Lecţia verde şi fragedă
Fericiţii posesori de iPad-uri se vor bucura să înveţe despre protejarea mediului din primul manual digital interactiv destinat sistemului educaţional românesc. E un prim pas într-o direcţie bună, dar cu o floare încă nu se face primăvară.
Zilele trecute (pentru mine înseamnă azi) majoritatea surselor de ştiri anunţau că ministrul educaţiei, dl. Pricopie, a lansat primul manual digital interactiv. Au fost însă şi unele ştiri care spuneau că, de fapt, Holcim România l-a lansat şi că ministrul a fost doar invitat. Nu spun că ar fi important, dar trebuie totuşi să remarc că iniţiativa a pornit de la o companie.
Manualul se numeşte „Lecţia Verde - Creează-ţi mediul!„ şi trebuie să admit că arată bine, deşi deja s-au găsit unii care să lanseze o teorie a conspiraţiei pe motiv că în grafică se pot identifica o mulţime de „simboluri masonice„. Conţinutul manualului a fost creat în urmă cu mai mulţi ani din iniţiativa companiei Holcim, care a dorit probabil să-şi evidenţieze atitudinea ecologistă şi grija faţă de mediu. Manualul a fost apoi avizat de minister, astfel încât este suportul pentru un curs opţional în şcolile româneşti. Ediţia digitală a fost realizată de firma Read Forward.
Este foarte probabil că „Lecţia Verde„ a fost un cadou pentru Ministerul Educaţiei. Se pare că ministrul a fost încântat de e-manualul interactiv, pentru că în cadrul lansării a anunţat că Ministerul Educaţiei va dezvolta o bibliotecă online unde vor fi încărcate toate manualele avizate de instituţie (pe măsură ce vor fi digitizate, bănuiesc) astfel încât acestea să fie disponibile pentru elevii români din toată lumea. Se speră (mult prea optimist, după părerea mea) că platforma va putea fi pusă în funcţiune în această toamnă. Pasul următor va fi lansarea licitaţiilor pentru realizarea manualelor electronice.
Numai că ministrul a atras atenţia că trebuie adusă la zi programa şcolară şi ar trebui publicate manuale noi, pentru că cele existente sunt vechi de 10-12 ani. N-am reuşit să înţeleg dacă prin „publicare„ se înţelege elaborarea unor noi manuale (ceea ce ar fi excelent) sau e vorba de a le retipări pe cele existente. Dacă este vorba de varianta elaborării (plauzibilă prin remarca privind programa), atunci mă întreb pentru care manuale se lansează licitaţiile...
N-aş vrea să par cârcotaş, mai ales că am pledat mereu pentru varianta manualelor în format digital, fie şi în variante statice - ultima dată în articolul „Ghiozdanul şi tableta„. Este foarte bine că acest manual digital a fost lansat: oricât de lung ar fi
drumul, începe cu un prim pas. Ce mă deranjează însă este impresia de improvizaţie, dacă nu chiar de inspiraţie de moment. N-am reuşit să găsesc vreo strategie pe termen măcar mediu privind introducerea manualelor digitale. Nici măcar o schiţă pe situl ministerului. În lipsa unei astfel de strategii mi-e greu să-mi imaginez că se poate trece la treabă fără riscul de investi, încă o dată, o căruţă de bani pentru a merge într-o direcţie greşită.
Cea mai simplă chestiune se leagă de formatul în care vor fi transpuse manualele digitale. Lecţia Verde este o aplicaţie iOS, care poate fi descărcată doar pe device-uri de la Apple. Desigur, cei de la Read Forward au pus şi o variantă web, dar care nu are facilităţile cele mai utile pe care le are aplicaţia pentru iPad, începând cu semnele de carte şi terminând cu posibilitatea de a introduce sublinieri şi notiţe, care se pot aduna apoi la un loc.
Iar tabletele de la Apple sunt scumpe şi vor rămâne mereu aşa. În plus, platforma Apple este „foarte„ proprietară, în vreme ce o iniţiativă a unei instituţii publice n-ar trebui să avantajeze un furnizor. Probabil că se poate merge pe formatul ePub, pentru care există programe de vizualizare pe toate platformele (mai puţin pe Kindle e-book reader), însă s-ar pierde o serie de posibilităţi pe care le oferă aplicaţiile propriu-zise. O variantă promiţătoare este combinaţia HTML5 cu CSS şi JavaScript, care are avantajul că este bazată pe standarde publice şi permite înglobarea de resurse multimedia şi interactivitate.
Mai e apoi problema instruirii dascălilor (pentru copii nu-mi fac probleme) şi cea a drepturilor de autor. Dar şi gândirea întregului demers într-un context social media. În joc nu e doar greutatea ghiozdanului, ci schimbarea unei paradigme educaţionale. Pentru asta e nevoie de un plan, iar la treaba asta ne pricepem de minune.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro