Pretul antreprenoriatului
Una dintre cele mai importante legi din ultima perioada, sau cel putin asa cred eu, a intrat in vigoare. Este vorba de legea care acorda sprijin tinerilor investitori: 10.000 de euro pentru tinerii sub 35 de ani pentru infiintarea de microintreprinderi, unde acestia trebuie sa angajeze minimum doua persoane si sa reinvesteasca anual 50% din profit.
In cazul in care nu se va risipi in birocratie si indiferenta si uitare, legea poate sa ofere un impuls pentru crearea de noi firme si aparitia de noi locuri de munca, lucruri de care Romania are astazi nevoie mai mult chiar decat un nou acord cu Fondul Monetar International. Romania, din motive diverse si bine intemeiate, nu a fost si nu este nici acum un stat antreprenorial; zona liberei initiative este tangentiala mai degraba cu tunul sau hotia decat cu modelul consacrat, al pornirii unei afaceri pentru confortul si bunastarea insului si familiei sale.
Dar sunt convins ca schimbarea poate aparea, mai ales ca exista si exemple: in Franta anului 2009, o tara putin favorabila sectorului privat, cu taxe ridicate, cu un sector de stat puternic si cu legi dure in materie de munca au fost infiintate peste 580.000 de IMM-uri, un record pentru Europa. Oameni pentru care o slujba de functionar angajat la stat era idealul in viata au decis sa isi croiasca o viata. Iar schimbarile legislative care au generat aceasta schimbare nu au fost multe, dar de impact: durata de infiintare a unei afaceri a scazut de la cateva luni de zile la cateva minute, pentru ca se face online. Tot online se depun, periodic, documentele catre fisc si serviciile sociale. Inspectorii nu mai bat la cap pe nimeni - intreprinzatorii platesc impozite abia in momentul in care incep sa faca profit. Toate masurile au fost puse in practica in cadrul unui program care se cheama "auto-entrepreneur". La noi e putin mai rau decat in Franta; in general lumea iti explica, intr-o discutie despre antreprenoriat si initiativa, despre coruptie, lipsa finantarii, birocratie, angajati incorecti si cate asemenea. Pe buna dreptate.
Dar eu mai cred ceva, ca romanii sunt conditionati sa creada asa, inca din copilarie, din familie sau din scoala. De la peiorativul "firma de apartament" din presa (dar unde altundeva poate incepe o mica afacere? la noi lipseste institutia americana a garajului, de unde a pornit Steve Jobs) la vanatorile de vrajitoare ale fiscului, care trateaza din start antreprenorii drept hoti, sau la retinerea cu care bancile abordeaza problema, nimic nu indeamna posesorul unei idei bune de afaceri sa o puna in aplicare (idee buna de afaceri nu inseamna, in niciun caz, "covrigelul urias" si nici sex-shop-ul, vizibil preferate de intreprinzatori, cel putin dupa cate vad eu in Bucuresti). Si nu sunt multe nici cele in masura sa asigure transmiterea spiritului antreprenorial de la parinti la copii, care sa indemne parintii sa isi modeleze copiii altfel decat niste smecheri descurcareti.
Fenomenul este comun intregii Europe, de fapt. Centrul pentru Economie si Libertate publica un articol care vorbeste de indoctrinarea periculoasa din scolile franceze si nemtesti: "Invatati ca principii economice precum capitalismul, pietele libere si spiritul antreprenorial sunt nesanatoase si imorale, acesti copii cresc cu un set daunator de prejudecati si partizanate. Li se ofera de fapt iluzia ca libertatile democratice, mult pretuite de catre europeni, pot fi prezervate si intr-un sistem economic controlat. Educati dupa manuale pline de o ideologie distorsionata - de tip Pravda - ei invata sa recite o dogma anti-capitalista in timp ce se pregatesc pentru admiterea in unele dintre cele mai bune universitati din lume".
Statistic, antreprenorii sunt responsabili pentru 12% din PIB-ul american, in timp ce in Europa procentele sunt cu totul altele - 3,5% in Belgia, 6% in Franta, 4,5% in Germania, 4,3% in Ungaria, 3,7% in Suedia.
In Statele Unite, in schimb, peste 5.000 de tineri cu varsta intre 8 si 24 de ani au fost subiectii unui studiu privind ambitiile si intentiile lor antreprenoriale, si aici am intalnit niste valori care mi-au dat de gandit: la intrebarea clasica "veti porni propria afacerea la un moment dat?" au raspuns cu "da, deja am o afacere pornita" 1% din copiii de 8 - 12 ani, 2% din grupa 13 - 17 ani si 4% din grupa 18 - 24 de ani. 1% din cei mai tineri si 2% din grupa medie inseamna cateva zeci bune de copii care si-au pornit deja propria afacere numai din acel esantion de 5.000.
Mai tarziu, cele cateva zeci de mini-antreprenori vor insemna noi "silicon valley"-uri, noi "i-phone"-uri sau noi "windows"- uri pornite sa cucereasca lumea.
A "cumpara" antreprenoriatul romanilor cu varste intre 18 si 35 de ani cu 10.000 de euro este o miscare binevenita. Dar sunt de asteptat urmatorii pasi, pentru grupa 8 - 17 ani, esentiala si de neevitat.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro