Superbet, ambiţie globală

Postat la 07 mai 2024 616 afişări

Grupul Superbet este prezent în 12 ţări, prin operaţiuni comerciale sau huburi de tehnologie, iar ambiţia asumată este de a deveni liderul industriei de pariuri sportive la nivel global. Industria de tech & entertainment este caracterizată de dinamism şi competitivitate, dar permite unor companii cu potenţial disruptiv să crească exponenţial pe baza tehnologiei şi a unui model de business caracterizat de înalte standarde operaţionale. Adam Lamentowicz, care a preluat de curând funcţia de director general aL Superbet România, povesteşte cum vede specificul pieţei locale, care sunt oportunităţile şi riscurile domeniului, dar şi evoluţiile preconizate pentru Industria de tech & entertainment.

„Superbet este un business românesc, un proiect antreprenorial care a fost fondat în România, în anul 2008. În urma unui proces de creştere exponenţială, compania a atras atenţia gigantului american Blackstone, cel mai mare fond de investiţii din lume. În 2019, Blackstone a decis să intre în acţionariatul Superbet, realizând o investiţie strategică minoritară în valoare de 175 milioane euro”, spune  Adam Lamentowicz, director general al Superbet România. La ora actuală, grupul este prezent în 12 ţări, prin operaţiuni comerciale sau prin huburi de tehnologie. Cele mai importante pieţe sunt în România, Polonia, Belgia, Serbia, iar, de anul acesta, Superbet îşi face simţită prezenţa în Brazilia, ţară în care a devenit sponsor principal al cluburilor de fotbal São Paulo FC şi Fluminense FC. În acelaşi timp, divizia de tehnologie a grupului, denumită Happening, cuprinde o echipă de peste 500 de ingineri şi programatori, care lucrează în birourile din România, Croaţia şi Marea Britanie.

Compania, care este cel mai mare operator de pariuri sportive din România, a ajuns la o valoare de 1.423 milioane de euro, conform Top 100 Cele mai valoroase companii din România în 2023, realizat de Ziarul Financiar. Anul trecut, valoarea companiei a înregistrat o creştere de 16% faţă de ediţia anterioară a catalogului care listează cele mai valoroase 100 de companii din România.


Carte de vizită

1. Adam Lamentowicz deţine peste 30 de ani de experienţă în business development, lucrând în domenii precum telecomunicaţii, fuziuni şi achiziţii, industria chimică sau tehnologie şi divertisment. În ultimii 15 ani, a făcut parte din industria pariurilor sportive şi a jocurilor de noroc, conducând operaţiunile unor companii de pariuri sportive în ţări precum Polonia, Olanda sau Statele Unite ale Americii.

2. S-a alăturat echipei Superbet în anul 2020, în calitate de director general pentru Superbet Polonia. În mai puţin de trei ani, a transformat radical businessul, reuşind să devină unul dintre liderii de piaţă în ceea ce priveşte cota de piaţă, precum şi operatorul de pariuri sportive cu cea mai rapidă creştere din Polonia. Etapa următoare pentru el a fost numirea ca VP pentru pieţele internaţionale, rol din care a contribuit la dezvoltarea strategiei de expansiune globală a brandului comercial Superbet, continuând, în acelaşi timp, să extindă afacerea în Polonia.

3.Ž În primăvara acestui an, Adam Lamentowicz a fost numit director general pentru Superbet România, având obiectivul asumat de a consolida şi creşte poziţia de lider al industriei de pariuri sportive din ţara noastră. Numirea reprezintă o recunoaştere importantă pentru Adam, fiind plasat în poziţia de a conduce cea mai mare şi mai profitabilă piaţă din portofoliul Superbet, în ţara de unde a pornit întreaga poveste a acestei companii.

4. Este membru activ al consiliului Asociaţiei de Business Sportiv din Polonia şi a fost recent numit membru al Consiliului Director al United Nations Global Compact Network (UNGC) din Polonia, un forum internaţional care se concentrează pe creşterea economică durabilă. În cadrul UNGC, el este foarte implicat în programul de politici dedicat combaterii economiei subterane.

5. Totodată, Adam Lamentowicz este CEO şi fondator al Camerei de Jocuri de Noroc din Polonia, o asociaţie care reuneşte peste 100 de operatori cu licenţă şi furnizori de tehnologie în lupta împotriva pieţei negre şi  a reţelelor ilegale de jocuri de noroc din Polonia.


„Investiţiile cele mai importante, din ultimii ani, au vizat dezvoltarea unui produs digital scalabil la nivel global prin intermediul tehnologiei proprii şi dezvoltarea unei experienţe omnichannel la înalte standarde pentru clienţii noştri. Pentru a dezvolta un produs digital premium, divizia noastră de tehnologie, Happening, are echipe formate din tineri ingineri, majoritatea specialişti cu cariere internaţionale, care au activat în cadrul Meta, Google, Amazon sau Adobe. Oportunitatea pe care o oferim colegilor noştri din echipele de tehnologie este de a inova şi de a construi un produs digital pe care intenţionăm să îl facem disponibil în numeroase pieţe internaţionale”, afirmă reprezentantul companiei.

În ceea ce priveşte experienţa omnichannel, Adam Lamentowicz spune că focusul companiei este de a reduce diferenţele dintre experienţa de online şi cea de retail, mizând atât pe tehnologia proprie cât şi pe cele mai bune practici deprinse din industria de profil. „Soluţiile de digitalizare pe care le implementăm, susţin, în acelaşi timp, eforturile grupului privind jocul responsabil şi respectarea prevederilor legale impuse de reglementatorii pieţei de profil din ţările în care brandurile Superbet sunt prezente”, adaugă directorul general al Superbet România, care a preluat funcţia actuală de circa două luni. El are peste 30 de ani de experienţă în business development, lucrând în domenii precum telecomunicaţii, fuziuni şi achiziţii, industria chimică sau tehnologie şi divertisment. În ultimii 15 ani, a făcut parte din industria pariurilor sportive şi a jocurilor de noroc, conducând operaţiunile unor companii de pariuri sportive în ţări precum Polonia, Olanda sau Statele Unite ale Americii.

În opinia sa, clienţii din România au atins un nivel de exigenţă foarte înalt, similar cu cei din pieţele occidentale. În acelaşi timp, aceştia apreciază diversitatea şi diversificarea produselor de divertisment, precum şi latura socială a acestor activităţi.


Adam Lamentowicz alături de Magnus Carlsen, mare maestru de şah şi numărul 1 în ierarhia mondială FIDE, participând la Superbet Rapid & Blitz Poland


„De aceea, experienţa succesului din piaţa locală a reprezentat o sursă de inspiraţie pentru a ne atinge ambiţia, de a deveni liderii globali ai industriei de pariuri sportive, prin intermediul unui produs de divertisment unic, realizat la cele mai înalte standarde tehnologice. În acelaşi timp, din perspectiva poziţionării brandului, putem spune, cu certitudine, că jucătorii din România apreciază brandurile care inspiră încredere, care investesc în satisfacţia clientului şi care se asociază cu evenimente sportive sau de divertisment care sunt importante pentru comunitate.”

Cât priveşte deosebirile dintre clienţii de pe plan local şi cei din alte ţări, există diferenţe între sporturile care sunt apreciate în România, în comparaţie cu alte ţări, punctează reprezentantul Superbet. „Fotbalul rămâne un liant comun, la nivel global, dar avem sporturi precum handbalul, care este foarte popular în România, precum şi în unele ţări din Europa de Centrală şi de Est sau Scandinavia. În schimb, baschetul nu are aici aceeaşi popularitate precum o are în Serbia, iar săriturile cu schiurile sunt foarte iubite în Polonia, în timp ce în România rămân un sport de nişă”, povesteşte executivul care a locuit în România în urmă cu peste 15 ani. Nu doar în Bucureşti, ci a petrecut o perioadă şi în Râmnicu Vâlcea. „Prin urmare, am mulţi prieteni aici şi cunosc destul de bine cultura locală. De asemenea, soţia mea este din Grecia. Culturile din România şi Grecia au multe caracteristici comune, iar ambele ţări au o istorie bogată şi plină de evenimente semnificative. De aceea, mă simt foarte bine aici şi consider că ştiu cum să construiesc relaţii bune cu echipa mea.”

Adam Lamentowicz crede că România a făcut progrese imense din perspectiva dezvoltării economice în ultimul deceniu, iar acest lucru se reflectă clar în competitivitatea, entuziasmul şi creativitatea pe care le demonstrează oamenii cu care lucrează sau pe care are ocazia să îi cunoască. „Apreciez foarte mult că românii sunt deschişi şi sinceri, reuşind să creeze întotdeauna o atmosferă autentică şi cordială. În plus, sunt foarte bucuros să văd cât de mult iubesc românii sportul. Fotbalul, handbalul, tenisul sau chiar cursele de Formula 1 au foarte mulţi fani în România. Totodată, participând la Superbet Chess Classic din cadrul Grand Chess Tour, am descoperit pasiunea românilor pentru şah şi felul în care cultivă acest joc suprem de strategie în rândul tinerelor generaţii.”

În afaceri, ca în sport. „Privesc afacerile ca un sport de echipă. Cred în oameni şi obiectivul meu este să ajut fiecare coleg să îşi atingă potenţialul prin responsabilizare şi coaching. Cred că cea mai bună echipă este aceea în care nu poţi spune cine este şeful atunci când priveşti din exterior. Preţuiesc munca în echipă, capacitatea colegilor de a se susţine reciproc în faţa provocărilor şi abilitatea fiecăruia de a-şi asuma responsabilităţile care îi revin”, spune directorul general al Superbet România. El adaugă că structura este necesară pentru a evita haosul, dar structura ar trebui să fie un facilitator, nu un obstacol pentru interacţiunile libere între membrii echipei. Într-un astfel de mediu, ideile circulă rapid, creativitatea este încurajată, iar oamenii sunt mândri de rezultatele pe care le obţin împreună. „Sunt de părere că oamenii doresc întotdeauna să aducă plusvaloare, iar rolul liderilor este să îi ghideze. Pentru mine, termenul de KPI se traduce prin Keep People Involved (menţine oamenii implicaţi). Cifrele de creştere şi valoarea EBITDA sunt rezultate care vin de la sine dacă este creat un mediu de lucru potrivit, în care oamenii cresc şi simt că îşi pun în practică cele mai bune idei”, punctează Adam Lamentowicz. 

El spune că este impresionat şi inspirat de gândirea strategică a fondatorului Superbet -  Sacha Dragic. „Prin viziunea sa şi capacitatea de a privi în perspectivă, prin felul în care pune experienţa clienţilor pe primul loc în orice situaţie, Sacha a creat un business cu adevărat disruptiv, o companie care a reuşit să devină lider al industriei de sport şi divertisment în regiunea Europei Centrale şi de Est, fiind acum pe parcursul de a deveni un lider global al acestui domeniu. De altfel, motivul principal pentru care m-am alăturat echipei Superbet, în urmă cu aproape 4 ani, a fost o discuţie purtată cu Sacha Dragic. Într-un timp foarte scurt am ştiut că îmi doresc să lucrez cu el, că împărtăşim aceleaşi valori şi că împreună putem construi o poveste unică de succes, la nivel internaţional”, afirmă reprezentantul Superbet. 


La etapa Grand Chess Tour care a fost organizată în România, Superbet Chess Classic Romania, Adam Lamentowicz a descoperit pasiunea românilor pentru şah şi felul în care cultivă acest joc suprem de strategie în rândul tinerelor generaţii.


Totodată, mai povesteşte Adam Lamentowicz, a învăţat mult de la Fotis Mavroudis şi Nikos Nikolakopoulos, care amândoi au deţinut rolul de deputy CEO ai companiei Intralot, organizaţie în care şi-a petrecut peste 8 ani din carieră şi unde a învăţat lucruri esenţiale despre industria de tech & entertainment. În plus, a învăţat lecţii importante şi urmărindu-l pe Panos Germanos, fondatorul grupului de telecomunicaţii Germanos.  „Experienţa din cadrul Germanos a marcat semnificativ dezvoltarea mea profesională şi m-a ajutat să înţeleg cum poţi rămâne antreprenorial în timp ce creşti o corporaţie internaţională. Cred că toţi aceşti mentori de business sunt destul de similari, deoarece combină calităţi de lideri care ştiu să valorifice oamenii din jurul lor şi rămân antreprenoriali în gândire, în timp ce conduc organizaţii mari.”

Cum arată o zi obişnuită din viaţa lui Adam Lamentowicz? Îşi începe ziua devreme, de obicei în jurul orei 5:30, cu un program de activitate fizică care durează aproximativ 60 de minute. Apoi, ajunge la birou, indiferent de ţara în care se află, în jurul orei 8:00 dimineaţa. Astfel, are aproximativ o oră pentru a verifica cifrele, rapoartele şi orice subiecte relevante, înainte de a intra în plină activitate alături de echipele cu care lucrează. „Îmi place să fiu prezent la birou şi să am interacţiuni faţă în faţă, pentru că acesta este momentul când se creează cea mai bună energie între oameni. Dacă am o pauză între întâlniri, lucrez într-un spaţiu deschis, printre membrii echipei, fiind mereu disponibil să fiu întrebat sau consultat de colegi”, adaugă executivul. El mai spune că petrece mult timp în Bucureşti şi crede că legăturile sunt mai puternice atunci când este aproape de echipă şi înţelege de ce au nevoie oamenii pentru a-şi atinge potenţialul. „Cultura oamenilor şi percepţiile lor diferă, de aceea îi putem înţelege cel mai bine doar când suntem aproape de ei.”

Îşi încheie ziua destul de târziu, la o cină de afaceri sau vizionând un meci al uneia dintre echipele sau ligile sponsorizate, „deoarece sportul şi sponsorizările sunt parte din ADN-ul Superbet, în toate ţările în care operăm”. În afara timpului petrecut cu echipele pe care le conduce, citeşte cărţi de strategie de afaceri, practică diverse sporturi şi îşi dedică timpul liber şi energia rămasă copiilor săi, alături de care se bucură de fiecare clipă şi de fiecare lucru nou pe care îl descoperă. „Când sunt liber în weekenduri, îmi place să merg cu motocicleta sau să practic diverse sporturi, inclusiv curse auto şi canoe”, completează Adam Lamentowicz.

Ţinta: lumea întreagă. „Povestea Superbet a început cu ascensiunea în poziţia de lider al pieţei din România, urmată de extinderea în Europa Centrală şi de Est. Astfel, în Polonia şi Belgia am devenit una dintre cele mai bine poziţionate companii, în termen de cotă de piaţă, iar pentru Serbia avem planuri mari în viitorul apropiat. Anul 2024 a început cu o nouă provocare, de mare anvergură – prospectarea pieţei din Brazilia, în America Latină. Cu acest prilej, am semnat parteneriate strategice cu două cluburi de renume din fotbalul brazilian - São Paulo FC şi Fluminense FC”, spune executivul Superbet.

Ambiţia asumată a Superbet este de a deveni liderul industriei de pariuri sportive la nivel global. „De aceea, urmărim doar investiţii pe termen lung, în pieţe care au o structură legislativă corectă şi bine definită, care reglementează corespunzător activitatea din sfera jocurilor de noroc”, punctează Adam Lamentowicz.


Adam Lamentowicz, director general, Superbet România:„Privesc afacerile ca un sport de echipă. Cred în oameni şi obiectivul meu este să ajut fiecare coleg să îşi atingă potenţialul prin responsabilizare şi coaching. Cred că cea mai bună echipă este aceea în care nu poţi spune cine este şeful, atunci când priveşti din exterior. Preţuiesc munca în echipă, capacitatea colegilor de a se susţine reciproc în faţa provocărilor şi abilitatea fiecăruia de a-şi asuma responsabilităţile care îi revin.” 


Prin ce se diferenţiază Superbet de alte companii de profil similar? „Suntem un unicorn românesc care a construit un ecosistem unic de sport şi divertisment, susţinut de o tehnologie dezvoltată la cele mai înalte standarde. Am ales să mizăm pe scalabilitatea digitală a modelului nostru de business, dezvoltând multiple platforme care oferă o experienţă aparte pentru utilizatorii noştri: pariuri sportive, content şi reţele de socializare. Suntem mult mai mult decât o companie de pariuri sportive - suntem o reţea socială datorită platformei noastre Super Social, care are mai mulţi utilizatori decât Twitter/X în România, suntem promotorii fotbalului românesc, dezvoltând brandul SuperLiga, şi suntem sursa principală de rezultate şi statistici sportive pentru pasionaţii de sport. Toate aceste aspecte ne fac încrezători în capacitatea noastră de a deveni un business digital capabil să domine, la nivel global, industria de profil”, declară executivul.

Tot el completează că industria de tech & entertainment este caracterizată de dinamism şi competitivitate, dar permite unor companii cu potenţial disruptiv, să crească exponenţial pe baza unei tehnologii competitive şi a unui model de business inovativ. Adam Lamentowicz consideră că aceste caracteristici vor persista în domeniul în care activează compania pe care o conduce, fiind amplificate de investiţii majore pe care companiile le vor realiza în extinderea gamei de produse digitale pe care le oferă clienţilor. „La acest capitol putem include şi integrarea tehnologiilor emergente, precum AI sau blockchain, în această ofertă de produse digitale de divertisment. O altă direcţie pe care o pot prefigura este construirea unor parteneriate mai complexe şi mai solide între cluburile şi competiţiile sportive şi industria de tech & entertainment. În acest sens, un bun exemplu este modelul de business al cluburilor sportive din Statele Unite ale Americii, care reuşesc să îşi diversifice opţiunile de autofinanţare prin parteneriate transparente şi corect definite cu companii din sfera tech & entertainment”, conchide Adam Lamentowicz.  

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.