Amânarea vacanţei, răzbunarea călătorilor pentru preţurile postpandemice din turism?
„Ai fi surprinsă, dar cred că vom pleca 3-4 zile sau deloc. La iarnă vrem să mergem în concediu”, îmi spune una dintre prietenele pasionate de călătorii, care obişnuia să nu rateze niciun prilej de vacanţă, atentă mereu la ultimele oportunităţi de a descoperi noi destinaţii. Nu sunt surprinsă de răspunsul ei, pe care l-am găsit în rândul mai multora dintre cunoscuţii care au ales să îşi amâne concediile de vară din motive diverse: perioada mai lentă de business le permite să muncească liniştiţi la proiecte cu care poate au rămas în urmă sau le-au pus pe pauză, clima nu face chiar atât de plăcute destinaţiile clasice de vacanţă (de ce să faci plajă la 40 de grade când poţi să mai aştepţi), aglomeraţia şi întârzierile din aeroporturi aduc doar nervi, nici pe departe relaxare şi, poate unul dintre cele mai importante motive, preţurile în full season combinate cu creşterea recentă a preţurilor la toate capitolele îi îndeamnă pe turiştii care pot să îşi amâne vacanţa să facă acest lucru. Desigur, familiile cu copii sunt condiţionate mai ales de programul şcolilor, astfel că nu asistăm neapărat la un fenomen în masă. Totuşi, cei care reuşesc să îşi programeze vacanţa pentru toamnă sau iarnă fac acest lucru, iar asta pare că se vede deja şi în rezultatele operatorilor de zbor. Dacă iniţial, postpandemie, călătorii dornici să redescopere lumea doreau „cu orice preţ” să zboare, acum pare că lucrurile stau total diferit. Financial Times remarca astfel că acele „călătorii de răzbunare”, concept care descria iniţial boomul călătoriilor după pandemie, când consumatorii s-au revoltat împotriva mai multor ani de restricţii de izolare, dobândeşte acum o cu totul altă conotaţie, iar turiştii pare că se revoltă împotriva preţurilor mari. Săptămâna trecută (22 iulie), acţiunile tuturor companiilor aeriene europene au scăzut după ce Ryanair a raportat o scădere de 46% a profitului trimestrial după impozitare, ajungând la 360 milioane de euro, ratând previziunea de 538 milioane de euro cu o marjă largă. Principalul vinovat a fost o scădere de 15% a tarifelor medii la mai puţin de 42 de euro, faţă de 49 de euro în iunie anul anterior. Compania aeriană low-cost şi liderul preţurilor scăzute din sectorul european, a transportat cu 5,1 milioane de pasageri mai mult decât în aceeaşi perioadă a anului trecut. După cum a spus directorul său executiv, Michael O’Leary, consumatorii erau pregătiţi să călătorească „numai la un anumit preţ”. Deşi traficul anual complet este încă de aşteptat să crească cu 8% la 200 de milioane de pasageri, Ryanair se aşteaptă ca tarifele în sezonul estival cheie să fie „semnificativ mai mici” faţă de previziunile anterioare, care foloseau termeni ca „plate sau uşor crescute”. Iar potrivit BBC, directorul financiar al companiei, Neil Sorahan, a observat cum consumatorii sunt pur şi simplu „puţin mai frugali, puţin mai precauţi” cu banii lor. El a adăugat că, după doi ani de creştere a cererii de călătorii, „există o oarecare rezistenţă”. Clienţi din toată lumea aşteaptă de obicei mai mult decât de obicei pentru a-şi rezerva vacanţele de vară, ceea ce se consideră a fi parţial un rezultat al efectelor continue ale crizei costului vieţii. Cu toate acestea, rezultatele slabe ar putea sugera şi că boomul post-pandemie al preţurilor de care s-au bucurat companiile aeriene ar putea ajunge la sfârşit, alte companii, chiar şi de linie, avertizând recent asupra scăderii preţurilor biletelor: Lufthansa a vorbit despre „tendinţe negative pe piaţă”, în timp ce Air France-KLM a avertizat în legătură cu un impact financiar negativ după ce mai puţini oameni decât se aşteptau au rezervat zboruri către Paris pentru viitoarele Jocuri Olimpice.
Aşadar, dacă nu v-aţi cumpărat încă vacanţa pentru vara aceasta, nu vă faceţi probleme, nu sunteţi singurii. Este posibil ca aglomeraţia pe care doriţi să o evitaţi să se regăsească în aeroporturi şi în sezonul estival prelungit, ca urmare a turiştilor care au devenit mai calculaţi şi mai atenţi la bugetul lor, dar şi la condiţiile în care călătoresc. În consecinţă, operatorii de zbor şi companiile aeriene ar putea fi nevoiţi să se adapteze la noile aşteptări ale consumatorilor, care sunt acum mai puţin dispuşi să plătească preţuri ridicate, chiar şi în faţa oportunităţilor de călătorie care păreau de neratat în trecut.
Ioana Matei este editor-şef Business Magazin
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro