Exces de zel

Postat la 09 ianuarie 2007 1 afişăre

Inceputul de an a adus noi restrictii pentru publicitatea la tutun si niciun fel de reclama la tigari nu mai poate aparea in paginile publicatiilor sau pe panourile outdoor. Ce modalitati de promovare au ramas?

Inceputul de an a adus noi restrictii pentru publicitatea la tutun si niciun fel de reclama la tigari nu mai poate aparea in paginile publicatiilor sau pe panourile outdoor. Ce modalitati de promovare au ramas?

 

Prima zi lucratoare a anului, 3 ianuarie, i-a manat pe unii inspectori sanitari plini de zel sa faca ordine prin magazine, asa ca prin cateva judete - Bacau, Vrancea si Bihor sunt cateva exemple - si chiar in magazinele din inima Capitalei au cerut retragerea de la vanzare a pachetelor de tigari care nu aveau inscriptionate continutul de gudron, nicotina si monoxid de carbon si a pachetelor cu zece tigarete. Furtuna din paharul cu apa s-a sfarsit insa la fel de repede cum a inceput, pentru ca inspectorii au aflat pana la finalul zilei ca aceste pachete de tigari au inca tot dreptul sa fie pe rafturi inca 12 luni, conform legii (90/2004, care modifica legea 349/2002), adica o perioada estimata pentru lichidarea stocului de produse aflate in circuitul comercial.

 

In afara de produsele propriu-zise, in unele cazuri, inspectorii sanitari au cerut si indepartarea materialelor promotionale de la punctele de vanzare, desi legea pentru interzicerea publicitatii la produsele din tutun (coroborata cu prevederile Codului fiscal) nu prevede asa ceva. De fapt, promovarea la locul vanzarii este unul din putinele canale legale, alaturi de marketingul direct si mijloacele neconventionale care au mai ramas la dispozitia publicitatii la tutun, interzisa de ani buni la TV si radio si de la 1 ianuarie in presa scrisa si outdoor.

 

Insa pachetul de tigari, in sine, e un mijloc puternic de comunicare, pentru ca poate transmite mesaje atat prin suprafata exterioara, cat si prin mesajele inserate in interiorul pachetului. O alta varianta de comunicare sunt mesajele de la punctul vanzarii - magazine, baruri, cluburi, discoteci sau restaurante - unde companiile se intrec sa expuna rafturi, pentru ca au dreptul, prin contractul pe care il incheie cu comerciantul, la o suprafata de expunere mai mare decat a competitorilor. Intre variantele neconventionale de comunicare se numara casuta postala (clasica sau e-mail) si mesajele pe telefonul mobil.

 

"Japan Tobacco International va continua sa comunice prin toate canalele legale permise", spune Gilda Lazar, director de corporate affairs la JTI, a treia companie de pe piata romaneasca a tigarilor. La fel vor face probabil si celelalte mari companii de pe piata - British American Tobacco (BAT) si Philip Morris International (PMI), dar si jucatorii mai mici, chiar daca nu au oferit detalii la solicitarile BUSINESS Magazin. Piata tutunului este cea mai mare, ca valoare, dintre toate pietele bunurilor de larg consum din Romania, ajungand la 1,4 mld. euro in 2006. Un calcul simplu arata ca fiecare procent din piata valoreaza nu mai putin de 14 mil. euro. Iar companiile din domeniu isi vor pune in joc toata inventivitatea de a comunica si a-si promova produsele.

 

Si pentru a se intrece in cursa celor mai neconventionale actiuni, companiile au de-acum bugete consistente. Desi nici unul din reprezentantii companiilor nu a dorit sa faca publice bugetele de marketing si publicitate, Gilda Lazar a precizat ca acestea "nu vor fi neaparat afectate, ci mai degraba relocate". Despre ce sume e vorba? Conform estimarilor BUSINESS Magazin, investitiile companiilor din domeniul tutunului in 2006, pentru publicitatea din presa scrisa si out-of-home advertising (publicitatea din afara caminului, care cuprinde outdoor-urile, mobilierul stradal s.a. - n.r.), au depasit 11 mil. euro. Numai outdoor-ul a atras, conform unor estimari, peste 6 mil. euro, in timp ce pentru publicitatea in presa scrisa s-au cheltuit cam 5 mil. euro. Astfel, ziarele, revistele si firmele de panotaj au pierdut, din prima zi a anului, clienti pretiosi. Al caror loc va fi luat, cel mai probabil, de reclame la telecomunicatii, electronice si bunuri de consum.           

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Exces de zel
/media-marketing/exces-de-zel-1007917
1007917
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.