Argument Catalog CSR 2024. Ioana Mihai-Andrei, redactor-şef Business Magazin: „Dacă nu facem ceva, vom pieri”
Fundaţii, ONG-uri, departamente în cadrul companiilor mici sau mari se preocupă de binele mai mare, de acţiuni care să transforme lumea din jur într-un loc mai bun. Cu paşi mai mici sau mai mari, acţiuni de amploare sau punctuale, demersurile au mai mereu efectul unui bulgăre de zăpadă.
Acţiunile de CSR, ca multe alte practici, n-au fost inventate pe plan local, ci au fost importate, aplicate, ici şi colo adaptate. Interesant este că acum dincolo de acţiunile întreprinse sistematic de companii există demersuri pentru a trezi spiritul de grijă socială în rândurile cât mai multor angajaţi şi membri ai comunităţilor. De pildă, Adobe România aplică în acţiunile de CSR un model de implicare employee driven, ceea ce înseamnă că angajaţii sunt cei care propun şi dezvoltă proiecte, iar compania găzduieşte evenimentele şi dublează sau chiar triplează sumele colectate în scopul diverselor cauze. În 2024, angajaţii Adobe România au organizat, în medie, mai mult de trei evenimente pe lună, iar bugetul alocat de companie pentru acţiunile CSR a depăşit 300.000 de euro. „Am început să facem prezentări pentru noii angajaţi şi interni, în care le vorbim despre CSR. Avem şi un eveniment cu internii, pentru că ei au o perioadă limitată, şi cei care rămân după această perioadă în Adobe e bine să ştie cum se implică compania.
Fiecare angajat nou primeşte 100 dolari pe care poate să-i doneze la angajare. Pe lângă asta, noi donăm laptopurile folosite, pentru că o dată la 3-4 ani le schimbăm, la fel monitoarele şi mobila”, povesteşte Alina Eftenoiu, co-lead pe Community Impact, Adobe Romania.
CSR-ul este însă doar o felie dintr-o plăcintă mai mare, a sustenabilităţii care, în esenţă, înseamnă să trăim şi acţionăm responsabil, gândindu-ne la viitor, urmaşi, la calitatea vieţii pe Pământ pe termen lung. „Dacă nu facem ceva, vom pieri”, a sumarizat Marius Opriş, partener în cadrul Ascendis, ideea de la care pleacă politicile şi reglementările la nivel european în privinţa sustenabilităţii. „În faţa noastră este o super evoluţie, ca revoluţia industrială, aceasta legată de sustenabilitate. Va aduce foarte multă inovaţie, modele regenerative. Practic va trebui să regândim foarte multe din business-uri şi într-un orizont scurt, de câţiva ani, 4-5 ani, pentru că o să vină reglementările peste noi”, a punctat Marius Opriş, în cadrul celei mai recente conferinţe organizată de BUSINESS Magazin pe tema iniţiativelor legate de sustenabilitate. Pe de altă parte, sustenabilitatea este noua „normalitate”, arată trendurile relevate de un studiu KPMG. Cu raportarea obligatorie a sustenabilităţii tot mai aproape de implementare In UE, cercetarea arată că organizaţiile cele mai mari din lume au o abordare proactivă, cu o creştere semnificativă a numărului companiilor care publică deja date ESG, inclusiv ţinte de reducere a emisiilor de carbon.
Lansat pentru prima dată în 1993, studiul KPMG privind Raportarea Sustenabilităţii este realizat la fiecare doi ani, oferind o analiză a rapoartelor de sustenabilitate şi ESG emise de 5.800 de companii din 58 de ţări şi jurisdicţii, inclusiv România. 95% dintre cele mai mari 250 de companii din lume publică în prezent ţintele de reducere a emisiilor de carbon (faţă de 80% în 2022).
Cert este că deşi sustenabilitatea nu este un cuvânt al vocabularului nostru de zi cu zi (de pildă, nimeni nu spune „Am un comportament sustenabil”) subiectul câştigă teren deopotrivă în media, în preocupările companiilor dar şi ale consumatorilor, care, arată unele studii, sunt dispuşi să cumpere produse care au un impact mai redus asupra mediului. Astfel, acţiunile din sfera sustenabilităţii au puterea de a îmbunătăţi percepţia şi comportamentul clienţilor (au o părere mai bună despre, iau în considerare achiziţia). În plus, reglementările europene vor cataliza acţiunile companiilor, dar şi pe ale autorităţilor. Un exemplu în acest sens poate fi chiar RetuRO, administratorul Sistemului de Garanţie-Returnare, care a anunţat că la 12 luni de la lansarea programului, peste 3 miliarde de ambalaje au fost returnate de consumatori.
Responsabilitatea socială şi, în cadrul mai larg, sustenabilitatea sunt elemente cheie care vor nu vor lipsi din niciun plan de afaceri, pentru că nu mai este vorba doar despre capitole „nice to have”, ci despre noua regulă în business. Şi - de ce nu? - o nouă mentalitate.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro