Harry Meintassis, fondator şi managing partner, Meintassis Partners: Recâştigarea încrederii pierdute

Postat la 09 octombrie 2024 50 afişări

Ce au în comun echipele, organizaţiile şi societăţile de succes?

Încrederea. Este coloana vertebrală a oricărei relaţii, a oricărui efort uman. 

Încrederea este sentimentul magic pe care îl am atunci când simt că ai în vedere cele mai bune interese ale mele. Că mă sprijini. Când simt că pot privi viitorul cu optimism şi speranţă.  Când simt că vei fi acolo pentru mine. Mai ales în zilele grele...  Istoria noastră de 200.000 de ani ne-a învăţat că suntem programaţi pentru cooperare şi conexiune mai mult decât doar pentru competiţie, suntem mai înclinaţi să avem încredere unii în alţii decât să nu avem încredere. Cu toţii avem nevoie de ceva în care să credem, cu toţii vrem să creăm, să trăim viaţa din plin.  Dar nu putem realiza nimic din toate acestea dacă ne lipseşte încrederea. 

Nu poţi cumpăra dragostea 

Astăzi, încrederea este la cel mai scăzut nivel din istorie. În instituţiile noastre, în guverne, în mass-media, în afaceri – şi în liderii noştri. În timp ce asistăm la progrese spectaculoase în tehnologie, simţim o destrămare a legăturilor umane.  Statisticile sunt alarmante: 

• Doar 36% dintre angajaţi au încredere că liderii lor vor acţiona în interesul lor. 

• Doar 38% cred că afacerile fac o treabă bună în a „pune oamenii înaintea profitului”. 

• 61% dintre oameni cred că liderii încearcă în mod deliberat să-i inducă în eroare spunând lucruri despre care ştiu că sunt false. 

În acelaşi timp, în 2024, angajamentul global a scăzut dramatic; potrivit Gallup, doar 23% dintre angajaţii de la nivel global sunt activ implicaţi. 

Cu toate acestea, încrederea este cea care stimulează angajamentul, fericirea la locul de muncă, productivitatea – şi capacitatea noastră de a ne adapta în vremuri incerte.  După cum subliniază profesorul Paul J. Zack, un important neurocercetător şi expert în încredere, „nu putem cumpăra o satisfacţie mai mare la locul de muncă”. La fel cum nu putem cumpăra încrederea – o formă de dragoste autentică. 

Un nou manual de încredere pentru lideri 

Această lipsă de încredere este o bombă cu ceas.  Cum ar trebui liderii să construiască o cultură a încrederii? Iată 7 principii cheie pentru construirea încrederii, bazate pe psihologie, neurobiologie şi leadership eficient:

1 Competenţa nu este suficientă. Ai nevoie de „intimitate caldă”. 

Fără îndoială, expertiza îţi va aduce „puncte de credibilitate”. Dar pentru adevărata încredere, ceea ce face diferenţa este „intimitatea caldă”. Sentimentul că „mă cunoşti cu adevărat şi eşti de partea mea”. Cum putem obţine acest lucru?  Ei bine, prin ascultarea pentru a înţelege. Prin a fi curios cu pasiune.  Mai mult, prin limbajul tău, micro-expresiile tale, pauzele, zâmbetul tău, ochii strălucitori – transmiţi faptul că îţi pasă…  Se întâmplă atunci când încetezi să fii cea mai inteligentă persoană din cameră, pretinzând că ai toate răspunsurile, şi oferi altora spaţiu să-şi împărtăşească ideile.  Ca lider, învaţă să inversezi raportul vorbire/ascultare – ţinteşte spre 80% ascultare. Este uimitor ce poţi învăţa şi câtă conexiune reală poţi construi.  Intimitatea înseamnă să aduci grijă autentică pentru fiinţa umană unică de lângă tine, dincolo de rolul sau sarcina din acel moment.  Este atunci când, în conversaţii, încetineşti ritmul şi întrebi cele trei cuvinte magice „spune-mi mai multe...”.  Aici, empatia este superputerea ta – îţi permite să vezi în emoţiile şi minţile celorlalţi.  Găseşte oamenii acolo unde sunt. Şi tratează-i aşa cum îşi doresc ei să fie trataţi, nu cum ai vrea tu să fii tratat. 

2 Oamenii te vor recompensa pentru competenţă. Dar te vor iubi, admira şi avea încredere în tine pentru cine eşti 

Caracterul este totul. Caracterul nu înseamnă doar personalitate. Este busola morală, capacitatea ta de a face ceea ce spui, de a face ceea ce este corect. De a-ţi asuma riscuri, atunci când e greu.  Cât de curajos eşti? Cât de sincer? Eşti complet dedicat celorlalţi? Sau te străduieşti să faci lumea pur şi simplu mai frumoasă?  Ai disciplina internă şi rezistenţa de a face ceea ce este corect?  Eşti autentic? Ceea ce este uimitor este că creierul nostru uman poate detecta dacă cineva este autentic, ne spune adevărul; putem citi autenticitatea şi intenţiile celorlalţi. Oamenii ne văd prin „lentilele” lor...  Caracterul este suma miilor de mici lucruri pe care echipa ta, partenerul tău, oamenii tăi le observă zilnic la tine. Acestea, adunate, creează ţesătura capacităţii tale de a fi demn de încredere. 

3 Onorează nevoile profunde ale oamenilor 

Aminteşte-ţi că toţi oamenii au trei nevoi fundamentale pe care, ca lider, ar trebui să le hrăneşti: 

• Ajută-i să înţeleagă cine sunt astăzi – punctele lor forte şi „umbrele” lor. 

• Fă-i să se simtă importanţi, pentru a atinge cine pot deveni mâine – dincolo de ceea ce cred ei că este posibil. 

• Fă-i puternici, încrezători şi independenţi, pentru a-şi croi propriul drum. 

Vezi posibilităţile din ceilalţi.  Fii persoana pe care oamenii tăi îşi vor aminti întotdeauna că a jucat un rol vital în traiectoria vieţii lor. 


Oamenii nu sunt interesaţi de cât de multe ştii, până când nu ştiu cât de mult îţi pasă.

Theodore Roosevelt


4 Ajută-i să devină mai mult decât au visat vreodată 

Setează standarde înalte. Creează un mediu de excelenţă.  Nu te teme să îi provoci şi să-i întinzi la maximum. Oferă-le sarcini dificile şi împuterniceşte-ţi echipa să le ducă la bun sfârşit – dar aminteşte-le că nu este vorba doar despre sarcină, ci despre cine devin ei făcând-o.  Recunoaşte că greşelile şi eşecurile lor sunt cele mai mari şi valoroase lecţii.  Fii un mentor excelent. Ajută-i să devină mai mult decât au fost vreodată, mai mult decât au visat vreodată că pot fi. Ajută-i să vadă mai departe.  Poartă discuţii dificile. Acest lucru face parte din joc. Fii deschis şi sincer în comunicarea ta.  Ei te vor aprecia şi respecta pentru totdeauna – chiar dacă în acel moment poate fi inconfortabil.  Cultivă „învăţarea fără frică”. Fă un obicei din a întreba, după orice eveniment: ce am făcut bine, ce am putea face mai bine, ce vom face diferit data viitoare? 

5 Fii puternic şi uman 

Ce înseamnă asta? Fii onest în legătură cu cine eşti. Admită că nu ai toate răspunsurile. Primeşte feedbackul cu graţie, mai ales atunci când este critic.  Împarte generos meritele cu echipa şi colegii tăi, dar asumă-ţi complet greşelile. Total. Ca un adevărat lider. În dezbateri, schimbă-ţi percepţia: nu încerca să „ai dreptate”, ci să câştigi împreună. Nu pierde din vedere imaginea de ansamblu. 

6 Serveşte întotdeauna 

Leadershipul nu este despre tine, dar porneşte de la tine… Paradoxal, cu cât ne concentrăm mai mult pe noi înşine, cu atât devenim mai puţin puternici, mai puţin demni dîncredere şi fericiţi.  Pentru a-ţi multiplica energia, îngrijeşte-te de ceilalţi, mai întâi. Fă-ţi timp pentru ei. Împărtăşeşte-le inteligenţa şi înţelepciunea ta.  Uciderea încrederii vine din interesul propriu şi din orientarea spre sine. Rezistă tentaţiei de a „pune masca de oxigen prima dată pe tine” ca scuză. Fă lucrurile despre ei, nu despre tine.  În epoca autoîngrijirii, încearcă să-ţi schimbi povestea din minte: „Îngrijirea de sine înseamnă autoîmbunătăţire... astfel încât să pot îmbunătăţi vieţile oamenilor în fiecare zi”.  Asta nu înseamnă să te neglijezi. Dimpotrivă. Trebuie să fii „pregătit”. Cultivă-ţi puterea mentală, fizică şi psihologică, astfel încât să fii capabil să conduci cu o putere şi o hotărâre de neclintit atunci când ceilalţi au nevoie de tine. 

7 Pentru a construi încredere,încredinţe ază-te altora mai întâi 

Înţelepciunea convenţională ne spune să testăm oamenii înainte de a le acorda încredere – şi este de înţeles. Nu vrei să fii dezamăgit. Cu toate acestea, odată ce arăţi încredere şi oferi autonomie, vei fi uimit de cât de mult vor da şi vor creşte oamenii.  Paul Zack spunea din nou: „Nu este vorba despre a fi indulgent cu angajaţii tăi sau de a aştepta mai puţin de la ei. Companiile cu un grad ridicat de încredere îi trag la răspundere pe oameni, dar fără a-i supraveghea în detaliu. Îi tratează ca pe nişte adulţi responsabili”.  Ca lider, părinte, profesor, acesta este exact rolul tău. E nevoie de putere pentru a extinde încrederea. Fă din aceasta modul tău implicit de a fi şi nu vei fi dezamăgit.

Ai încredere în esenţa umanităţii noastre. 

Am fost educaţi şi stimulaţi în vechea paradigmă de leadership din epoca industrială – bazată pe control şi organizaţii ierarhice.  Dar este timpul să gândim diferit despre încredere. Aceasta este o oportunitate enormă pe care o datorăm oamenilor noştri şi nouă înşine.   

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.