Victor Bostan, CEO Grup Purcari: Vrem să fim campionul Europei Centrale şi de Est la producţia de vinuri

Autor: Ioana Matei Postat la 18 ianuarie 2021 3446 afişări

Proiect susţinut de Purcari

Să fii oenolog era, în perioada sovietică, una dintre cele mai prestigioase meserii din Republica Moldova, alături de cele de medic şi profesor. Moştenirea culturală transmisă de-a lungul generaţiilor a „fermentat” până când vinurile moldoveneşti au devenit un bun candidat pentru rafturile vesticilor. Iar studiile de oenolog, alături de dragostea transmisă în familie, l-au transformat pe Victor Bostan în fondatorul unui grup care ţinteşte statutul de cel mai mare  producător de vinuri al Europei Centrale şi de Est.

I. Povestea

„Imediat după facultate am lucrat ca oenolog şi oenolog principal la o importantă vinărie sovietică pentru 10 ani. Acolo am primit principala doză pentru a deveni oenolog, era cea mai nouă şi cea mai performantă vinărie în acele vremuri ale anilor ă80, de aceea acolo am avut ce învăţa”, îşi aminteşte Victor Bostan, CEO al grupului Purcari, începuturile sale în lumea vinului şi, odată cu acesta, a unor branduri despre care cei cărora băutura zeilor nu le este străină au auzit.

În prezent, la aproape două decenii după ce antreprenorul a cumpărat prima vinărie (Bostovan), grupul Purcari este unul dintre principalii producători de vin şi brandy din Europa Centrală şi de Est, gestionând aproximativ 1.000 de hectare de podgorii şi patru vinării din România şi Republica Moldova: Purcari, Crama Ceptura, Bostavan şi Bardar. Grupul deţine un portofoliu compus din mai multe branduri de vin şi vin spumant, din toate categoriile de preţ, precum şi un brand de divin premium.

Purcari este totodată şi unul dintre cei mai mari exportatori din Republica Moldova, cu livrări în peste 30 de pieţe din Europa, Asia şi America, distribuţia împărţindu-se cu precădere în România, Polonia, China, Ucraina fiind o piaţă strategică, în care deja se înregistrează creşteri îmbucurătoare. La nivel de recunoaştere internaţională, grupul Purcari a fost recompensat cu numeroase medalii câştigate la concursurile internaţionale de profil.  

Dincolo de aceste recunoaşteri, în anul 2018 Grupul Purcari Wineries a devenit prima companie din Republica Moldova care se tranzacţionează la Bursa de la Bucureşti, acţiunile  WINE fiind incluse în structura indicelui principal BET. Purcari s-a listat în timpul unora dintre cele mai dure corecţii de pe pieţele de capital din ultimii ani, oferta fiind închisă cu succes la preţul minim de 19 lei, valoarea acesteia fiind de 186 milioane de lei. În prezent, compania a ajuns la o capitalizare de peste 400 de milioane de lei, iar cele mai recente rezultate financiare ale companiei indicau afaceri de 138 de milioane de lei în primele 9 luni ale anului 2020, în timp ce profitul net ajunsese la valoarea de 25,5 milioane de lei.

Povestea din spatele acestor cifre se leagă de dragostea pentru vin a lui Victor Bostan, moştenită de la bunicii care cultivau în bucata de pământ de lângă casă soiuri europene de struguri şi făceau un vin excelent în perioada copilăriei sale, pentru care erau renumiţi în comună şi prin împrejurimi.

Această pasiune pentru vin şi faptul că meseria de oenolog se număra în perioada sovietică printre ocupaţiile de prestigiu în Republica Moldova, alături de cele de medic şi profesor, după cum spun reprezentanţii companiei, l-au determinat pe tânărul Victor Bostan să se îndrepte către studiile superioare la Institutul Politehnic din Chişinău, Facultatea de Tehnologie, specialitatea Tehnologia Vinului, pe care a absolvit-o în 1982.  

După încheierea perioadei sovietice în Republica Moldova, Victor Bostan a intrat în afaceri, iar în anul 1995 a cumpărat o gospodărie agricolă, cu o vinărie veche, pe care a renovat-o, a reconstruit-o şi atunci a pornit „businessul adevărat cu vin”, după cum spune astăzi.

Înainte de anii 2000, când criza a stopat vânzările şi producţia a devenit problematică, Victor Bostan şi-a orientat atenţia către regiunea Krasnodar (cea mai importantă zonă viticolă a Rusiei), unde a cumpărat o vinărie mare, dar aflată într-o stare deplorabilă. S-a ocupat de renovare în totalitate, de la zero, cu linii de îmbuteliere şi utilajele moderne, iar după 6-8 luni de investiţii  în reutilare a repornit producţia.

În doi ani, vinăria din Krasnodar urca în topul producătorilor şi astfel a devenit o ţintă interesantă pentru investitori, iar pentru Victor Bostan a însemnat oportunitatea de a reveni în Moldova şi de a începe noi investiţii, în România şi Moldova.

A cumpărat mai întâi Etulia, apoi Oneşti, apoi Purcari, Ceptura şi, începând din 2002-2003, a început renovarea şi reconstrucţia lor. La fel ca în cazul vinăriei din Krasnodar, toate aceste vinării erau într-o stare deplorabilă, dar foarte rapid au fost ridicate una după alta: în 2003 Etulia Bostavan, în 2004 Purcari şi Ceptura.

Din 2003, după analize amănunţite asupra solului, s-a început replantarea pe circa 900 de hectare, iar în câţiva ani, compania ajunsese deja pe locul cinci ca exporturi din Republica Moldova.

Crizele nu au ocolit grupul antreprenorului, iar prima dintre acestea a venit în 2006, odată cu embargoul impus de Rusia, când au fost distruse circa 4 milioane de sticle, aflate în depozitul din Moscova şi pe linia de distribuţie. A fost anul în care Victor Bostan a contabilizat pe minus 12 milioane de dolari, la preţ de cost, nu de vânzare. Cu responsabilitatea a peste 500 de angajaţi, având în spate toate investiţiile în producţie realizate, a reuşit să găsească calea de repliere şi a luat decizia salvatoare: a atras fondul IFC al Băncii Mondiale şi a primit de la aceasta capitalul necesar pentru noi investiţii. Astfel, România a devenit piaţa salvatoare şi, în acelaşi timp, platforma de extindere către Europa Centrală şi de Est.

Au mai urmat momente grele - criza mondiala, cel de-al doilea embargo impus de Rusia, dar din toate, grupul Purcari a ieşit cu lecţii învăţate, mai puternic şi mai dornic să-şi dovedească potenţialul, spune Victor Bostan. Începând cu anul 2013, toate eforturile de extindere au început să se concentreze din punct de vedere al pieţelor de desfacere pe Europa Centrală şi de Est: în primul rând România, apoi pe  Polonia, Cehia, Slovacia şi Ţările Baltice.

II. Cum se „învecheşte” un vin nou ?

Este adevărat că vinul este mai bun odată cu timpul, însă inovaţiile nu trebuie să lipsească din ecuaţia reuşitei nici în industria vinului. De-a lungul timpului, companiile din cadrul grupului Purcari au investit constant în tehnologie şi în resursa umană: „În prezent, avem cele mai bune utilaje pentru producerea vinurilor de calitate. Am investit în utilajele de ultimă generaţie, avem utilaje de selecţie a bobiţelor în regim automat Peleng şi, astfel, am exclus munca manuală, iar asta ne permite să facem o selecţie foarte minuţioasă şi îndepărtarea completă a ciorchinelor care împiedică formarea gustului rafinat al vinului. Astfel, păstrăm gustul şi aroma vinului”, descrie antreprenorul cele mai recente investiţii ale companiei. În ultimii ani, Crama Ceptura, parte din grupul Purcari, a realizat o investiţie în valoare de 3 milioane de euro în tehnologie, cu scopul clar de a creşte continuu calitatea.  

În 2020, au continuat şi investiţiile în oamenii care lucrează la vinărie, filosofia companiei axându-se pe o perfecţionare continuă a vinificatorilor şi oenologilor, care iau parte la diferite traininguri şi se perfecţionează continuu. „Avem, la Purcari, o echipă profesionistă şi tehnică performantă, ceea ce ne permite să producem vinuri apreciate pe toate pieţele lumii.”

 „Toate aceste investiţii au fost dictate pe de o parte de dorinţa noastră declarată de a deveni campionul CEE în producţia de vinuri, dar şi de noile tendinţe de consum şi evoluţia acestora spre premiumizare”, menţionează Victor Bostan obiectivul asumat de grup.

Necesitatea de a inova este dictată şi de evoluţia consumatorului, care acum se informează, este atent la calitatea produselor, la informaţia de pe etichetă : „Rolul pasiv al consumatorului din trecut s-a schimbat, acum consumatorii sunt proactivi, creează comunităţi de entuziaşti ai vinului, învaţă despre lumea vinului, învaţă principiile degustării şi ale asocierii culinare, participă la ateliere tematice. Trăim o perioadă extraordinară pentru cultura vinului şi Purcari este printre primii promotori în acest sens”.

De altfel, Victor Bostan spune că nevoia de a păstra o legătură permanentă cu un consumator aflat în continuă schimbare, este una dintre principalele provocări cu care se confruntă, astfel încât să îi intuiască dorinţele şi să îi respecte aşteptările. „Clienţii noştri sunt tot mai atenţi, mai educaţi şi pretenţioşi, iar noi trebuie să ţinem pasul cu cerinţele lor. Vrem să răspundem printre primii acestor noi tendinţe de consum, de aceea, inovăm constant şi investim în linii de producţie care să asigure calitatea premium a produsele noastre, păstrând în acelaşi timp un raport calitate – preţ excepţional. Ne-am obişnuit clienţii ca atunci când cumpără vinurile Purcari să aibă în pahare cel mai bun vin din categorie. E un standard pe care ni l-am asumat şi de la care nu ne vom abate”, spune Victor Bostan. Apoi, o nouă provocare este digitalizarea sectorului vinicol, un domeniu prin definiţie mai tradiţional, mai conservator. „Avem şi aici semnale foarte pozitive - spre exemplu, vinurile Purcari sunt printre cele mai apreciate pe platforma Vivino, cu cca. 34.000 de voturi şi cu o notă medie care depăşeşte 4 puncte din 5. Negru de Purcari se menţine chiar în top 1% cele mai bune vinuri din lume, iar de-a lungul anului 2020, 8 din 10 vinuri din categoria 30-60 lei pe Vivino sunt Purcari. Este ceea ce ne bucură cel mai mult, loialitatea consumatorilor faţă de brand.”  

III. Vinul care uneşte

„Fiecare colecţie de vinuri pe care o aducem în faţă este gândită să răspundă dorinţelor consumatorilor şi necesităţii pieţei de desfacere. Raportul inovaţie-calitate-preţ rămâne un standard foarte important, iar acestea cred că sunt argumentele pentru care gama Purcari 1827 deţine o cotă de piaţă majoră în segmentul premium, atât în România – unde este lider, cât şi în Republica Moldova”, descrie Victor Bostan portofoliul de produse al companiei.

În prezent, vinurile grupului Purcari sunt prezente în peste 30 de pieţe din Europa, Asia şi America. Cu circa 50% din vânzări, România este cea mai importantă piaţă a companiei. De altfel, România şi Moldova sunt pieţele interne ale companiei, platformele pe care este construită întreaga expansiune în Europa Centrală şi de Est, precum şi pe întregul glob.

„Suntem extrem de atenţi la piaţa din România, care are un potenţial enorm. Este o piaţă de desfacere cu un public informat, pretenţios şi atent la calitate. În plus, România are o piaţă în plin proces de maturizare şi de autoeducare, din perspectiva consumului de vin”, descrie Victor Bostan piaţa locală.

El precizează că atenţia grupului Purcari asupra României este cu atât mai mare cu cât statisticile spun că, deşi consumul de vin îmbuteliat în România se află în creştere, acesta este încă relativ redus pe cap de locuitor, fiind în 2018 de circa 27 litri anual, în comparaţie cu Germania, ţara berii, unde media ajunge la 36,5 litri sau Franţa - 45,1 litri. „Piaţa vinului în întreaga regiune a Europei Centrale şi de Est este în plin proces de maturizare şi educare, urmărind creşterea nivelului de trai al populaţiei. Întreaga regiune a Europei Centrale şi de Est oferă oportunităţi excelente de dezvoltare. Consumul pe cap de locuitor este mai redus în comparaţie cu cel din ţările Europei de Vest, însă tendinţele sunt de creştere, iar decalajul se reduce, consumatorul optând tot mai frecvent în favoarea vinului.”

De asemenea, adaugă antreprenorul, un motor important de dezvoltare a pieţei este schimbarea preferinţelor consumatorilor ce optează tot mai mult pentru vinul de calitate, în detrimentul vinului de casă sau al berii. „Piaţa vinului din Europa Centrală şi de Est este în plin proces de maturizare şi educare, urmărind creşterea nivelului de trai al populaţiei. Piaţa din România are un potenţial enorm, fiind încă în proces de maturizare şi de autoeducare, din perspectiva consumului de vin. Românii sunt educaţi, atenţi, citesc despre vin, sunt dechişi la nou, explorează această lume şi apreciază valoarea unui vin de calitate. Este motivul pentru care tratăm cu cel mai mare respect consumatorul şi dorim să îl cucerim prin calitatea vinurilor Purcari”, descrie Victor Bostan profilul consumatorului român.

Pe lângă educaţie, piaţa de vinuri din România este şi într-o continuă expansiune. Volumul sticlelor de vin cumpărate creşte de la an la an, trendurile se schimbă, observă antreprenorul. „Dacă acum 10 ani se vorbea despre preferinţa pentru vinul alb, în ultimii ani rozéul este din ce în ce mai căutat, Rosé de Purcari numărându-se printre cele mai apreciate vinuri din România. Vinul roşu are în continuare consumatorii lui fideli.”

În ceea ce priveşte piaţa din Republica Moldova, vinurile de aici şi-au câştigat deja un renume internaţional şi reprezintă un reper – iar potrivit lui Victor Bostan, pentru obţinerea acestor performanţe, a contat cel mai mult calitatea, dublată de campanii de marketing bine gândite şi încununate de eforturile unei echipe de top de vânzători.

„Nu a fost tot timpul uşor, au fost momente grele, în care a trebuit să ne adaptăm, să luptăm, să aşteptam şi în cele din urmă să devenim mai puternici. Acum suntem listaţi la Bursa de Valori din Bucureşti, avem investitori străini şi vinurile noastre sunt exportate în peste 30 de ţări din lume. Casă Regală din Maria Britanie păstrează sticlele din colecţia Purcari în beciurile noastre şi suntem deja de ani buni furnizor oficial al Casei Regale din România.” De asemenea, vinul moldovenesc mai are încă paşi de făcut pe plan internaţional: „Vinul moldovenesc are in continuare multe de spus la nivel internaţional, are un potenţial enorm de a se face remarcat peste hotare şi mă bucur să observ că sunt din ce în ce mai multe competiţii în care vinurile moldoveneşti se impun”.

IV. Vinurile şi pandemia

„Cu siguranţă, cu toţii am fost afectaţi, însă cred că această pandemie ne-a şi învăţat lecţii preţioase pentru anii care vin. Spre exemplu, am învăţat că rigiditatea şi zona de confort sunt critice, chiar distructive câteodată. Şi am înţeles mai repede şi mai bine ca oricând că este nevoie de flexibilitate pentru a ne adapta situaţiei. În plus, unitatea este şi ea foarte importantă”, descrie Victor Bostan principalele lecţii aduse de neprevăzutul anului 2020.

În primăvară, au lansat o campanie îndemn la solidaritate către antreprenoriatul românesc, puternic afectat de pandemie. „Împreună pentru mai bine!” a fost îndemnul adresat producătorilor locali de vinuri, şi nu numai, care au continuat producţia  în condiţii mai solicitante, având în prim plan siguranţa tuturor, dar şi supravieţuirea businessului. „În ciuda acestor provocări cu totul noi, am reuşit să punem în continuare pe mesele românilor aceleaşi produse.  Asta încă o dată dovedeşte că timpurile se schimbă, iar adevăratele valori nu. Principalul nostru scop a fost să mergem înainte şi chiar să ieşim mai puternici de aici, punând pasiune în tot ceea ce dezvoltăm la Purcari. Iar această pasiune am regăsit-o la rândul nostru în alegerile consumatorilor, care au continuat să cumpere vinurile Purcari de la raft şi care au pus vinurile noastre în topul preferinţelor lor. Aceasta a însemnat pentru noi o mare responsabilitate şi, deşi pandemia a afectat pe toată lumea, noi ştim că nu am făcut nicio clipă rabat de la calitate.”

În contextul în care HoReCa a fost cel mai afectat sector în perioada pandemică, iar consumul din această zonă a scăzut dramatic, s-au adaptat prin extinderea reţelei de vânzare, au investit în campanii de marketing şi au sperat ca vânzările cu amănuntul să compenseze lipsa acestui canal de consum, aproape total îngheţat în pandemie.

Victor Bostan, CEO Grup Purcari: „Am dorinţa să fiu aproape în fiecare etapă: sunt la răsăritul soarelui în vie, printre muncitori, ca apoi să urmăresc împreună cu echipa de tehnologi şi oenologi cum evoluează fiecare lot. Sunt tot timpul disponibil pentru colegii din Vânzări şi Marketing, mă implic de la primele lucrări în vie şi până cand vinul nostru ajunge pe mesele dvs. Nu am obosit încă. Şi mă bucur când văd în tinerii angajaţi bucuria mea de la început, bucuria de a învăţa, de a-şi îmbunătăţi performanţele.”


Anul trecut  au continuat investiţiile în echipamente şi tehnologie de ultimă generaţie, dar au acumulat şi mai multe cunoştinţe, au învăţat să se adapteze vremurilor şi „că solidaritatea (la nivel uman, dar şi în business) este esenţială”. „Evident, ne-am mobilizat şi am luat toate măsurile pentru ca munca să se desfăşoare în cele mai sigure condiţii, încercând să păstrăm şi aceiaşi parametri de producţie şi distribuţie. Însă, pe lângă aceasta, am investit în extinderea echipei cu specialişti oeonologi de top, precum şi în dezvoltatea profesională şi personală a angajaţilor noştri. Ne propunem să oferim cele mai bune condiţii de lucru chiar aici, la noi acasă, în Republica Moldova şi în România şi sprijinim oamenii talentaţi din echipă”, spune Victor Bostan.

La nivel de evoluţie a businessului, au urmărit să menţină creşterea organică, de la an la an, şi să recupereze scăderile înregistrate pe fondul pandemiei. „Dar nu am pierdut nicio clipă din vedere creşterea constantă a calităţii vinurilor noastre şi menţinerea raportului calitate-preţ; acestea sunt elemente care ne-au ajutat întodeauna să creăm o relaţie deosebită cu consumatorii noştri de pretutindeni, dar, mai ales, să ne distanţăm de competiţie. De altfel, una dintre dorinţele noastre este să devenim mai buni în orice circumstanţe, iar această îmbunătăţire continuă se referă atât la produsele noastre, cât şi la oameni”, punctează Victor Bostan.

În acest sens, au continuat procesul de premiumizare a mixului de produse din portofoliu şi au lansat noi produse, precum gama Purcari Nocturne, dedicată exclusiv segmentului HoReCa. Colecţia este realizată în colaborare cu oenologul italian Federico Giotto. De asemenea, au demarat la finalul anului trecut un proiect pilot cu o gamă de vinuri altfel, atât prin prisma unor soiuri noi, cât şi prin faptul că este rezultatul unor alte tipuri de vinificare şi care este disponibilă doar în online – Purcari Sapiens.

„Din punctul de vedere al businessului, în 2020 am reuşit să menţinem trendul de creştere organică prin investiţii consistente în tehnologie şi în resursa umană (specializări şi traininguri). Ne-am văzut puşi în situaţia de a ne adapta cu o viteză uluitoare la noua situaţie din piaţa impusă de pandemie, păstrând, în tot acest timp, atenţia pe siguranţa şi sănătatea angajaţilor noştri, dar şi a consumatorilor”, spune Victor Bostan fără să ofere detalii despre evoluţia exactă a cifrei de afaceri.

V. În vie, de la răsăritul soarelui

„Am intrat în lumea vinului învăţând de la bunelul meu ce înseamnă dragostea pentru viţa de vie şi pentru vin şi, de-a lungul timpului, această pasiune a crescut odată cu mine”, descrie Victor Bostan modul în care s-a molipsit de pasiunea pentru vin, de la bunicul său. Dacă iniţial, Purcari a fost un business mic, în care el se ocupa de toate - şi de vânzări şi de marketing şi de finanţe şi de investitori, acum au departamente pentru fiecare dintre acestea, ceea ce îi permite să dedice foarte mult timp vinului. „Am dorinţa să fiu aproape în fiecare etapă: sunt la răsăritul soarelui în vie, printre muncitori, ca apoi să urmăresc împreună cu echipa de tehnologi şi oenologi cum evoluează fiecare lot. Sunt tot timpul disponibil pentru colegii din Vânzări şi Marketing, mă implic de la primele lucrări în vie şi până cand vinul nostru ajunge pe mesele dvs. Nu am obosit încă. Şi mă bucur când văd în tinerii angajaţi bucuria mea de la început, bucuria de a învăţa, de a-şi îmbunătăţi performanţele”, spune antreprenorul.

Adaugă că întotdeauna a susţinut că succesul Purcari este al întregii echipe, de la culegătorii de struguri până la contabili, de la mecanici la vânzători, de la muncitori de producţie, la echipele din laboratoare. Iar pentru aceasta, spune că au în vedere să creăm condiţii bune de muncă aici, acasă, fiind principalii angajatori pentru persoanele care locuiesc în preajma fabricilor noastre din România şi Moldova. Când vine vorba despre calităţile pe care le caută la un angajat, acestea sunt pasiunea şi dedicarea cu care fiecare îşi face meseria. Apoi, dorinţa de a evolua, de a învăţa, de a nu se mulţumi cu puţin. „Şi eu învăţ continuu, nu mă opresc”, punctează Victor Bostan.

Sfaturile sale pentru cineva la început de carieră se leagă mai ales de plăcerea de a face ceea ce face: „Să pună pasiune în tot ceea ce face, să fie atent, să caute să înveţe de la cei mai buni şi să se ducă la muncă cu drag. Cele mai frumoase şi de succes poveşti se scriu atunci când iubeşti ceea ce faci!”

Cum consumă însă vinul un antreprenor din industria vinului?

Oenolog de profesie, ca urmare a absolvirii  Oenologiei la Universitatea Tehnică, Victor Bostan şi-a însuşit  foarte bine totul despre caracteristicile unui vin perfect. Pregătirea teoretică şi-a completat-o cu cea practică încă de dinainte de Purcari: până în 2003, când a dat start procesului de renovare a vinăriei Purcari, a vizitat peste o sută de vinării din zona Bordeaux, din Burgundia, vinării din Italia, unde a văzut performanţa celor de acolo şi cât de mult şi minuţios se lucrează pentru a obţine un vin de calitate.

Personal, spune că preferă diferite tipuri de vin, în funcţie de ocazie sau de masa pe care o ia. „Spre exemplu, la o cină rafinată cu specialităţi exotice din vânat voi prefera întotdeauna Negru de Purcari; dacă se serveşte un Maine lobster, îl voi completa cu un pahar de Alb de Purcari, iar dacă imi doresc un moment efervescent, savurez cu mare plăcere un Cuvée de Purcari – de exemplu Alb Brut, spumant ce a intrat în top 10 mondial la Effervescents du Monde 2018. Pentru mine însă Negru de Purcari va rămâne regele vinurilor, un vin nobil, cu o structură bogată care te seduce prin nobleţea sa, te cucereşte prin bogăţia buchetului şi îţi oferă cu adevărat un confort gustativ regal.”

La ce trebuie să fie atenţi consumatorii care sunt mai puţin familiarizaţi cu vinul?

Victor Bostan răspunde de această dată din rolul oenologului: „Un vin bun depinde de mai mulţi factori: de la condiţiile climaterice, terroir, oamenii implicaţi în fiecare etapă a procesului de vinificaţie şi până la talentul vinificatorului. Cel mai mare procent din calitatea şi gustul vinului îşi are începutul în plantaţiile de viţă de vie, în funcţie de cât de buni sunt strugurii, atât de bun poate fi vinul. Apoi, este foarte importantă şi tehnica de prelucrare a materiei prime”. Cunoscând acest lucru, antreprenorul spune că depun mereu eforturi pentru a maximiza calitatea strugurilor, astfel încât să primească vinuri calitative. „Dacă e să vorbim despre secretele succesului nostru, pot să vă spun că acestea ar fi: via întreţinută şi îngrijită foarte bine, locul plantării ales, butaşii selectaţi corect şi respectarea proceselor tehnologice de creştere a viei. Toate acestea stau la baza unui vin de calitate”.

Legat de planurile de viitor pentru Purcari, un brand local care a crescut într-unul internaţional, se leagă de dezvoltarea companiei în continuare. „Scopul nostru în 2021 rămâne acelaşi: să creştem vânzările până la productivitatea maximă, să ajungem la 80-90 la sută din capacitatea de producere a vinului şi atunci vom putea spune că proiectul este realizat, a ajuns la maturitate. Listarea companiei la Bursa de Valori Bucureşti a fost un pas necesar pentru a ne atinge obiectivele strategice, anume de a deveni campionul Europei Centrale şi de Est în domeniul nostru de activitate şi de a susţine consolidarea pieţei fragmentate a vinului. Strategia de creştere a grupului Purcari este centrată şi în 2021 pe dezvoltarea organică.”

Un alt obiectiv pe termen lung se leagă de menţinerea calităţii de excepţie şi premiumizarea continuă a mixului de produse din portofoliu reprezintă un alt aspect al strategiei noastre. De asemenea, şi-au propus să dezvolte pieţele internaţionale de desfacere (penetrarea mai adâncă în pieţele existente şi extinderea catre altele orizonturi), menţinând concentrarea strategică de a-şi consolida leadershipul în Europa Centrală şi de Est. „Ne dorim ca în 2021 să extindem gama de produse, mai ales că avem capabilităţile necesare pentru aceasta: toate vinăriile din grup sunt deja modernizate cu echipament tehnologic performant, şi au plantaţii de viţă de vie calitative.”

Istoria de peste două secole a vinurilor de Purcari

Sec. XVIII

Coloniştii francezi iau în arendă pământurile de la Mănăstirea Afon-Zograf (acum în Republica Moldova), obligându-se să menţină podgoriile în bună ordine

1827

Ţarul Nicolae I al Rusiei emite un decret special, în urma căruia la Purcari este înfiinţată prima gospodărie vinicolă specializată din Basarabia

1847

În cadrul Iarmarocului Agricol Basarabean, vinul de Purcari obţine prima sa medalie de aur

1878

La Expoziţia Mondială de la Paris, în cadrul unei degustări închise, Negru de Purcari a obţinut prima sa medalie de aur la o expoziţie internaţională

1950

Vinificatorii moldoveni restabilesc tehnologia clasică de producere a celebrelor vinuri

2002

Antreprenorul Victor Bostan achiziţionează vinăria Bostavan, pentru ca un an mai târziu să cumpere

şi Purcari

2004

Intrarea pe piaţa din România, prin cumpărarea Cramei Ceptura, în judeţul Prahova

2006

Rusia instaurează embargoul asupra importurilor de vinuri din Republica Moldova

2008

Intrarea în acţionariat a IFC (Fondul de investiţii al Băncii Mondiale), printr-o infuzie de capital de5 milioane de dolari

Achiziţia vinăriei Bardar

2010

Intrarea în acţionariat a fondului de achiziţii Horizon Capital, prin preluarea a 63,55% din acţiuni

2012

Colecţia de Purcari este completată cu vinul Purcari Icewine, obţinut din struguri îngheţaţi de soiul Muscat Ottonel şi Traminer. Pentru merite deosebite în domeniul vinificaţiei şi promovării imaginii Moldovei peste hotarele ţării, Vinăria Purcari a devenit dublu deţinător al Grand Prix-ului în domeniul vitivinicol, decernat de Guvernul Republicii Moldova.

2013

La două secole de la înfiinţare, a fost lansată noua imagine a Purcari, reprezentând o nouă etapă în dezvoltarea vinăriei. Podgoriile plantate în anul 2003-2004 au ajuns la maturitate, când calitatea strugurilor îşi atinge apogeul. Este readus în lumină anul fondării viei – 1827.

2018

Grupul Purcari a fost listat la Bursa de Valori Bucureşti în februarie 2018, încheind cu succes prima Ofertă Publică Iniţială a unei companii din Republica Moldova. Purcari s-a listat în timpul unora dintre cele mai dure corecţii de pe pieţele de capital din ultimii ani, oferta fiind închisă cu succes la preţul minim de 19 lei, valoarea acesteia fiind de 186 mil. lei. Acţionarii vânzători au fost divizia de investiţii a Băncii Mondiale - IFC (de la 6,4% la 3,27% după oferta de listare), Horizon Capital (de la 63% la 22,7%) şi Victor Bostan (de la 30% la 25%).

Vinuri şi medalii

În 2020 Purcari a fost cea mai premiată vinărie din România şi Republica Moldova, cu peste 150 de distincţii, dintre care 60 de medalii de aur, obţinute în competiţiile internaţionale şi locale printre care premiul excepţional Best in Show la Decanter World Wine Awards 2020 pentru vinul Viorica de Purcari şi 97 de puncte pentru Traminer de Purcari. Vinurile Purcari au fost premiate în toate competiţiile internaţionale la care au participat, precum: Mundus Vini, Eurasia Wine & Spirits, Internaţional Wine Contest, Challenge Internaţional du Vin, Oenoforum, China Wine & Spirits, Concours Mondial de Bruxelles şi Mondial de Pinot. „Nu este uşor să atingi aceste standarde, nu ne va fi uşor nici să încercăm să le depăşim, dar lucrăm continuu să asigurăm cea mai înaltă calitate a vinului, iar asta se vede nu doar în medalii, cât şi în vânzări şi loialitate din partea clienţilor, care sunt stakeholderii noştri cei mai importanţi”, spun reprezentanţii companiei.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.