceluiasi model de bijuterie, in conditiile in care luxul pentru marcile internationale ca Bvlgari inseamna 200 de obiecte de bijuterie identice. Cel mai scump inel vandut de David Sandu a fost un inel cu briliant la 5.800 de euro (peste 20.400 RON), dar obiectul cel mai scump vandut a ajuns la 12.000 de euro: o sculptura cu iluminare interna, pe care isi aminteste ca a platit impozit de 27%. In magazin, preturile variaza de la 250 la 2.000 de euro. Este acesta lux?
Din perspectiva pretului, produsele de lux create in
Dar daca produsele de lux de marca internationala sunt cumparate de multe ori de cei care vor sa arate ca au bani, designerul de bijuterii David Sandu sustine ca oamenii cumpara de la el pur si simplu pentru ca au gasit ce le place. Iar acesta este un privilegiu legat in ultima instanta tot de preturile romanesti: snobismul in varianta pura, al achizitiei unui articol (un colier Bvlgari sau un telefon Vertu) doar pentru ca marca pe care o poarta semnifica automat o capacitate anume de a cheltui, si deci un statut social aparte, primeste doar o satisfactie destul de relativa in magazinele creatorilor si designerilor de la noi. Cand si-au creat "conceptul" afacerii, o parte a celor care formeaza comunitatea producatorilor de lux din Bucuresti au ales reteaua de magazine (Mihai Albu), altii au mizat pe galeria cu vanzare (David Sandu), pe un showroom (sotii Dan Coma si Doina Levintza) sau doar pe "low profile" (adica pe discretie: Aura Cercel Dura, din spatele marcii Eva Culture, care are numai 15-20 de cliente, toate fidele).
Cum isi defineste David Sandu strategia de a-si vinde bijuteriile unicat in propriul magazin? "E o razgaiere absoluta, client service dus la extrem", spune creatorul, povestind amuzat despre cu adevarat extremul creator de ciorapi de lux (28 de dolari perechea) V.K. Nagrani, care a creat un club pentru posesorii de cel putin 21 de perechi de sosete Nagrani. Cand intri in magazinul de pe Calea Victoriei, toata atentia creatorului iti revine. Poti alege un produs din magazin sau, la fel de bine, inspirat de ceea ce vezi, poti comanda un produs personalizat si modificat. Alaturi de produsul pe care il cumperi, primesti si desenul creatorului, la cerere. O alta strategie de care vorbesc toti creatorii de lux intervievati de BUSINESS Magazin este fidelizarea clientilor. David Sandu spune ca are clienti vechi de sapte-opt ani. Un sfert din cei 35-40 de clienti lunari ai lui David Sandu sunt oameni de afaceri, dupa spusele designerului. Aura Cercel Dura are 15-20 de cliente fidele, iar Dan Coma si Mihai Albu se bazeaza lunar pe 1.000 de cumparatoare.
Avantajul cel mare al acestor creatori este, insa, lipsa concurentei. David Sandu, de exemplu, spune ca nu-si cunoaste concurenta, ca nu a auzit de vreun alt artist cu galerie proprie, doar de artisti plastici care fac bijuterii ocazional. Mai mult, sustine el, piata bijuteriilor barbatesti era monopolizata de falsuri si de produse de serie in momentul cand creatorul s-a hotarat sa lanseze prima colectie de bijuterii barbatesti, anul trecut. Designerul de accesorii de dama Dan Coma spune, de asemenea, ca nu se simte amenintat de o concurenta prea serioasa, pentru ca nisa de lux nu e ocupata de marci romanesti, iar cele straine sunt prea scumpe pentru clasa medie. Doar Mihai Albu spune ca se teme uneori de liberalizarea comertului cu tarile din UE, dupa aderare, si de placerea romanului de a purta marci straine. Marturiseste ca are momente cand se indoieste ca va mai rezista pe piata mult timp, mai ales la gandul magazinelor multi-brand care vor importa, fara taxe, marci de lux din stocurile sezoanelor trecute. Albu sustine ca a avut propuneri venite din afara tarii de a-si vinde brandul. "Firme producatoare cu brand intermediar voiau sa se impuna pe piata romaneasca si i-ar fi costat mai mult sa-si construiasca brandul decat mi-ar fi dat mie", explica Albu. Dar n-a vrut sa vanda, pentru ca ofertantul nu dorea sa-l pastreze pe Albu ca designer.
Un alt avantaj al afacerilor cu exclusivitate este faptul ca nu se lucreaza pe stoc. Colectiile sunt testate cu ocazia prezentarilor dinainte de lansare si nu se produce mai mult decat se comanda. Iar cand, pe langa exclusivitate, iti poti folosi priceperea si in alte nise, afacerea merge si mai bine. De exemplu, cele mai mari castiguri ale lui Dan Coma vin din materialele promotionale din piele pe care le personalizeaza pentru companii - agende, serviete, albume -, o afacere care creste de cinci ani, de cand a inceput sa creasca economia. "PricewaterhouseCoopers face toate cadourile la noi, tot la noi apeleaza si Mercedes, Piraeus Bank, ING."
O alta varianta de crestere a castigurilor este tocmai extinderea, la care creatorii de lux incep sa se gandeasca acum. Dan Coma, de exemplu, considera ca afacerea sa ar trebui sa se indrepte spre "mai putine modele si in schimb spre cantitate mai mare", desi momentan nu apreciaza drept oportuna varianta contractarii unui credit.
Pentru ca are un singur magazin, David Sandu si-a asigurat expunerea in vitrinele hotelurilor Hilton si Howard Johnson, unde plateste o chirie de 300 de euro plus TVA, lunar. In plus, in magazinele Dada vinde "monotipuri" (termen imprumutat din linogravura), adica bijuterii care pornesc de la o structura compozitionala comuna, dar variaza prin culori sau forme. Pe viitor, David Sandu se gandeste sa se asocieze cu magazine din doua-trei orase mai mari, in care sa aiba prezentare permanenta cu vanzare. In primul oras din cele trei intentioneaza sa patrunda pana la sfarsitul anului in curs. Pentru primul an de activitate, David Sandu asteapta ca magazinul - pe care l-a deschis in asociere cu un economist - sa-i aduca o cifra de afaceri de circa 175.000 de euro.
Mihai Albu spune ca cifra de afaceri a companiei sale este
In fiecare sezon Mihai Albu estimeaza ca produce cam 100 de modele, pe care le lucreaza manual, "cu utilaje minime si cu 50 de angajati". Desi are pana in 20 de cliente fidele si a preferat pana recent sa ramana discreta, Aura Cercel Dura - designerul din spatele brandului Eva Culture - este tot mai prezenta pe copertile revistelor glossy de femei, a colaborat ca stilist pentru revista FHM si pregateste pentru la toamna o prezentare impreuna cu designerul Maria Marinescu. Impreuna, cei doi designeri pornesc curand spre Milano,
MIHAI ALBU
A absolvit Arhitectura la Universitatea Ion Mincu, in 1990, dar spune ca nu a apucat sa profeseze, pentru ca "arhitectura nu era ceruta la acea vreme". A intrat in industria accesoriilor pentru femei si, de sapte ani, a investit in numele sau ca brand. Lucreaza la trei linii de produse - una pentru magazinele sale, serii scurte de maximum zece perechi de incaltaminte dintr-un model; linia de podium, pe care o prezinta la circa 30 de evenimente anual; a treia linie - Mihai Albu Exclusiv - in care produce o singura pereche dintr-un model, la comanda. Pentru ca nu-si poate proteja modelele, Mihai Albu spune ca actualizeaza site-ul mai tarziu cu un sezon. Totodata, incearca sa foloseasca artificii costisitoare, greu replicabile automatizat. Nu patenteaza modele, din cauza costurilor mari. "Iulia Dobrin isi cumpara posete de 10.000 de euro, nu va fi niciodata clienta mea."
DAN COMA
Spune ca a inceput productia de pantofi de dama din 1990, cand avea cam 50 de cliente fidele, si ca afacerea merge foarte bine, dar cu eforturi mari din cauza concurentei marcilor internationale. Totusi, Coma spune ca nu se simte amenintat de o concurenta prea serioasa, pentru ca nisa de lux nu e ocupata de marci romanesti, iar cele straine sunt prea scumpe pentru clasa medie. Astazi estimeaza ca are in jur de 1.000 de cliente care se aprovizioneaza din cele doua magazine in care isi prezinta produsele alaturi de sotia sa, designerul vestimentar Doina Levintza. O pereche de pantofi de serie costa aici in jur de 120 de euro, in timp ce un pantof de exclusivitate porneste de la 180 de euro. Acum lucreaza, cu ajutorul celor 12 specialisti angajati, la colectia pentru iarna lui 2007.
AURELIA CERCEL DURA
La fel ca designerii Romanita Iovan, Catalin Botezatu sau Dana Savuica, a fost manechin in anii 88-93. Desi croia rochii de mai mult timp, a lansat brandul Eva Culture de abia anul trecut, "pentru ca am vazut ca exista o nisa care poate fi exploatata si am vrut sa incep mai serios", spune designerul, care de curand a inceput colaborari cu cateva magazine straine.
IULIA DOBRIN
Aproape ca nu mai exista colt de lume pe care Iulia Dobrin sa nu-l fi cucerit cu lenjeria intima de lux I.D. Sarrieri, de la
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro