Din sudul extrem al lumii, în sud-estul Europei. Jorge Araya, director general BAT România şi directorul Ariei Europa de Sud-Est din cadrul BAT: „Nu există succes uşor, e nevoie de multă determinare, dar şi de o plăcere a acestei călătorii, fără a pierde din vedere destinaţia”

Autor: Ioana Matei Postat la 18 septembrie 2023 378 afişări

„Rolul meu reprezintă o oportunitate excelentă de a contribui din plin la crearea unei echipe puternice şi a unui viitor mai bun. Coordonarea din România a businessului din aria Europa de Sud-Est reprezintă o oportunitate fantastică”, îşi descrie noile responsabilităţi Jorge Araya, executivul chilian care conduce, din acest an, businessul BAT România, dar şi noua arie din cadrul companiei, Europa de Sud-Est. Odată cu numirea sa, România a devenit şi sediul şi punctul de coordonare pentru afacerile companiei din alte douăsprezece pieţe definite de această arie. Miza venirii sale în România este cu atât mai mare astfel, având în vedere că echipa de management condusă de el de la Bucureşti va coordona şi activităţile BAT din Italia, Turcia, Bulgaria, Ucraina, Serbia, Albania, Macedonia de Nord, Bosnia şi Herţegovina, Muntenegru, Slovenia, Croaţia şi Kosovo – Araya devenind astfel responsabil pentru  cei 7.000 de colegi răspândiţi în aceste ţări.

Cum a ajuns în acest punct? Jorge Araya provine din Chile, o ţară mică, cu circa 17 milioane de locuitori, aflată în aproape cel mai sudic punct al planetei. La o scurtă căutare online, vezi că ţara se întinde în vestul Americii de Sud, având peste 6.000 de kilometri de coastă pacifică. Nu e de mirare că, înconjurat de acest peisaj şi de măreţia oceanului, Araya a visat dintotdeauna să descopere lumea prin călătorii, iar acest vis i-a ghidat şi parcursul profesional. „Provin dintr-o ţară mică, Chile, iar întotdeauna am avut această dorinţă de a descoperi lumea. BAT mi-a oferit posibilitatea să îmbin acest interes personal cu parcursul meu profesional”, îşi descrie el începuturile carierei în interviul pentru BUSINESS Magazin.

Cea de-a doua mare pasiune a sa este sportul şi chiar a practicat câteva precum fotbalul, tenisul, ciclismul, atletismul. Şi acum urmăreşte diverse competiţii din America Latină, Statele Unite ale Americii sau Europa: „În opinia mea există un singur mare jucător de fotbal al tuturor timpurilor, Maradona”. Este, de asemenea, pasionat de Formula 1 încă din anii ’80.

Dincolo de pasiuni, când a venit vorba de alegerea domeniului de studiu, s-a bazat pe cele două materii favorite din perioada şcolii: matematica şi istoria. A ales să se specializeze în economie şi afaceri, care, în opinia lui, reprezintă o combinaţie perfectă pentru a înţelege mecanismele decizionale ale consumatorilor, un subiect care l-a atras întotdeauna. „Economia implică luarea deciziilor sub influenţa aşteptărilor. Astfel am ajuns să lucrez într-un domeniu care se bazează foarte mult pe decizia consumatorilor, care întotdeauna implică argumente raţionale şi emoţionale”, crede Araya.

Imediat după absolvirea facultăţii, în urmă cu aproape 30 de ani, s-a alăturat companiei BAT prin intermediul programului Global Graduates. A început să lucreze în cadrul echipei de vânzări, apoi a ajuns în departamentul de marketing şi apoi s-a mutat în Mexic. La scurt timp după, a preluat o poziţie în cadrul organizaţiei BAT din Brazilia, unde a petrecut cinci ani, după care s-a mutat la Londra, la sediul central al BAT, unde a rămas trei ani. Apoi a ajuns în Canada, unde a rămas pentru şase ani, iar următoarea destinaţie a fost compania din Statele Unite ale Americii, unde a petrecut trei ani, de unde a a evoluat înspre rolul actual. „Aria mea de activitate a fost în general în zona comercială şi de management al businessului, iar principalul punct de interes a fost dezvoltarea oamenilor şi a echipelor. Am crezut întotdeauna că oamenii extraordinari creează proiecte extraordinare. Unii oameni lucrează în mai multe companii în aceeaşi ţară, eu în schimb lucrez pentru aceeaşi companie, dar în pieţe diferite. Cred că am şi o deschidere pentru aventură şi dorinţa de a descoperi locuri noi, de a învăţa şi, poate cel mai important, de a cunoaşte oameni cât mai diferiţi, de fapt aceasta e frumuseţea călătoriei. Şi este parte din cultura noastră la BAT”, îşi descrie Jorge Araya parcursul de carieră, uitându-se retrospectiv la fiecare provocare acceptată.

În ceea ce priveşte piaţa locală, după câteva luni de prezenţă în noul rol şi având viziunea unui executiv global, Jorge Araya descrie România ca fiind „o ţară extraordinară, cu oameni interesanţi, cu o istorie bogată şi cu locuri foarte frumoase de vizitat”. Iar când vine vorba despre performanţele businessului pe care îl reprezintă acum, se declară recunoscător şi onorat să lucreze pentru organizaţia BAT din România, una dintre cele mai performante din ţară şi din grup. „BAT România este un exemplu în cadrul companiei din mai multe motive: este un loc extraordinar pentru a creşte profesional, România este una dintre cele mai importante pieţe în care suntem prezenţi şi, totodată, este unul dintre exemplele de succes ale transformării businessului nostru, prin gama variată de produse cu risc redus* pe care le oferim consumatorilor. Ceea ce contribuie semnificativ la generarea unui impact pozitiv în societate.” Apoi, adaugă el, în România se află echipa de conducere a ariei care coordonează businessul local şi în alte douăsprezece ţări (Italia, Turcia, Bulgaria, Ucraina, Serbia, Slovenia, Croaţia, Bosnia şi Herţegovina, Macedonia de Nord, Muntenegru, Kosovo şi Albania), ceea ce conferă o poziţie de leadership din care Araya spune că poate susţine foarte mult dezvoltarea businessului, aşteptările consumatorilor şi impactul pozitiv pe care îl pot genera în societate.

Început de mandat la borna de un sfert de secol

„România este una dintre cele mai bune organizaţii ale grupului”, subliniază Araya, referindu-se la businessul local, care a aniversat anul trecut 25 de ani. Cu acest prilej, reprezentanţii companiei au analizat impactul în economie şi evoluţia în acest interval: 125 de miliarde de euro contribuţie la economia românească, cu 24 de miliarde de euro plătiţi direct la bugetul de stat**. A fost cel mai mare contribuabil la buget în 2020 şi în 2021 şi a plătit circa 2,1 miliarde de euro la buget în 2022 ca taxe şi accize. BAT contribuie de asemenea la balanţa comercială a României, subliniază ei, fiind unul dintre cei mai mari producători şi exportatori de produse agricole prin intermediul fabricii de la Ploieşti, a doua cea mai mare a grupului din Europa: peste 70% dintre volumele produse aici sunt trimise către export către zeci de ţări din lumea întreagă. Compania are, de asemenea, un impact semnificativ şi asupra forţei de muncă, atât direct, prin intermediul celor circa 3.000 de angajaţi ai BAT din cele trei entităţi comerciale prezente în România, cât şi prin intermediul celor 30.000 de joburi susţinute pe lanţul de distribuţie şi aprovizionare. „Investim constant în dezvoltarea profesională a angajaţilor noştri şi oferim pregătire continuă şi oportunităţi de creştere. Suntem mândri de faptul că aproximativ jumătate dintre colegii noştri sunt alături de companie de peste zece ani”, subliniază Araya. Adaugă că pentru BAT, România reprezintă o piaţă foarte importantă şi vor continua să dezvolte afacerea prin investiţii constante. „România a fost prima ţară din Uniunea Europeană unde am produs consumabilele din tutun pentru glo, dispozitivul nostru inovator cu risc redus* pentru încălzirea tutunului, iar investiţiile noastre în fabrica de la Ploieşti se ridică în prezent la peste 500 de milioane de euro. Într-un cadru economic stabil şi consolidat şi prin politici fiscale predictibile şi echitabile, un volum semnificativ de investiţii realizate de companii multinaţionale precum BAT se va reflecta în dezvoltarea economiei şi industriei româneşti, ceea ce reprezintă o şansă extraordinară ca România să-şi consolideze potenţialul economic în regiune şi să devină tot mai competitivă pe pieţele internaţionale.” Responsabilităţile lui însă depăşesc graniţele ţării şi, odată cu redesenarea hartei BAT, în aria de sud-est, pe care o coordonează, este liderul a circa 7.000 de colegi în entităţile economice din cele treisprezece ţări ale ariei, care include atât unităţi de distribuţie, cât şi de producţie: cinci dintre fabricile grupului se află în Ploieşti (România), Samsun (Turcia), Vranje (Serbia), Kanfanar (Croaţia) şi Pryluky (Ucraina). Anul acesta au inaugurat la Trieste, în Italia, cel mai nou centru global de producţie şi inovaţie al grupului dedicat cercetării şi dezvoltării noilor categorii de produse cu risc redus*, rezultatul unei investiţii de circa 500 de milioane de euro în următorii cinci ani, ceea ce demonstrează angajamentul puternic al companiei pentru o creştere sustenabilă şi generarea unui impact pozitiv în societate. „Este o echipă fantastică de oameni curajoşi, diverşi şi entuziaşti, care obţin performanţe remarcabile în business şi care găsesc, totodată, resursele necesare pentru dezvoltarea de proiecte comunitare, artistice şi competiţionale, care contribuie la un impact pozitiv în societate.”

Ambiţii de cursă lungă

Transformarea companiei, în special în direcţia dezvoltării noilor categorii de produse, este, din punctul de vedere al lui Araya, un proiect extraordinar de complex şi una dintre principalele misiuni pentru viitor. „Inovaţia şi noile tehnologii se reflectă în foarte multe domenii, în produse, în atitudinea consumatorilor, iar pentru noi această direcţie vizează dezvoltarea de noi categorii de produse cu risc redus*”.  În România şi la nivel global, BAT este lider în segmentul produselor pentru vapat şi de asemenea lider la nivel global în categoria de produse moderne cu nicotină pentru uz oral. glo, produsul BAT pentru încălzirea tutunului, are o creştere solidă, iar în România peste 400.000 de dispozitive sunt utilizate de consumatori adulţi. „Obiectivul BAT este ca 50 de milioane de consumatori să aleagă noile categorii de produse ale companiei până în 2030 şi ne bucurăm că noile produse lansate şi inovaţia constantă oferită de acestea au convins 1,5 milioane de consumatori să aleagă portofoliul nostru în 2022, atingând astfel cifra de 24 de milioane de consumatori la nivel global”, explică executivul. De asemenea, sustenabilitatea şi generarea unui impact pozitiv în societate nu lipsesc nici din agenda BAT şi fac parte din obiectivul lor strategic „de a construi un viitor mai bun – A Better Tomorrow™”. În această direcţie, compania a publicat anul acesta primul raport anual combinat al performanţei de business şi sustenabilitate, prin care au anunţat rezultatele obţinute în atingerea obiectivelor ambiţioase privind protejarea mediului, sociale şi de guvernanţă (ESG), fiind între primele companii la nivel global care au efectuat şi prezentat rezultatele unei Evaluări de Dublă Materialitate: „Este o abordare care reflectă angajamentul nostru puternic faţă de raportarea transparentă şi de integrarea durabilităţii şi a aspectelor ESG în modul în care ne gestionăm afacerea”. Noul lider al BAT România subliniază că toate obiectivele lor de altfel se bazează în primul rând pe oameni, pe echipe şi pe cultura de business dezvoltată în cadrul BAT. „Pe măsură ce continuăm drumul de transformare a afacerii noastre, dorim să atragem cei mai buni oameni şi să oferim un loc de muncă motivant, prin urmare protejarea bunăstării oamenilor şi ascultarea opiniilor lor sunt fundamentale. Ne propunem să consolidăm o cultură de încredere şi de susţinere bazată pe angajament personal şi responsabilitatea care să atragă şi să păstreze cei mai talentaţi şi diverşi oameni.”

Din lecţiile ultimilor ani

Planurile pentru viitor sunt trasate cu „lecţiile învăţate” după ce, la fel ca toate businessurile lumii, şi ei au fost nevoiţi să îşi regândească viziunea şi, de ce nu, felul în care businessul îşi lasă amprenta deopotrivă pentru angajaţi, consumatori, parteneri de afaceri. „Comportamentul nostru s-a schimbat, a avut loc o recalibrare a intereselor şi a priorităţilor individuale după COVID. Acea perioadă a schimbat mentalitatea, ne-am dat seama că viaţa este foarte fragilă. Este o recalibrare masivă, iar companiile de succes vor fi cele care înţeleg asta şi vor deveni mult mai atente la priorităţile şi interesele în schimbare ale profesioniştilor”, crede Jorge Araya, referindu-se la felul în care evenimentele neprevăzute au redefinit şi felul în care se face business. Din punctul lui de vedere, afacerile şi companiile trebuie să fie acum mult mai pregătite pentru volatilitate, mai rezistente. De asemenea, păstrarea unui dialog permanent cu consumatorii pentru a afla nevoile şi aşteptările lor, transformarea companiilor în organizaţii care învaţă sunt câteva dintre condiţiile necesare pentru o afacere mai rezistentă. „Companiile trebuie să fie mai empatice, să înţeleagă mai bine priorităţile oamenilor, să fie flexibile şi să permită moduri mult mai moderne de lucru şi de dezvoltare a carierei. Bunăstarea oamenilor şi un mediu de lucru atent sunt prima prioritate. Odată cu volatilitatea, vine şi nevoia de a fi extrem de bun în înţelegerea schimbărilor consumatorilor. A avea o capacitate foarte puternică de înţelegere a perspectivei consumatorilor, de a estima corect evoluţiile pieţei, de a înţelege ce urmează şi de a fi un pas înainte este cheia succesului viitor.” De asemenea, observă el, lanţul de aprovizionare trebuie să fie rezistent, capacităţile comerciale şi puterea financiară trebuie să fie solide şi pregătite pentru acest mediu volatil. „Ciclurile economice sunt mult mai scurte şi implică multe constrângeri în capacitatea companiilor de a opera. BAT este o afacere foarte rezistentă, dar au trecut vremurile în care puteai prezice viitorul, de aceea este nevoie să ne dezvoltăm permanent ca organizaţie şi să fim pregătiţi pentru orice scenariu.”

Un lider pentru următoarele generaţii

Dincolo de provocările de business, răspunzând pe un ton mai personal cu privire la provocările prin care el a trecut ca lider şi care l-au format, de-a lungul anilor, prima dintre acestea ţine de contribuţia constantă pe care consideră că trebuie să o aducă la dezvoltarea oamenilor şi a unei generaţii mai bune decât cea dinaintea ei: „În fiecare rol deţinut, aceasta a fost principala mea prioritate şi cea mai dificilă”. De altfel, şi el a avut privilegiul să aibă mai mulţi mentori, lideri excepţionali din cadrul companiei, care l-au sprijinit şi i-au ghidat alegerile în carieră. „Un mentor înseamnă un partener de analiză şi gândire, care să te provoace să abordezi lucrurile diferit şi să ofere sfaturi înţelepte. Sunt foarte recunoscător că am întâlnit astfel de oameni”, adaugă el, subliniind faptul că mentoratul face parte din cultura BAT: „Chiar dacă nu ai un mentor oficial, frumuseţea acestei echipe şi ceea ce eu însumi apreciez foarte mult este faptul că poţi cere ajutor oricui şi vei găsi mereu o uşă deschisă, oamenii îşi vor face timp pentru tine şi vei primi un sfat bun la o cană de cafea. Iar asta e o cultură”. Spre ce îi îndeamnă el pe cei din noile generaţii să se îndrepte? „Să fie recunoscători, să înveţe, să se integreze, să coopereze, să ajute, să îşi trateze colegii cum ar vrea ei înşişi să fie trataţi, având în vedere faptul că «nu există succes uşor, e nevoie de multă determinare, dar şi de o plăcere a acestei călătorii, fără a pierde din vedere destinaţia». O altă provocare, pe care el o descrie ca fiind interesantă în business, ţine de schimbarea continuă: „mai ales în cazul nostru, componenta aceasta de inovaţie, reglementare, transformare. BAT este singura companie în acest moment prezentă în toate segmentele de produse cu nicotină, ceea ce este o provocare uriaşă, prin prisma schimbărilor rapide şi continui şi a căutării permanente de soluţii adecvate pentru consumatori şi societate”. Jorge Araya crede însă că orice provocare este binevenită. „În BAT avem această cultură a învăţării, unde vedem lecţia din spatele provocărilor şi greşelilor noastre şi le folosim pentru a deveni mai buni în viitor. La nivel de grup, depunem toate eforturile pentru transformarea industriei prin intermediul categoriilor de produse cu risc redus* şi mi-ar plăcea ca acest lucru să se întâmple mai rapid, ca factorii decizionali şi societatea să se deschidă către soluţii susţinute de ani întregi de cercetări ştiinţifice riguroase.”   

Carte de vizită:

• Jorge Araya a preluat poziţia de director general pentru BAT România şi de director al noii arii Europa de Sud-Est (anterior, Fred Monteiro, director general, al BAT România a coordonat din rolul de director Aria Europa Centrala şi de Sud; el a fost promovat în Consiliul Director al BAT ca director al regiunii Americi & Europa);

• Jorge Araya şi-a început cariera în BAT in Chile în 1995;

• În ultimii 25 de ani a ocupat o serie de funcţii de conducere atât la nivel de piaţă, cât şi la nivel regional în regiunea AmSSA din cadrul BAT, între care cea de director al brandurilor BAT în Mexic, director de marketing în Chile, director de marketing în Brazilia şi director de marketing al regiunii Americilor;

• Înainte să se mute în România, Jorge a fost vicepreşedinte executiv de marketing în cadrul Reynolds, fiind responsabil pentru toate funcţiunile de marketing din SUA, între care consumatori, comerţ şi marketing digital;

• Jorge şi echipa sa de management cu sediul în România coordonează de la Bucureşti activitatea BAT din România şi alte douăsprezece pieţe: Italia, Turcia, Bulgaria, Ucraina, Serbia, Albania, Macedonia de Nord, Bosnia şi Herţegovina, Muntenegru, Slovenia, Croaţia şi Kosovo.

Trei sfaturi pentru tinerii aflaţi la început d carieră de la Jorge Arayaz

1. Să descopere ce îi pasionează în munca lor;

2. Cred că putem discuta mai puţin despre abilităţi tehnice şi cunoştinţe, toţi managerii din ziua de azi sunt foarte capabili din acest punct de vedere, cât mai degrabă despre dorinţa de a face parte dintr-o echipă, de a dezvolta cercuri sociale, de a învăţa de la colegi şi de a creşte în cadrul organizaţiei;

3. Să facă acele lucruri dificile, care îi scot din zona de confort, cât mai devreme în viaţă. Schimbarea, învăţarea şi dezvoltarea într-un stadiu cât mai timpuriu al carierei sunt premise foarte solide pentru succes.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.