Angajati-l pe Madoff!

Postat la 07 iulie 2009 22 afişări

La sfarsitul lunii mai agentia de presa Reuters transmitea o stire care prezenta Romania drept una din zonele emergente ale vinului, unde insi educati si cu initiativa au pus la punct podgorii si afaceri in masura sa atace producatorii consacrati, cei francezi, de exemplu.

Lista statelor din noul val al vinului mondial - Elvetia, Ucraina, Romania, Grecia, Canada, Brazilia si Marea Britanie - a fost intocmita de editorii

siteului askmen.com, cel mai mare portal specializat in lifestyle masculin din lume, cu peste 7 milioane de vizitatori. Cei de la askmen au, se pare, o pasiune pentru vinurile noastre, de vreme ce au inclus podgoriile romanesti pe mai multe liste, unele mai vechi, la concurenta cu alte prezente mai mult sau mai putin exotice - Israel, Cipru sau India, si m-am gandit ca “uite ce reclama buna si folositoare, mai ales pe vremurile astea grele”. Pe urma, firesc, mi-am imaginat ca poate fi o campanie de promovare a unui producator roman, abila si inedita. Am cercetat askmen si am constatat ca oamenii stiu despre Romania exact ceea ce ii intereseaza - asta pentru ca urmatoarul mare subiect ce face atingere Romaniei sunt fetele: Alina Vacariu, Irina Lazareanu, Alexandra Maria Lara sau Catrinel Menghia, actrite sau modele de top originare din Romania. Si nu mai cred ca este o campanie publicitara abila (desi posibilitatea ramane) iar promovarea noastra este fireasca si intamplatoare - avem si noi cateva, putine, lucruri bune si oamenii le-au remarcat si le-au consemnat ca atare.

Pe de alta parte, reactia romaneasca a fost dezamagitoare. Sigur, nu ma asteptam sa inceapa sa fuga functionarii prin ministerele agriculturii si turismului fluturand entuziasti foaia cu stirea Reuters sau cu printscreenul Askmen, dar macar o consemnare a informatiei prin emisiunile economice sau pe la coada colonitelor de stiri din ziare tot ar fi fost folositoare, pentru producatori, pentru sefii judetelor sau pentru poporeni pur si simplu. Dar nu. Pe de alta parte avem de cheltuit multe-multe milioane de euro pentru imaginea Romaniei, intr-un an de criza, an in care cercetarea din Romania mizeaza pe putine-de-tot milioane de euro. Asa ca n-ar fi mai bine sa cuantificam demersul Askmen si Reuters si banii aceia sa-i consideram deja investiti in imaginea Romaniei, dar sa-i dam pensiunilor turistice sau cramelor (fetele frumoase par a se descurca al naibii de bine si fara ajutor guvernamental). N-ar fi mai bine sa identificam problemele corect si sa incercam sa le rezolvam?

Spun asta invocand chiar exemplul producatorilor romani de vinuri, fie ei urmasii podgoriilor cu traditie, fie cramele si marcile nou create si pe care, personal, ii percep drept niste pionieri care s-au concentrat pe produs, aspect, ambalaj, buchet, eleganta, forma si culoare si mult mai putin pe rezultate - asta insemnand romanescul <tun>: sa vand recolta de anul asta si cu banii sa-mi iau o masina tare. Simpla plimbare printr-un supermaket iti permite sa tragi respectiva concluzie: sumedenie de vinuri romanesti isi disputa cote de piata si atentia consumatorului, concurand cu sticle venite din Franta, Spania, Australia sau Chile. Capitalism at his best: ofera ce ai de oferit mai bun si banii vor veni, singuri, fara sa fii nevoit sa tragi pe sfoara si sa minti. Vinde iluzii si iluzia se va prabusi rapid. Ma rog, cel putin aceasta era reteta in cele mai multe din cazuri, in intreaga lume, pana la actuala criza; ea pare sa sufere niste modificari. Modificari care pot fi privite darwinian, ca incluse in ceva ce se cheama evolutie sau oedipian, ca fatalitate si punct final.

Un ins pe nume Paul Collier a scris in 2007 o analiza numita “The Bottom Billion: Why the Poorest Countries are Failing and What Can Be Done About It”. Cartea incearca sa gaseasca un raspuns la problema celor mai sarace tari ale lumii, care nu avanseaza chiar daca sunt ajutate - in jur de 60 de tari cu circa un miliard de locuitori din Africa si Asia. Profesorul Collier a identificat patru cauze, patru mari capcane in care au cazut respectivele state: este vorba de razboaie civile, de capcana resurselor naturale (adica de excesiva dependenta de acestea, fapt care inabusa initiativele economice si creeaza coruptie), de statele vecine (saracia vecinilor atrage saracie) si de proasta guvernare. Sigur ca fara a face comparatii necuvenite cu tari decimate de foamete si de conflicte, nu regasim bucatele mai mari sau mai mici din capcanele profesorului Collier si in cazul Romaniei? Romania a fost si este tinuta in loc nu de razboaie civile, dar de conflicte stupide, este o tara frumoasa si bogata care nu stie si nu poate sa-si vanda frumusetea sau bogatia, problemele cu vecinii le cunoastem cu totii, iar de guvernare nici nu vreau sa vorbesc. Sigur ca falosenia ne impiedica sa ne comparam cu amaratii din Africa, dar nici ca amaratii Europei nu ne sta rau.

Un ziarist american ii propunea guvernatorului Arnold Schwarzenegger sa apeleze la serviciile lui Bernard Madoff, cel abia condamnat pentru frauda de 65 de miliarde de dolari, pentru echilibrarea finantelor Californiei. Avantajul jurnalistului de cotidian fata de cel de la un saptamanal: eu voiam sa propun guvernului roman sa-l angajeze pe Madoff cel putin secretar de stat - pare a fi singurul care ar putea gestiona morisca salarii - pensii - taxe si impozite - alocatii guvernamentale - buget care se scufunda pe zi ce trece. Si ar fi si un tap ispasitor perfect.

Urmărește Business Magazin

/opinii/angajati-l-pe-madoff-4623033
4623033
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.