Afacerea reclamelor pe mobil

Postat la 15 martie 2009 167 afişări

Piata de publicitate trece printr-o perioada destul de dificila, cand tot mai multe companii reduc din cheltuielile cu promovarea. Pentru unii insa, reclamele pe telefonul mobil pot sa dea sperante ca 2009 ar putea totusi sa sune bine.

Cum poate un producator de notebook-uri sa transmita un mesaj publicitar numai tinerilor sub 35 de ani, angajati cu venituri peste medie in companii care au cladirile de birouri in Sema Parc? Sau cum poate o companie de bauturi alcoolice sa faca reclama unui nou produs doar pentru consumatorii prezenti intr-o sambata la miezul noptii in zona clubului Fratelli, spre exemplu? Raspunsul nu este nici televizorul, nici reclamele care apar in ziare sau reviste si nici panourile publicitare de pe strazi, ci telefonul mobil, un mediu de promovare destul de popular in anumite tari europene si mai ales in SU A, unde piata a fost estimata sa creasca de la an la an cu 80% pana in 2013, cand ar urma sa depaseasca pragul de 3 miliarde de dolari (2,3 miliarde euro), fata de 160 de milioane de dolari (125 de milioane de euro) anul trecut, conform companiei de cercetare de piata The Kelsey Group.

In Romania, publicitatea pe mobil, aparuta in 2007, a ramas intr-un stadiu incipient si abia acum, in conditii de criza, apar opinii ca acest tip de promovare, mai bine directionat catre public, ar putea sa ajute companiile confruntate cu reducerea bugetelor de promovare. “In Europa Centrala si de Est, instrumentele de marketing sunt mai putin sofisticate decat in Europa de Vest, dar tendintele occidentale incep sa fie preluate, iar publicitatea pe mobil nu face exceptie”, sustine Stephanie Jackson, senior director in cadrul diviziei de servicii online a Vodafone Romania. Operatorul este singurul de la noi care a lansat, anul trecut, un serviciu dedicat promovarii pe mobil - AdPlus, deja disponibil in alte tari europene precum Marea Britanie, Germania, Italia sau Spania si care a presupus o investitie de 300.000 de euro, recuperabila in “cel mult doi ani”. Decizia operatorului de a lansa un asemenea serviciu se explica, pe de o parte, prin estimarea ca publicitatea pe mobil s-ar putea dubla anual, cel putin pe termen mediu, iar pe de alta parte prin principiul ca un competitor intrat pe o piata de timpuriu isi poate asigura mai bine cota de piata.

Anul acesta, spre exemplu, daca Orange Romania nu va lansa servicii de publicitate pe telefonul mobil prin MMS , Vodafone sustine ca va avea o cota de 100% pe acest segment, pentru ca nicio alta companie nu mai ofera astfel de servicii. “Piata de publicitate pe telefonul mobil a cochetat anul trecut cu suma de 2,5 milioane de euro”, apreciaza Adrian Pavelescu, directorul departamentului Direct Marketing & Interactive din cadrul agentiei Mercury360, care a inregistrat din reclamele pentru telefonul mobil o cifra de vanzari apropiata de 400.000 de euro, aici fiind incluse toate serviciile legate de campaniile prin SMS si online mobile advertising. Dupa calculele lui Stephanie Jackson, acest gen de promovare a format anul trecut o piata ceva mai mica, de 2 milioane de euro, cu tot cu campaniile de promovare platite catre intermediari.

“Dar potentialul de crestere nu este deloc de neglijat, mai ales ca piata ar putea ajunge sa se dubleze in 2009”, spera Jackson. Deocamdata, promovarea pe telefonul mobil inseamna in Romania in principal campanii prin SMS . La acestea se adauga publicitatea online pe telefoane (online mobile advertising), o metoda de promovare prin bannere postate pe site-uri adaptate special pentru telefoanele mobile, si campaniile prin MMS si Bluetooth. Pe termen lung, dintre acestea din urma, experienta din tarile mai avansate la capitolul publicitate indica publicitatea online pentru mobil ca fiind metoda de promovare cu cele mai mari sanse de crestere, ca efect al extinderii uzului internetului mobil. Ceea ce inseamna, cu alte cuvinte, ca evolutia pietei depinde de dezvoltarea noilor tehnologii si de cresterea numarului celor ce intra pe internet folosind telefonul mobil.

“In orice caz, publicitatea pe telefonul mobil este un domeniu care pe piata romaneasca incepe incet sa se evidentieze. In perioada urmatoare poate deveni treptat o componenta importanta a strategiei de comunicare pentru multe companii romanesti”, este de parere Vanina Ungureanu, product division manager in cadrul Orange Romania. Cel mai mare operator de pe piata anunta la finalul anului trecut planuri de a lansa in 2009 o serie de servicii noi de promovare pe mobil, planuri care nu au mai fost insa aduse in discutie de atunci. Pentru moment, este evident ca acest gen de promovare ramane sensibil in urma celorlalte.

Adrian Pavelescu, Mercury360: “Daca luam in calcul clientii tuturor operatorilor de telecomunicatii din Romania, numarul celor care pot in acest moment sa primeasca mesaje de promovare pe telefonul mobil ar ajunge la 8 milioane”,

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/media-marketing/afacerea-reclamelor-pe-mobil-4052024
4052024
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.