Baloanele, florile şi dulciurile sunt mai ieftine decât demisiile

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 03 iunie 2024 283 afişări

Baloanele, florile şi dulciurile sunt mai ieftine decât demisiile

Vorba dulce mult aduce” spune un proverb, dar ideea este cu siguranţă relevantă în toate tipurile de relaţii sociale. O atmosferă stresantă este păguboasă şi în mediul profesional, din mai multe puncte de vedere – pe de o parte pentru că în cazul angajaţilor nemulţumiţi există riscul ca aceştia să nu mai fie la fel de implicaţi ca atunci când sunt fericiţi. Iar pe de altă parte pentru că în cazurile extreme se ajunge la demisii, care sunt de fapt cele mai păguboase pentru companii, întrucât recrutarea şi formarea unui nou angajat costă mai mult decât să-i păstreze fericiţi pe cei aflaţi în organizaţie. Conform informaţiilor companiei de consultaţă şi training Gallup, costul (în primul an) pentru înlocuirea unui nou angajat poate varia între jumătate şi de două ori venitul celui care trebuie înlocuit. Pe lângă aceste costuri, contează însă şi timpul necesar pentru înlocuirea celui plecat, iar în procesul de formare adesea se produc frustrări în rândul celor care trebuie să-l înveţe pe noul venit ce are de făcut (res­pectiv timp din timpul lor) şi, în plus, trebuie să facă şi sarcini suplimentare până când noul coleg poate intra cu adevărat în pâine (proces care durează în medie jumătate de an).

Şi pentru că în prezent balanţa din piaţa muncii înclină mai degrabă spre angajat, companiile au nevoie să-i menintă mai cu seamă pe cei care îşi fac treaba. Şi să reuşească să atragă talente. Astfel, tacticile de employer branding sunt tot mai variate şi capătă tot mai multă importanţă. Felul în care sunt văzute şi simţite organizaţiile contează tot mai mult pentru că, până la urmă, performanţa angajaţilor se reflectă în cifre – vânzări, profit, poate evoluţia preţului acţunilor la bursă. De aceea, atmosfera de la birou şi în cadru mai larg, în relaţiile colegiale, nu (mai) este un moft, iar companiile fosesc tactici din ce în ce mai creative pentru a-şi menţine echipele mulţumite. Sunt companii care oferă standard în rândul beneficiilor zile de concediu în plus pentru zile de naştere, cadouri pen­tru sărbători, zile de naştere, prime de performanţă şi de vechime, asigurări de sănătate, abonamente medicale, buget pentru cheltuieli legate de sport, decontarea cheltuielilor pentru ochelari şi câte şi mai câte. Unele companii organizează petreceri pentru doamne de 8 Martie şi le oferă cadouri, flori, bomboane. Niciunul dintre lucrurile enumerate nu se află în strategiile companiilor de amorul artei, ci pentru că, aşa cum spuneam, starea angajaţilor este în relaţie directă cu bilanţul contabil, iar în cazul celor mai mulţi motivarea intrinsecă are nevoie de stimulente.

Beneficiile extrasalariale câştigă tot mai mult teren de la un an la altul şi aproape că nu există discuţie în recrutare care să nu atingă acest subiect. Fie că e vorba de poziţii cât se poate de simple sau complexe, pachetele extrasalariale au prins avânt. Bonurile de masă şi decontarea cheltuielilor de transport sunt cerute cu foarte mare seninătate de orice lucrător necalificat, din start, pen­tru a presta orice job – indiferent că alternativa este să stea „pe bară”, să lucreze la negru (pentru câţiva lei în plus) sau să se bazeze pe traiul de pe urma ajutoarelor sociale.  

Bonurile/cardul de masă reprezintă bene­ficiul cel mai des întâlnit în rândul angajaţilor români, conform unui studiului Benefit, realizat de Edenred. Cercetarea mai arată că în rândul celor mai dorite beneficii extrasalariale se mai numără cadourile – beneficii în natură (28%), turismul intern, prin voucherele de vacanţă (25%) şi cadourile oferite pentru ocazii speciale (15%). În plus, un beneficiu interesant pentru angajaţi este munca în regim remote. În vizorul românilor intră însă şi alte tipuri de beneficii – de pildă, nouă din zece angajaţi îşi doresc pentru 2024 servicii de sănătate mai complexe în pachetul de bene­ficii extrasalariale, conform unui studiu realizat de MedLife şi NN România, în colaborare cu eJobs, în perioada 16 octombrie – 6 noiembrie 2023, în mediul online.

Când am auzit prima oară de spaţiile atipice destinate IT-iştilor, pentru a le sti­mula creativitatea, zone dedicate tenisului de masă, de pildă, mi s-a părut un lucru neobişnuit. Acum însă, această abordare pare la ordinea zilei, pentru atragerea angajaţilor la birou – zi de zi, dar şi pe termen lung. Floria, de pildă, pregăteşte lansarea unui serviciu de abonamente corporate: „Venim practic cu o soluţie pentru nevoia angajatorilor de a oferi un birou frumos, cu o atmosferă caldă, ca acasă, în care angajaţi pot fi productivi, dar şi creativi şi relaxaţi. Există acest trend în organizaţii, de a crea zone verzi, cu design biofil, de «a da viaţă» spaţiului cu buchete de flori colorate şi vesele”, spune Marina Popescu, director general al Floria.ro. În plus, sunt companii de design care marşează pe amenajarea spaţiilor de birouri pentru a deveni mai prietenoase, mai atrăgătoare. „Oamenii sunt resursa cea mai importantă a unei companii” este o exprimare atât de des folosită încât pare goală de sens, mai cu seamă că realitatea dovedeşte adesea contrariul. Cât de importanţi sunt pentru firme însă oamenii aminteşte şi pelicula „Up in the Air”, cu George Clooney. În acest caz, povestea era despre concedieri. De­misiile însă sunt cu mult mai păguboase.

Ioana Mihai-Andrei este redactor-şef Business Magazin

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Opinie,
demisie,
angajati,
beneficii,
cadouri,
angajare

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.