Pieze Rele?
Dupa urmatoarele 15 minute, probabil ma veti uri" - asa si-a inceput reprezentantul agentiei Tempo prezentarea "Greseli Standard in PR", tinuta in fata unei audiente formate preponderent din oameni de Public Relations. Ce spunea prezentarea?
"Dupa urmatoarele 15 minute, probabil ma veti uri" - asa si-a inceput reprezentantul agentiei Tempo prezentarea "Greseli Standard in PR", tinuta in fata unei audiente formate preponderent din oameni de Public Relations. Ce spunea prezentarea?
Se intampla la un workshop despre PR, la evenimentul Zilele Biz. Presupunerea ca audienta va fi nemultumita in urma prezentarii se fonda pe rezultatele unui sondaj despre relatia dintre jurnalisti si oamenii de PR / Media Relations (realizat de agentia in cauza prin chestionarea mai multor jurnalisti din diverse media).
Ce spune studiul? Desi realizat nestiintific, acesta scoate la iveala impresiile negative pe care jurnalistii le au despre breasla PR-ului - agentii specializate, angajati ai companiilor sau ale agentiilor full-service.
Iata cateva observatii facute de jurnalisti, incluse in prezentare: "Comunicatele sunt scrise si trimise mecanic: PR-ul nu stie catre ce fel de publicatie trimite informatia, nu a deschis-o vreodata probabil...", " ... fac presiuni (PR-istii, n.r.) ca anumite informatii furnizate de ei sa fie publicate", "au pretentia sa le trimitem articolul «la control» si incearca sa influenteze modul in care va fi scris articolul", "Nu fac distinctia intre un jurnalist si un scriitor de advertoriale", "Comunicate foarte prost redactate, care ascund in paragraful al zecelea o informatie valoroasa. Alteori, tonul, modul de redactare si continutul se adreseaza mai degraba unui consumator final decat unui jurnalist" si lista ar putea continua. Principala consecinta? "Deteriorarea si racirea relatiilor cu compania respectiva", citeaza studiul.
Ce spun oamenii de PR despre rezultatele acestui sondaj? Ana Dodea, deputy country manager al Mmd (agentie PR), spune ca "greseli exista si de o parte si de alta (PR si jurnalisti, n.r.)". Ea insa crede ca acest lucru face parte dintr-un "proces natural de maturizare a ambelor branse".
Si, desi acest studiu pare sa prezinte o realitate sumbra, reprezentantul Mmd crede ca in ultimii ani a avut loc un progres semnificativ al calitatii comunicarii intre cele doua parti. "Nu cred ca jurnalistii si consultantii de comunicare se situeaza in tabere adverse. Din contra, aceasta etapa mi se pare de mult depasita. Adevaratii profesionisti, jurnalisti sau oameni de comunicare, vor intelege exact rolul celuilalt si vor incerca sa contribuie la calitatea dialogului."
Si Nicoletta Niculescu, group account director la Image Promotion (agentie PR), da de inteles ca adevarul se afla undeva la mijloc, fiind nevoie de profesionalizare atat in PR, cat si in presa. "De mult prea multe ori, intalnim comunicatori cu studii de secretara, incapabili sa scrie coerent un text sau sa vorbeasca la telefon. Daramite sa faca diferenta intre strategia de comunicare a unei campanii si tacticile ei! De mult prea multe ori am vazut insa si jurnalisti care stiu doar sa dea «copy/paste» comunicatelor de presa (...)."
Niculescu este familiarizata cu legenda care circula printre jurnalisti, a comunicatelor de presa prost scrise si ar enumera ca principale cauze formatia profesionala a celor care le scriu, talentul acestora, dar si "numarul mainilor" prin care trece un comunicat. Solutia? "E rolul profesionistilor din PR sa le explice celor care apeleaza la serviciile lor (clientilor sau superiorilor, n.r.) ce se poate face si ce nu."In afara de calitatea proasta a comunicatelor, un alt lucru de care se plang jurnalistii in studiu - dar care ar trebui "negociat" de ambele parti in opinia PR-istilor - este nerespectarea deadline-urilor in obtinerea informatiilor. Insa unul dintre cele mai "sensibile" subiecte in relatia jurnalist-PR este presiunea la care oamenii din media sunt supusi in publicarea anumitor informatii.
"Specialistii in comunicare vor sa isi faca auzit mesajul pe o piata mediatica bombardata informational", spune Niculescu. Dar nu insistenta - "adesea neplacuta si neindicata" - este solutia ideala in opinia ei, ci aceea de a lucra "numai cu stiri bomba, care isi sustin singure cauza".
Numai ca astfel de stiri nu se intampla in fiecare zi. Iar daca nu se intampla, importanta este fabricata artificial, de cele mai multe ori cu acceptul clientului - care deseori isi masoara imaginea si eficienta comunicarii "in centimetri de aparitie in presa", dupa cum spune un om de PR care a dorit sa-si pastreze anonimatul.
Dar nu numai cu acceptul clientului, ci si cu promisiunea unor agentii "disperate sa castige un pitch (licitatie, n.r.) cu orice pret". In acest caz, sa nu se mai mire jurnalistii de ce primesc e-mailuri de la PR-isti care suna cam asa: "Scrieti cel putin doua articole despre samponul cutare si astfel aveti sansa sa castigati o excursie la Milano".
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro