ANAF şi SRI se bat cu multinaţionalele în topul celor mai doriţi angajatori din România

Autor: Cristian Hostiuc Postat la 22 mai 2023 3802 afişări

ANAF şi SRI  se bat cu multinaţionalele în topul celor mai doriţi  angajatori din România

Nu ştiu câţi dintre voi urmăriţi diversele clasamente/ topuri cu cei mai doriţi/căutaţi angajatori din România, dar eu vă recomand să vă uitaţi peste ele.

Aceste topuri au în spate subiectivismul celor care răspund, părerea lor este mai mult sau mai puţin avizată (dacă nu ai lucrat niciodată la Bitdefender nu ai cum să faci comparaţie dacă e mai bine sau nu faţă de Microsoft), dar şi percepţia pe care o au cei care răspund sondajelor faţă de un brand sau altul.

Vrem, nu vrem, brandul contează cel mai mult.

Bineînţeles că este mai cool să lucrezi la Google, Oracle, Amazon decât la „xyz SRL”, o companie de care nu a auzit nimeni.

Săptămâna trecută, Catalyst Solutions a scos a 18-a ediţie a studiului „Cei mai doriţi angajatori din România”, derulat în perioada decembrie 2022-aprilie 2023 şi la care 14.446 de oameni cu studii superioare au răspuns liber şi neasistat. La studiu au participat atât tineri, cât şi profesionişti.

În acest top, care cuprinde 102 companii (3 companii au acelaşi punctaj), 88 sunt multinaţionale şi 14 sunt companii româneşti pe care le-am putea încadra în această categorie.

Spre exemplu, eMag este o companie românească sau multinaţională? După nume, după brand este o companie românească, dar după acţionariat este o multinaţională, pentru că peste 80% din acţiuni sunt deţinute de un fond de investiţii sud-african, Naspers.

Din păcate, în topul primelor 10 companii (Microsoft, Continental, Google, Oracle, IBM, Bosch, Endava, Amazon, Cognizant Softvision, ING Bank), unde cei mai mulţi vor să lucreze, nu e nicio companie românească, niciun brand românesc. eMag este pe locul 11, OMV Petrom pe 13, dar şi aici brandul este românesc, însă principalul acţionar este grupul austirac OMV. Banca Transilvania este pe 19, BCR este pe locul 22 (este un nume românesc, dar 90% din acţiuni sunt deţinute de grupul austriac Erste), Bitdefender pe locul 27 (multă lume nici nu ştie că această companie este românească, creată de familia Talpeş), BRD (este brand românesc, dar banca este controlată de francezi).

Prima companie, primul brand 100% românesc este Dedeman, care se află pe 34 în topul celor mai doriţi angajatori, ceea ce este o mare realizare.

Spre deosebire de polonezi, care îşi doresc să lucreze mai întâi în companiile poloneze, la noi, cei mai mulţi îşi doresc să lucreze într-o multinaţională, apoi la stat, apoi într-o companie privată românească.

De ce vor românii să lucreze în multinaţionale? Pentru că salariile sunt mai bune, se plătesc la timp şi nu stau cu stresul dacă intră banii sau nu în ziua în care trebuie să plătească rata la bancă, condiţiile de muncă sunt mai bune (cine nu vrea să lucreze în birourile Microsoft, Amazon, Google?), trainingurile oferite sunt mai bune şi nu în ultimul rând posibilitatea, care se caută tot mai mult, să lucreze în afară, în acea companie, nu la cules de sparanghel şi căpşuni.

Companiile antreprenoriale româneşti 100% fac faţă destul de greu acestor pachete oferite de multinaţionale, chiar dacă sunt cazuri unde salariile sunt mai mari, deciziile se iau mult mai repede, iar birocraţia este mai puţin prezentă.

Multinaţionalele se îngrijesc tot timpul de brandul lor şi de percepţia pe care o promovează în societate. În companiile antreprenoriale româneşti, numai antreprenorul, numai patronul, numai liderul poate să vorbească, să iasă în faţă, poate să fie cunoscut. Ceilalţi par nişte anonimi. Iar acest lucru contează pentru cineva care are de ales între o multinaţională şi o companie românească.

Pe o piaţă a muncii ucigătoare, unde a atrage şi a reţine talente costă din ce în ce mai mult, brandul şi percepţia pe care o are un angajat faţă de o companie sau alta sunt determinante. Companiile româneşti trebuie să depună eforturi înzecite pentru a ieşi în faţă şi pentru a fi un angajator dorit. Iar acest lucru se face în ani. De abia în ultimii ani companiile antreprenoriale româneşti şi-au dat seama că pierd foarte mult pe piaţa forţei de muncă în a atrage oameni pentru că nu au avut grijă să îşi construiască şi să îşi facă un brand nu numai de vânzare a unui produs sau altul, ci şi un brand de angajator.

Cel mai interesant lucru în acest Top 100 cu cei mai doriţi angajatori din România ediţia 2023 este prezenţa ANAF-ului, pe un loc onorant 66, şi a SRI-ului, pe locul 97. La ANAF te duci să faci bani, aceasta fiind percepţia în piaţă, iar SRI are un brand misterios.  În acest top este şi Banca Naţională, pe locul 79, ceea ce înseamnă că Mugur Isărescu are încă o imagine bună.   

(cristian.hostiuc@zf.ro)

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.