De unde vine puterea platformelor sociale. De ce românii au adoptat atât de repede TikTok

Autor: Cristian Hostiuc Postat la 02 decembrie 2024 41 afişări

De unde vine puterea platformelor sociale. De ce românii au adoptat atât de repede TikTok

Agenţiile de publicitate de la noi spun că TikTok rupe în România ca platformă socială de interacţiune, ca mediu de transmitere a mesajelor şi ca loc pentru publicitate.

„Practic, fără TikTok nu exişti”, spune Dan Balotescu, managing partner la Media Investment, parte din The Group, una dintre cele mai mari agenţii de publicitate de pe piaţă. De o săptămână, TikTok a ajuns şi principala platformă politică, propulsându-l pe Călin Georgescu, un necunoscut, pe locul întâi în primul tur al alegerilor prezidenţiale din 2024.

Cu ajutorul unei campanii blitzkrieg pe TikTok, Călin Georgescu a obţinut 2,12 milioane de voturi, faţă de Elena Lasconi, cu 1,772 milioane de voturi, şi Marcel Ciolacu, cu 1,769 milioane de voturi, principalul favorit, care nu a intrat în turul al doilea. Cum a ajuns TikTok să fie principala platformă politică, depăşind televiziunile, online-ul şi outdoorul?

Conform datelor Media Investment, TikTok a avut o creştere fulminantă, de la 1 milion de utilizatori în 2016 la 8,9 milioane de utilizatori lunari în 2024, depăşind Facebook, care a scăzut de la 11 milioane de utilizatori în România în 2021 la 8,9 milioane de utilizatori în 2024. YouTube este mai puternic, cu 11,8 milioane de utilizatori pe lună, însă şi acesta este în scădere. Instagram are 5,5 milioane de utilizatori români, în scădere, LinkedIn – 4,4 milioane de utili-zatori, în creştere, Snapchat – 2,5 milioane de utilizatori, în scădere, şi Pinterest – 2,5 milioane de utilizatori, în creştere. Conform datelor World Population Review, citate de ZF, în 2023 România avea cel mai mare procent de conturi de TikTok raportat la populaţie din Uniunea Europeană, adică 47%. Spre exemplu, Ungaria are 34%, Polonia 31%, Germania 27%, Cehia 19%, Italia 35%, Portugalia 35%. În general, românii sunt early adopters pentru foarte multe produse, servicii şi trenduri de la nivel internaţional. Multe multinaţionale folosesc România ca piaţă de testare pentru diverse produse şi servicii. În 2014, Facebook, care avea 10 milioane de utilizatori, a fost principala formă de interacţiune cu publicul pentru Klaus Iohannis, în lupta cu Victor Ponta, care era susţinut mai mult de televiziuni.

În 2020-2021, Facebook şi TikTok, care începea să câştige teren, au adus în prim-plan AUR şi pe George Simion, propulsându-i în Parlament. În 2024, în primul tur al alegerilor prezidenţiale, TikTok l-a propulsat pe Călin Georges-cu. TikTok este lider în România pe segmentul de vârstă 18-24 de ani, cu 2 milioane de utilizatori, faţă de YouTube, cu 1,3 milioane. Pe segmentul de vârstă 25-34 de ani, TikTok a ajuns la 2 milioane de utilizatori, la fel ca YouTube. Pe segmentul 35-44 de ani, YouTube este în frunte, cu 2,3 milioane de utilizatori, faţă de 1,5 milioane pentru TikTok. Facebook ocupă locul doi, cu 2 milioane de utilizatori. Pe segmentul 45-54 de ani, YouTube are 2,4 milioane de utili-zatori, Facebook are 1,8 milioane, iar TikTok 1,2 milioane. Pe segmentul 55-64 de ani, YouTube are 1,7 milioane de utilizatori, Facebook 1,2 milioane, iar TikTok 1,1 milioane. Platformele sociale sunt foarte importante, deoarece lu-mea consumă mai puţină televiziune şi mai mult social media, a declarat la ZF Live Eliza Rogalski, managing partner al agenţiei de comunicare Rogalski Damaschin. Platformele sociale care vând cel mai bine produse şi servicii sunt LinkedIn, Instagram şi Facebook. Schimbările care se petrec în jurul nostru şi trendurile care acaparează pes-te noapte tinerele generaţii transformă modul în care ne trăim viaţa.

Astăzi, pentru companii, principala problemă nu este legată de bani, ci de atenţia consumatorilor, pe care trebuie să o câştige. „Astăzi, cea mai importantă resursă, în mod paradoxal, nu mai sunt banii, ci atenţia oamenilor. Bani există peste tot pentru a face campanii de marketing, publicitate şi comunicare, dar oamenilor le este greu să îţi mai acorde atenţia. În comunicare căutăm acele idei şi strategii care captează atenţia oamenilor şi care îi conduc de la un ecran la un raft, la un birou de credite sau în faţa unui produs”, a spus ea. Pentru că atenţia noastră este tot mai legată de platformele sociale, unde sunt copiii, acolo trebuie să fie şi părinţii, măcar pentru a-i urmări. Nu este de mirare că, în acest context, campania pentru Călin Georgescu preşedinte pe TikTok a avut un succes fenomenal, cu sau fără boţi. În lumea de astăzi trebuie să jonglăm între toate mediile de comunicare prezente pe piaţă. Desigur, putem trăi fără Facebook, TikTok, LinkedIn, Netflix sau alte platforme online, dar, având în vedere că nu suntem sin-guri pe lumea aceasta, trebuie să interacţionăm cu ceilalţi, acolo unde sunt ei. Această revoltă a părinţilor care îşi văd copiii petrecând tot timpul pe TikTok şi Instagram, şi tot mai puţin pe Facebook, considerat, pentru „bătrâni”, nu pare să aibă sorţi de izbândă. Nu ştim dacă aceste platforme pot fi „scoase din priză”. România este o ţară socială, o naţie de interacţiune, care acum îşi găseşte expresia pe platformele sociale. Aceste platforme câştigă teren de-oarece sunt în puterea utilizatorului. Te poţi uita unde şi la ce vrei, poţi comenta cum vrei, poţi posta ce mesaje doreşti. De aici vine puterea acestor platforme. Americanii, chinezii sau oricine altcineva au oferit doar platforma. În plus, poţi chiar să faci bani pentru tine cu ajutorul acestor platforme.  

(cristian.hostiuc@zf.ro)

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.